P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Att ytterligare belasta klotet med ännu fler barn, kan knappast vara en plikt. Snarare något man gör för sitt höga nöjes skull.
Jorden är bara lokalt överbefolkad.

P
Maskintok skrev:
vad är det som säger att nästa gång så är det en kollega som står där och blir klämd...
Då kommer skyddsombudet att stänga verksamheten tills den farliga dörren är åtgärdat.

I Isolator skrev:
Måste det vara dörrautomatik? Finns på en annan dörr på skolan men ej på denna
@Björn N verkar vara experten. Så vi avvaktar hans svar. Men kan iiinte låta bli att svara.

Möjligen måste det vara dörrautomatik pga handikappregler.
Brandcell? Nej. Du ska ut när det brinner.
Kopplat till brandlarm så dörren öppnas vid brandlarm? Möjligt.

Vi jobbar en hel del på förskolor. Montera dörrar gör vi men dörrautomatik brukar låssmeden sköta om. Det lustiga är att vi monterat en hel del dörrbromsar genom åren.
Jag skrev tidigt i tråden att en dörr på förskolan ska ha dörrbroms. Inte dörrstängare.

Men jag lär väl få äta upp det när @Björn N svarat. :rofl:

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Nä men det är korrekt. Det är del av tillgänglighetskraven i nya AFS. Kan ibland också krävas för utrymning om dörren är tung.

Bästa svaret

I Isolator skrev:
Måste det vara dörrautomatik? Finns på en annan dörr på skolan men ej på denna
Hej, det korta svaret blir ja. Det är uppenbart en utrymningsväg, och har dörren monterats /ändrats efter årsskiftet i år så gäller AFS 2020:1

§89 "Alla arbetstagare, oavsett funktionsförmåga, ska kunna utrymma arbetsplatsen, på ett snabbt och säkert sätt i händelse av fara. Om egenutrymning inte är möjlig för alla, ska arbetsgivaren se till att alla arbetstagare ändå kan ta sig till en säker plats innan kritiska förhållanden uppstår. Allmänna råd: Arbetstagarnas förutsättningar att utrymma kan påverkas av andra personer som befinner sig på platsen."

§95 "Dörrar som behöver passeras vid utrymning ska vara lätta att öppna för dem som behöver använda dem. De får inte vara låsta eller reglade på sådant sätt att utrymning försvåras. Allmänna råd: För att underlätta utrymningen kan tunga dörrar och dörrar med dörrstängare förses med automatisk dörröppnare." detta brukar kallas för frångänglighet.

I vart fall är BBR 3:132 tillämpligt

"Huvudentréer till publika lokaler, arbetslokaler och bostadshus ska placeras och utformas så att de är tillgängliga och användbara. Även övriga entréer till publika lokaler, arbetslokaler och bostadshus ska vara tillgängliga och användbara om det behövs för att uppfylla kraven på tillgänglighet och användbarhet. Tillgängliga entréer ska vara lätta att upptäcka. För småhus är tillgängligheten till byggnaden tillgodosedd, om det med enkla åtgärder i efterhand går att på tomten ordna en ramp till entrén."

Enda brasklappen är om tillgänglighetssakkunnig kommit fram till att endast huvudentrén måste vara tillgänglig, men det skulle diskriminera greppsvaga och/eller rullstolsburna. Men som sagt, har dörren monteras efter årsskiftet är det inget snack om att det måste vara dörrautomatik (alternativt ta bort dörrstängaren om övriga frångänglighetskrav avseende mått etc. är uppfyllda).

Mvh

Björn Nordström

• Gilla
Installation och 3 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
ute efter att tjänstemän och ansvariga just tar sitt ansvar och ställs till svars för sina handlingar... speciellt då när de inte har agerat i sak..

Detta är ett ärende som bara inte får hända på en plats där barn ska vara säkra....
3 barn har fått arm fraktur på skola i min kommun från gungor sedan skolan började.
Och faktisk så är det vissa som skriker att kommunen borde ta bort alla gungor.
Snart behövs inte skolgårdar för det är ju farligt.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
3 barn har fått arm fraktur på skola i min kommun från gungor sedan skolan började.
Och faktisk så är det vissa som skriker att kommunen borde ta bort alla gungor.
Snart behövs inte skolgårdar för det är ju farligt.
Jo, det var en gunga min dotter fick fraktur på. Och jag kom på att vi faktiskt sytt henne en gång och sonen två. Alla olyckor har skett i skolan. Samma läkare på akuten vi kom till med både en armfraktur ena dan (jag skulle just till Arlanda för utlandsresa som jag precis hann med efter lämnat på akuten och frugan kom dit och tog över) och samma vecka en haka som behövde sys. Var nästan skönt det hänt i skolan, det finns väl barn som tyvärr råkar ut för olyckor i hemmet som är misshandel. Men det har ju hänt när de leker. De måste ju få leka. Tänk om de tog bort alla gungor vad trist det skulle vara. Men jag minns höga klätterställningar gjorda av järnrör som stod på asfalt (jag kan ju minnas fel men...) från när jag var liten. Det finns ju numera utmärkt "mjuk" asfaltsliknande material för lekplatser (sand funkar ju förträffligt annars) och andra genomtänkta saker som gör leken mindre farlig. Klättra och gunga vill de nog alltid göra, bara man försöker ta bort de riktigt allvarliga olyckorna med vassa och hårda saker i anslutning till gungorna...

