274 988 läst · 5 439 svar
275k läst
5,4k svar
Är ni redo för elprischocken som precis startat?
Gratis och godtyckligt är det knappast. Man kan bli både skadståndsskyldig och spärras in för att ha skadat ett barn.D djac skrev:
Enligt myndigheten Trafikanalys betalar vägtrafiken inte sina externa kostnader. Men det är ju bra att vi är överens om principen.K karlmb skrev:
De bullerstörningar som olika fordonstyper orsakar kommer att vägas in i beräkningen av den skatt varje fordonstyp ska betala. Men eftersom bullernivåerna för elbilar är i stort sett desamma som för bränsledrivna kommer troligen alla personbilar att få betala lika mycket vad avser buller.P pmd skrev:
I de södra delarna av Europa har det mesta av skogen avverkats utan att ersättas med ny skog, där har du rätt. I Sverige ingår koldioxidutsläpp från trävaror i ett kretslopp som är kortare än 100 år.P pmd skrev:
Om man börjar från något slags "nollpunkt" kan man möjligen ge människor rätt att förbjuda buller i sin närhet, oavsett den bullrandes betalningsvilja. Om man utgår från dagens verklighet är det ganska orimligt att den som bor i en stad ska kunna förbjuda allt som bullrar. Däremot år det rimligt att den som bullrar betalar en ersättning till dem som exponeras för bullret. Och detta kan i praktiken endast ske genom någon form av skatt eller avgift som betalas till en särskild aktör som utses för att hantera denna fråga.P pmd skrev:Om det ska vara någon mening med att betala för att få bullra så måste det också finnas möjlighet för den som inte vill utsättas för buller att låta bli att ta betalt och därmed förvägra andra att bullra i närheten.
Här blir det svårt att få till en bra modell som tillgodoser allas "behov". Din modell liknar en slags planekonomi.
Polis, brandkår och ambulans för ju ett himla oväsen, ofta helt i onödan.B bjorn.abelsson skrev:
Kan man tänka sig att begära störningsersättning från den som orsakade utryckningen via den nyinförda störningsmyndigheten?
På samma sätt borde man kunna begära ersättning för olägenheten att stå i kö för att nått pukko orsakat en trafikstörning...
Varför ska man nödvändigtvis bärga ett fordon i rusningstrafik och orsaka långa köer när man kan putta ner det i diket och bärga senare?
Vilket eller vilka av bolagen i koncernen kan man köpa aktier från?D djac skrev:
(Jag är ärligt nyfiken, jag har nämligen ingen aning).
Vattenfall förövrigt, är väl inget publikt aktiebolag?
Om du menad börsregistrerat, så nej. Men alla aktiebolag är väl i någon mån publika.