P pmd skrev:
OK, analogi då, om du tycker illa om ordet jämförelse.
Det handlade inte om vad jag eventuellt tycker. Det fanns ingen jämförelse. Eller vilka egenskaper ser du jämfördes, och hur utföll jämförelsen? Det kommer du inte att klara av att svara på.

Ingen analogi heller. Utan precis vad jag skrev. Jag påvisade hur defekt din retorik var.
P pmd skrev:
Du tycks ha ett outtömligt lager av halmgubbar.
Var ser du någon sådan? Jag svarade på precis det du skrev. Du kanske skulle ta och läsa vad du skrev. Inte vad du eventuellt tänkte, eller tyckte, eller kände. Utan vad du skrev.

Du skrev: "Vi har ju snarare tappat avancerad teknik än ersatt den med bättre." Och jag gjorde en konkretisering av det. Just så att du skulle förstå hur felaktigt ditt påstående var. Det är ingen halmgubbe. Att du börjar gasta om halmgubbar handlar mer om din ovilja att ta ansvar för vad du skriver.
 
D
P paralun skrev:
Putin har INTE lagt ner någon kärnkraft, det gjorde de röd-gröna i Tyskland i enlighet med Enerigiewende.
Sen är det då Tyskland själv som valde att göra sig beroende av den ryska fossilgasen med "dålig leveranssäkerhet" inkl att man spängde Northstream 1 o 2 i luften. Är väl ganska enkelt att förstå?
I den tyska EU-valsdebatten har man då höjt röster för att återstarta de sex kärnreaktorerna.
Naiviteten är enorm.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
G
4 Juni för idag 25år sedan skedde vad? Hongkongs demokrati och mänskliga rättigheter, vart är de på väg?
Kinesiska solceller nej tack.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
P pmd skrev:
Så ditt påpekande i inlägg #4 494 var för att påminna oss om att Smedjan är en objektiv källa?
Att det förekommer korrekta informationselement betyder inte att man ger en objektiv och fullständig information.

Jag refererar till en gammal rysk historia som exempel:
Pravda skriver om en biltävling. Där framhålls den ryska bilen som kom 2:a. Den amerikanska omnämns som usel då den kom näst sist.

I verkligheten deltog 2 bilar. Och den amerikanska vann överlägset.

De informationsbitar om placering som Pravda skriver är korrekt information. Men ger pravda objektiv och fullständig information?
 
D Daniel 109 skrev:
Man har värmeväxlare så att luften ut värmer luften in. På så vis förlorar man inte så mycket värme på ventilationen.
Den jag hade i mitt förra hus hade en mycket hög verkningsgrad. Iaf enligt tillverkaren. (Sorterar nog in som kammarväxlare).
Och det kan nog stämma för det inflöde som var närmast FTX hade högre temp än i rummet. Inget konstigt.
 
P pmd skrev:
Det hade alltså varit en bra idé att inte lägga ner hälften av kärnreaktorerna av ideologiska och vidskepliga skäl.
Demokratiska snarare. Var trots allt en folkomröstning.
Eller politiska om du föredrar det.

På samma sätt så kan man säga att det hade varit en bra ide att hålla staten och offentlig sektor på en minimal nivå. (T ex skattekvot < 10%). I stället för att låta den växa av ideologiska och vidskepliga skäl.
 
P
D djac skrev:
Var det inte så att man räknade med värme både från människorna och allt annat elektriskt, mycket av elen man förbrukar blir ju värme i någon form?
Ett sånt hus skulle jag kalla för eluppvärmt, inte nollenergi.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kolla lite i denna länken som reder ut detta lite.
[länk]
I oktober är det ett år sen våra solpaneler installerades. Då kan jag räkna ut om huset är ett lågenergihus, nollenergihus eller ett plushus.
😎
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Barsebäck lades verkligen ned i förtid, de hade verkligen minst 20 år kvar att ge. Jag vet inte om vi ska danskarna skulden här, jag brukar göra det.
Det är i alla fall bekvämt att kunna skylla på danskj*vlarna. :)
 
P
D daVinci skrev:
Det handlade inte om vad jag eventuellt tycker. Det fanns ingen jämförelse.
OK, då var det väl bara trams.
D daVinci skrev:
Var ser du någon sådan? Jag svarade på precis det du skrev. Du kanske skulle ta och läsa vad du skrev. Inte vad du eventuellt tänkte, eller tyckte, eller kände. Utan vad du skrev.
Nej, du förde in helt ovidkommande saker i andra stycket i inlägg #4 510.
Ledtråd för vidare resonemang. Utan allkvantifikator är inte ett påståande allomfattande.
 
D
P pmd skrev:
Ett sånt hus skulle jag kalla för eluppvärmt, inte nollenergi.
Ja, det nämndes ju lite olika benämningar "termer som förekommer, passivhus, lågenergihus, nollenergihus", kanske lågenergi kan passa.
 
D
P pmd skrev:
Det är i alla fall bekvämt att kunna skylla på danskj*vlarna. :)
Det gör vi varje dag i Malmö och har ännu inte haft fel 😎
 
  • Gilla
  • Haha
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
P
D daVinci skrev:
Att det förekommer korrekta informationselement betyder inte att man ger en objektiv och fullständig information.
Inte så relevant i det här sammanhanget. Läs inlägg #4 494 en gång till.
 
P
D daVinci skrev:
Demokratiska snarare. Var trots allt en folkomröstning.
Nedläggningsalternativen fick 96,7 % av rösterna. 3.3 % var blankröster.
Inte ens i kommunistdiktaturer brukar man kunna se den typen av valresultat.

Ja, en mycket demokratiskt folkomröstning där ingen fick rösta för något annat än nedläggning.
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.