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Staffans2000
P pmd skrev:
Jorden är bara lokalt överbefolkad.
Ja. Lokalt geografiskt sätt, har du naturligtvis rätt.
Jag köpte en bil i Kiruna och körde 45:an hem. Efter åtta timmar med gasen i botten som fick den kompressormatade V8:an att sörpla i sig bensin, som en dräng, kom vi till Storuman! Åtta timmar av ödemark. Men det vore nog klokt om några från Hong Kong, tog sitt pick och pack och flyttade till dit för att jämna ut det hela.

Staffans

Kört och gott. Vi har inte resurser för att upprätthålla vår livsstil med så många innevånare på så liten yta.

P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Kört och gott. Vi har inte resurser för att upprätthålla vår livsstil med så många innevånare på så liten yta.
OT så det stänker om det, men det är mest en fråga om hur billig energi vi lyckas producera. Befolkningen på jorden kommer att avstanna vid cirka 11 miljarder.

B Björn N skrev:
Hej, det korta svaret blir ja. Det är uppenbart en utrymningsväg, och har dörren monterats /ändrats efter årsskiftet i år så gäller AFS 2020:1

§89 "Alla arbetstagare, oavsett funktionsförmåga, ska kunna utrymma arbetsplatsen, på ett snabbt och säkert sätt i händelse av fara. Om egenutrymning inte är möjlig för alla, ska arbetsgivaren se till att alla arbetstagare ändå kan ta sig till en säker plats innan kritiska förhållanden uppstår. Allmänna råd: Arbetstagarnas förutsättningar att utrymma kan påverkas av andra personer som befinner sig på platsen."

§95 "Dörrar som behöver passeras vid utrymning ska vara lätta att öppna för dem som behöver använda dem. De får inte vara låsta eller reglade på sådant sätt att utrymning försvåras. Allmänna råd: För att underlätta utrymningen kan tunga dörrar och dörrar med dörrstängare förses med automatisk dörröppnare." detta brukar kallas för frångänglighet.

I vart fall är BBR 3:132 tillämpligt

"Huvudentréer till publika lokaler, arbetslokaler och bostadshus ska placeras och utformas så att de är tillgängliga och användbara. Även övriga entréer till publika lokaler, arbetslokaler och bostadshus ska vara tillgängliga och användbara om det behövs för att uppfylla kraven på tillgänglighet och användbarhet. Tillgängliga entréer ska vara lätta att upptäcka. För småhus är tillgängligheten till byggnaden tillgodosedd, om det med enkla åtgärder i efterhand går att på tomten ordna en ramp till entrén."

Enda brasklappen är om tillgänglighetssakkunnig kommit fram till att endast huvudentrén måste vara tillgänglig, men det skulle diskriminera greppsvaga och/eller rullstolsburna. Men som sagt, har dörren monteras efter årsskiftet är det inget snack om att det måste vara dörrautomatik (alternativt ta bort dörrstängaren om övriga frångänglighetskrav avseende mått etc. är uppfyllda).

Mvh

Björn Nordström
Bra svar! (y)

Jag tolkar ditt svar som om att man evt. kan ta bort dörrstängaren? Då kan man istället montera en dörrbroms. Så ser väl också de flesta förskolor jag kan påminna mig om ut.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Många verkar haka upp sig på att jag tydligen inte anser att barn är viktiga men poängen är ändå den att även om vuxna vill så kan man aldrig skapa en 100% säker miljö för barn hur gärna man än vill.
Fast nu är det ju lag på det och den här dörren följer inte reglerna. Det måste alltså åtgärdas skyndsamt. Däremot behöver det inte polisanmälas, enligt min mening.

Krille-72 Krille-72 skrev:
Bra svar! (y)

Jag tolkar ditt svar som om att man evt. kan ta bort dörrstängaren? Då kan man istället montera en dörrbroms. Så ser väl också de flesta förskolor jag kan påminna mig om ut.
Hej Krille,

det här svaret får gälla båda dina frågor om dörrstängare kontra dörrbroms.

Den främsta anledningarna till att man vill ha dörrstyrning (dvs. dörrstängare eller automatik) är att det finns ett brandkrav avseende självstängning i brandcellsgräns och/eller att man vill ha kontroll på att obehöriga hålls ute (folk missar ofta annars att stänga dörrar bakom sig så att de går i lås). Andra anledningar kan vara miljökrav eller ventilation.

Just förskolor är extremt problematiska, man vill att dörren ska kunna fungera på så många olika sätt som ibland motsäger varandra. Och detta leder till att man ofta får göra avkall på vissa önskemål, vanligtvis för att lösningarna annars blir dyra.

