3 323 läst · 66 svar
3k läst
66 svar
Är regeln bärande eller inte?
M MrDizzy skrev:
Det hoppas jag verkligen att den inte rasar. Men frågan jag klurar på är om regeln är en del av den från början beräknade konstruktionen eller bara en del av en vanlig väggkonstruktionR Rejäl skrev:
M MrDizzy skrev:
Det hoppas jag verkligen att den inte rasar. Men frågan jag klurar på är om regeln är en del av den från början beräknade konstruktionen eller bara en del av en vanlig väggkonstruktionR Rejäl skrev:
Pelaren står uppe på spångolvet. Som är fäst i husets bottenreglar som i sin tur står på mur i torpargrundenMatti_75 skrev:
M MrDizzy skrev:
Pelaren står uppe på spångolvet. Som är fäst i husets bottenreglar som i sin tur står på mur i torpargrundenMatti_75 skrev:
M MrDizzy skrev:
Ja, pappersglapp både uppe o nere på regeln. Pappersglapp även överkant stolpeP PappasHammare skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
M MrDizzy skrev:
Ja, pappersglapp både uppe o nere på regeln. Pappersglapp även överkant stolpeVisa bilaga 804275Visa bilaga 804276P PappasHammare skrev:
Även stolpen står på golvspånet.pacman42 skrev:
Finns det någon som läst minsta lilla hålfasthet som kan förklara för herrarna hur hål i olika riktningar påverkar hålfastheten. De har bestämt sig för att jag har fel, så det kvittar nog vad jag skriver.
Nä inte alls. Bara att mitt minne säger motsatt ... dock så är det som jag skrev 30 år sen så jag kan mycket väl komma ihåg fel. Tyckte du hade bra återkoppling har inte hunnit kolla igenom det än då annat tagit min tid. Kan mycket väl vara så att jag då jag kollat på det ändrar uppfattning och säger att mitt minne spelade mig ett spratt. Kan även vara så att jag inte tycker att det stämmer (och då kollar ännu mer på det, fast då kan det ta tid)D Daniel 109 skrev:
Pacman: Jag har redan länkat till den sidan. Som jag skrev då så tar den inte alls upp hål på det hållet.
I en liggande balk som har lasten åvanifrån har man tryckande krafter i överkant och dragande i nederkant. I mitten är det i princip inga krafter. Det är därför lättbalkar fungerar. Ett hål i mitten deån sidan har därför mycket liten påverkan. Ett vertikalt hål tar bort material på hela balkens höjd. Hållfastheten minskar därför lika mycket som balkens tvärsnitt minskar i hålet.
I en liggande balk som har lasten åvanifrån har man tryckande krafter i överkant och dragande i nederkant. I mitten är det i princip inga krafter. Det är därför lättbalkar fungerar. Ett hål i mitten deån sidan har därför mycket liten påverkan. Ett vertikalt hål tar bort material på hela balkens höjd. Hållfastheten minskar därför lika mycket som balkens tvärsnitt minskar i hålet.
Därför att det inte var svar på ett specifikt inlägg.
Nä.. det som mest står emot krafter uppifrån (och nerifrån) är den övre och nedre delen av balkens tvärsnitt..D Daniel 109 skrev:Pacman: Jag har redan länkat till den sidan. Som jag skrev då så tar den inte alls upp hål på det hållet.
Det är därför IPE, HEA och HEB balkar är så effektiva (trots väldigt lite material på mitten)..
Nu är trä lite mer komplext än stål (om vi inte pratar för spända balkar) eftersom det har fibrer och inte är helt homogena, men principen är densamma..