D
Mikael_L Mikael_L skrev:
djac missar kanske att 7'e AP-fonden äger alla företag i Sverige ... :D
Dvs jag då, som andelsägare i denna utmärkta fond!!! 💸
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej

Jag skrev om detta i inlägg #4 248
Där stod det:
Trots första stycket får distributionsnätsföretagets ägare ha sådan insyn och utöva sådan styrning som krävs för att säkerställa en rimlig avkastning på de investeringar som gjorts i nätföretaget.
Det enda ägaren inte får göra är att begränsa investeringar i verksamheten som beslutats av bolagsstämman.

Så, koncernbidrag är helt ok (flytta vinst).

Att en och samma person inte får sitta i styrelsen för elprocent & distribution samtidigt har i praktiken noll betydelse, man snackar ihop sig utanför styrelserummet (styrelsen är tillsatt av ägaren och ska göra som ägaren säger eller avgå).
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Då var vi tillbaka igen. Dubbdäck som den nya faktorn som iaf gör bilen obsolet för bilhatarna.
Bra iaf att du erkänner att emissonerna faktiskt minskat till löjliga nivåer jfrt med 1975.
Jag påstår att den största källan till skadliga PM10 är moderna dieslar.
Är det något som ökat sedan 70-talet så är det dieselandelen i trafikarbetet samt andelen PM10 i deras emissioner och det finns ingen reningsteknik som tar hand om PM10.
Men se, det passar inte bilhatarnas agenda att det stora kvarvarande problemet PM10 kommer att försvinna inom några få år när inga fler dieslar säljs som tjänstebilar och trafikarbetet därmed raskt minskas till en bråkdel.
Nej, politiker och allmänhet måste fortsätta tycka att bilar dödar på annat sätt än vid olyckor, så man slängde snabbt ihop en myt om att vägdamn till största delen kommer från dubbdäck.
För att sminka grisen byggde nån en testrigg där dubbdäck inte körs mot en trumma som vid normal slitagetestning utan naturligtvis tvingas ligga i oändlig (vänster?)-sväng med maximalt rattutslag, R=8 meter.
Alla som hört ett dubbdäck vid parkeringsmanövrar och liknande vet att det inte direkt är ett effektivt sätt att rulla eftersom dubben tvingas glida mot asfalten när man svänger så kraftigt.
Och givetvis kunde man i denna märkliga maskin visa upp stora slitage med åtföljande dammbildning.
Sk trafikforskare tog raskt resultaten och multiplicerade både bilar och km och kunde glatt visa upp helt gigantiska mängder PM10 som skulle fortsätta att dras ner i folks lungor.
Även om alla bilar så kommer att vara elbilar, och om nollvisionen snart är uppfylld, så ska ingen få inbilla sig att bilen inte dödar massor av folk !
Om det var (diesel)avgaserna som år den största källan till PM10, varför är då halterna högst just höst och vår, när många kör med dubbdäck fast vägbanan är torr? På torra sommarvägar, utan dubbdäck, blir det aldrig höga halter av PM10. Det blir det inte heller på snöiga eller våta vintervägar.

I Norge finns flera mätserier där man kan se hur användningen av dubbdäck varierar med avgiften och hur halterna av PM10 varierar med andelen dubbdäck. Hur kan denna samvariation uppkomma om dubbdäcken inte är den viktigaste orsaken till höga halter av PM10?

Självkörande elbilar eliminerar en stor del av trafikens negativa effekter. Med avgifter på användningen av dubbdäck, som i Norge, kan vi åven begränsa andelen dubdäck, så att de i huvudsak endast används när de verkligen behövs - då det är snö och is på våra vägar.

Jag har inget emot bilar eller vägtrafik. Men jag anser att all trafik ska bära sina externa kostnader. Bara då kan vi nå det transportpolitiska målet om ett samhällsekonomiskt effektiv transportsystem.
 
M Martin Lundmark skrev:
Dilato

Det är inte förbjudet att sitta i flera styrelser

Men här var specifikt frågan om elnätsbolaget. Där det gäller att; ”en juridisk person som bedriver nätverksamhet inte bedriva produktion av eller handel med el.”