Teoretiskt, om man gör avkall på dörrkontroll i detta fall, kan man plocka bort dörrstängaren i och med att dörren (nästan) garanterat inte ligger i brandcellsgräns. Från ett tillgänglighet- och frångänglighetsperspektiv är det heller inga problem. Så en dörrbroms kan vara en utmärkt lösning. Man behöver dock beakta öppningsmotståndet som inte får överstiga 25N (20N enligt vissa). Detta på grund av tillgänglighetskrav.

Angående öppningsmotstånd så skrev Boverket tidigare 25N men de har tagit bort det med hänvisning till att de inte har utrett frågan. Men det finns en dom från Mark- och miljödomstolen från 2013 (dom P 7223-13) som fastslår att öppningsmotståndet inte får överstiga 25N för dörrar som ska vara tillgängliga och användbara för funktionsvarierade personer.

I och med nya AFS 2020:1 (arbetsplatsens utformning) så har också frångänglighet kommit att omfatta betydligt fler dörrar än de som BBR ställer krav på. Tidigare kunde öppningsmotstånd på upp till 150N accepteras för utrymning (om dörren inte också omfattas av tillgänglighetskrav) men detta är som sagt inte längre aktuellt. Grovt förenklat kan man säga att dörrar som ska vara tillgängliga måste också vara frångängliga. Och på så sätt så har kravet på 25N företräde framför Boverkets skrivning om 150N.

Som sagt allt detta är generellt, det finns förstås undantag och massa om och men. Men detta är grunddragen.

Sammanfattningsvis: om verksamheten är bekväm med att själva se till att dörrarna är stängda så är en dörrbroms en utmärkt lösning, bara man beaktar öppningsmotståndet.

Till alla som tycker att det ska vara svårt för barnen att själv öppna dörrarna:

Jag förstår att man kan tycka så, jag gör det delvis själv. Men även om förskolor och äldreboenden har en vårdplikt gentemot sina brukare så får man inte försvåra för dessa personer att ta sig ut. Det ska alltid vara möjligt att självständigt utrymma. Och bortsett utrymning så jämställer Socialstyrelsen det med frihetsberövande om man försvårar för vissa grupper att ta sig ut.

Jag anser att regelverket behöver ses över så att gamlingar inte förvirrar sig ut och fryser ihjäl eller barn oövervakat lyckas ta sig ut och bli överkörda eller bortrövade. Men frågeställningen är komplicerad och går inte att förenkla på det sätt som vissa gjort i tråden. Det finns bra tekniska lösningar, problemet är att ingen är beredd att betala vad det kostar att lösa dessa frågor på ett bra sätt.

Mvh

Björn Nordström

• Gilla
Isolator och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Fast nu är det ju lag på det och den här dörren följer inte reglerna. Det måste alltså åtgärdas skyndsamt. Däremot behöver det inte polisanmälas, enligt min mening.
Klart det ska åtgärdas men det finns en herrans massa lagar som inte efterlevs på ett bra sätt och många ggr tar det tid och det är ju tråkigt såklart.
Samhället/polisen försöker dagligen stävja tex hastigheterna ute på våra vägar men det är det få som bryr sig om och nästan tycker det är löjligt ibland. Det dör en skaplig andel människor där men det spelar ingen roll så länge det bara drabbar andra typ...........

Jag har för mig att våra förskoledörrar var såpass svåra att öppna att barnen inte orkar själva (när de är typ 2 år gamla), tror inte de ens når till handtaget i alla fall. Men samtidigt borde de väl inte lämnas själva. Fast i en utrymningssituation vore det ju fruktansvärt om ett barn hamnade bakom en dörr och inte kom ut (i panik så kan man nog inte vara 100% säker på att alla pedagoger behåller lugnet och utrymmer på rätt sätt, även om jag tror de gör allt för barnen).

J JohanLun skrev:
Jag har för mig att våra förskoledörrar var såpass svåra att öppna att barnen inte orkar själva (när de är typ 2 år gamla), tror inte de ens når till handtaget i alla fall. Men samtidigt borde de väl inte lämnas själva. Fast i en utrymningssituation vore det ju fruktansvärt om ett barn hamnade bakom en dörr och inte kom ut (i panik så kan man nog inte vara 100% säker på att alla pedagoger behåller lugnet och utrymmer på rätt sätt, även om jag tror de gör allt för barnen).
Hej, det är därför Boverket har krav på återinrymning från det fria (utomhus) så att personalen lätt kan ta sig in igen för att hjälpa de ut som är för små eller själva är oförmögna av annan anledning. Så det finns vissa krav på personalen, man brukar hänvisa till att man löser det organisatoriskt.

Man måste förstås fortfarande tillvarata de vanliga utrymningskraven samtidigt. Men som sagt, i vissa fall måste det också till organisatoriska lösningar.

Mvh

Björn Nordström

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.