Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi har 7 miljoner fordon i Sverige, att bara 1 miljon skulle vara el 2030 är ju deprimerande. Jag tror dock det kommer ta fart när tekniken mognar och priserna går ner så kreti och pleti har råd. Sedan är det ju industrin som står förnmedpart av de 7 miljonerna

Edit: ett problem är ju att socialism gjort att Sverige har en av världens äldsta bilparker
Man kan ju kolla på Norge för att inse att det faktiskt finns en tröghet i systemet. Mer än hälften av alla bilar som såldes förra året var elbilar eller laddhybrider, och man har länge haft en mycket aggressiv politik för att gynna elbilar. Men det är bara runt 6-7% av alla bilar som är elbilar. Det finns kanske runt 7 miljoner fordon men av dem är 5 miljoner personbilar och resten är annat (typ lastbilar, MC och släp).

Om man kollar på statistiken ser det snarare ut som att Sverige har en medelgammal bilpark: https://www.bytabil.net/hur-manga-ar-ar-svenska-bilar-i-genomsnitt/
 
  • Gilla
Pernas och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Till att börja med så är inte fossildrivna fordon framtiden.
Och du gillar inte elfordon heller så hur tycker du att vi ska ta oss fram i framtiden?

optimum optimum skrev:
Precis så tänker jag.

OBS det är TS första inlägg jag citerade. Så klockrent att det kan läsas igen och igen.
Har du verkligen inte blivit något klokare efter en diskussion med långt över 4000 inlägg?

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Edit: ett problem är ju att socialism gjort att Sverige har en av världens äldsta bilparker
Det är ju för att bilar håller så mycket längre nu än för några årtionden sen. På 80-talet var det ju normalt med stora rostskador efter 5 år, men sen kom Toyota och lovade flera års rostskyddsgaranti och alla andra biltillverkare var tvungna att se över sin tillverkning.
 
  • Gilla
Pernas och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
A Abies koreana skrev:
Tyvärr handlar det inte om några enstaka träd längre, jag kan bara gå ut på tomten och titta mig omkring och ser döda grantoppar överallt som inte fanns där ifjol vid den här tiden.
Jag har bott här så länge så jag vet att siluetten mot skogen plötsligt ser annorlunda ut.
Ingen mening med att fälla döda träd om man vill minska angreppen, borrarna är borta när trädet är dött. Du får det att låta så enkelt, ryggmärgsreflex? men det är bekymmersamt för skogsägare. Sågverken går för högtryck för att ta hand om all granskog som fälls just nu men kapaciteten räcker inte till. All avverkning resulterar i ett överskott vilket förstås innebär lägre priser. Och..det handlar inte bara om 2018, det är lika illa i år. Stora ekonomiska förluster för en av Sveriges viktigaste basnäringar.
[länk]

Du har rätt såtillvida att granbarkborren alltid funnits men inte orsakat särskilt mycket skada men någonting har förändrats i den svenska naturen, det har blivit varmare och torrare och tillväxtsäsongen har blivit längre. Det går inte att förneka utifrån någon ideologisk övertygelse.



Hur vet du det?
Jaså? Jag minns stora angrepp när jag var i tonåren och nu när jag googlar så ser jag att ungefär 3 miljoner m3 gran dog på 1970-talet. Hur förklarar du det?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L
S Steffo1980 skrev:
Det var inte min mening att skicka skilda budskap. Ska försöka förtydliga mitt budskap.Jag menar att människan bidrar till globala uppvärmningen, men är inte ensamt ansvarig till den vilket IPSS:s rapport vill påskona. Alltså skillnaden ligger mellan "orsakar" och "bidrar till". Men det beror också på i vilken tidsskala vi studerar förändringarna. Det finns kortvågiga variationer och långvågiga variationer. Kortvågiga variationer kan te sig våldsamma, men inte lika kritiska om man tittar över en mycket längre tid. För den sakens skull innebär det inte att de är betydelselösa. Jag påstår absolut inte på något sätt att klimatet inte förändras eller att inte människan inte påverkar det, endast att det är ett vansinnigt komplicerat system med våldsamt många parametrar som påverkar klimatet där människans koldioxidutsläpp är en pusselbit. Ett "problem" med att koldioxiden skall orsaka all uppvärmning är att koldioxidhalterna i atmosfären ökar efter att temperaturen ökar och inte tvärs om.
Ja men det var ju trevligt.
Då närmade vi oss varandras åsikter jättemycket. :) (y)

För visst är det så. Även om jag personligen tror att människan har påverkat klimatet väldigt mycket senaste århundrandet, så är jag inte alls främmande för att det kan finnas andra faktorer.

Och egentligen skulle jag vilja slippa diskussionen ifall människan alls påverkat klimatet, utan istället jobba med frågorna om hur stor är vår påverkan, vad annars kan ha påverkat.
Och inte minst, vad kommer följderna bli, hur mycket till kan det bli innan det blir riktigt tråkigt.
Men även frågor som ifall det finns andra, förbisedda, faktorer (kan ju fortfarande vara orsakade av människan, men jagar vi fel orsak så blir det inte bra).

Jag har tron att forskningen mer har vänt sig mot dessa frågor, att det verkar vara rätt övertygande klart att människan påverkat klimatet, och fortsätter påverka det, så nu är det nya frågeställningar som blivit viktigare att reda ut.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
R
optimum optimum skrev:
"
Och just att man inte från poltiskt håll verkar bry sig eller ta det här det allra minsta seriöst, får mig att tro att det här med klimathotet kanske är samma sak som millenniebuggen som skulle få världen att gå under några minuter efter tolvslaget när 1999 blev 2000.

Varför skall man bry sig?"


Precis så tänker jag.

OBS det är TS första inlägg jag citerade. Så klockrent att det kan läsas igen och igen.
Milleniebuggen har jag för mig att du jämfört med tidigare. Låt mig ge min syn på det.

Så vitt jag vet så var det bara vissa tidningsrubriker som påstod att det var något som skulle få "världen att gå under", inte några auktoriteter i ämnet. Allvarligt var det dock. Vet du varför det inte blev några större problem? För att folk inom IT-branschen inte är ett gäng konspirationsteoretiker utan faktiskt insåg problemet. Efter att problemet blivit uppmärksammat så lades det stora resurser på att åtgärda det. Utan den insatsen så hade det faktiskt blivit stora problem.

M.a.o. du hänvisar till något som är raka motsatsen till vad du vill påvisa.... igen.

Och i detta fallet så vet jag vad jag pratar om av erfarenhet, för jag var mitt i det vid tidpunkten, och i detta fallet har jag kompetens nog att avgöra vad som kunde hänt om alla gjort som du förespråkar och låtsats som om det inte var något att bry sig om. Sådana röster fanns även då.

BirgitS BirgitS skrev:
Har du verkligen inte blivit något klokare efter en diskussion med långt över 4000 inlägg?
.
Optimum tillhör den gruppen här som aldrig kommer att lyssna på något som går mot vad han redan tror.
 
  • Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju för att bilar håller så mycket längre nu än för några årtionden sen. På 80-talet var det ju normalt med stora rostskador efter 5 år, men sen kom Toyota och lovade flera års rostskyddsgaranti och alla andra biltillverkare var tvungna att se över sin tillverkning.
Det där är ju egentligen inte sant, att bilarna håller så mycket längre än för några årtionden sedan.
Dagens bilpark är ju väsentligt mycket mer avancerad då det gäller elektronik jämfört med 80-talets bilpark.
Fel på elektroniken medför i alltför många fall att det blir alltför dyrt att reparera vilket renderar i att bilen skrotas. Där kan vi snacka om energislöseri. Dagens bilar kommer med säkerhet aldrig att uppnå den ålder som min bil har.

