J jonaserik skrev:
Och på det lånet så tar moderbolaget en hiskligt stor ränta som är mycket högre än hos en bank. Kan kallas kapitalförflyttning helt legalt. Vinsten kommer tillbaka med ett stort plus, oavsett så sätter en långivare den ränta den vill och låntagaren har att ta eller förkasta det. Finns inte på kartan att låntagaren morrar om hög ränta.
Jo här kan man läsa hur det såg ut för förra perioden för EON med ett antal överklaganden inkl att då även moderbolaget i Tyskland är inblandat.

https://ei.se/bransch/reglering-av-...13246f1d17c&sv.url=12.5d6370d1784af9360f1ca7d
 
D Dilato skrev:
Vänd på frågan, var hittar du att det är förbjudet?
Hej Dilato

Vill du alltså att jag skall hitta en lista över allt som är förbjudet för ett elnätsbolag och där plocka fram det du efterfrågar?

Jag ser inte att man tillåter att finansiering sker från annat, än det energimarknadsinspektionen säger och de dokument som jag hänvisat till i inlägg #4 248

Elnätet behöver byggas ut, men vem betalar?

De satsningar på elnäten som behöver göras finansieras av nätavgifter, men det betyder inte att det är vanliga hushållskunder som får stå för hela notan.

Stora tillkommande kunder, till exempel stora industrikunder, betalar inträdet genom anslutningsavgifter. Det innebär att stora industrikunder kommer att finansiera en del av omställningen av energisystemet.
https://ei.se/konsument/el/elnatsavgiften-och-anslutning-till-elnatet/elnatsreglering

Skulle man tagit in för lite intäkter under en period, då får man kompensera underskottet nästa tillsynsperiod. Står inget här om koncernbidrag från moderbolaget.

Se bl.a. här; ”29 § Om de samlade intäkterna från nätverksamheten under en tillsynsperiod har varit mindre än intäktsramen, ska nätmyndigheten besluta att nätkoncessionshavaren under den närmast följande tillsynsperioden från nätverksamheten får uppbära ett belopp som motsvarar underskottet.”

Ellag (1997:857)
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ttningssamling/ellag-1997857_sfs-1997-857/#K3

Om inte mitt svar till dig räcker, så föreslår jag att du t.ex. kontaktar energimarknadsinspektionen och frågar dem och sedan öppet redovisar svaret här.
 
D Dilato skrev:
Vänd på frågan, var hittar du att det är förbjudet?
Hej Dilato

Skulle du hitta att det jag skriver inte stämmer, då får du gärna publicera vad som står om finansiering med källor här.

Har du inga källor till att det inte stämmer, då ger det inget att du fortsätter upprepa.
 
Redigerat:
P
D daVinci skrev:
Frågan är vilken statsmakt som blir största eländet för Xlinks. Marocko, UK eller Tyskland.
Jag är inte övertygad om att det blir Marocko.
Så länge den nuvarande regimen finns kvar tuffar det nog på i lagom takt, men man kan nog inte utesluta att Polisario vaknar till liv igen i framtiden.
Marocko ligger på 93:e plats i The Economists demokratiindex (efter Tanzania) och räknas därför som en "hybridregim". Man kan inte heller utesluta att det uppstår oroligheter i landet om allianserna mellan politiska partier och klaner skiftar.
D daVinci skrev:
Varför skulle dom göra det. Bilen är väl på jobbet då. Tvivlar starkt på att dom dragit laddkabel hela vägen. Är det din tanke?
Jaja, det finns väl en och annan elbilsägare med solpaneler som arbetar på annan plats än där panelerna finns …
Jag beordrade inte elbilsägare med solpaneler att ladda bilen på dagen.
D daVinci skrev:
Och här tänker du att det bara skall vara staten som driver företag.
Var har du fått den befängda idén ifrån?
 
Redigerat:
P
D daVinci skrev:
Du tänker att elen skall vara gratis. och så får det blir köer istället.
Var har du fått den befängda idén ifrån?
Du måste lära dig att skilja på elnät och elproduktion.
 
P
D daVinci skrev:
Från artikeln:

Hade han sagt "efterfrågas" så hade jag begripit. Men nu står det "planeras". Är det någon central 5-årsplan som gått snett?
Det brukar vara en ett-dygnsplan.
Men var metorologerna så dåliga på att spå vädret för idag?
 
