274 781 läst · 5 439 svar
275k läst
5,4k svar
Är ni redo för elprischocken som precis startat?
Där stod det:M Martin Lundmark skrev:
Det enda ägaren inte får göra är att begränsa investeringar i verksamheten som beslutats av bolagsstämman.
Så, koncernbidrag är helt ok (flytta vinst).
Att en och samma person inte får sitta i styrelsen för elprocent & distribution samtidigt har i praktiken noll betydelse, man snackar ihop sig utanför styrelserummet (styrelsen är tillsatt av ägaren och ska göra som ägaren säger eller avgå).
Om det var (diesel)avgaserna som år den största källan till PM10, varför är då halterna högst just höst och vår, när många kör med dubbdäck fast vägbanan är torr? På torra sommarvägar, utan dubbdäck, blir det aldrig höga halter av PM10. Det blir det inte heller på snöiga eller våta vintervägar.K karlmb skrev:Då var vi tillbaka igen. Dubbdäck som den nya faktorn som iaf gör bilen obsolet för bilhatarna.
Bra iaf att du erkänner att emissonerna faktiskt minskat till löjliga nivåer jfrt med 1975.
Jag påstår att den största källan till skadliga PM10 är moderna dieslar.
Är det något som ökat sedan 70-talet så är det dieselandelen i trafikarbetet samt andelen PM10 i deras emissioner och det finns ingen reningsteknik som tar hand om PM10.
Men se, det passar inte bilhatarnas agenda att det stora kvarvarande problemet PM10 kommer att försvinna inom några få år när inga fler dieslar säljs som tjänstebilar och trafikarbetet därmed raskt minskas till en bråkdel.
Nej, politiker och allmänhet måste fortsätta tycka att bilar dödar på annat sätt än vid olyckor, så man slängde snabbt ihop en myt om att vägdamn till största delen kommer från dubbdäck.
För att sminka grisen byggde nån en testrigg där dubbdäck inte körs mot en trumma som vid normal slitagetestning utan naturligtvis tvingas ligga i oändlig (vänster?)-sväng med maximalt rattutslag, R=8 meter.
Alla som hört ett dubbdäck vid parkeringsmanövrar och liknande vet att det inte direkt är ett effektivt sätt att rulla eftersom dubben tvingas glida mot asfalten när man svänger så kraftigt.
Och givetvis kunde man i denna märkliga maskin visa upp stora slitage med åtföljande dammbildning.
Sk trafikforskare tog raskt resultaten och multiplicerade både bilar och km och kunde glatt visa upp helt gigantiska mängder PM10 som skulle fortsätta att dras ner i folks lungor.
Även om alla bilar så kommer att vara elbilar, och om nollvisionen snart är uppfylld, så ska ingen få inbilla sig att bilen inte dödar massor av folk !
I Norge finns flera mätserier där man kan se hur användningen av dubbdäck varierar med avgiften och hur halterna av PM10 varierar med andelen dubbdäck. Hur kan denna samvariation uppkomma om dubbdäcken inte är den viktigaste orsaken till höga halter av PM10?
Självkörande elbilar eliminerar en stor del av trafikens negativa effekter. Med avgifter på användningen av dubbdäck, som i Norge, kan vi åven begränsa andelen dubdäck, så att de i huvudsak endast används när de verkligen behövs - då det är snö och is på våra vägar.
Jag har inget emot bilar eller vägtrafik. Men jag anser att all trafik ska bära sina externa kostnader. Bara då kan vi nå det transportpolitiska målet om ett samhällsekonomiskt effektiv transportsystem.
Nu är moderbolaget EON Tyskland med den kanske förvirrande aktiebenämningen, E. On SE.M Martin Lundmark skrev:Dilato
Det är inte förbjudet att sitta i flera styrelser
Men här var specifikt frågan om elnätsbolaget. Där det gäller att; ”en juridisk person som bedriver nätverksamhet inte bedriva produktion av eller handel med el.”
Vid förändringen 1996 så fick det separerade elnätsbolaget skaffa en fristående styrelse.
Denna åtskillnad mellan nätverksamhet och övrig verksamhet innebär, att det är de som är anslutna till elnäten som bekostar elnäten.
Detta innebär att även om moderbolaget (t.ex. Eon Nordic Aktiebolag) har en hög vinst så kan denna vinst inte användas i nätverksamheten
Om
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/732420/e--on-se
Sedan föreligger samma situation för Uniper som man kan tro är svenskt men moderbolaget är då Uniper Tyskland.
Sen förusätter jag att energimarknadsinspektionen, ei.se har full koll på hur mycket avkastning som går till moderbolagen.
Att halterna störst höst och vår, torra dagar är ju inget konstigt. Det är ju då damm i stor mängd ligger och detta pga sand o flis som mals ner.B bjorn.abelsson skrev:Om det var (diesel)avgaserna som år den största källan till PM10, varför är då halterna högst just höst och vår, när många kör med dubbdäck fast vägbanan är torr? På torra sommarvägar, utan dubbdäck, blir det aldrig höga halter av PM10. Det blir det inte heller på snöiga eller våta vintervägar.
