Är väl ännu dyrare
 
A
M Muhrman skrev:
Frågan är sen om det är värt 100k för OSB.
Själv hade jag mycket hellre valt plywood eller ännu bättre 22mm råspont på alla väggar.
varför i hela världen välja plywood istället för osb?
ännu konstigare med 22 råspont, varför?
 
A
det rimliga om man vill spara pengar men ändå ha lite mer.

är att montera plyfa remsor på utvälda väggar där man kommer montera tv, hyllor tex.

där man vet att man behöver förstärkning för tex kök, bokhyllor, möbler etccetera monterar man endast ett plåtband på korrekt höjd som man kan skruva i.
räcker gott och väll och då för mycket att skruva i.
 
A Aunty skrev:
varför i hela världen välja plywood istället för osb?
ännu konstigare med 22 råspont, varför?
Ja dyrare men mycket stabilare.
Sen med råspont så slipper man bygga in massor av formaldehyd i form av lim. Ett ämne som man vet är cancerframkallande.
 
Hur skall man veta var man vill skruva upp något om några år ganska korkad inställning
 
A
M Muhrman skrev:
Ja dyrare men mycket stabilare.
Sen med råspont så slipper man bygga in massor av formaldehyd i form av lim. Ett ämne som man vet är cancerframkallande.
tror du har större problem än så i din vardag om du är orolig för lite lim
 
A
Bo arnold Bo arnold skrev:
Hur skall man veta var man vill skruva upp något om några år ganska korkad inställning
stora massan vet du väl omgående resten kan du nog lösa

Mer eller mindre allt man sätter upp på en vägg räcker det med olika plugg för
 
A Aunty skrev:
tror du har större problem än så i din vardag om du är orolig för lite lim
Handlar inte om att vara orolig. Historiskt sätt har det används flertalet byggmaterial som sen visat sig vara farliga. Att minimera användningen av dom vi vet har negativa hälsoeffekter är enligt mig helt rimligt.
 
A
M Muhrman skrev:
Handlar inte om att vara orolig. Historiskt sätt har det används flertalet byggmaterial som sen visat sig vara farliga. Att minimera användningen av dom vi vet har negativa hälsoeffekter är enligt mig helt rimligt.
fast du behöver nog inte vara orolig för just de så fall får du nog köpa en plastbubbla att bo i.
formaldehyd avges från allt trä naturligt
 
A Aunty skrev:
fast du behöver nog inte vara orolig för just de så fall får du nog köpa en plastbubbla att bo i.
formaldehyd avges från allt trä naturligt
Inte ens i samma storleksordning.
Sen varför inte välja råspont istället, marginellt dyrare och bättre resultat.
 
A
M Muhrman skrev:
Inte ens i samma storleksordning.
Sen varför inte välja råspont istället, marginellt dyrare och bättre resultat.
råspont i väggarna är mycket dyrare än osb.
Ger inget mervärde.
 
A Aunty skrev:
va?

så du menar att inte "all val av skruv, hur tätt du skruvar och avstånd mellan skivor för rörelsemån." inte är tekniska lösningar?

Hur kan du misstolka nedan text?
Ama hus används tillexempel för ta fram Rambeskrivning Bygg med tekniska lösningar. Märks att du aldrig upprättat ett FFU på ett bygge.

"AMA - Allmän Material- och Arbetsbeskrivning - är ett referensverk i form av en serie böcker som används vid framtagandet av tekniska beskrivningar och administrativa föreskrifter för bygg- och anläggningsentreprenader."
Du kan inte läsa din egen text. Teknisk beskrivning är en handling, där framgår den tekniska lösningen. Du kan inte hänvisa till AMA för en teknisk lösning, den beskriver du i handling, antingen ritning eller beskrivning. AMA används till att ta fram en teknisk lösning, men AMA i sig är inte en teknisk lösning. Det står i ordet material- och arbetsbeskrivning.
Jo tack jag är väl insatt i hur ett FFU är uppbyggt, att BBR och AMA inte har koppling, skillnader mellan FFU i en totalentreprenad och arbetshandlingar (bygghandlingar) till densamma.
Du kan väl försöka slå mig på fingrarna. Hur många års erfarenhet har du av upprättande av handlingar till ett förfrågningsunderlag i en totalentreprenad. Hur många års erfarenhet har du av utförande av bygghandlingar (ritningar, beskrivningar) åt en entreprenör eller beställare? Hur stora är entreprenaderna och kan du nämna en entreprenad där du tagit fram något av dessa? Och berätta gärna vilken firma du gjort detta åt så man kan undvika den som löser kraven i BBR med AMA.
Vi pratar om ett utförande av entreprenadarbeten och du har hittat på en egen standard som inte finns, jag misstänker att det snarare handlar om egen erfarenhet på halvtaskiga byggen.
 
A Aunty skrev:
råspont i väggarna är mycket dyrare än osb.
Ger inget mervärde.
Tystare stabilare väggar är helt klart ett mervärde.
Ca 20 000 mer att välja råspont i ett helt hus på 200m2 mot att välja osb.
 
A Aunty skrev:
saxat från Byggtjänst som tar fram AMA

" I AMA finns tusentals beskrivningar av beprövade lösningar av utförande och materialval. "
Ja det står lösningar av utförande och materialval. Det är inte den tekniska lösningen. Den framgår av handlingen, antingen beskrivning eller ritning. Precis som jag sa
 
A
J J_K_H skrev:
Ja det står lösningar av utförande och materialval. Det är inte den tekniska lösningen. Den framgår av handlingen, antingen beskrivning eller ritning. Precis som jag sa
utbildad civilingenjör och arbetat på dom största entreprenadföretagen och fastighetsbolag i sverige.

du har ingen aning om vad du pratar om det är ganska tydligt.
"lösningar av utförande och materialval." - det är tekniska lösningar, det är ingen skillnad.

Vet du en vad en teknisk lösning är?
Utförande och material är tekniska lösningar, det borde du veta.
men tvivlar startk på att du någonsin satt din fot på ett bygge.

självkalrt framgår tekniska lösningar i AMA det är ju en stor anledning att den finns att man inte ska behöva rita alla tekniska lösningar eller skriva in dom i handlingar.
Alla ffu hade blivit oändligt långa och dyra att upprätta, istället kan man åberopa koder från AMA och där med tekniska lösningar.

hur kan du inte veta detta?

framgår ju tydligt i Byggtjänst egna förklaring av AMA
" I AMA finns tusentals beskrivningar av beprövade lösningar av utförande och materialval. "
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.