Vad i mitt inlägg är det som inte stämmer?
 
D Daniel 109 skrev:
Vad i mitt inlägg är det som inte stämmer?
Kolla i facit....😎
Omslaget på boken "Handbok och formelsamling i hållfasthetslära" från institutionen för hållfasthetslära, KTH.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Med tanke på kommentarerna från skribenten som refererade till utbildning från KTH så konsulterar jag nog hellre en annan formelsamling.
 
  • Haha
john.h och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag vet inte om svaret redan framkommit. Men som gammal konstruktör, vill jag bestämt mena att det INTE är bärande. Med tanke på dess placering skulle den isåfall ta lika stor last som den andra pelaren. Även om den skulle hålla, så skulle man inte gjort dem olika stora. Att dessutom står en likadan regel mot pelaren, säger att reglarna enbart varit stommen till väggen.
Ett bra sätt att testa en sådan typ av regel, är att börja såga av den med fogsvans. Om sågen nyper fast efter en bit, så kan man räkna med att den är bärande.
 
  • Gilla
SkruvadVision och 5 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Jag vet inte om svaret redan framkommit. Men som gammal konstruktör, vill jag bestämt mena att det INTE är bärande. Med tanke på dess placering skulle den isåfall ta lika stor last som den andra pelaren. Även om den skulle hålla, så skulle man inte gjort dem olika stora. Att dessutom står en likadan regel mot pelaren, säger att reglarna enbart varit stommen till väggen.
Ett bra sätt att testa en sådan typ av regel, är att börja såga av den med fogsvans. Om sågen nyper fast efter en bit, så kan man räkna med att den är bärande.
Ok, låter ju lovande. Men om regeln nu inte är en del av den bärande konstruktionen så kan den väl ändå stöd-”bära”? Hjälper mig såg-testet till några tydliga slutsatser då? Menar om det nyper, ska jag då inte ta bort regeln? Då är den en del av bärande konstruktion per se?
 
D Daniel 109 skrev:
Finns det någon som läst minsta lilla hålfasthet som kan förklara för herrarna hur hål i olika riktningar påverkar hålfastheten. De har bestämt sig för att jag har fel, så det kvittar nog vad jag skriver.
Hålen i anslutning till balkens upplag lär inte påverka hållfastheten och balkens syfte det minsta.
 
Är det en skarv på upplaget? Annars kan det vara betydande moment där.
 
BirgitS
N Nilssonskan skrev:
Menar om det nyper, ska jag då inte ta bort regeln?
Ett nyp-test är inte tillförlitligt när inte taklasten är maximal.
 
D Daniel 109 skrev:
Är det en skarv på upplaget? Annars kan det vara betydande moment där.
Nej, inga skarvar
 
Då finns det moment i balken även nära upplaget.
 
N Nilssonskan skrev:
Ok, låter ju lovande. Men om regeln nu inte är en del av den bärande konstruktionen så kan den väl ändå stöd-”bära”? Hjälper mig såg-testet till några tydliga slutsatser då? Menar om det nyper, ska jag då inte ta bort regeln? Då är den en del av bärande konstruktion per se?
Sålänge den här balken har suttit sedan huset byggdes, behöver du inte ens testa den. Som jag sa, så är den då lika hårt belastat som den stora pelaren. Ingen konstruktör/husbyggare skulle sätta två olika stora pelare. Att det går elrör mellan reglarna är ett typiskt tecken på att väggen har en annan funktion.
Om man testar att såga i en regel, och sågen nyper, så får man sluta såga. Sedan skruva en lask/brädbit över det sågade snittet. Om du sågar så kommer du kanske ändå uppleva att det nyper, precis som det ofta gör när man sågar av reglar. Men om man drar/lyfter/trycker på regeln så släpper det. Om det däremot beror pä att den är hårt belastad uppifrån så kommer du märka skillnadan.
Vidare såg jag nu att du provat med ett papper, vilket tar bort precis allt tvivel. Många gånger får du inte ens in ett papper ovanför en ickebärande pelare, då får man prova sågen. Men nu har du ett ännu tydligare test.
Att det inte är max belastat har ingen betydelse då två pelare brevid varandra tar lika mycket last.

Obs. Alla som funderar på att riva väggar, och ta bort pelare. Börja INTE såga hejvillt för att se om det är bärande. Orsaken till att jag kan säga det nu, beror på flera omständigheter som jag, som konstruktör, kan dra slutsatser utav.
 
A AG A skrev:
Sålänge den här balken har suttit sedan huset byggdes, behöver du inte ens testa den. Som jag sa, så är den då lika hårt belastat som den stora pelaren. Ingen konstruktör/husbyggare skulle sätta två olika stora pelare. Att det går elrör mellan reglarna är ett typiskt tecken på att väggen har en annan funktion.
Om man testar att såga i en regel, och sågen nyper, så får man sluta såga. Sedan skruva en lask/brädbit över det sågade snittet. Om du sågar så kommer du kanske ändå uppleva att det nyper, precis som det ofta gör när man sågar av reglar. Men om man drar/lyfter/trycker på regeln så släpper det. Om det däremot beror pä att den är hårt belastad uppifrån så kommer du märka skillnadan.
Vidare såg jag nu att du provat med ett papper, vilket tar bort precis allt tvivel. Många gånger får du inte ens in ett papper ovanför en ickebärande pelare, då får man prova sågen. Men nu har du ett ännu tydligare test.
Att det inte är max belastat har ingen betydelse då två pelare brevid varandra tar lika mycket last.

Obs. Alla som funderar på att riva väggar, och ta bort pelare. Börja INTE såga hejvillt för att se om det är bärande. Orsaken till att jag kan säga det nu, beror på flera omständigheter som jag, som konstruktör, kan dra slutsatser utav.
Alla delar, balk, pelare, liten vägg, regel, har suttit så sen huset byggdes (1985)
Om vi nu vågar ta bort regeln med din och andras svar här, är detta något som föranleder bygganmälan?
Bonusfråga, helst vill vi såklart bli av även med pelaren, vad krävs för detta?
 
BirgitS
N Nilssonskan skrev:
Bonusfråga, helst vill vi såklart bli av även med pelaren, vad krävs för detta?
Bygganmälan
Kraftigare och framförallt högre balk längs taket, kraftigare pelare som balken vilar på.
Kanske förstärkningar under pelarna.
 
Nu ger du svar du inte har kompetens att ge.
 
BirgitS
D Daniel 109 skrev:
Nu ger du svar du inte har kompetens att ge.
Och vad är ditt svar till TS gällande att ta bort pelaren (alltså inte regeln)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.