Status
Tråden går ej att kommentera.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vilken framtidsdystopisk smörja. Gemensamt för historiens alla dystopiker är att de långsiktigt haft fel. Världen har blivit bättre och bättre, rikare och rikare på dittills okända sätt.

Nog för att du i teorin kan bli den som bryter mönstret, men nä. Skulle inte tro det.
Detsamma sa man 1914 och 1933 också, typ det ordnar sig. Men den där ljusnande framtiden du talar om sammanfaller med upptäckandet av billig, lättillgänglig olja. Vi har haft hicka 1974, 1979 och 2008 och det slutade ju inte så bra.

Visst har världen blivit bättre för de flesta, men så har vi hittills inte sett en långsiktig nedgång i användandet av olja, och det är ju det vi nu säger måste hända för att rädda planeten.

Jag hävdar att det kommer att föra med sig en sänkt materiell konsumtion vilket tydligen upprör en del.
 
H Huzzbutt skrev:
Det är med viss njutning jag ser att ena sidan av debatten fortsätter med bilder emedan den andra lyfter resonemang.
Med den observationen avklarad vill jag ockaå bemöta @optimum och @Anders_Nilsson , ni för samma resonemang, ni argumenterar mot ert egna påstående att någon annan påstår (?! Vanlig vurpa) att framtidens energimix kommer att bestå av ett energislag. @optimum försöker därtill diskvalificera viss energiproduktion genom onyanserade rubriker.
Ser vi till hur industri och för den delen ekonomi fungerar är det självklart så att effektiviteten i olika processer varierar beroende på förutsättningarna.
Nej jag har skrivit att vi borde satsa mer på biogas och att framtidens bilar kommer att drivas av bensin och el. Dvs jag tror vi kommer ha lite olika energislag.

Jag har också skrivit att framtiden med minskad tillgång av lättillgänglig olja för med sig att vi måste minska vår materiella konsumtion. Dvs vi får reparera mer och slänga mindre. Jag ser inte varför det är orealistiskt.

Många miljöpersoner skriver att ett stort hot är att det slängs så mycket mat. Varför då? Varför äter man inte upp maten? Är det ohyggligt att behöva äta upp maten man köpt? Och är det ett straff att stoppa strumpor? Min mamma gjorde det på 70-talet och jag överlevde.

Det har tydligen upprört känslor när jag skriver om en framtid med mer fysisk ansträngning och mindre resursförbrukning. Men allt av det medför inte att du får mindre gjort, det innebär dock att du måste jobba mer för samma resultat. Typ titta mindre på TV och i stället laga mat tillsammans. Då gör du något meningsfullt och sparar pengar. Och du kanske får köpa mer begagnade kläder eller ärva mellan syskon. Men detta innebär inte en ny medeltid.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
tompas11 tompas11 skrev:
Det där är ju egentligen inte sant, att bilarna håller så mycket längre än för några årtionden sedan.
Okej, då borde du ju svara på inlägg #4455 som var det jag citerade och svarade på. Min erfarenhet är i alla fall att på 80-talet tyckte folk i allmänhet att om man hade en 10 år gammal bil då så var den mycket gammal och snart skrotfärdig (om det inte var en Volvo som kunde hålla längre) men numera är det ingen som tycker så om 10 år gamla bilar.
 
tompas11 tompas11 skrev:
Det där är ju egentligen inte sant, att bilarna håller så mycket längre än för några årtionden sedan.
Dagens bilpark är ju väsentligt mycket mer avancerad då det gäller elektronik jämfört med 80-talets bilpark.
Fel på elektroniken medför i alltför många fall att det blir alltför dyrt att reparera vilket renderar i att bilen skrotas. Där kan vi snacka om energislöseri. Dagens bilar kommer med säkerhet aldrig att uppnå den ålder som min bil har.

Angående rostskador på 80-talets bilpark så beror ju detta i mångt och mycket på bristande underhåll av respektive ägare. Sist jag besiktade min bil i juli månad, som är av årsmodell 1988, så fick jag faktiskt beröm av den som besiktade bilen, vilket aldrig hänt mig tidigare. Han ansåg att bilen var i ett fantastiskt gott skick och undrade vem som gjorde service och underhåll vilket var undertecknad. När han lyfte på motorhuven så utropade han - och här var det snyggt och propert minsann! Kontentan av detta är att om alla underhöll sina fordon så skulle inte energislöseriet beträffande nybilsköp belasta miljö och klimat i den utsträckning som det gör idag.
Om alla hade bilar från 1988 så skulle utsläppen vara ännu värre. (Som bruksbil)
 
A Anders_Nilsson skrev:
Detsamma sa man 1914 och 1933 också, typ det ordnar sig. Men den där ljusnande framtiden du talar om sammanfaller med upptäckandet av billig, lättillgänglig olja. Vi har haft hicka 1974, 1979 och 2008 och det slutade ju inte så bra.

Visst har världen blivit bättre för de flesta, men så har vi hittills inte sett en långsiktig nedgång i användandet av olja, och det är ju det vi nu säger måste hända för att rädda planeten.

Jag hävdar att det kommer att föra med sig en sänkt materiell konsumtion vilket tydligen upprör en del.
Jag pratar långsiktiga trender och du talar om hicka. Naturligtvis sker både katastrofer och mindre störningar längs utvecklingens gång, men makrotrenden är tydlig. Och den är äldre än petroleumekonomin och lär fortsätta bortom den.

Och beträffande att du upprör; nej, inte mig i alla fall, jag är bara övertygad om att du har fel.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
T
71148144_2250989688343362_3843034426044841984_n.jpg
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
Och just dit skickas mycket av vårt plastavfall för återvinning, men det visste troligen inte den som gjort kollaget. Och f.ö. är det väl mest ett miljöproblem, som inte har så mycket med klimatet (= det vi diskuterar i denna tråden ) att göra?
 
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
T
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Och just dit skickas mycket av vårt plastavfall för återvinning, men det visste troligen inte den som gjort kollaget. Och f.ö. är det väl mest ett miljöproblem, som inte har så mycket med klimatet (= det vi diskuterar i denna tråden ) att göra?
Jaså? Källa på det?

Sverige ligger i topp med Litauen i alla fall:

http://www.europarl.europa.eu/resou...0181204PHT20805/20181204PHT20805_original.jpg

Och i Sverige har vi inga plastfloder som i vissa länder i Asien. Där kastar ju befolkningen plasten rakt ut i floder och hav.
 
Redigerat:
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Jaså? Källa på det?

Sverige ligger i topp med Litauen i alla fall:

[länk]
Enligt ett nyhetsinslag TV1 eller TV4 härom veckan, så hade det ännu inte blivit, som man hoppades i maj 2019 ( se bild från DN )
Man i säkerhetskläder pekar på en stor hög av komprimerade plastförpackningar i återvinningsanläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
BirgitS
För klimatet är väl inte det viktiga var plasten släpps ut utan det är tillverkningen som är boven eftersom det är en oljeprodukt. Det viktiga är alltså vikten på den mängd plastpåsar som importeras/tillverkas per person eller något liknande. Dessutom är det fråga om många bäckar små för att minska oljeförbrukningen och drar vi in på användning av plast här så är det bra för klimatet (och miljön någonstans) och när vi gör åtgärder kan vi pusha på andra länder att göra samma sak.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
T tank77 skrev:
[bild]
Jag är nyfiken på vad det är för kartprojektion. Nordafrika är i höjd med Kanada och Australien med Mexiko. Måste ju bli jättestora förändringar i klimatet om det blir sådär! Jag är emot.
 
  • Haha
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
FN är inte en del av klimatrörelsen eller en representant för den.
 
  • Haha
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.