Som rubriken lyder! Hur mycket strålar Smartmätare som elbolagen just nu monterar i hela landet?
Någon som mätt? Skall monteras hos mig under året.

https://www.stralskyddsstiftelsen.se/rad/elmatare/

OBS:
Som trådskapare önskar jag vi bara pratar om ämnet i rubriken! Har man ingen fakta att komma med så avstå. Annars kommer tråden bli mycket lång med oväsentligheter och smutskastning. TACK på förhand.
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
Joonazz och 26 till
  • Laddar…
Lika lite som en biltelefon har och en sådan har du i fickan utan att tänka på det och det ska ju inte vara någon fara med det enligt expertisen.
 
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 13 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Lika lite som en biltelefon har och en sådan har du i fickan utan att tänka på det och det ska ju inte vara någon fara med det enligt expertisen.
Hmm Skulle mobiltelefon vara ofarlig i fickan? Vilka experter säger det? Länk tack.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
Joakim654 och 23 till
  • Laddar…
En mobiltelefon som knappt används. Det är väldigt lite data som skickas från en elmätare. Ingen har kunnat konstatera att mobiler är farliga. Studier saknas definitivt inte på området.
 
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 24 till
  • Laddar…
Strålskyddsstiftelsen är inte att missta med Strålsäkerhetsmyndigheten.

Man aktivt motarbetar allt, 1G, 2G, 3G, 4G, 5G, mikrovågsugnar, elledningar, elprylar generellt. Man anger bland annat följande symptom:
  • huvudvärk, migrän, tryck över huvudet
  • sömnsvårigheter, onormal trötthet
  • koncentrations- och minnesproblem, yrsel
  • nedstämdhet, depression
  • stresskänsla, ångest, förändrat beteende, ökad irritation
  • tryck över bröstet, oregelbunden eller förhöjd hjärtrytm
  • brännande hud och utslag, allergi
  • tinnitus
  • inflammationer och försämrat immunförsvar
  • synrubbningar, ljuskänslighet
  • sköldkörtelrubbningar och påverkan på hormonsystemet
Vilket helt saknar vetenskapliga belägg, vanligaste klädesplagget på deras möten är rimligtvis foliehattar. Att elmätare skulle skicka ut oerhörda mängder med strålning är befängt. Mobiltelefoner är en pryl som ständigt kommunicerar och antingen ligger i fickan, i händerna framför ansiktet eller mot örat helt utan symptom. En elmätare skickar iväg en bråkdel så mycket signaler som en mobiltelefon, strålningen avtar även i kvadrat vilket gör att även om en elmätare skickade ut lika mycket som en mobiltelefon minskar mängden kroppen utsätts för oerhört med avståndet.

Lite tillägg, är man orolig för strålning lägg inte mobiltelefonen i en burk bredvid nattduksbordet som många förespråkar. Vid sämre mottagning ökar mobiltelefonen signalstyrkan för att kompensera.

Gillar man Strålskyddsstiftelsen bör man följa deras instruktioner, vilket bland annat innebär att man ska prata så kort tid som möjligt i mobiltelefonen, hålla den långt från kroppen med högtalarfunktionen på, aldrig låta barn eller gravida använda mobiltelefoner. Man ska även hålla långt avstånd från andra människor när man använder mobilen för att inte utsätta de för skadlig strålning.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Wow
Leif T och 78 till
  • Laddar…
N norddal skrev:
Som rubriken lyder! Hur mycket strålar Smartmätare som elbolagen just nu monterar i hela landet?
Någon som mätt? Skall monteras hos mig under året.

[länk]
Vad använde du för enhet när du skrev inlägget?
 
  • Gilla
  • Haha
Kungen_283746 och 11 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Vad använde du för enhet när du skrev inlägget?
Var det inte jag som ställde en fråga?
Sitter vid datorn utan Wifi om du undrar.
 
Redigerat:
  • Haha
  • Arg
  • Gilla
Revhiet1 och 8 till
  • Laddar…
Läs gärna första inlägget igen.
 
  • Arg
  • Haha
Enrabo och 3 till
  • Laddar…
K
N norddal skrev:
Vad det inte jag som ställde en fråga?
Sitter vid datorn utan Wifi om du undrar.
Du verkar bara vilja ha en bekräftelse på att det är livsfarligt. Heter du egentligen Sydborg?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Anna_H och 17 till
  • Laddar…
Inte för att vara tyken, men har man dom funderingar, ska man inte bo i ett hus, utan flytta ut i skogen med bara vedeldning ( oj det var visst farligt det med enligt andra ) och ingen el över huvud taget. ( Klart det finns dom säger att dom är elalgeriker och de får man acceptera ) men i det stora hela, så går nog samtliga på denna jord som i en stor microugn. Och då tänker jag på att det är även det publika som sänder ut i etern ( TV radio ) en hel del s.k. strålning, hur skyddar man sig från det. Inte vet jag och tänker inte på det.
 
  • Gilla
Maria T och 12 till
  • Laddar…
Själva mätaren kommer det ingen strålning från. Det är sändaren som kommunicerar med operatören på något sätt (ofta någon form av radio, men det skulle kunna vara via fiber). Vissa av de gamla "dumma" mätarna skickade också mätvärden via radio (så var det för oss; den nya har mycket lägre strålning). Om du inte skickar in mätvärden från mätaren varje månad så är det förmodligen lägre eller samma strålning som tidigare.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
N norddal skrev:
Var det inte jag som ställde en fråga?
Sitter vid datorn utan Wifi om du undrar.
Och jag ställde en motfråga.
Radiosignaler når oss överallt idag så bor du inte i en Faradaybur eller motsvarande så är din fråga en ickefråga.
 
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 14 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Och jag ställde en motfråga.
Radiosignaler når oss överallt idag så bor du inte i en Faradaybur eller motsvarande så är din fråga en ickefråga.
Och svensk radio började sända 1932 och svensk TV 1956 så det borde finnas ett ganska bra underlag bland den svenska befolkningen hur signaler i etern påverkar människors hälsa. Nu "gills" väl inte den typen av radiovågor utan det är enbart radiovågor från mobilnät och liknande som tycks betraktas som hälsopåverkande. Jag har haft en smart elmätare i över 23 år i min fastighet och har inte märkt av något speciellt. Man får komma ihåg att det är tufft för radiosignalerna att tränga igenom ett elskåp i plåt. I mitt fall valde energibolaget att montera en extern antenn på skåpet för att säkra kvaliteten på kommunikationen.
Graf och illustrationer som visar strålning och dess minskning med avstånd från en källa, samt effektivitet av strålskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://sandvikenenergi.se/download...a om fjärravläsning via Kamstrup Elmätare.pdf
Taget från @paralun inlägg
 
  • Gilla
Leif T och 6 till
  • Laddar…
Det finns bra tabletter att ta för detta med strålning. Ladda dig med jodtabletter och Valium så kommer du vara helt säker från strålning. Du kommer i vart fall inte oroa dig längre ☺️
 
  • Gilla
  • Haha
Ring och 22 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.