A
trevligt...
ställ inga krav att de som får betalt för att vakta och ta hand om barnen verkligen gör sitt jobb.. nä för då är man för hård och oseriös.. Sedan så kan man aldrig begära subventioner :thinking:eller att annan betalar för Annas barn :thinking:
..

Säg varför ska jag betala lön för personer som inte vill eller orkar göra sitt jobb? ;)

klart som fan att ansvariga ska hållas just ansvariga...
.
 
Den som inte litar på samhället eller tror att de inte gör sitt jobb kan ju alltid ta hand om sina barn själv? Då är de ju skyddade och skadas aldrig. Eller?
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
A
S Stefan1972 skrev:
Den som inte litar på samhället eller tror att de inte gör sitt jobb kan ju alltid ta hand om sina barn själv? Då är de ju skyddade och skadas aldrig. Eller?
Jag har inte betalt för detta yrke, eller valt detta yrke.. blanda ihop olika saker på jobbet ska du vara säker och försäkrad. samma sak gäller här.. Men när personal inte gör sitt jobb så sker det olyckor.
Och då skall man inte komma undan med att det var en olycka... du är betald för jobbet, gör det då. oavsett position.

klart att man ifrågasätter kommunen mm speciellt när folk inte anmäler... Så att rötäggen får jobba kvar utan att riskera sitt straff...
 
Redigerat:
Maskintok skrev:
Jag har inte betalt för detta yrke, eller valt detta yrke.. blanda ihop olika saker på jobbet ska du vara säker och försäkrad. samma sak gäller här.. Men när personal inte gör sitt jobb så sker det olyckor.
Och då skall man inte komma undan med att det var en olycka... du är betald för jobbet, gör det då. oavsett position.
Jo jag förstår hur du tänker men dina krav och föreställningar om hur det ska vara är aningen orealistiska. Det perfekta finns bara i fantasin. I det här fallet med dörren så är det nog ingen som medvetet gjort att den stänger hårt. Därför blir det ju aldrig någon som i praktiken kan hållas ansvarig. Det finns såklart alltid en chef eller överordnad som har ansvaret över verksamheten men det blir ändå bara en olycka som man gör allt för att den ska kunna undvikas igen. Det finns dock ingen levande varelse som kan garantera att det inte händer. Hur mycket betalt de än har.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
A
S Stefan1972 skrev:
Jo jag förstår hur du tänker men dina krav och föreställningar om hur det ska vara är aningen orealistiska. Det perfekta finns bara i fantasin. I det här fallet med dörren så är det nog ingen som medvetet gjort att den stänger hårt. Därför blir det ju aldrig någon som i praktiken kan hållas ansvarig. Det finns såklart alltid en chef eller överordnad som har ansvaret över verksamheten men det blir ändå bara en olycka som man gör allt för att den ska kunna undvikas igen. Det finns dock ingen levande varelse som kan garantera att det inte händer. Hur mycket betalt de än har.
om inte högsta ansvarig låst dörren inom åtgärd. så har personen brustit i säkerheten.
Och då skall naturligtvis hela verksamheten ses över och sträckas upp...
slapphet duger inte. oavsett..
Inte heller att man får höra att de brustit i sina rutiner heller... Det löser inte skadan..
Och inte skadefrågan heller...

Inget orealistiskt med att folk gör sitt jobb och sköter sitt ansvar på sitt avlönade jobb..
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
om inte högsta ansvarig låst dörren inom åtgärd. så har personen brustit i säkerheten.
Och då skall naturligtvis hela verksamheten ses över och sträckas upp...
slapphet duger inte. oavsett..
Inte heller att man får höra att de brustit i sina rutiner heller... Det löser inte skadan..
Och inte skadefrågan heller...

Inget orealistiskt med att folk gör sitt jobb och sköter sitt ansvar på sitt avlönade jobb..
så om vi leker med tanken att du skulle vara ansvarig på en skolverksamhet så skulle det aldrig någonsin ske nå olyckor? Låter ju helt perfekt? När kan du börja? Jag tror nog att du skulle vara hett eftertraktad om du kan lova detta.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Kul (?), att du vet vem jag är och tack för välkomnandet! Vore trevligt att veta vem abc123 är också. Håller med om mycket av det du skriver, särskilt delen om entreprenadbesiktning. Jag själv ska nu in på besiktningsbanan och kommer inte släppa igenom liknade utföranden. Angående täckbricka och t-järn, någon har antagligen valt t-järn (troligen arkitekt) som ett "brytskydd" och som du mycket riktigt säger är det bara kosmetiskt och i denna miljö också direkt olämpligt. Angående inbrottskyddet ska jag inte säga för mycket här om täckbrickor men folk får dra sina egna slutsatser. Bra att du tänker Flatscan 3D vilket är den just nu bästa lösningen på marknaden. Det finns dock fortfarande en överhängande risk för klämning vid främre kontaktkant (den sida som t-järnet sitter på) på gångjärnssida i stängningsfas eftersom g-sidans sensor inte är aktiv då. Dock så kommer BEA snart lansera en lösning även på detta med ett aktivt fält på g-sida som skyddar främre kontaktkant vid stängning och som triggar en reversering.
Jag håller dock inte med dig om huruvida det aktuella klämskyddet bidrar till behov av ökad kraft. Min erfarenhet av dessa är att det blir besvärligt att få till en mjuk och kontrollerad stängning, jag skulle ha använt "rullgardiner" istället.

Mvh

Björn Nordström
1 123abc skrev:
Jag har skrivit inlägg i tråden där jag skriver att jag hade rekommenderat dörrautomatik med sensorer, jag hade föreslagit flatscan eller flatscan 3D.
Jag har även antagit att lösningen troligtvis ingått i entreprenaden med nybyggnationen och då troligtvis varit upphandlad och besiktigad, man anse beställare eller arkitekten har brustit i upphandlingen/beställningen men det kan även vara som så ofta att verksamheten själva ansvarar för verksamhetsanpassningar.
Angående t-järnet undrar jag vad du pratar om då det inte har något att göra med om det är en cylinder eller täckskylt på utsidan.
Det behövs inte denna stängningshastighet bara för att det sitter ett klämskydd.
[länk]
Jag vet vem du är och välkommen till forumet.
 
A
S Stefan1972 skrev:
så om vi leker med tanken att du skulle vara ansvarig på en skolverksamhet så skulle det aldrig någonsin ske nå olyckor? Låter ju helt perfekt? När kan du börja? Jag tror nog att du skulle vara hett eftertraktad om du kan lova detta.
klart att olyckor kan ske.
Det är inte det jag har avsett.
utan att verksamhet idag på skolor och förskolor är så slappa att ingen tar ansvar.
Ingen vill ta det där när något skett men det är just det som krävs...
Och är man då sittande på högsta position... ta det då och lås dörren till den är fixad...
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Staffans2000
K Krille_90_ skrev:
Barnen är framtiden det är dem som är viktiga det är dem som man ska investera i. Vi är bara nutid inte i närheten lika betydelsefulla. Det ända som är betydelsefullt med oss är att vi ska skaffa barn . Det är egentligen det som är vår största och viktigaste plikt att utföra.
När de är precis färdigutbildade, är de som mest värdefulla. Åt både hållen från den punkten sjunker värdet.

Att ytterligare belasta klotet med ännu fler barn, kan knappast vara en plikt. Snarare något man gör för sitt höga nöjes skull.
En rent egoistisk handling, med andra ord.

Staffans
 
  • Haha
JohanLun
  • Laddar…
K
Maskintok skrev:
klart att olyckor kan ske.
Det är inte det jag har avsett.
utan att verksamhet idag på skolor och förskolor är så slappa att ingen tar ansvar.
Ingen vill ta det där när något skett men det är just det som krävs...
Och är man då sittande på högsta position... ta det då och lås dörren till den är fixad...
Håller med dig. Alla har vi ett jobb som vi har betalt för att sköta på bästa möjliga sätt. Alla jobb skiljer sig åt det är därför vi utbildar oss för att klara av att sköta vårt jobb på ett korrekt och bra sätt. Självklart händer alltid olyckor men när det gäller något så tydligt som en dörr i detta fallet är det inget fel i att kräva att detta skulle stoppats och åtgärdats direkt . Alla använder dörren all ser och känner hur den är. Svårt att hitta ursäkter där tycker jag iaf
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
K
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
När de är precis färdigutbildade, är de som mest värdefulla. Åt både hållen från den punkten sjunker värdet.

