Vi har fixat så att vi an driva vattenpumpen med ett separat elverk - trefas.F fredand44 skrev:Hej alla,
Enormt tack för alla svar.
Ja @Dilato ,du slår huvudet på spiken. I händelse av katastrof/nödläge t ex kri..huh! så är ju vattentillgången viktig. Vi har precis som ni skrev en enfas vattenpump i vår brunn på 90 meters djup. Toppen vore om jag skulle kunna köra denna i någon halvtimme t ex var fjärde dag. Inget annat bedömer jag lika viktigt i en sådan situation.
Vad jag förstår är ju vattenpumpen förmodligen jordad. Så jag tänkte att då kanske ett reservkraft elverk eller en offgrid solcellslösning med batteri måste erbjuda jord.
Lösningen innebär ju att vattenpumpen måste ha någon stickkontakt så man lätt kan koppla ur/i den, kanske även hydroforen. Vid vår första installation av vattenpumpen såg jag till att det blev en stickkontakt till vattenpumpen. Men sen så bytte vi varmvattenberedare och då tyckte elektrikern att det var så knasigt med en stickkontakt så han bytte till en kopplingsdosa, suck.
Precis, när jag tittar på mina maskiner är ju INGEN jordad, ha ha ha. Alla har ju plasthöljen så jag gissar det är därför. Möjligen är min kompressor från biltema säkert jordad.
Mvh
Fredrik
Slagit ner ett jordspett samt i elcentralen fixat så att det går att koppla bort allt utom elen till vattenpumpen. Med separat intag för el på utsidan av våt pumphus.
Här slår elektrikerna ner jordspettet.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 854 inlägg
Avemo har förklarat vad jag menade i tråden, dvs att elverket kan ses som skyddsmetoden galvanisk separation. På vilket sätt liknar det reservkraft? Glöm allt du lärt dig utantill utan tänk efter istället, vad tillför ett jordspett?Isabell Osju skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 854 inlägg
Vill du visa oss lite mer av denna anläggning. Hur kopplas ordinarie matning av pumphuset bort vid drift med generator. Reservkraftsomkopplare? Har ditt trefasiga elverk en fungerande skyddsjord? Är N och PE byglade i intaget?S saltet skrev:
Då jag inte är elektriker men kan delvis svara på dina frågor.
Reservkraftsomkopplare manuell i elcentralen. Den gör att endast el till vattenpumpen matas. All övrig el blir bortkopplad som ligger på denna central.
Elintaget som sitter på pumphuset (röd kontakt) går till en jordad uttag inne i pumphuset där kabeln från jordpettet är anslutet för att jorda elverket.
Dina övriga frågor har jag inte koll på.
Reservkraftsomkopplare manuell i elcentralen. Den gör att endast el till vattenpumpen matas. All övrig el blir bortkopplad som ligger på denna central.
Elintaget som sitter på pumphuset (röd kontakt) går till en jordad uttag inne i pumphuset där kabeln från jordpettet är anslutet för att jorda elverket.
Nu blir jag lite osäker. Jag köpte själv ett litet/mellanstort elverk på 3kW från Biltema. Detta för att främst driva cirkulationspumpar, men även TV, lampor, dricksvattenpump och sådant som kan behövas.
Men både mitt och andra elverk ska enligt anvisningar anslutas till ett jordspett. Men enligt flera svar i tråden, får jag uppfattningen om att det inte behövs? Jag tänker alltså enbart sätta skarvsladdar direkt från elverket till förbrukare.
Behöver jag, eller behöver jag inte jordspett?
Men både mitt och andra elverk ska enligt anvisningar anslutas till ett jordspett. Men enligt flera svar i tråden, får jag uppfattningen om att det inte behövs? Jag tänker alltså enbart sätta skarvsladdar direkt från elverket till förbrukare.
Behöver jag, eller behöver jag inte jordspett?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 854 inlägg
Det låter som att det är väl utfört enligt konstens alla regler, men troligen kraftigt överdrivet för ditt fall.S saltet skrev:Då jag inte är elektriker men kan delvis svara på dina frågor.
