P
S Spa skrev:
Ja precis, det var totalentreprenad så arbete ingick, får rätta mig med att det var 6år sen som offerten skrevs.
Vi såg till att ha med varenda tillval i offerten innan vi skrev på någonting alls så vi skulle få skäliga priser. Låter på andra i tråden som att det var ett bra pris och att vår sunk-cost förhandlingsteknik fungerade då.

Detta var dock endast innerväggar! Skulle ni även ha extra skivor i ytterväggarna?
Deras husleverantör har OSB i ytterväggar som standard och 100 000:- extra är tillvalet OSB i innerväggarna.

Jag kan själv jämföra med TS och jag fick ett pris på 70 000:- när det gällde OSB-skivor som tillval för innerväggar på ett hus på 152 kvm. Denna prisuppgift är från mitten av 2022.

Denna husleverantörens innerväggar brukar annars bara vara gips + isoleringsskiva som uppbyggnad.
 
  • Gilla
fast3xx
  • Laddar…
Några här tycker att priset för osb och montering är rimligt. Så långt är det bra.

Är det någon som tycker att det känns rimligt att betala 100k för att få osb i väggarna? Tillför det verkligen så mycket?
 
  • Gilla
fast3xx
  • Laddar…
Tål att tänkas på. Har bara en enda hylla i hela huset och den sitter i en vägg utan osb.
Att det sitter osb i ytterväggarna borde ju hjälpa till att stabilisera huset.
 
  • Gilla
fast3xx
  • Laddar…
A Aunty skrev:
AMA är ingen standard och är inte heller framtagen för att vara en standard, snarare tvärtom så är dom väldigt tydliga med att det inte ska vara en standard av goda anledningar.
Syftet var absolut inte att standardisera något, säger lite om din kunskap i ämnet tyvärr.

endast en rekommendation på utförande för att upp fylla en funktion.
Åberopar du en AMA-kod så får du ett standardiserat utförande på t.ex. OSB-skivor i en innervägg. Berätta för mig med dina bättre kunskaper vad syftet var med AMA. Fundera också på vilka större byggentreprenader som inte är upphandlade med AMA som grund, så har du snart insett att AMA är branschstandard.

Och glöm för all del inte den där standarden du så högt förespråkar. Jag är intresserad, på riktigt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
J J_K_H skrev:
Åberopar du en AMA-kod så får du ett standardiserat utförande på t.ex. OSB-skivor i en innervägg. Berätta för mig med dina bättre kunskaper vad syftet var med AMA. Fundera också på vilka större byggentreprenader som inte är upphandlade med AMA som grund, så har du snart insett att AMA är branschstandard.

Och glöm för all del inte den där standarden du så högt förespråkar. Jag är intresserad, på riktigt.
AMA är inte en standarisering för gudsskull det vet alla som arbetar i branschen utan en rekommendation eller snarare förslag.

BBR och liknande anger i princip aldrig tekniska lösningar utan ställer endast funktionskrav.
AMA har tekniska lösningar på dessa funktionskrav som är framtagna som exempel.

man kan välja att lösa funktionskravet som entreprenör på vilket sätt man vill men bevisbördan ligger på den som tar fram den tekniska lösningen.
för att förenkla har man då tagit fram AMA som är tekniska lösningar som alltid är godkända men absolut inga standarder, långt i från.

tanken är att dessa ska utmanas och förbättras och det är det entreprenörer gör varje dag.
 
raveper raveper skrev:
Tål att tänkas på. Har bara en enda hylla i hela huset och den sitter i en vägg utan osb.
Att det sitter osb i ytterväggarna borde ju hjälpa till att stabilisera huset.
Tack för input. Tror ni att det har en ljuddämpande effekt?
 
Inte mer än dubbelgips.
 
H Herr Frank skrev:
Några här tycker att priset för osb och montering är rimligt. Så långt är det bra.

