byggankan skrev:
Jag förklarade att innan operationen hade jag haft så ont att jag kunde vakna på nätterna men att det hade blivit bättre så att jag nu hade lika ont i det högra som i det vänstra knät... Jag såg sedan att han hade skrivit i journalen att jag efter operationen hade blivit bra i mitt högra knä och att jag inte hade någon smärta i det vänstra.
För att undvika missuppfattning bör man nog vara tydligare när man förklarar för en läkare.
 
Jag tycker nog inte att man kan vara tydligare än att säga precis som det är nämligen att man har konstant ont i båda knäna så fort man står går eller är i samma position för länge som t.ex när man kör bil eller åker tåg. Problemet är ju att läkare ofta verkar utgå från att man överdriver och gör en helt annan tolkning.

Bodde i Österrike ett tag och där tog läkaren mig alltid på allvar han röntgade mig i situationer när jag aldrig skulle blivit röntgad i Sverige (och hittade då både en ordentlig stressfraktur och en spricka i knäskålen). En gång har jag t.om. tagit till den drastiska metoden att jag tog en penna från läkarens bord och körde in i min arm och sa att "det jag känner av den här pennan är i princip ingenting så när jag säger att jag har ont så har jag verkligen ont".
 
Jag tycker nog inte att man kan vara tydligare än att säga precis som det är nämligen att man har konstant ont i båda knäna så fort man står går eller är i samma position för länge som t.ex när man kör bil eller åker tåg. Problemet är ju att läkare ofta verkar utgå från att man överdriver och gör en helt annan tolkning.

Bodde i Österrike ett tag och där tog läkaren mig alltid på allvar han röntgade mig i situationer när jag aldrig skulle blivit röntgad i Sverige (och hittade då både en ordentlig stressfraktur och en spricka i knäskålen). En gång har jag t.om. tagit till den drastiska metoden att jag tog en penna från läkarens bord och körde in i min arm och sa att "det jag känner av den här pennan är i princip ingenting så när jag säger att jag har ont så har jag verkligen ont".
 
byggankan

Det med pennan gjorde du i Sverige eller där?
 
Tror absolut att det finns en genusvinkel i det här också. Mina manliga bekanta har inte alls haft samma problem att få till ordentliga undersökningar. Min 14-årige brorsdotter fick i alla fall en magnetröntgen efter "bara" två år av springande till läkare. Men då har jag varit tydlig till hennes mamma att dom måste kräva det och att dom ska berätta om mina knäskador för läkarna (hon har ont på precis samma sätt som mig).
 
kamilenski skrev:
byggankan

Det med pennan gjorde du i Sverige eller där?
I Sverige. I Österrike hade jag inga som helst problem att få vård. Där var det bara att säga att jag hade ont och han klämde lite och skickade mig sedan på röntgen (vilket jag själv tyckte kändes onödigt i alla fall utan ett) men det visade sig att han hittade en ny spricka varje gång jag röntgades. Saker som inte skulle ha upptäckts här hemma.
 
Floydarn skrev:
För mig är en "svensk läkare" en läkare som arbetar på ett svenskt sjukhus. Men det är klart, den "äkta svenskheten" bevaras väl inte inom landstinget till 5,7% utav de röstberättigades stora förtret. Jag gör ingen distinktion mellan en läkare född i Iran eller Småland om de bägge jobbar på samma sjukhus, väljer du att göra det så får det stå för dig. q(;^;)p
Självklart jämför jag med u-länder, men jag jämför även med första världen länder. Men det är klart, är man ute efter att visa upp att svensk sjukvård är den absolut sämsta i världen så är det väl lämpligt att försöka undvika med andra länder än de som är bättre än oss.
Jag har aldrig påstått att den svenska vården inte har stora problem, men att inte tro att det finns andra länder där problemen är större är inte bara naivt, det är rent ut sagt dumt.
Det var du som började jämföra svenska och utländska läkare q(;^;)p, inte jag. Till skillnad från dig tolkar jag naturligtvis det som en läkare utbildad i sverige resp en utbildad utomlands, oavsett deras etniska ursprung eller arbetsplats. En svensk person utbildad till läkare i italien är en utländsk läkare, oavset arbetsplats. En svenskutbildad läkare som jobbar i italien är fortfarande en svensk läkare, oavsett etnisitet. Om du menar ett svenskt sjukhus jämfört med ett i tredje världen borde du skrivit det i stället för läkare. Det var du som sa "om jag fick välja mellan en svensk läkare och en läkare från valfritt tredje världen land så vet jag vad jag väljer." inte jag, lägg inte dina ord i min mun. Fick jag välja mellan att få vård i sverige, och valfritt land i världen så vet jag vad jag väljer, och det är inte sverige.

Det var du som började jämföra med "tredje världen", inte jag, jag påpekade tvärtom missförhållandet med att göra just det du gör, nämligen att hävda att vi har bra sjukvård genom att jämföra med de som har sämst. Nej, sverige har inte sämst sjukvård i världen, det är det ingen som hävdat, men vi har långt ifrån bäst, och i alldeles för många fall är den inte alls bra.
 