Du hade troligen redan ett utmärkt jordtag i form av foderröret till pumphålet, om du har en djuphålsbrunn.
Sedan kan man bedöma risken för att jordfel i pumpen direkt mot moder jord, dvs att en fasledare får direkt kontakt med moder jord (via vattnet och ev foderröret). Det kan ju ske ett dubbelfel, avbrott på skyddsjorden till pumpen plus ett jordfel i pumpen, men osannolikt när du haft elektriker på plats som förhoppningsvis kontrollerat skyddsjorden. Har du en JFB som skydd så hjälper det till också.
Så inget fel, men det kostade nog en slant
Jag tycker inte att den videon är speciellt bra. Det är en bra genomgång av strömmens väg i händelse av fel om det finns eller inte finns jord. Men generalfelet han gör är att prata om neutral i fallet att generatorn inte har jord och neutral sammankopplade. För att det skall vara en neutralledare krävs att den har kontakt med sann jord. Det krävs alltså både kopplingen mellan neutralledare och jord och ett jordtag. Har den inte det så är det en fasledare. Punkt ett när man har att göra med ett portabelt elverk är att glömma att det finns något som heter nolla.D Dilato skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 854 inlägg
Det är en av av de bättre anvisningarna. Synd att de inte gick i hamn. Instruktionen är motstridig. Varför ska det vara så svårt??C cpalm skrev:
Jag säger detta om mindre elverk, även trefasiga, som matar några få enskilda förbrukare:
- Tryck ned jordspettet om du kan, men inget krav. Det är i stort verkningslöst.
- Man kan (valbart) öka skyddet lite genom att följa bilden nere till höger, en JFB per förbrukare. (I bilden nere till vänster är JFBn verkningslös.), Man använder lämpligen ett skyddsjordat grenuttag med portabla JFBer.
Jag förstår vad du menar.Bo.Siltberg skrev:Det låter som att det är väl utfört enligt konstens alla regler, men troligen kraftigt överdrivet för ditt fall.
Du hade troligen redan ett utmärkt jordtag i form av foderröret till pumphålet, om du har en djuphålsbrunn.
Sedan kan man bedöma risken för att jordfel i pumpen direkt mot moder jord, dvs att en fasledare får direkt kontakt med moder jord (via vattnet och ev foderröret). Det kan ju ske ett dubbelfel, avbrott på skyddsjorden till pumpen plus ett jordfel i pumpen, men osannolikt när du haft elektriker på plats som förhoppningsvis kontrollerat skyddsjorden. Har du en JFB som skydd så hjälper det till också.
Så inget fel, men det kostade nog en slant
Bättre en slant för mycket allt för att ha säkert vatten om eländet kommer.
Tack för dina kommentarer.
av jord är du kommen av jord skall du åter varda....Bo.Siltberg skrev:
Om man matar flera saker med ett elverk med galvanisk separation ska ju en (lokal) skyddsutjämning göras mellan alla utsatta delar.
Vid matning av en enda förbrukare ska ju ingen gröngul ledare finnas överhuvudtaget.
De små elverken verkar blanda lite olika skyddsmetoder. Handbok 444 nämner överhuvudtaget inte jordfelsbrytare för denna typ av skyddsåtgärd.
Vid matning av en enda förbrukare ska ju ingen gröngul ledare finnas överhuvudtaget.
De små elverken verkar blanda lite olika skyddsmetoder. Handbok 444 nämner överhuvudtaget inte jordfelsbrytare för denna typ av skyddsåtgärd.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 854 inlägg
Nej det ska man inte för det är inte tillåtet utom när installationen står under övervakning av fackkunniga eller instruerade personer. Men man måste obstruera här hör att öht kunna använda ett elverk till mer än 1 tandborstladdare. Gör det lagom bara.A avh67f skrev:
Just det 🤦♂️. Tänkte inte alls på det att man måste obstruera där. Ja då är jag med på resonemanget.Bo.Siltberg skrev: