274 781 läst · 5 439 svar
275k läst
5,4k svar
Är ni redo för elprischocken som precis startat?
Jo här kan man läsa hur det såg ut för förra perioden för EON med ett antal överklaganden inkl att då även moderbolaget i Tyskland är inblandat.J jonaserik skrev:Och på det lånet så tar moderbolaget en hiskligt stor ränta som är mycket högre än hos en bank. Kan kallas kapitalförflyttning helt legalt. Vinsten kommer tillbaka med ett stort plus, oavsett så sätter en långivare den ränta den vill och låntagaren har att ta eller förkasta det. Finns inte på kartan att låntagaren morrar om hög ränta.
https://ei.se/bransch/reglering-av-...13246f1d17c&sv.url=12.5d6370d1784af9360f1ca7d
Hej DilatoD Dilato skrev:
Vill du alltså att jag skall hitta en lista över allt som är förbjudet för ett elnätsbolag och där plocka fram det du efterfrågar?
Jag ser inte att man tillåter att finansiering sker från annat, än det energimarknadsinspektionen säger och de dokument som jag hänvisat till i inlägg #4 248
Elnätet behöver byggas ut, men vem betalar?
De satsningar på elnäten som behöver göras finansieras av nätavgifter, men det betyder inte att det är vanliga hushållskunder som får stå för hela notan.
Stora tillkommande kunder, till exempel stora industrikunder, betalar inträdet genom anslutningsavgifter. Det innebär att stora industrikunder kommer att finansiera en del av omställningen av energisystemet.
https://ei.se/konsument/el/elnatsavgiften-och-anslutning-till-elnatet/elnatsreglering
Skulle man tagit in för lite intäkter under en period, då får man kompensera underskottet nästa tillsynsperiod. Står inget här om koncernbidrag från moderbolaget.
Se bl.a. här; ”29 § Om de samlade intäkterna från nätverksamheten under en tillsynsperiod har varit mindre än intäktsramen, ska nätmyndigheten besluta att nätkoncessionshavaren under den närmast följande tillsynsperioden från nätverksamheten får uppbära ett belopp som motsvarar underskottet.”
Ellag (1997:857)
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ttningssamling/ellag-1997857_sfs-1997-857/#K3
Om inte mitt svar till dig räcker, så föreslår jag att du t.ex. kontaktar energimarknadsinspektionen och frågar dem och sedan öppet redovisar svaret här.
Hej DilatoD Dilato skrev:
Skulle du hitta att det jag skriver inte stämmer, då får du gärna publicera vad som står om finansiering med källor här.
Har du inga källor till att det inte stämmer, då ger det inget att du fortsätter upprepa.
Redigerat:
Så länge den nuvarande regimen finns kvar tuffar det nog på i lagom takt, men man kan nog inte utesluta att Polisario vaknar till liv igen i framtiden.D daVinci skrev:
Marocko ligger på 93:e plats i The Economists demokratiindex (efter Tanzania) och räknas därför som en "hybridregim". Man kan inte heller utesluta att det uppstår oroligheter i landet om allianserna mellan politiska partier och klaner skiftar.
Jaja, det finns väl en och annan elbilsägare med solpaneler som arbetar på annan plats än där panelerna finns …D daVinci skrev:
Jag beordrade inte elbilsägare med solpaneler att ladda bilen på dagen.
Var har du fått den befängda idén ifrån?D daVinci skrev:
Redigerat:
Det jag menar är att allt som inte är direkt förbjudet är tillåtet.M Martin Lundmark skrev:
Det fins inga listor över allt det som är tillåtet, bara det som är förbjudet.
Du påstår att det är förbjudet, det borde vara enkelt att i så fall hitta det förbudet.
Jag hävdar att det är tillåtet, och sånt som är tillåtet behöver inte bevisas eftersom det är grundläget, bara sånt som inte är det finns i lagtext eller regleringar.
Jämför plan och bygglag, endast det som uttryckligen kräver lov eller på annat sätt är reglerat omfattas av tillståndsplikt, allt annat är tillåtet "by default".
Edit: alla bolag omfattas av samma regler gällande sin egen finansiering, hur startar man ett nätbolag om det inte får ta emot bidrag från exempelvis ett moderbolag?sen kan det finnas speciella regler i vissa fall men grundregeln är att alla bolag lyder under samma regler, i detta fallet skatteregler.
Redigerat:
Jag använder aldrig dubbdäck (trots att jag bor på landet) så jag vill inte betala för dubbdäckåkarnas partikelspridande.B bjorn.abelsson skrev:
Redigerat:
Vetenskapen är nog överens om att din bromssträcka kan bli flera ggr så lång utan dubbdäck ifall det är svartis på vägen.P pmd skrev:
Att du hittills haft tur är anektdotisk bevisföring.
Jag skulle väl kunnat posta denna länk i nästan vilken energi/elsystem/elproduktionstråd som helst som vi har. Eller startat en ny.
Men det spelar inte så stor roll, jag ville bara kasta in länken någonstans, för detta tycker jag både är rätt fräckt och mycket intressant
https://teslaclubsweden.se/det-har-ar-en-parkeringsplats/
Solcellspaneltak över en stor parkering.
Alltså, det är ju inte så att vi saknar yta här i världen som går att fylla med tillräckligt med solceller.
Tänk alla tak på olika byggnader, och sen såna här saker.
Men det spelar inte så stor roll, jag ville bara kasta in länken någonstans, för detta tycker jag både är rätt fräckt och mycket intressant
https://teslaclubsweden.se/det-har-ar-en-parkeringsplats/
Solcellspaneltak över en stor parkering.
Alltså, det är ju inte så att vi saknar yta här i världen som går att fylla med tillräckligt med solceller.
Tänk alla tak på olika byggnader, och sen såna här saker.
Jag bytte till dubbfria vinterdäck i höstas, och några veckor efter det blev det ett rejält underkylt regn och vägarna var inte saltade. Värsta körupplevelsen jag kan minnas. Man rullar i snigelfart och det släpper om man råkar gasa en liten smula för mycket eller för den delen inte tillräckligt mycket...P pmd skrev:
Detta med splitter nya dubbfria däck av premiumkvalité (Michelin X-ice North).
Nu kan jag förstås inte svara på hur det hade varit med dubbdäck. Det kanske inte hade varit kul det heller. Men det är långt värre än något jag upplevt på de knappt femton år bilen haft dubbdäck sedan jag bytte från dubbfria senast.