Vid förändringen 1996 så fick det separerade elnätsbolaget skaffa en fristående styrelse.

Denna åtskillnad mellan nätverksamhet och övrig verksamhet innebär, att det är de som är anslutna till elnäten som bekostar elnäten.

Detta innebär att även om moderbolaget (t.ex. Eon Nordic Aktiebolag) har en hög vinst så kan denna vinst inte användas i nätverksamheten
Nu är moderbolaget EON Tyskland med den kanske förvirrande aktiebenämningen, E. On SE.

Om
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/732420/e--on-se

Sedan föreligger samma situation för Uniper som man kan tro är svenskt men moderbolaget är då Uniper Tyskland.

Sen förusätter jag att energimarknadsinspektionen, ei.se har full koll på hur mycket avkastning som går till moderbolagen.
 
P paralun skrev:
Sen förusätter jag att energimarknadsinspektionen, ei.se har full koll på hur mycket avkastning som går till moderbolagen.
😮😅
 
  • Älska
djac
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Priserna nivelleras lite inom elområdena. Det är positivt. Tillförs nu produktion någonstans så faller priserna i flera elområden.
Det är bra om man är van vid höga priser och grannen har lägre. Die dumme Schweden.
 
B bjorn.abelsson skrev:
Om det var (diesel)avgaserna som år den största källan till PM10, varför är då halterna högst just höst och vår, när många kör med dubbdäck fast vägbanan är torr? På torra sommarvägar, utan dubbdäck, blir det aldrig höga halter av PM10. Det blir det inte heller på snöiga eller våta vintervägar.

I Norge finns flera mätserier där man kan se hur användningen av dubbdäck varierar med avgiften och hur halterna av PM10 varierar med andelen dubbdäck. Hur kan denna samvariation uppkomma om dubbdäcken inte är den viktigaste orsaken till höga halter av PM10?

Självkörande elbilar eliminerar en stor del av trafikens negativa effekter. Med avgifter på användningen av dubbdäck, som i Norge, kan vi åven begränsa andelen dubdäck, så att de i huvudsak endast används när de verkligen behövs - då det är snö och is på våra vägar.

Jag har inget emot bilar eller vägtrafik. Men jag anser att all trafik ska bära sina externa kostnader. Bara då kan vi nå det transportpolitiska målet om ett samhällsekonomiskt effektiv transportsystem.
Att halterna störst höst och vår, torra dagar är ju inget konstigt. Det är ju då damm i stor mängd ligger och detta pga sand o flis som mals ner.
Så då överlagras givetvis dess PM10 på andra källor.
PM10 från dieslar ät dock betydligt värre för hälsan, det hoppas jag du känner till.
Har du länk till de där norska mätningarna?
 
D Dilato skrev:
Det enda ägaren inte får göra är att begränsa investeringar i verksamheten som beslutats av bolagsstämman.

Så, koncernbidrag är helt ok (flytta vinst).

Att en och samma person inte får sitta i styrelsen för elprocent & distribution samtidigt har i praktiken noll betydelse, man snackar ihop sig utanför styrelserummet (styrelsen är tillsatt av ägaren och ska göra som ägaren säger eller avgå).
Hej Dilato

Var står det att koncernbidrag får gå från moderbolaget (moderkoncernen) och till elnätsbolaget?

Att en vinst från elnätsbolaget får gå till moderbolaget (moderkoncernen) d.v.s. åt andra hållet (uppåt) det vet vi sedan tidigare.