Angående rostskador på 80-talets bilpark så beror ju detta i mångt och mycket på bristande underhåll av respektive ägare. Sist jag besiktade min bil i juli månad, som är av årsmodell 1988, så fick jag faktiskt beröm av den som besiktade bilen, vilket aldrig hänt mig tidigare. Han ansåg att bilen var i ett fantastiskt gott skick och undrade vem som gjorde service och underhåll vilket var undertecknad. När han lyfte på motorhuven så utropade han - och här var det snyggt och propert minsann! Kontentan av detta är att om alla underhöll sina fordon så skulle inte energislöseriet beträffande nybilsköp belasta miljö och klimat i den utsträckning som det gör idag.
 
  • Gilla
Stegatorparn
  • Laddar…
Det som många lattedrickande hipsters i innerstaden inte orkar ta in är att framtiden utan billig olja i mängder kommer att bli hård. Ingen mer garanterad offentlig anställning, inga jobb i diverse think tanks eller NGO:er.

Utan hårt arbete, mindre fordon, mer cyklande i ur och skur på obetald tid, du tvingas bo på oattraktiva platser, kaffet är utblandat, du har inte råd med ekologiskt och närodlat, du får laga gamla kläder.

Så sluta tro att elbilar räddar er. De kommer att finnas, men själva bilägande kommer alltmer att bli en lyxartikel för fåtalet. Likadant med vätgas.

Kort sagt, vår konsumtion kommer att minska och vinnarna blir som vanligt de som kan få mycket gjort med små resurser.

Jag tippar att dagens 5 miljoner personbilar till 2030 har blivit 4-4.5 miljoner där en halv till en miljon är eldrivna, lite beroende på subventionsnivån.
 
  • Gilla
Stegatorparn och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Det som många lattedrickande hipsters i innerstaden inte orkar ta in är att framtiden utan billig olja i mängder kommer att bli hård. Ingen mer garanterad offentlig anställning, inga jobb i diverse think tanks eller NGO:er.

Utan hårt arbete, mindre fordon, mer cyklande i ur och skur på obetald tid, du tvingas bo på oattraktiva platser, kaffet är utblandat, du har inte råd med ekologiskt och närodlat, du får laga gamla kläder.

Så sluta tro att elbilar räddar er. De kommer att finnas, men själva bilägande kommer alltmer att bli en lyxartikel för fåtalet. Likadant med vätgas.

Kort sagt, vår konsumtion kommer att minska och vinnarna blir som vanligt de som kan få mycket gjort med små resurser.

Jag tippar att dagens 5 miljoner personbilar till 2030 har blivit 4-4.5 miljoner där en halv till en miljon är eldrivna, lite beroende på subventionsnivån.
Du började bra med "lattedrickande hipsters" men sen spårade du ut.
Självkörande bilar kommer göra att vi åker mycket mer bil framöver, sannolikt så kommer de konkurrera ut tåg på längre sträckor. - Sätt dig i bilen på kvällen i Stockholm, vakna upp i Skellefteå pigg och fräsch lagom till kundmötet.
 
N Noseone skrev:
Du började bra med "lattedrickande hipsters" men sen spårade du ut.
Självkörande bilar kommer göra att vi åker mycket mer bil framöver, sannolikt så kommer de konkurrera ut tåg på längre sträckor. - Sätt dig i bilen på kvällen i Stockholm, vakna upp i Skellefteå pigg och fräsch lagom till kundmötet.
:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D
Vessssssst.

Hade du sagt kortare sträckor hade jag hållit med, men det är på kortare sträckor tåg är konkurrenskraftigt.

Självkörande bilar kommer inte men vi har gott om folk som inte arbetar så det är ett lösbart problem.

Ett större problem blir när folk inte vill betala 500 spänn i halvtimmen för parkering och helt enkelt programmerar sin självkörande bil om den nu kommer i produktion att långsamt köra runt och blockera trafiken. Vi ser redan detta vid laddstolpar som används för parkering.
 