Att ytterligare belasta klotet med ännu fler barn, kan knappast vara en plikt. Snarare något man gör för sitt höga nöjes skull.
En rent egoistisk handling, med andra ord.

Staffans
Jag tycker synd om dig som har en sån syn på livet . Riktigt deprimerande
 
K Krille_90_ skrev:
Håller med dig. Alla har vi ett jobb som vi har betalt för att sköta på bästa möjliga sätt. Alla jobb skiljer sig åt det är därför vi utbildar oss för att klara av att sköta vårt jobb på ett korrekt och bra sätt. Självklart händer alltid olyckor men när det gäller något så tydligt som en dörr i detta fallet är det inget fel i att kräva att detta skulle stoppats och åtgärdats direkt . Alla använder dörren all ser och känner hur den är. Svårt att hitta ursäkter där tycker jag iaf
Att det är fel på dörrens stängning tror jag de flesta håller med om.

Men är inte huvudproblemet att små barn tillåts passera utan uppsikt via en ytterdörr? (Eller innerdörr)
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
K
Krille-72 Krille-72 skrev:
Att det är fel på dörrens stängning tror jag de flesta håller med om.

Men är inte huvudproblemet att små barn tillåts passera utan uppsikt via en ytterdörr? (Eller innerdörr)
Jo det är ju ett stort problem absolut. Men även bristen på åtgärd är ju ett problem tycker jag. På förskolan här är det barn som är allt från 1-5 år ihop och att 4-5 åringar går in och ut själva sker ju men dem mindre barnen gör inte det här. Så visst har du rätt där men finns mer problem
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
K Krille_90_ skrev:
Jag tycker synd om dig som har en sån syn på livet . Riktigt deprimerande
Fast, jag måste nog hålla med. Ur ett samhällsperspektiv har vi alla ett "värde". Ur ett humanistiskt perspektiv har alla människor lika värde. Ur ett egoistiskt perspektiv är mina barn och nära och kära mer värda än andras.

Samhällsekonomiskt så stämmer det som Staffan säger. Vi har investerat pengar i barn och de ska börja cashsa tillbaka när de är färdigutbildade.

Titta vad försäkringar ger för ersättning, det ger en liten hint hur andra värderat ålder mm.

Om man inte är PK så är ju kriminella en belastning för samhället medan de med arbete drar in skatt. Om man ska prioritera om dagiset eller fängelset ska få klämsäkra dörrar har iallafall jag en personlig uppfattning.

Krille-72 Krille-72 skrev:
Att det är fel på dörrens stängning tror jag de flesta håller med om.

Men är inte huvudproblemet att små barn tillåts passera utan uppsikt via en ytterdörr? (Eller innerdörr)
Ser jag på hur det funkar på vår förskola/skola så måste det ju vara dörrar för barnen. För de små barnen är ju pedagogerna "med" när barnen går ut på gården. Men när föräldrar hämtar eller nåt händer tror jag inte det alltid är så.
 
Redigerat:
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Sen när det gäller de som menar på att stäng och lås tills det är åtgärdat är ju att man får ju beakta annat också. Antal rymningsvägar vid brand och annat spelar också in. Så det är nog inte "bara" som en del tror........
I en del fall kan det vara så att det är brandceller och dörrar ska stänga ordentligt för att uppfylla de kraven men det kanske inte riktigt går hand i hand med barn som sagt.........
Med dagens regler om allt idag så är det nog inte alltid så enkelt att uppfylla precis allting så alla blir nöjda och glada och skadefria. Alltid är det nån som hamnar i kläm bildligt talat......
Men visst, jag håller med om att man ska åtgärda saker och ting snabbast möjligt och att det ibland tar väääldigt lång tid innan saker och ting blir gjorda. Även här hemma på dagis och skola. Men man lär ju ändå lita på att de gör vad de ska och tar det på allvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.