175 173 läst · 435 svar
175k läst
435 svar
Är Roundup koncentrat borttaget från marknaden
Det är ju desvärre aldrig svart och vitt det här.. ättikas tox & miljöprofil är avsevärt mycket värre än glyfosats. Dessutom funkar det sämre, betydligt sämre. Om vi tittar på just ättika så är det tex förbjudet i Danmark just på grund av stor påverkan på andra organismer än ogräs. KEMI har alltid haft ett gott öga till ogräsättika men i grund och botten så borde det ha förbjudits för länge sen..L linnnordstrom skrev:
Sen är det ju så att Ogräsättika och Pelargonsyra är godkänt och lagligt att använda för privatpersoner i Sverige och det är inte koncentrerad glyfosat, men det är ju en helt annan diskussion.
jasså är det såtack för upplysningen. Då får jag såklart sluta köpa det också. Har du något miljövänligt förslag? Förutom att täcka i två år med svart duk? Tas tacksamt emot.J JY82 skrev:Det är ju desvärre aldrig svart och vitt det här.. ättikas tox & miljöprofil är avsevärt mycket värre än glyfosats. Dessutom funkar det sämre, betydligt sämre. Om vi tittar på just ättika så är det tex förbjudet i Danmark just på grund av stor påverkan på andra organismer än ogräs. KEMI har alltid haft ett gott öga till ogräsättika men i grund och botten så borde det ha förbjudits för länge sen..
Sen är det ju så att Ogräsättika och Pelargonsyra är godkänt och lagligt att använda för privatpersoner i Sverige och det är inte koncentrerad glyfosat, men det är ju en helt annan diskussion.
menar du alltså att ättikan är värre än roundup?J JY82 skrev:Det är ju desvärre aldrig svart och vitt det här.. ättikas tox & miljöprofil är avsevärt mycket värre än glyfosats. Dessutom funkar det sämre, betydligt sämre. Om vi tittar på just ättika så är det tex förbjudet i Danmark just på grund av stor påverkan på andra organismer än ogräs. KEMI har alltid haft ett gott öga till ogräsättika men i grund och botten så borde det ha förbjudits för länge sen..
Ja, ättika är avgjort mer giftigt för tex insekter och andra jordlevande organismer än glyfosat. Men det viktiga som jag ser det är att det är godkänt att användas i Sverige av privatpersoner, dvs KEMI har utvärderat riskerna och bedömt dom som acceptabla. Så köp det och använd det om du tycker det behövs. Det finns även glyfosat att köpa som är godkänt att använda för privatpersoner i Sverige, färdigblandad och utspädd om man hellre vill det. Det är givetvis dyrare än att köpa en 20 liter koncentrerad dunk i Tyskland, men det ena är lagligt och det andra är inte.. Lagar är inte alltid logiska, och bekämpningsmedelslagstiftning är aldrig logisk..
Jag tycker givetvis att man ska följa lagar och regler, annars får man arbeta för att ändra dom. Jag förstår dom som ser lite igenom fingrarna med vissa saker, det gör jag själv också ibland men det är ju bra att veta om man gör något som faktiskt är olagligt.
Med det sagt, att veta biologin på ogräsen man behandlar, och hur medlet man applicerar fungerar är a och o. Då kan man välja produkt och appliceringsteknik allt efter situation och därmed göra det med bästa möjliga effekt och minsta möjliga påverkan på annat än det man vill ha ihjäl.
Jag tycker givetvis att man ska följa lagar och regler, annars får man arbeta för att ändra dom. Jag förstår dom som ser lite igenom fingrarna med vissa saker, det gör jag själv också ibland men det är ju bra att veta om man gör något som faktiskt är olagligt.
Med det sagt, att veta biologin på ogräsen man behandlar, och hur medlet man applicerar fungerar är a och o. Då kan man välja produkt och appliceringsteknik allt efter situation och därmed göra det med bästa möjliga effekt och minsta möjliga påverkan på annat än det man vill ha ihjäl.
Måste nog beställa en 20a så man har för framtida bruk. Köpte innan det förbjöds i Sverige men den är snart slut så man måste bunkra för framtiden.
Snart är det säkert helt förbjudet inom EU när alla politiker ska försöka plocka poäng om miljön.
Så med 20 liter så kan nog även barnen ärva en slatt till sina trädgårdsbestyr.
Snart är det säkert helt förbjudet inom EU när alla politiker ska försöka plocka poäng om miljön.
Så med 20 liter så kan nog även barnen ärva en slatt till sina trädgårdsbestyr.
Ja
tack för infon. Det låter som att du har koll. Och måste jag välja mellan att förgifta jorden (nu när jag vet att även ättikan är hemsk) så väljer jag att ha lite ogräs och jobba på med att gräva upp det någon gång i veckan.J JY82 skrev:Ja, ättika är avgjort mer giftigt för tex insekter och andra jordlevande organismer än glyfosat. Men det viktiga som jag ser det är att det är godkänt att användas i Sverige av privatpersoner, dvs KEMI har utvärderat riskerna och bedömt dom som acceptabla. Så köp det och använd det om du tycker det behövs. Det finns även glyfosat att köpa som är godkänt att använda för privatpersoner i Sverige, färdigblandad och utspädd om man hellre vill det. Det är givetvis dyrare än att köpa en 20 liter koncentrerad dunk i Tyskland, men det ena är lagligt och det andra är inte.. Lagar är inte alltid logiska, och bekämpningsmedelslagstiftning är aldrig logisk..