P
D djac skrev:
Här ser man förmodligen effekten av man har nätmonopol och elproduktion i samma bolag,
Näe, det är det väl inget bolag som har? Det är ju olagligt …
 
M Martin Lundmark skrev:
Vill du alltså att jag skall hitta en lista över allt som är förbjudet för ett elnätsbolag och där plocka fram det du efterfrågar?
Det jag menar är att allt som inte är direkt förbjudet är tillåtet.
Det fins inga listor över allt det som är tillåtet, bara det som är förbjudet.

Du påstår att det är förbjudet, det borde vara enkelt att i så fall hitta det förbudet.

Jag hävdar att det är tillåtet, och sånt som är tillåtet behöver inte bevisas eftersom det är grundläget, bara sånt som inte är det finns i lagtext eller regleringar.

Jämför plan och bygglag, endast det som uttryckligen kräver lov eller på annat sätt är reglerat omfattas av tillståndsplikt, allt annat är tillåtet "by default".

Edit: alla bolag omfattas av samma regler gällande sin egen finansiering, hur startar man ett nätbolag om det inte får ta emot bidrag från exempelvis ett moderbolag?sen kan det finnas speciella regler i vissa fall men grundregeln är att alla bolag lyder under samma regler, i detta fallet skatteregler.
 
Redigerat:
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
P
B bjorn.abelsson skrev:
Jag har inget emot bilar eller vägtrafik. Men jag anser att all trafik ska bära sina externa kostnader. Bara då kan vi nå det transportpolitiska målet om ett samhällsekonomiskt effektiv transportsystem.
Jag använder aldrig dubbdäck (trots att jag bor på landet) så jag vill inte betala för dubbdäckåkarnas partikelspridande.
 
Redigerat:
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Sen förusätter jag att energimarknadsinspektionen, ei.se har full koll på hur mycket avkastning som går till moderbolagen.
Koncernbidrag redovisas väl i bokslutet? I så fall kan vem som helst ha koll på det.
 
P pmd skrev:
Jag använder aldrig dubbdäck (trots att jag bor på landet) så jag vill inte betala för dubbdäckåkarnas partikelspridande.
Då vill inte jag betala sjukhusvård när du krockar eller råkar köra över nån pga halka.
 
P
K karlmb skrev:
Då vill inte jag betala sjukhusvård när du krockar eller råkar köra över nån pga halka.
Jag har aldrig halkat med dubbfria vinterdäck. Däremot fick jag framhjulssladd en gång för snart 25 år sen. Med dubbdäck.
 
  • Gilla
  • Haha
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag har aldrig halkat med dubbfria vinterdäck. Däremot fick jag framhjulssladd en gång för snart 25 år sen. Med dubbdäck.
Vetenskapen är nog överens om att din bromssträcka kan bli flera ggr så lång utan dubbdäck ifall det är svartis på vägen.
Att du hittills haft tur är anektdotisk bevisföring.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Mikael_L
Jag skulle väl kunnat posta denna länk i nästan vilken energi/elsystem/elproduktionstråd som helst som vi har. Eller startat en ny.
Men det spelar inte så stor roll, jag ville bara kasta in länken någonstans, för detta tycker jag både är rätt fräckt och mycket intressant
https://teslaclubsweden.se/det-har-ar-en-parkeringsplats/

Solcellspaneltak över en stor parkering.
Alltså, det är ju inte så att vi saknar yta här i världen som går att fylla med tillräckligt med solceller.
Tänk alla tak på olika byggnader, och sen såna här saker.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag har aldrig halkat med dubbfria vinterdäck. Däremot fick jag framhjulssladd en gång för snart 25 år sen. Med dubbdäck.
Jag bytte till dubbfria vinterdäck i höstas, och några veckor efter det blev det ett rejält underkylt regn och vägarna var inte saltade. Värsta körupplevelsen jag kan minnas. Man rullar i snigelfart och det släpper om man råkar gasa en liten smula för mycket eller för den delen inte tillräckligt mycket...

Detta med splitter nya dubbfria däck av premiumkvalité (Michelin X-ice North).

Nu kan jag förstås inte svara på hur det hade varit med dubbdäck. Det kanske inte hade varit kul det heller. Men det är långt värre än något jag upplevt på de knappt femton år bilen haft dubbdäck sedan jag bytte från dubbfria senast.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.