johanpelle skrev:
Synd bara att skattepengar ska gå till korruption, bestickning och bonusar. Där är det ingen som klagar.
En vanlig läkare på vårdcentral får extra betalt för varje patient han remitterar till ett privat vårdcenter och inte till landstingets vård. Att patienten sedan kan få åka mycket längre och sedan få sämre vård är det ingen heller som klagar på.

Inte har vi heller sett några pensionärer klaga trots att de pensioner de redan betalt för sänks och skatten för pensionen är avsevärt högre än vanlig inkomstskatt.
Förekommer inte sådant i något annat land i världen.

Att åsiktsstyrningen i Sverige är så oerhört stark kan ha sin orsak i att journalister här är organiserade som "kulturarbetare".

Inte tror jag Sverige är bäst på någonting längre. SAAB affären visar att den sittande regeringen helst ser att tillverkningsindustrin försvinner. Ju färre industriarbetare det finns ju lättare att sälja in det "nya arbetarpartiet" hos väljarna och behålla den politiska makten.

För det första så får jag säga att jag själv arbetar inom tillverkningsindustrin så kanske du inte börjar hugga på mig direkt:). Men att rädda SAAB, ett företag, är inget en stat ska syssla med. Vilka företag ska den börja rädda härnäst(?) "Lenas café" på hörnet. Det fungerar inte riktigt så. Sen har regeringen gjort en hel del för SAAB, säg inget annat. Men att det ska gå in direkt med massa pengar i ett företag som år efter år gått med förlust finns det ingen logik i. Jag vill inte att mina skattepengar ska gå dit i alla fall.

Bara för att SAAB´s tillverkning skulle försvinna betyder inte att tillverkningsindustrin försvinner. Det blir bara lite av ett paradigmskifte och det blir lite sämre med jobb under ett antal år. Där finns mycket kompetens inom SAAB och hos underleverantörerna och inte tror jag att de skulle gå och dö bara för att SAAB försvann. Några företag skulle säkert försvinna, en hel del skulle säkert få tidigare anställda som köper upp företaget och startar en ny inriktning. Att ett företag går under betyder inte döden för alla. Vi har precis förlorat ett stort jobb till utlandet, det är givetvis tråkigt men man får vidga sina vyer och ta in nya jobb. Visst, helst kör man på samma gamla vanliga och trygga men är det inte ekonomiskt lönsamt längre så får man hitta något som är det...

På mitt företag så har vi valt att sprida oss så vi har väldigt mycket gentemot kunder inom många olika branscher. Det är positivt på så sätt att vi inte drabbas lika hårt vid en lågkonjuktur men å andra sidan så är det en riktig röra när alla företagen går bra. Skulle SAAB gå under skulle säkerligen många av företagen börja förädla sina produkter och göra ännu mer avancerade produkter. Men visst, de som inte har kompetensen till det blir inte långvariga. Det händer hela tiden, jobb som är lätta försvinner först till utlandet inom alla olika sektorer.

Nu blev det lite off topic här....
 
Redigerat:
Ska staten rädda SAAB = att mina skattepengar hamnar i SAABs ledningens fickor.Alla bonusar...
Jag är emot.
 
byggankan skrev:
I Sverige. I Österrike hade jag inga som helst problem att få vård. Där var det bara att säga att jag hade ont och han klämde lite och skickade mig sedan på röntgen (vilket jag själv tyckte kändes onödigt i alla fall utan ett) men det visade sig att han hittade en ny spricka varje gång jag röntgades. Saker som inte skulle ha upptäckts här hemma.
Jag har bott en tid i Tyskland och jag har ungefär samma upplevelse. MEN.... det beror endast på att jag fått hjälp via min fru som var privatförsäkrad där. Tyskland har nämligen ett enligt mig orättvist system. Man är genom sitt jobb antingen ansluten till en offentlig sjukförsäkring eller så köper man en privat. Den är såklart ganska dyrt. Men då blir man alltid särbehandlad på läkarmottagningen. Man får sitta i ett eget, lite finare väntrum. Man går före i kön, fast det finns folk som väntat ett tag. På sjukhusen får man bättre rum. Och det är en sådan överetablering av läkare så man kan nästan köra drop in där. Om man är privatförsäkrad vill säga. En läkare får 4 ggr pengarna för en privat, så det är inte svårt att räkna ut vem de prioriterar.