I Norge finns flera mätserier där man kan se hur användningen av dubbdäck varierar med avgiften och hur halterna av PM10 varierar med andelen dubbdäck. Hur kan denna samvariation uppkomma om dubbdäcken inte är den viktigaste orsaken till höga halter av PM10?
Självkörande elbilar eliminerar en stor del av trafikens negativa effekter. Med avgifter på användningen av dubbdäck, som i Norge, kan vi åven begränsa andelen dubdäck, så att de i huvudsak endast används när de verkligen behövs - då det är snö och is på våra vägar.
Jag har inget emot bilar eller vägtrafik. Men jag anser att all trafik ska bära sina externa kostnader. Bara då kan vi nå det transportpolitiska målet om ett samhällsekonomiskt effektiv transportsystem.
Så då överlagras givetvis dess PM10 på andra källor.
PM10 från dieslar ät dock betydligt värre för hälsan, det hoppas jag du känner till.
Har du länk till de där norska mätningarna?
Hej DilatoD Dilato skrev:Det enda ägaren inte får göra är att begränsa investeringar i verksamheten som beslutats av bolagsstämman.
Så, koncernbidrag är helt ok (flytta vinst).
Att en och samma person inte får sitta i styrelsen för elprocent & distribution samtidigt har i praktiken noll betydelse, man snackar ihop sig utanför styrelserummet (styrelsen är tillsatt av ägaren och ska göra som ägaren säger eller avgå).
Var står det att koncernbidrag får gå från moderbolaget (moderkoncernen) och till elnätsbolaget?
Att en vinst från elnätsbolaget får gå till moderbolaget (moderkoncernen) d.v.s. åt andra hållet (uppåt) det vet vi sedan tidigare.
Det kan vi t.ex. läsa på energimarknadsinspektionens hemsida under frågor och svar;
Får elnätsföretagen överföra sina vinster till andra verksamheter eller till och med till ägare i annat land?
Regleringen styr inte på vilket sätt nätföretagen använder de vinster som genererats från verksamheten.
https://ei.se/konsument/el/elnatsavgiften-och-anslutning-till-elnatet/elnatsreglering
Betalar jag för elnäten även via skattsedeln?
”Nej, elnäten bekostas av elnätsavgiften som du betalar till ditt elnätsföretag. Däremot betalar du som kund även en energiskatt.”
https://ei.se/konsument/el/elnatsavgiften-och-anslutning-till-elnatet/elnatsreglering
Elnätet behöver byggas ut, men vem betalar?
De satsningar på elnäten som behöver göras finansieras av nätavgifter, men det betyder inte att det är vanliga hushållskunder som får stå för hela notan.
Stora tillkommande kunder, till exempel stora industrikunder, betalar inträdet genom anslutningsavgifter. Det innebär att stora industrikunder kommer att finansiera en del av omställningen av energisystemet.
https://ei.se/konsument/el/elnatsavgiften-och-anslutning-till-elnatet/elnatsreglering
Var hittar du att det tydligt står att en vinst från moderbolaget (moderkoncernen) får gå till elnätsbolaget?
Redigerat:
Det som inte uttryckligen i lag är förbjudet är tillåtet. Legalitetsprincipen.M Martin Lundmark skrev:
Koncernbidrag inom en koncern är tillåtet åt båda håll, det är väldigt vanligt att en koncernmoder finansierar investeringar i dotterbolag den vägen.
Finnesen är att alla dotterbolag kan skicka sina vinster till moderbolaget, som sedan kan fördela till dotterbolag som behöver stöd, eller dela ut till ägarna, vad man nu vill.
Hej DilatoD Dilato skrev:Det som inte uttryckligen i lag är förbjudet är tillåtet. Legalitetsprincipen.
Koncernbidrag inom en koncern är tillåtet åt båda håll, det är väldigt vanligt att en koncernmoder finansierar investeringar i dotterbolag den vägen.
Finnesen är att alla dotterbolag kan skicka sina vinster till moderbolaget, som sedan kan fördela till dotterbolag som behöver stöd, eller dela ut till ägarna, vad man nu vill.
Jag (och andra) är fullt medvetna om hur vanliga dotterbolag och deras moderbolag, kan skicka sina vinster till varandra. Det är inte det vi talar om.
Men nu handlar frågan om elnätsbolag, där elnäten drivs som naturligt monopol. De regleras därför genom speciella bestämmelser.
https://ei.se/konsument/el/elnatsavgiften-och-anslutning-till-elnatet
Var står det att koncernbidrag får gå från moderbolaget (moderkoncernen) till elnätsbolaget?
Redigerat:
Mina fakturor kommer från två olika bolag;D djac skrev:
E.ON Energilösningar AB (Momsreg.nr/F-skatt SE556014588901) och E.ON Energidistribution AB (Momsreg.nr/F-skatt SE556070606001
Och på det lånet så tar moderbolaget en hiskligt stor ränta som är mycket högre än hos en bank. Kan kallas kapitalförflyttning helt legalt. Vinsten kommer tillbaka med ett stort plus, oavsett så sätter en långivare den ränta den vill och låntagaren har att ta eller förkasta det. Finns inte på kartan att låntagaren morrar om hög ränta.D Dilato skrev: