A
A AG A skrev:
[bild]Egentligen inte jag heller. Bara spik. Men enligt mig måste osbskivan sitta fast i väggen. Inte hållas fast med gipsskivan. Osbskivan är levande och gipsskivan är död. Dessa rörelser över en och samma skruv, som bara sitter i mjuka gipsskivan kommer få det att glappa med tiden. Det hade kunnats avhjälpts med dubbelhuvad skruv. Så var min tanke.
Jag har som sagt aldrig hört talats om samskruvad gips och osb, men du kunde eventuellt ha sett det, tänkte jag ödmjukt. Men det verkar mer och mer som du bara hittar på. Visa mig gärna hur man förskjuter skarvar 45-60cm vid samskruvning. Visa även någon form av källa på att "någon/några brukar samskruva".
samskruva och samskruva.

men självklart gör man på som Fsn säger på alla byggen.
Men näster upp osb-skivan så den sitter uppe sedan fullskruvar man gipsskivan.
Sedan kan ni kalla det vad man vill.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
V
F fsn skrev:
från effektiva snickare med bra fart.
F fsn skrev:
från effektiva snickare med bra fart.
Trams återigen.
Finns inga som gör så

• Gilla
Daggew och 1 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
samskruva och samskruva.

Om vi då spekulerar i att du vill hänga upp något tungt, brukar vara därför bland annat som man väljer att sätta osb bakom.
Då skruvar du upp det tunga i osb skivan som någon näst med nåt litet spik sen är all belastning på gipsskivan som då är skruvad i lite papper.
Som gammal snickare som närmar sig pensionsåldern så har då aldrig jag varit med om detta.
Vissa gör fort, andra gör rätt.

• Gilla
Peternow och 7 till
  • Laddar…
F
A Argastesnickaren skrev:
Om vi då spekulerar i att du vill hänga upp något tungt, brukar vara därför bland annat som man väljer att sätta osb bakom.
Då skruvar du upp det tunga i osb skivan som någon näst med nåt litet spik sen är all belastning på gipsskivan som då är skruvad i lite papper.
Som gammal snickare som närmar sig pensionsåldern så har då aldrig jag varit med om detta.
har nån sagt nåt om en liten spik?

nu blir förvisso osb-skivan regelskruvad så du behöver nog inte vara orolig, tänker du efter och funderar så reder du nog ut hur…

Jag har kortlat extra för överskåpen i köket men utöver det så hänger allt annat på väggarna i huset och i varenda hus de snickarna fått ur sig i osb fastsatt på det sättet och det har varit fullständigt incidentfritt.

F
V Villaägarenr1 skrev:
Trams återigen.
Finns inga som gör så
men bra, då vet vi

du kan ju komma hit och riva en gipsskiva och se efter om du vill. Sugen på ett bet? En månadslön efter skatt?

A
A Argastesnickaren skrev:
vad pratat du om, spik?

man skruvat upp osb-skivan så den sitter i reglarna.
Sedan fullskruvar ju man gipsskivan med 2-lagers skruv genom gipsen och osb:en.

Åk ut till vilket bygge som helst så kan du se att det är så man gör

Vi betalade 19'336:- för 10mm spånskiva bakom gipsväggarna, detta var 5år sedan. Vanlig planlösning, 170m2.
100k jämnt känns som en orimlig siffra någon snöt ur sig för att slippa jobbet.

• Haha
TommyLarsson
  • Laddar…
S Spa skrev:
Vi betalade 19'336:- för 10mm spånskiva bakom gipsväggarna, detta var 5år sedan. Vanlig planlösning, 170m2.
Okey. Gav ni alltså 19366 kr inklusive arbete? (Vet ju att materialet gått upp i pris men arbetskostnanden borde inte vara en jätteskillnad..)

A
fast3xx fast3xx skrev:
Okey. Gav ni alltså 19366 kr inklusive arbete? (Vet ju att materialet gått upp i pris men arbetskostnanden borde inte vara en jätteskillnad..)
fast3xx fast3xx skrev:
Inte ens chans i världen att det stämmer.
täcker inte ens arbetskostnaden.

här är uträkningen för bara arbetskostnaden: 210*2,16*0,18*550 = ca 45 000kr

• Gilla
Daggew
  • Laddar…
F
S Spa skrev:
OSB kostar väl 60kr + moms /kvm för en byggfirma eller nåt sånt så att det skulle finnas kostnadstäckning i ditt pris är uteslutet. Det är inte så att det var en merkostnad för att gå från spån till OSB eller nåt sånt?

Redigerat:
B
F fsn skrev:
OSB kostar väl 60kr + moms för en byggfirma eller nåt sånt så att det skulle finnas kostnadstäckning i ditt pris är uteslutet. Det är inte så att det var en merkostnad för att gå från spån till OSB eller nåt sånt?
60 kr skivan för osb kanske stämde år 2010.
Och att inte fullspika osb med en spikpistol och hålla på med någon specialskruv för att fästa både gips och osb samtidigt har jag aldrig hört talas om. Får man fråga vad du jobbar som?

F
B BosseHåkansson skrev:
60 kr skivan för osb kanske stämde år 2010.
Och att inte fullspika osb med en spikpistol och hålla på med någon specialskruv för att fästa både gips och osb samtidigt har jag aldrig hört talas om. Får man fråga vad du jobbar som?
vad har mitt jobb med saken att göra? Läs innantill. Man köpte absolut OSB för nåt år sen för de pengarna. Jag hämtade priset själv från en snudd på årsfärsk offert från en stor bygghandel, jag tror inte ens det var ett bra pris. Mitt förslag är att du jobbar med dina inköpskanaler för du verkar helt inkompetent. EDIT… Nu ser jag att du skrev skivan. 60kr var /kvm,

B
F fsn skrev:
vad har mitt jobb med saken att göra? Läs innantill. Man köpte absolut OSB för nåt år sen för de pengarna. Jag hämtade priset själv från en snudd på årsfärsk offert från en stor bygghandel. Mitt förslag är stt du jobbar med dina inköpskanaler för du verkar helt inkompetent.
Tycker din metod av montering av osb verkar irrationell, så antar att du själv inte är snickare. Såg nu att du skrev m² priset är 60kr+moms och det är ju absolut rimligt.

• Gilla
Daggew
  • Laddar…
B
A Aunty skrev:
samskruva och samskruva.

A Aunty skrev:
samskruva och samskruva.

A Aunty skrev:
samskruva och samskruva.

Har du varit med och gjort detta själv? Är genuint nyfiken då jag själv har varit snickare i 13 år men aldrig hört talas om detta tillvägagångssätt. Vad använder ni för skruv? Går det att ha i automaten? Går det så mycket fortare än att fullspika osb:n med spikpistol och sen gipsa och slippa bry sig om vart reglarna sitter?

• Gilla
AG A och 2 till
  • Laddar…
F
B BosseHåkansson skrev:
Tycker din metod av montering av osb verkar irrationell, så antar att du själv inte är snickare. Såg nu att du skrev m² priset är 60kr+moms och det är ju absolut rimligt.
Det var inget jag hittade på, det var snickare. Du kanske gör det lika snabbt med spikpistol.

• Gilla
seb_athler
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.