Och angående röntgen, så är det vanligt i Tyskland att man röntgas för allt möjligt. Läkaren tjänar ju pengar på att skicka iväg på remiss.

Så visst får man vård snabbt, om man är priviligerad. Men det är ett otroligt dyrt och ineffektivt system som är ett problem för Tyskland.
 
Jag skulle nog kunna dra hur många positiva och negativa anekdoter som helst efter närmare 20 år utomlands, men..

När allt vägts samman har jag valt att åter bo i Sverige.

Det är faktiskt väldigt bra här.

Inte perfekt, men väldigt bra.

Om man är Svensk.
 
mycke_nu skrev:
Jag skulle nog kunna dra hur många positiva och negativa anekdoter som helst efter närmare 20 år utomlands, men..

När allt vägts samman har jag valt att åter bo i Sverige.

Det är faktiskt väldigt bra här.

Inte perfekt, men väldigt bra.

Om man är Svensk.
Eller helt anpassat och kan språket. Det kan jag intyga efter nästan 40 år här.
 
Vi är bra på många saker. Elsäkerhet är en sak där vi är i världsklass, trafiksäkerhet likaså. Diplomatiskt hade vi länge ett otroligt förtroende från omvärlden (vilket tyvärr numera slarvats bort). Vi gör världens godaste senap (Västerviks).

När det gäller vården så gillar folk att gnälla på den, men när man verkligen behöver den så ställer den upp till 110%. Visst, är man på akuten för att man har en fis på tvären så får man vänta. Visst, det begås ibland misstag, det är trots allt människor som arbetar där. Visst, man har inte "pyntet" som tex USA har. Men, på det hela taget, när det kommer till att ge högkvalitativ vård till de som behöver den, då är den suverän.
 
Troberg skrev:
Men, på det hela taget, när det kommer till att ge högkvalitativ vård till de som behöver den, då är den suverän.
Säg det till Jan Svanbergs efterlevande, och han är (var) inte ensam om sina upplevelser, det vet jag både av egna och närståendes erfarenheter.

När det gäller elsäkerhet har vi krav som säkert är i världsklass, men att vi har 220volt istället för 110volt är allt annat än säkert, jämför dödsfallen orsakade av el i vårat land med de i 110volts-länder. Hur det sedan ser ut med installationer är en annan story, jag har t.ex. sett flera fall där jordledningar inte anslutits vid nybyggen, nyinstallationer och renoveringar. Att det fuskas vid byggen är ju tyvärr ingen nyhet, då spelar kraven ingen roll, våran el är inte så säker som kraven säger, den är så säker som installatörerna installerar den. Precis som med sjukvården, den är inte så bra som garantin säger, den är så bra som sjukhusen gör den, och dom uppfyller inte garantierna och sina skyldigheter. 110V är mycket säkrare än 220V, så ur det perspektivet ligger vi långt efter vad gäller just säkerheten, sen finns andra fördelar med 220V.
 
thomasx skrev:
Säg det till Jan Svanbergs efterlevande, och han är (var) inte ensam om sina upplevelser, det vet jag både av egna och närståendes erfarenheter.

