Nissens
P pmd skrev:
En skatterabatt[*] är inte något som tas. Det handlar om att något inte tas.
En lek med ord. En skatt som rabbatteras och ett bidrag som betalas ut blir båda en minskning av skattepengar.
P pmd skrev:
Ett bidrag är något som ges och det är riktigt att de pengarna tas någonstans ifrån.
Nähä..
P pmd skrev:
[*] Skatterabatt är ett lite märkligt ord. Det antyder en slags mängdrabatt på skatt.
Eller att man erbjuds att betala mindre skatt vissa tidsperioder (elller under andra tillfälliga omständigheter).
Inte märkligt alls, man slipper betala den skatten man borde betalat helt enkelt.
 
D daVinci skrev:
Då kan det vara bra att ha kablar för import, som sänker elpriset
Den idén bygger på att det finns andra länder som bygger mer elproduktion än de ökar konsumtionen. Som jag ser det verkar elproduktion tvärtom vara någon form av Svarte petter som få vill ha. I alla fall sådan som tillhandahåller en stabil och förutsägbar produktion.

Då utbudssidan är så hårt reglerad i flertalet länder är det svårt att tro att marknadslösningar kan fixa det politiken förstör.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
G
D Daniel 109 skrev:
Nej, att bygga en massa kablar som inte har någon eller begränsad funktion är naturligtvis inte vettigt. Men mär du drar upp prisbildningen på elmarknaden då är det uppenbart att du vill behålla ett handelshinder snarare än anser att det är en olönsam investering.
Finns massor med andra "handelshinder" inom Eu som jag tagit upp tidigare och om ingen bygger fossilfri produktion som fungerar på vintern under högtryck men samtidigt byggs det bara mer och mer kablar så blir nätet fruktansvärt dyrt och elen när den verkligen behövs också.
 
  • Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
Varför skulle nätet bli ”fruktansvärt dyrt” av lite mer internationella anslutningar?
 
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle nätet bli ”fruktansvärt dyrt” av lite mer internationella anslutningar?
Jo men det ingår ju i den tyska planen för Energiewende.
Sen SudOest-link fick många att höja på ögenbrynen och minst 100 miljarder går det kalaset loss på.

Sen ligger då Isar 2 klar för att återstarta om man önskar det istället.
https://world-nuclear.org/nuclear-reactor-database/details/ISAR-2

Men HansaPowerBridge skulle sannolikt passa bra in i den tyska stolleplanen.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men de har lyssnat länge, sedan i Norge har man en lite mer komplicerad situation med sittande statsminister Störe (S) och föregående statsminister Erna Solber, Höyre, Erna får även hon ta kritik inkl hennes privata "dirty business".

Men det är i EU-Bryssel det här avgörs !! Klart spännande hur de vinnande partierna får ihop det.
Det avgörs helt tydligt av Sveriges regering. Nu.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det avgörs helt tydligt av Sveriges regering. Nu.
Tyvärr så är det inte riktigt så eftersom vi skrivit på elhandelsavtalet som då ska revideras i Bryssel.
Men min gissning är att Tyskland får vika ner sig, för mycket står på spel med deras Energiewende.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Den idén bygger på att det finns andra länder som bygger mer elproduktion än de ökar konsumtionen.
1. Bortsett från några kommunistländer är det inte länder som bygger elproduktion, utan företag. Och Företagen bygger där dom ser lönsamhet.
Nordpool-mekanismerna gör att det är lönsammast där priset är högst.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Som jag ser det verkar elproduktion tvärtom vara någon form av Svarte petter som få vill ha. I alla fall sådan som tillhandahåller en stabil och förutsägbar produktion.
De som skaffar solpaneler verkar inte ogilla elproduktion iaf.
Inte de som äger/bygger vindkraftsparker heller. Men du har ju rätt i att en del har mentala issues med åsynen av vindkraftverk. Många av dessa är dessutom hycklare som förväntar sig att kunna köpa hur mycket el som helst.
Skriver jag att kommuner som hindrar ny elproduktion borde få en begränsning i el-import så blir folk hysteriska. Att ta ansvar verkar helt oacceptabelt.

Annars är det väl staten och kommuner som hindrar elproduktion. Inte företagen eller hushållen.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Då utbudssidan är så hårt reglerad i flertalet länder är det svårt att tro att marknadslösningar kan fixa det politiken förstör.
Ja, överheten (staten, kommuner EU) roar sig med att hindra ny elproduktion. Men marknaden ser ju till att hushålla med den produktion som finns.

Kunde överheten sluta upp med att hindra lagring så skulle mer lagring kunna jämna ut priskurvan.

Mindre begränsningar i distributionen kommer verka prisutjämnande. Och byggs lagring någon annanstans så tjänar vi alla på det.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hur hindrar överheten lagring?

Om du syftar på vattenkraft så är det främst genomströmningskraftverk som rivs. De har ganska litet beroende till lagring och de som rivs ger relativt lite energi. Det är dessutom främst i små vattendrag som detta sker, vilket ger väldigt liten påverkan på totala energivolymen.

Men utöver miljöhänsyn för vattenkraft så ser jag inte att man motarbetar lagring av energi.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Hur hindrar överheten lagring?

Om du syftar på vattenkraft så är det främst genomströmningskraftverk som rivs. De har ganska litet beroende till lagring och de som rivs ger relativt lite energi. Det är dessutom främst i små vattendrag som detta sker, vilket ger väldigt liten påverkan på totala energivolymen.

Men utöver miljöhänsyn för vattenkraft så ser jag inte att man motarbetar lagring av energi.
Jo nu tror jag det är batterier som menas och varför skulle staten stötta batterilagring eller vätgas utan riktig genomgång av elsystemet inkl trovärdiga kalkyler på kalaset. Eller ska vi chansa på att det går?
 
G
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle nätet bli ”fruktansvärt dyrt” av lite mer internationella anslutningar?
Nätet är redan dyrt, man har aviserat stora höjningar. "Lite mer" ? Bägaren kan rinna över, den har ju redan det.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Kunde överheten sluta upp med att hindra lagring så skulle mer lagring kunna jämna ut priskurvan.
De du kallar överheten hindrar inte lagring. De ger subventioner till den i vissa fall.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
P paralun skrev:
Tyvärr så är det inte riktigt så eftersom vi skrivit på elhandelsavtalet som då ska revideras i Bryssel.
Men min gissning är att Tyskland får vika ner sig, för mycket står på spel med deras Energiewende.
EU kan knappast tvinga Sverige att bygga elkablar.
 
Jo, det skulle jag säga att de kan.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
G
D Daniel 109 skrev:
Jo, det skulle jag säga att de kan.
Jo, så är det troligtvis men produktion?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.