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Hur är det med nån tesked salt på växten då?
Minns när jag köpte första huset så var det en massa maskrosor i gräsmattan, började att ta bort dem mekaniskt i några år, men det verkade hopplöst, provade sen salt, men minns inte hur bra/dåligt det gick..
Penslade sedan roundup koncentrerat på ett par blad och några år senare var alla maskrosor borta ur gräsmattan. (Jag plockade knopparna också, då det tar ett par veckor innan dom dör, för att slippa få nya via frösådd)
Mcpa? Har jag aldrig använt.
Minns när jag köpte första huset så var det en massa maskrosor i gräsmattan, började att ta bort dem mekaniskt i några år, men det verkade hopplöst, provade sen salt, men minns inte hur bra/dåligt det gick..
Penslade sedan roundup koncentrerat på ett par blad och några år senare var alla maskrosor borta ur gräsmattan. (Jag plockade knopparna också, då det tar ett par veckor innan dom dör, för att slippa få nya via frösådd)
Mcpa? Har jag aldrig använt.
Redigerat:
Dödar den roten också?Mats-S skrev:
Jag tycker det är högst konstruktivt att ifrågasätta destruktiva beteenden. Eller vad tycker du?Mats-S skrev:
För övrigt så är väl hela den här tråden en gnälltråd över ogräs...
Undrar om du inte håller skalan upp och ner eller är det bara pekpinmen. Du är avgjort en stor miljöbov frågan är, kör du diesel? Då är du en av de absolut största. Men nej, vi går på med pekpinnen på en liten bråkdel av en procent av roundup användandet som dessutom är den ansvarsfulla sorten, då känns det bättre djup inne i den bittra själenJonasHöglund skrev:
Förklara gärna hur man använder det för att det ska fungera lika bra. Min erfarenhet är att det visserligen är minst lika bra för att få ogräset att vissna men att rötterna klarar sig och att det snart växer upp igen.L linnnordstrom skrev:
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 2 793 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 2 793 inlägg
Så varför skapar du inte en egen tråd då?JonasHöglund skrev:
Och bilen går bra ? ...
typ lika utanför ämnet i den här tråden som allt trams om ättika som ersättning till mcpa och roundup.
Men visst, eftersom den här tråden nu är kapad av deltagare som inte kan hålla sig till ämnet så är det väl dags att köra en ny tråd, så kan ni fortsätta miljökonsekvensdebatten här
Tackar som frågar, nej den går inte så bra, men det är en annan historia. Fast jag anser fortfarande att det är på sin plats att ifrågasätta användandet av roundup i en tråd om roundup, att flytta över frågan till mitt bilkörande kallas härskarteknik. Det låter på mig som du försöker försvara ditt användande av bekämpningsmedel med att "du kör ju bil". Det är inte särskilt konstruktivt eller hedersamtMats-S skrev:Så varför skapar du inte en egen tråd då?
Och bilen går bra ? ...
typ lika utanför ämnet i den här tråden som allt trams om ättika som ersättning till mcpa och roundup.
Men visst, eftersom den här tråden nu är kapad av deltagare som inte kan hålla sig till ämnet så är det väl dags att köra en ny tråd, så kan ni fortsätta miljökonsekvensdebatten här
G guggen skrev:Undrar om du inte håller skalan upp och ner eller är det bara pekpinmen. Du är avgjort en stor miljöbov frågan är, kör du diesel? Då är du en av de absolut största. Men nej, vi går på med pekpinnen på en liten bråkdel av en procent av roundup användandet som dessutom är den ansvarsfulla sorten, då känns det bättre djup inne i den bittra själen
Du har nog missuppfattat hur härskarteknik, likaväl vilken miljöpåverkan du själv har eller hurvida det finns en gratis lunch.JonasHöglund skrev:Tackar som frågar, nej den går inte så bra, men det är en annan historia. Fast jag anser fortfarande att det är på sin plats att ifrågasätta användandet av roundup i en tråd om roundup, att flytta över frågan till mitt bilkörande kallas härskarteknik. Det låter på mig som du försöker försvara ditt användande av bekämpningsmedel med att "du kör ju bil". Det är inte särskilt konstruktivt eller hedersamt
Jag är själv ganska "medveten", arenderar ut delar av min mark billigt för att jag vill ha eko odling/sprut/roundupfritt och har fått tillbaka det fina fältviltet, har solenergi, använder mest traditionella material i byggandet mm. Men för det tror jag inte att detta nödvändigtvis skulle vara bättre ur global miljöhänsyn utan det är bättre för mig och min närhet. Det finns de som tror på gratis lunchen, att vi kan leva på som vanligt och det kommer ordna sig om vi slutar använda roundup som privarpersoner, målar med linolja och smäller upp lite solpaneler, det gör inte jag. Det är inte osannolikt omvänt förhållande.
Att roundup inte finns tillgängligt för gemene man att vilt bespruta är nog bra men att ha en liten dunk hemma för att bekämpa den där slingerväxter i krypgrunden en gång per år ser jag inte som ngt problem. Det gör uppenbarligen du trotts att du sannolikt har ett större avtryck än många. Det är helt enkelt pekpinne det handlar om och då är det nog bättre om du skaffar en egen sådan tråd.