P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nejnej, det var ju knappt två månader ...

;)
Det hade ju varit otroligt bra, men så snabbt gick det tyvärr inte.

Tiden från beställning till driftstart var förstås längre än drygt två år. 5-6 år är det ungefärliga genomsnittet om man räknar bort de politiska bråken för de senare reaktorerna.

Cirka 2029 borde det alltså kunna stå nya lättvattenreaktorer färdiga att laddas. Ännu tidigare om staten låter bli att dra benen efter sig i tillståndsprocessen.
 
Mikael_L
Dream on.

Själv ska jag fira midsommar nu, och inte tänka något mer på energipolitik. :)
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
P
Drömmer gör jag på nätterna, men sällan om kärnkraft. Jag har inga som helst illusioner om att den statliga byråkratin magiskt ska bli effektivare än den var på 1970-talet.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det länkades ju till en lagändring.
Energimarknadsinspektionen har lämnat ett förslag till Regeringen om en regeländring så att anslutning till elektrolysörer blir tillåtet. Det var för 2 år sedan. Inget har hänt än.

Därav att de vindkraftsparker som ber om dispens får avslag.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men då ska det inte vara någon diskriminering om vätgasen är vit, grön eller rosa.
Svart eller brun vätgas vill vi inte ha. Med rosa vätgas - "pink hydrogen" så används då kärnkraftsel för att driva elektrolysen.

[länk]
Det kan man väl ha? Beror väl på hur energikällan värderas.
 
D daVinci skrev:
Energimarknadsinspektionen har lämnat ett förslag till Regeringen om en regeländring så att anslutning till elektrolysörer blir tillåtet. Det var för 2 år sedan. Inget har hänt än.

Därav att de vindkraftsparker som ber om dispens får avslag.
Men nu gällde det väl nätkoncession?
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/forordningsmotiv/2007/04/fm-20071/
 
K karlmb skrev:
Men nu gällde det väl nätkoncession?
[länk]
Då skulle dom inte få NEJ av EI. Och EI skulle inte heller föreslå en ändring så att elektrolysöer skall få dispens.
Och det är inte bara en vindkraftspark som råkat ut för detta.


Det dom kan göra är att be den som har koncession i regionen att ordna en kabel. Men då blir det en extern inkoppling och en mycket dyr nattariff. Så det är ekonomiskt ointressant. (och så blir det problem gentemot Naturvårdsverket som kan anse att det inte är grön el som används.

Vattenfall kommer ha elektrolysörer vid vindkraftverk. Men det är i England. Är väl färre hindrande regler där.
 
D daVinci skrev:
Då skulle dom inte få NEJ av EI. Och EI skulle inte heller föreslå en ändring så att elektrolysöer skall få dispens.
Och det är inte bara en vindkraftspark som råkat ut för detta.


Det dom kan göra är att be den som har koncession i regionen att ordna en kabel. Men då blir det en extern inkoppling och en mycket dyr nattariff. Så det är ekonomiskt ointressant. (och så blir det problem gentemot Naturvårdsverket som kan anse att det inte är grön el som används.

Vattenfall kommer ha elektrolysörer vid vindkraftverk. Men det är i England. Är väl färre hindrande regler där.
Har du någon länk till vad de egentligen avslag på?
 
K karlmb skrev:
Har du någon länk till vad de egentligen avslag på?
Finns en artikel i Ny Teknik där det står så här:
I somras fick Rabbalshede Kraft besked från Energimarknadsinspektionen att företaget inte beviljas undantag från kravet om nätkoncession för den 30 meter långa ledning som ska förbinda elektrolysören med de tre vindkraftverken.

Samma besked fick Svef i slutet av februari i år. I deras fall är ledningen som planeras mellan elektrolysören och tre vindkraftverk 1,9 kilometer lång.

För att få bygga och använda starkströmsledningar krävs generellt sett ett särskilt tillstånd, så kallad nätkoncession. Det finns dock flera undantag från kravet, till exempel interna nät mellan elproduktionsanläggningar. Det innebär att nätkoncession inte behövs för elledningar mellan kraftverken i en vindpark.

Rabbalshede Kraft försökte hävda att elektrolysören kunde betraktas som en elproduktionsanläggning eftersom vätgasen senare kan omvandlas till el via bränsleceller när den driver ett fordon. Men det höll inte Energimarknadsinspektionen med om.
Man går alltså inte med på att det är ett internt nät. (Vilket antagligen är helt korrekt av EI). Och då gäller kravet på nätkoncession.

Och förslaget från EI om regeländring är då att inkoppling av elektrolysör skall utgöra internt nät. Men det är då inte accepterat av Regeringen. Än iaf.

Följande kan vara av intresse:
Förslaget till förändringar i IKN-förordningen har lämnats i Energimarknadsinspektionens rapport Slutna distributionssystem och interna nät, som publicerades i december 2022. Där föreslås att anläggningar som omvandlar el till annan energibärare i vissa fall ska undantas från kravet på nätkoncession.
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Avtals-avtal?
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Avtals-avtal?
Som CD-skiva.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Finns en artikel i Ny Teknik där det står så här:

Man går alltså inte med på att det är ett internt nät. (Vilket antagligen är helt korrekt av EI). Och då gäller kravet på nätkoncession.

Och förslaget från EI om regeländring är då att inkoppling av elektrolysör skall utgöra internt nät. Men det är då inte accepterat av Regeringen. Än iaf.

Följande kan vara av intresse:
Fan helt sjukt!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Som CD-skiva.
IC-krets.
DCA-avtal.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
IC-krets.
DCA-avtal.
NDA- avtal
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.