  • Gilla
Stegatorparn och 1 till
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Och du gillar inte elfordon heller så hur tycker du att vi ska ta oss fram i framtiden?
.
Bilar är ett bra sätt att ta sig fram med.
EL-fordon är ok om batterier tillverkas på ett miljömässigt bra sätt och återvinns på rätt sätt.
Andra tänkbara energiformer kan vara.
Gas, vätgas eller andra lämpliga alternativ så länge de ger rena avgaser
Bränsleceller.
Bränsle typ miljödiesel HVO100 är en typ.
Metanol vilket Björn Gillberg framfört som bättre alternativ än etanolen.
Etanol tillverkad via omvända bränsleceller, alltså mata in el och få ut etanol som sedan får driva bil via bränsleceller eller förbränningsmotor.
Det finns många olika alternativ.
o.s.v
Fler alternativ finns
Varför jag inte har med bensin och diesel från fossila källor är just för att de är ändliga energiformer.

Inte heller etanol tillverkad i Brasilien Bifogar gammal bild från etanolproduktion i Brasilien.
De alternativ som tas fram måste vara hållbara och inte som tidigare försök med etanolbilar.

Industriell anläggning för etanolproduktion med kraftig rökutveckling från skorstenar.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Det som många lattedrickande hipsters i innerstaden inte orkar ta in är att framtiden utan billig olja i mängder kommer att bli hård. Ingen mer garanterad offentlig anställning, inga jobb i diverse think tanks eller NGO:er.

Utan hårt arbete, mindre fordon, mer cyklande i ur och skur på obetald tid, du tvingas bo på oattraktiva platser, kaffet är utblandat, du har inte råd med ekologiskt och närodlat, du får laga gamla kläder.

Så sluta tro att elbilar räddar er. De kommer att finnas, men själva bilägande kommer alltmer att bli en lyxartikel för fåtalet. Likadant med vätgas.

Kort sagt, vår konsumtion kommer att minska och vinnarna blir som vanligt de som kan få mycket gjort med små resurser.

Jag tippar att dagens 5 miljoner personbilar till 2030 har blivit 4-4.5 miljoner där en halv till en miljon är eldrivna, lite beroende på subventionsnivån.
Vilken framtidsdystopisk smörja. Gemensamt för historiens alla dystopiker är att de långsiktigt haft fel. Världen har blivit bättre och bättre, rikare och rikare på dittills okända sätt.

Nog för att du i teorin kan bli den som bryter mönstret, men nä. Skulle inte tro det.
 
  • Gilla
Pernas
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D
Vessssssst.

Hade du sagt kortare sträckor hade jag hållit med, men det är på kortare sträckor tåg är konkurrenskraftigt.

Självkörande bilar kommer inte men vi har gott om folk som inte arbetar så det är ett lösbart problem.

Ett större problem blir när folk inte vill betala 500 spänn i halvtimmen för parkering och helt enkelt programmerar sin självkörande bil om den nu kommer i produktion att långsamt köra runt och blockera trafiken. Vi ser redan detta vid laddstolpar som används för parkering.
Eller så säger man till den självkörande bilen att kom tillbaka kl 16 när jag slutar och under tiden kan du ut och tjäna pengar som taxi.
Vem betalar 500kr i parkering när man kan tjäna pengar istället;)
 
MultiMan MultiMan skrev:
aså? Jag minns stora angrepp när jag var i tonåren och nu när jag googlar så ser jag att ungefär 3 miljoner m3 gran dog på 1970-talet. Hur förklarar du det?
Vilken märklig fråga :surprised: för att jag skriver ett inlägg om insektsangrepp på granskogen anno 2019 så avkrävs jag ett svar om vad som hände på 70-talet!!
Något ohederlig debatteknik som jag antar du vet svaret på själv eftersom du googlat. Jag har ingen aning men jag gissar på luftföroreningar som t.ex. svaveldioxid.
 
Det är med viss njutning jag ser att ena sidan av debatten fortsätter med bilder emedan den andra lyfter resonemang.
Med den observationen avklarad vill jag ockaå bemöta @optimum och @Anders_Nilsson , ni för samma resonemang, ni argumenterar mot ert egna påstående att någon annan påstår (?! Vanlig vurpa) att framtidens energimix kommer att bestå av ett energislag. @optimum försöker därtill diskvalificera viss energiproduktion genom onyanserade rubriker.
Ser vi till hur industri och för den delen ekonomi fungerar är det självklart så att effektiviteten i olika processer varierar beroende på förutsättningarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.