När det gäller elsäkerhet har vi krav som säkert är i världsklass, men att vi har 220volt istället för 110volt är allt annat än säkert, jämför dödsfallen orsakade av el i vårat land med de i 110volts-länder. Hur det sedan ser ut med installationer är en annan story, jag har t.ex. sett flera fall där jordledningar inte anslutits vid nybyggen, nyinstallationer och renoveringar. Att det fuskas vid byggen är ju tyvärr ingen nyhet, då spelar kraven ingen roll, våran el är inte så säker som kraven säger, den är så säker som installatörerna installerar den. Precis som med sjukvården, den är inte så bra som garantin säger, den är så bra som sjukhusen gör den, och dom uppfyller inte garantierna och sina skyldigheter. 110V är mycket säkrare än 220V, så ur det perspektivet ligger vi långt efter vad gäller just säkerheten, sen finns andra fördelar med 220V.
För det första så görs det misstag i andra länder också i sjukvården, vi är inte ensamma om det, i det stora hela jämfört med andra länder så är vi bra skyddade genom vårt sjukvårdssystem, alla har rätt till samma vård osv osv. Hur dödsfallen med 110V system i jämförelse med 220V är vet jag inte men saken är ju den att 220V är bättre än 110V att ha och har man då ett system som gör det elsäkert så har man både effektiva samt säkra anläggningar så den jämförelsen är lite sned då vi i sverige i det stora hela har det både bra och säkert.

Problemen med våra problem i sverige är att allt det negativa kommer fram och skrivs upp stort men inte de gånger allt går bra och så som det är tänkt att det ska funka eller t o m bättre. Gnälla och leta fel är vi experter på i sverige men att framhäva det positiva är svårare. Inom alla delar av vårat samhälle så som tex vård, skola, byggnation, infrastruktur osv så läser vi hela tiden om något som gått fel, fallit ur normen så att säga men alla de som räddats till livet av någon läkare, skolorna som har toppresultat, byggen som funkat felfritt mer eller mindre, de bussar och tåg som går i tid hör vi inte så mycket om just för att det är som det ska vara och det "normala" händer oftare än de fel som begås....bara det att vi får läsa om felen...
 
Glufsglufs skrev:
För det första så görs det misstag i andra länder också i sjukvården, vi är inte ensamma om det,
Att kalla behandlingen av Svanlund (som han ju hette), och alla andra som behandlas likadant eller än värre för ett misstag tycker jag är att kraftigt underdriva problemen i vården.

i det stora hela jämfört med andra länder så är vi bra skyddade genom vårt sjukvårdssystem, alla har rätt till samma vård osv osv.
Synd bara att "alla har rätt till" = "alla får" inte är sant. ;-)

[/QUOTE] saken är ju den att 220V är bättre än 110V [/QUOTE]

Inte ur säkerhetssynpunkt.


[/QUOTE]
skolorna som har toppresultat,

byggen som funkat felfritt mer eller mindre,

de bussar och tåg som går i tid hör vi inte så mycket om
[/QUOTE]