Är det någon som tycker att det känns rimligt att betala 100k för att få osb i väggarna? Tillför det verkligen så mycket?
Om jag förstod det rätt var 100k för att gå från enkel skiva gips till dubbla skivor (gips+osb). För att få en bra ljudreduktion och stabila väggar tycker jag dubbla skivor är en bra investering i nybyggnation. Däremot hade jag valt bort osb mot dubbla skivor gips om jag aldrig kommer montera något på vissa väggar. Vidare hade jag valt 15 mm plywood i våtrum enligt gvk:s rekommendation för att få en stabil vägg för tätskikt. Även om det inte behövs för t.ex. plastmatta hade jag satt den där ändå, om man skulle bygga om eller slippa kortla för alla infästningar.
 
  • Gilla
fast3xx
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Inte mer än dubbelgips.
Okey. Dubbelgips var tydligen inget de erbjöd. Jämfört med enkelgips kanske det är lite tystare?
 
A
fast3xx fast3xx skrev:
Tack för input. Tror ni att det har en ljuddämpande effekt?
mycket bättre än bara ett lager gips.
dock har två lager gips mycket bättre än 1 lager gips och ett lager osb
 
  • Gilla
J_K_H och 1 till
  • Laddar…
Det blir ju bra mycket mer stumt med dubbelgips och håller för att skruva upp det mesta dock brukar det innebära molly och då lite större hål än bara en vanlig skruv.
 
A Aunty skrev:
AMA är inte en standarisering för gudsskull det vet alla som arbetar i branschen utan en rekommendation eller snarare förslag.

BBR och liknande anger i princip aldrig tekniska lösningar utan ställer endast funktionskrav.
AMA har tekniska lösningar på dessa funktionskrav som är framtagna som exempel.

man kan välja att lösa funktionskravet som entreprenör på vilket sätt man vill men bevisbördan ligger på den som tar fram den tekniska lösningen.
för att förenkla har man då tagit fram AMA som är tekniska lösningar som alltid är godkända men absolut inga standarder, långt i från.

tanken är att dessa ska utmanas och förbättras och det är det entreprenörer gör varje dag.
Herregud, AMA och BBR har ingen som helst koppling.

Nej om utförandet är beskrivet i kontraktshandlingen skall entreprenören utföra enligt handling. I en sann totalentreprenad och de flesta småhusentreprenader har du rätt i att entreprenören skall ta fram en teknisk lösning som uppfyller funktionskravet, men som du själv skrev bevisbördan ligger på entreprenören. Hur uppfyller du alla de tekniska egenskapskraven om du inte följer AMA eller skiv- och regeltillverkarens monteringsanvisningar? Ta fram den där standarden du pratar om.

AMA har inga tekniska lösningar. Orden står för Allmän material- och arbetsanvisning och används för att formulera material- och utförandekrav. Den hjälper dig dock att i handlingen beskriva utförandet i den tekniska lösningen.
AMA togs fram för att få ner byggkostnaderna primärt, och används idag av branschen som god praxis, allmänt accepterad kvalitet, beprövad teknik och fackmässigt utförande. Jag kallar det en fortsatt en standard, inte någon standard du måste följa, men än dock en standard för att få rätt pris och rätt produkt av entreprenör.
AMA är definitivt inte till för entreprenörer att utmana, det är hela syftet att om det är avtalat att entreprenör ska utföra enligt enl. AMA så skall entreprenör också göra det.
 
fast3xx fast3xx skrev:
Okey. Dubbelgips var tydligen inget de erbjöd. Jämfört med enkelgips kanske det är lite tystare?
Ja dubbla skivor är bättre än enkel gips. Beroende på bl.a. regel och om det är isolering i väggen kan det vara lite olika men ungefär 5dB bättre ljudreduktion uppnås med dubbla skivor än enkel skiva. Dock måste krav sättas på väggen så att även ev. genomföringar tätas, och att man väljer ljudkrav på öppningskompletteringar som dörrar.
 
  • Gilla
fast3xx
  • Laddar…
Ett annat alternativ är spånskiva inte ens halva priset mot osb o nästan lika bra att skruva i
 
A Aunty skrev:
Det är standard att inte fullskruvar första lagret.
Finns ju mer skruv än gipsskruv, det vet du va?
Det visste jag inte, trodde det var det man skruvade gips med
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.