Det kan vi t.ex. läsa på energimarknadsinspektionens hemsida under frågor och svar;

Får elnätsföretagen överföra sina vinster till andra verksamheter eller till och med till ägare i annat land?
Regleringen styr inte på vilket sätt nätföretagen använder de vinster som genererats från verksamheten.
https://ei.se/konsument/el/elnatsavgiften-och-anslutning-till-elnatet/elnatsreglering

Betalar jag för elnäten även via skattsedeln?
”Nej, elnäten bekostas av elnätsavgiften som du betalar till ditt elnätsföretag. Däremot betalar du som kund även en energiskatt.”
https://ei.se/konsument/el/elnatsavgiften-och-anslutning-till-elnatet/elnatsreglering

Elnätet behöver byggas ut, men vem betalar?
De satsningar på elnäten som behöver göras finansieras av nätavgifter, men det betyder inte att det är vanliga hushållskunder som får stå för hela notan.
Stora tillkommande kunder, till exempel stora industrikunder, betalar inträdet genom anslutningsavgifter. Det innebär att stora industrikunder kommer att finansiera en del av omställningen av energisystemet.
https://ei.se/konsument/el/elnatsavgiften-och-anslutning-till-elnatet/elnatsreglering

Var hittar du att det tydligt står att en vinst från moderbolaget (moderkoncernen) får gå till elnätsbolaget?
 
Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Var står det att koncernbidrag får gå från moderbolaget (moderkoncernen) och till till elnätsbolaget?
Det som inte uttryckligen i lag är förbjudet är tillåtet. Legalitetsprincipen.

Koncernbidrag inom en koncern är tillåtet åt båda håll, det är väldigt vanligt att en koncernmoder finansierar investeringar i dotterbolag den vägen.

Finnesen är att alla dotterbolag kan skicka sina vinster till moderbolaget, som sedan kan fördela till dotterbolag som behöver stöd, eller dela ut till ägarna, vad man nu vill.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det som inte uttryckligen i lag är förbjudet är tillåtet. Legalitetsprincipen.

Koncernbidrag inom en koncern är tillåtet åt båda håll, det är väldigt vanligt att en koncernmoder finansierar investeringar i dotterbolag den vägen.

Finnesen är att alla dotterbolag kan skicka sina vinster till moderbolaget, som sedan kan fördela till dotterbolag som behöver stöd, eller dela ut till ägarna, vad man nu vill.
Hej Dilato

Jag (och andra) är fullt medvetna om hur vanliga dotterbolag och deras moderbolag, kan skicka sina vinster till varandra. Det är inte det vi talar om.

Men nu handlar frågan om elnätsbolag, där elnäten drivs som naturligt monopol. De regleras därför genom speciella bestämmelser.
https://ei.se/konsument/el/elnatsavgiften-och-anslutning-till-elnatet

Var står det att koncernbidrag får gå från moderbolaget (moderkoncernen) till elnätsbolaget?
 
Redigerat:
Varför skulle de vilja lägga in pengar i elnätsbolaget som har sina intäcktsramar, vad skulle syftet vara?
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Var hittar du att det tydligt står att elnätsföretag får ta in pengar t.ex. genom ägartillskott?
Vänd på frågan, var hittar du att det är förbjudet?
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Varför skulle de vilja lägga in pengar i elnätsbolaget som har sina intäcktsramar, vad skulle syftet vara?
Typ nyinvestering som inte täcks av likvida medel (koncernen är rik men nätföretaget fattigt och man vill slippa låna pengar av giriga banken)?
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
Klart det är samma styrelse, det finns bara ett EON och en styrelseordförande, det är samma sak som du skriver, det ska vara ett eget organisationsnummer med egen ledning, som alla divisioner i alla stora bolag.
Mina fakturor kommer från två olika bolag;
E.ON Energilösningar AB (Momsreg.nr/F-skatt SE556014588901) och E.ON Energidistribution AB (Momsreg.nr/F-skatt SE556070606001
 
D Dilato skrev:
Typ nyinvestering som inte täcks av likvida medel (koncernen är rik men nätföretaget fattigt och man vill slippa låna pengar av giriga banken)?
Och på det lånet så tar moderbolaget en hiskligt stor ränta som är mycket högre än hos en bank. Kan kallas kapitalförflyttning helt legalt. Vinsten kommer tillbaka med ett stort plus, oavsett så sätter en långivare den ränta den vill och låntagaren har att ta eller förkasta det. Finns inte på kartan att låntagaren morrar om hög ränta.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.