Jämför vi svenska skolornas resultat med övriga i europa under en längre tid ser man en klar försämring i den svenska skolans resultat, oavsett hur bra en eller annan "toppskola" råkar vara så har den svenska skolans resultat försämrats jämfört med övriga europa och vi ligger inte i toppen, som vi en gång gjorde.
Byggen som funkar mer eller mindre felfritt, ja frågan är hur man ska gå tillväga. När jag köpte vårat gamla hus byggdes en stor mängd nya hus i området. Jag sa till VD'n för byggbolaget som skapats av några av sveriges största byggjättar för att exploatera området. -Hör du, så där kan man ju inte bygga hus, det kommer att bli mögel. -Nej då, sa han, vi har säkrat och använder system som fungerar. Nu är det tvist och flera husägare har redan bytt hela fasaderna på sina ca 5 år "gamla" hus. Det finns säkert ett och annat hus som byggs och som blir rätt, men när de största byggbolagen och till och med de kommunala bär sig åt på det viset, då är det inte ett litet problem och definitivt allt annat än världsbäst.
Det som skiljer de bästa från de sämsta och medelmåttorna är agerandet när något går snett. Hur ofta hör man inte någon i ett forum motargumentera ett illa skött postorderföretag med kommentaren "Jag handlade därifrån en gång och dom är jättebra, jag fick min grej på en vecka", samtidigt som de som inte fått sina grejer, eller fått fel eller trasiga grejer inte får någon rättelse alls. Jag handlade däck från ett postorderföretag, funkade fint, handlade igen, fick skrot, reklamerade och den storyn som därpå följde kan jag skriva en hel bok om, det sista jag hörde var ett krav från inkasso som jag bestred, jag antar att dom nu lagt ner sina regelvidriga krav, men jag vet inte, för dom hör inte av sig. Nej, en produkt eller tjänst blir inte bäst bara för att dom levererar ibland eller till och med med för det mesta, bäst blir den när dom följer lagar och förordningar, levererar varje gång och löser problem så smärtfritt som möjligt när något utanför deras kontroll orsakat problem,och egentligen är ju det bara det allra minsta man ska kunna förvänta sig. Att sitta i sju timmar i ett strömlöst svinkallt tåg faller dessvärre inte inom ramen för "bäst" eller ens "godkänt", oavsett hur många tåg jag inte befinner mig på som går nästan i tid, imho ;-)
Inom flyget förs statistik, SAS säger sig ha bäst punktlighet i europa. Då vet man att dom är bäst på det bland flygbolagen. Om det sen är bra är en annan fråga ;-)
 
Precis vad jag menade.....man jämför gärna med sina personliga erfarenheter och det man läser om, hur många procent är det i jämförelse med allt som händer och sker?
 
Glufsglufs skrev:
hur många procent är det i jämförelse med allt som händer och sker?
Det framgick kanske inte med önskvärd tydlighet att de exempel jag tog upp just påvisade att problemen är såpass vanligt förekommande att man inte kan bortse ifrån dem. I fallet med däckfirman som kunde uppfattas som en engångshändelse, sa konsumentmyndigheterna att dom haft mycket problem med det företaget, alltså inte precis en engångshändelse, utan snarare satt i system, vilket märktes ganska väl även från min sida.
 
I dina ögon ja, jag ser en helt annan värld i många fall.....så, ja jag håller mig till det jag sa i förra inlägget.
 
Grejen är väl den att det inte skrivs lika mycket om de som är nöjda. Ofta går man väl in på exempelvis ett forum när man har problem själv eller har problem med något öfretag? Det är inte ofta man går inte för att ge beröm åt exempelvis ett företag.

För övrigt tycker jag "Landet runt" är ett bra program, där tar de upp positiva nyheter om Sverige istället för allt det eviga tjatet om elände och missär som de flesta andra sysslar med.
 
Locos skrev:
Grejen är väl den att det inte skrivs lika mycket om de som är nöjda. Ofta går man väl in på exempelvis ett forum när man har problem själv eller har problem med något öfretag? Det är inte ofta man går inte för att ge beröm åt exempelvis ett företag.

För övrigt tycker jag "Landet runt" är ett bra program, där tar de upp positiva nyheter om Sverige istället för allt det eviga tjatet om elände och missär som de flesta andra sysslar med.
Precis d^_^b
 
Locos skrev:
Grejen är väl den att det inte skrivs lika mycket om de som är nöjda. Ofta går man väl in på exempelvis ett forum när man har problem själv eller har problem med något öfretag? Det är inte ofta man går inte för att ge beröm åt exempelvis ett företag.

För övrigt tycker jag "Landet runt" är ett bra program, där tar de upp positiva nyheter om Sverige istället för allt det eviga tjatet om elände och missär som de flesta andra sysslar med.
Jodå, bara häromdagen startade jag länkad tråd bara för att berätta hur bra bemötande och hjälp jag fick av GVK, de bra folk som jobbar där. :)

http://www.byggahus.se/forum/badrum/171548-gvk.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.