Locos skrev:
Något vi definitivt är bäst på i Sverige är i alla fall att KLAGA:). Nu inte menat mot någon här i tråden men det är alltid ett jävla tjat på oss svenskar om hur dåligt allt är här. Min uppfattning är som någon annan i tråden skrev, vi är ganska bra men inte bäst på något. Det är väl bara att kolla på listor som hur innovativa vi är (för övrigt en lista vi brukar vara bäst på),
Ja att klaga är vi bra på :) vid kaffebordet, som i detta forum till exempel. Tyvärr klagar vi sällan direkt till källan eller de ansvariga. Jag gjorde det sist med sjukhuset, ganska ordentligt och vid flera tillfällen, patienten jag var där med fick efter operationen en mycket grundlig genomgång om operationen, vad man gjort, varför man gjorde som man gjorde, hur slutresultatet blev och vad som kan förväntas under rehabiliteringen inkl. ev. komplikationer och hur man upptäcker dessa. Precis när vi var klara rullades patienten jämte in från sin operatione, en nästan likadan fast ett större ingrepp (fick vi veta sedan) samma läkare som opererat sa till patienten, allting gick jättebra, åsså gick denne. Hade jag inte klagat som jag gjorde och varit så påstridig, hade patienten inte haft en aning om nåt efteråt, annat än "allting gick jättebra". Ibland lönar det sig att klaga, men man måste göra det åt rätt håll.

Jag vill också passa på att säga att vi klagar nog inte så mycket som vi tror att vi gör, jämför med sydeuropéer och franska bönder, bara som ett exempel, eller alla dessa spontana amerikanska protester man ser på nyheter med jämna mellanrum. Kafferumsklagan i all ära, vi svenskar behöver lite mer stake och klaga åt rätt håll d^_^b

För övrigt när det gäller sjukvården så tror jag att när man väl hamnar på operationsbordet, om man har behovet och lyckas komma dit, så är kompetensen för det mesta i världsklass. Problemet är hela vårdkedjan fram dit.
 
Synd bara att skattepengar ska gå till korruption, bestickning och bonusar. Där är det ingen som klagar.
En vanlig läkare på vårdcentral får extra betalt för varje patient han remitterar till ett privat vårdcenter och inte till landstingets vård. Att patienten sedan kan få åka mycket längre och sedan få sämre vård är det ingen heller som klagar på.

Inte har vi heller sett några pensionärer klaga trots att de pensioner de redan betalt för sänks och skatten för pensionen är avsevärt högre än vanlig inkomstskatt.
Förekommer inte sådant i något annat land i världen.

Att åsiktsstyrningen i Sverige är så oerhört stark kan ha sin orsak i att journalister här är organiserade som "kulturarbetare".

Inte tror jag Sverige är bäst på någonting längre. SAAB affären visar att den sittande regeringen helst ser att tillverkningsindustrin försvinner. Ju färre industriarbetare det finns ju lättare att sälja in det "nya arbetarpartiet" hos väljarna och behålla den politiska makten.
 
Sverige är bäst på att så få som möjligt skall leva i misär. Jag tror att vad du än tittar på så finns det något land som är bättre, men du måste alltid jämföra Sverige med _ett_ annat land. Tittar du på England eller Österrike så lovar jag att du kan hitta sådant som är dåligt där och där Sverige är mycket bättre. Vi har i Sverige medvetet valt att inte satsa på världsklass utan i stället se till att alla har det OK. Titta på t ex på internet, universitet på landsbygden, vill påstå att Sverige tidigt såg till att även de mest avlägsna orterna hade en bra infrastruktur och möjlighet till utbildning. Därmed inte sagt att vi inte kan förbättra saker.

/Anders
 
Avundsjuka?!?
 
Men det finns ju faktiskt ett par saker vi svenskar är ganska bra på; vi äter mest glass och bananer per kapita i världen.
Och ligger bland de bästa tre på att dricka kaffe.

Klagandet kanske sker under kafferepen ute bland stugorna?
 
Mest humanitära människor i världen. Det tycker jag. Det är bara att se .....
 
Just gällande vården och då speciellt akutvården så har ju vi "vanliga" en stor del i att exempelvis ambulanser är sega samt att ett sånt viktigt företag som SOS alarm jobbar för vinstsyfte.
Ta en titt på: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13063674.ab och de som har dagens papperstidning kan läsa en insändare skriven av en ambulanssköterska där det står bla om att det är en massa tramskörningar som görs där någon tex har ont i ryggen och får ambulans men de anhöriga åker i egen bil bakom eller exemplet där att många tror att dom får förtur på akuten om dom kommer med ambulans. Det skrevs också om folk som ringer efter ambulans vid 38,5 graders feber eller haft ont i en veckas tid utan att ta sig till sjukhus men helt plötsligt får för sig att ta sig dit och då självklart med ambulans.....inte underligt att det är väntetid på ambulanser när dom har en massa onödiga körningar och sen plus det att alarmcentralerna är underbemanade och då i synnerhet med relevant utbildad personal.
 
Lägg ner SOS. De är... Har egen erfarenhet. Då min hustru fastnade i hissen. Ensam.
Det vare inget om hon inte hade (har) cellskräck. Puckon där så till mig att leta upp vaktmästaren. En söndag kväll! Tur en brandman kom precis hem från jobbet. Han hade en specialnyckel. Hon fick krypa från hissen.
Tomtens chef från SOS skickade ett brev till oss sen. Med ursäkt. Tydligen spelar de in alla samtal. Orkar inte ens att skriva om dessa id...er. Hoppas man gör nåt åt saken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.