K karlmb skrev:
Det gällde dem som har dubbfritt på året om.
Jo men norr om Dalälven så kör man inte dubbfritt på vintern. (enkel vetenskap)
 
D
K karlmb skrev:
Är det gratis att köra bil? Vad tycker du är rimligt pris för att få sprida 1 g PM10?
Det har jag ingen uppfattning om men jag antar att det blir ganska kostsamt om man ska betala för sig, detta borde nog ha skett i takt med att vi förstod konsekvenserna och då hade vi inte varit i den olyckliga situationen vi är idag, annat hade självklart utvecklats. Jag tillhör inte de som anser att man måste fortsätta banka på tummen bara för att man slog snett en gång.

Däremot kan du ju fundera på hur mycket resurser vi la och hur angelägna många var om att rädda levandsår, även om de i många fall var ganska få, vid pandemin. Offren i denna var mycket få i förhållande till vad vi åstadkommer genom våra utsläpp men detta anses vara helt ok, även om rimliga alternativ finns för det mesta. Det är konstigt att inte bli förbluffad över detta.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag vet inte om du har barn tex, men vad anser du är rimligt pris för att någon ska få skada det svårt,
Vad har det att göra med det jag skrev?
Jag ser ingen som helst koppling. Så det du skriver blir mest en svamlig halmgubbe.

Det jag lyfter fram är att idag föredrar majoriteten väljare att någon annan skall beskattas och stöldgodset skall omfördelas till majoriteten. Sociopatbeteende med andra ord. De drabbade skall alltså inte ersättas.
Att ändra till Liberalism där den drabbade ersätts, vilket jag förordar, uppskattas inte av alla socialisterna.

D djac skrev:
ytterst handlar det ju om det, eller anser du att det ska vara gratis och godtyckligt, som nu?
Jag har skrivit flera ggr hur jag menar att det skall lösas (Liberalism). Så dina insinuationer om att jag menar att det bör vara gratis är en ytterligare halmgubbe.

Drar du någon slutsats av att du är oförmögen att ge seriösa kommentarer utan bara förfaller till halmgubbar.
 
D djac skrev:
Det har jag ingen uppfattning om men jag antar att det blir ganska kostsamt om man ska betala för sig, detta borde nog ha skett i takt med att vi förstod konsekvenserna och då hade vi inte varit i den olyckliga situationen vi är idag, annat hade självklart utvecklats. Jag tillhör inte de som anser att man måste fortsätta banka på tummen bara för att man slog snett en gång.

Däremot kan du ju fundera på hur mycket resurser vi la och hur angelägna många var om att rädda levandsår, även om de i många fall var ganska få, vid pandemin. Offren i denna var mycket få i förhållande till vad vi åstadkommer genom våra utsläpp men detta anses vara helt ok, även om rimliga alternativ finns för det mesta. Det är konstigt att inte bli förbluffad över detta.
Men alltså....har du missat att hela bilbranschen håller på att ställa om?
Ska vi prata om emissioner så är det lokala sådana som är mest relevant framöver.
Jo, jag vet att el från kolkraftverk inte är någon lösning, men jag kan helt enkelt inte se det framför mig att sådan elproduktion kommer att ha någon framskjutande plats om säg 20 år.
Vad som är intressant gällande externa kostander är alltså det som bilhatarna nu skjuter in sig på (follow the arguments..), dvs lokala utsläpp som PM10 mm.
 
P paralun skrev:
Jo men norr om Dalälven så kör man inte dubbfritt på vintern. (enkel vetenskap)
Jo, men detta var någon som gjorde det iaf.
 
P
D djac skrev:
En del har, en del är rena nätbolag men jag tar EON som exempel för de är bägge delarna och lite till såklart.
Formellt är det två separata bolag med separata ekonomier. Vattenfall har samma upplägg och när jag pratade med byråkraterna där om att sälja el från mina nyinstallerade solceller så skämtade jag lite om "det andra Vattenfall" några gånger. Jag är lite osäker på om de förstod skämtet.
 
P
K karlmb skrev:
Vi är några som både anpassar farten efter omständigheterna OCH kör på dubbdäck.
Svar i ny tråd (det var den bästa jag kunde hitta).
 
P
D Daniel 109 skrev:
Då bör samma kostnad läggas på andra källor till koldioxidutsläpp. Det kommer att bli dyrt.
Det kommer måhända att bli dyrt, men det kommer att generera väldigt mycket pengar som ska användas till att bygga koldioxidfällor.
 
P pmd skrev:
Formellt är det två separata bolag med separata ekonomier. Vattenfall har samma upplägg och när jag pratade med byråkraterna där om att sälja el från mina nyinstallerade solceller så skämtade jag lite om "det andra Vattenfall" några gånger. Jag är lite osäker på om de förstod skämtet.
Nej det är ett bolag där då enheten distribution är tvungen att kunna redovisa debet/kredit för ei.se

Senaste kvartalsrapporten och på sidan 12 har du en fördjupning i distribution.

https://group.vattenfall.com/se/sit...nans/delarsrapporter/2024/q1_2024_rapport.pdf
 
P
B bjorn.abelsson skrev:
I princip kan det ju vara bra att den som bullrar betalar en liten avgift till var och en som exponeras för ens buller. I praktiken är det dock ganska ogenomförbart.
Om det ska vara någon mening med att betala för att få bullra så måste det också finnas möjlighet för den som inte vill utsättas för buller att låta bli att ta betalt och därmed förvägra andra att bullra i närheten.
B bjorn.abelsson skrev:
Så antingen måste vi låta folk bullra utan att betala för sig, eller så får vi ta ut en skatt på bullrande verksamhet (exempelvis bilkörning utanför bostäder) och att staten (eller kommunen för kommunala gator) sedan går in och genomför bullerdämpande åtgärder för de bostäder som har bullernivåer som överskrider gällande riktvärden.
Här blir det svårt att få till en bra modell som tillgodoser allas "behov". Din modell liknar en slags planekonomi.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
B bjorn.abelsson skrev:
Det är en viss skillnad jämfört med det biologiska kretsloppet där den skog vi avverkas ersätts av ny skog på mindre än 100 år.
I bästa fall. Rätt mycket avverkad skog har inte ersatts de senaste tio tusen åren (grov tidsuppskattning).

I en del områden (bl.a. Sverige?) är dock skogstillväxten större än avverkningen.
 
Räknar du på tiotusen år så är all skog i norra Europa ny.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Formellt är det två separata bolag med separata ekonomier. Vattenfall har samma upplägg och när jag pratade med byråkraterna där om att sälja el från mina nyinstallerade solceller så skämtade jag lite om "det andra Vattenfall" några gånger. Jag är lite osäker på om de förstod skämtet.
Det är två enheter inom samma bolag, om du menar att det är annorlunda får du berätta vilket moderbolag och huvudkontor respektive bolag har.
 
P
pacman42 pacman42 skrev:
Räknar du på tiotusen år så är all skog i norra Europa ny.
Givetvis, men det ändrar ingenting.
 
P
D djac skrev:
Det är två enheter inom samma bolag, om du menar att det är annorlunda får du berätta vilket moderbolag och huvudkontor respektive bolag har.
Vattenfall Eldistribution AB har organisationsnummer 556417-0800. VD är Annika Maria Viklund. Bolaget är ett dotterbolag till Vattenfall AB som har organisationsnummer 556036-2138 och VD är Anna Borg.
De delar besöksadress.
Källa: allabolag.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.