P pmd skrev:
Den som monterar en dörr provar väl om den fungerar bra efter monteringen?
Om man då inte ser att dörren slår igen rätt hårt (vi har sett en video på det i tråden) så är man nog lite korkad eller åtminstone rejält obetänksam.
Inte för att försvara installatören. Men det är säkert ett gäng dörrar att installera. Vilket resulterar i att man bara kollar att den stänger som den ska.
Jag tycker att pedagogerna får för lite skit.
De har ansvar för barnens säkerhet. Och borde upptäckt problemet tidigt. Och då kontaktat fastighetskötaren
 
Nej detta är inte en bra dörr på ett dagis.
Ska detta polisanmälas,nej.
Men tyvärr så måste man ligga på rektorer och kommun för det går inte fort när problem uppstår i många verksamheter.
Vi hade en incident på en skola mitt barn gick på, det hade krossats glasrutor under helgen så det låg glas på skolgården.
Måndag ej uppsopat
Tisdag morgon inget hänt, personal såg ut som fågelholkar när jag påpekade problemet.
Ringde rektor på väg till jobbet och ja detta var ju kommunens jobb att ta upp men skulle fixas under dagen.
Kommer tisdag eftermiddag glas ligger kvar:mad:
Går och frågar personal om det finns sopkvastar på denna jävla verksamhet och ja det finns flera tydligen.
Gick till rektor och gav personen en soppkvast och sa nu ska jag visa dej framför dina pedagoger hur man sopar upp glas, han skämdes som fan men glaset kom upp.
Och tyvärr funkar det så här i många verksamheter personalen skyller på rektor eller annan överordnad och dom skyller på kommunen.
 
  • Gilla
Modig
  • Laddar…
Det är väl förresten rätt vanligt att man vill att dörren ska stänga snabbt sista centimetrarna, för att den säkert ska gå i lås. Givetvis är detta inte okej på en förskola, särskilt inte när det sitter ett metallbleck på det där sättet.
 
T twoody skrev:
Nej detta är inte en bra dörr på ett dagis.
Ska detta polisanmälas,nej.
Men tyvärr så måste man ligga på rektorer och kommun för det går inte fort när problem uppstår i många verksamheter.
Vi hade en incident på en skola mitt barn gick på, det hade krossats glasrutor under helgen så det låg glas på skolgården.
Måndag ej uppsopat
Tisdag morgon inget hänt, personal såg ut som fågelholkar när jag påpekade problemet.
Ringde rektor på väg till jobbet och ja detta var ju kommunens jobb att ta upp men skulle fixas under dagen.
Kommer tisdag eftermiddag glas ligger kvar:mad:
Går och frågar personal om det finns sopkvastar på denna jävla verksamhet och ja det finns flera tydligen.
Gick till rektor och gav personen en soppkvast och sa nu ska jag visa dej framför dina pedagoger hur man sopar upp glas, han skämdes som fan men glaset kom upp.
Och tyvärr funkar det så här i många verksamheter personalen skyller på rektor eller annan överordnad och dom skyller på kommunen.
Jag upptäckte att det var hål i trallen på lill killens förskola, väldigt lätt att snubbla och bryta benen. Man kan fundera på då hur hållbar resten är. Jag mailade rektorn som faktiskt på morgonen efter spärrade av.
Men hon hade varit på kommunen sedan i våras hette det sen för att lugna mig, jag var lugn. Så använde de gården bara när 3 föräldrarna kom.... Tack för den det räcker med att de springer där en gång. Men försök å hålla ett gäng 3åringar stilla.
Men jag skrev i mailet att mitt barn inte får leka där då de inte kan garantera barnens säkerhet.
Eftersom rektorn är bästa vän med sin chef så borde saker gå lättare...
 
A
när man läser era kommentarer... Så blir man bara ännu mer frågande på varför man är emot anmälan... :thinking:
Finns ju tydligen bevis på att saker inte sköts och att ansvariga kommer undan år efter år...

grattis... :rolleyes:
 
Maskintok skrev:
när man läser era kommentarer... Så blir man bara ännu mer frågande på varför man är emot anmälan... :thinking:
Finns ju tydligen bevis på att saker inte sköts och att ansvariga kommer undan år efter år...

grattis... :rolleyes:
Fast vad är du ute efter egentligen? Självklart ska det anmälas som ett fel för att en olycka skett men att hitta en syndabock som är direkt ansvarig och får sitta i en jordhåla med barkbröd och vatten i tio år blir ju lite svårt.
Det finns säkert hundra olika anledningar till att saker missas och behöver justeras men att hela tiden då hitta verkliga syndabockar är ju väldigt svårt. Olyckor sker även om allt är perfekt. Min dotter förlorade en bit av sitt finger på en dörr helt utan stängare eller vassa kanter. En helt vanlig ytterdörr. Det berodde på att personen framför sprang ut och slängde igen dörren....Vems fel blir det då? Den som slängde igen dörren eller den som har sett till att en dörrbroms saknas eller kanske dörrtillverkaren?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
A
S Stefan1972 skrev:
Fast vad är du ute efter egentligen? Självklart ska det anmälas som ett fel för att en olycka skett men att hitta en syndabock som är direkt ansvarig och får sitta i en jordhåla med barkbröd och vatten i tio år blir ju lite svårt.
Det finns säkert hundra olika anledningar till att saker missas och behöver justeras men att hela tiden då hitta verkliga syndabockar är ju väldigt svårt. Olyckor sker även om allt är perfekt. Min dotter förlorade en bit av sitt finger på en dörr helt utan stängare eller vassa kanter. En helt vanlig ytterdörr. Det berodde på att personen framför sprang ut och slängde igen dörren....Vems fel blir det då? Den som slängde igen dörren eller den som har sett till att en dörrbroms saknas eller kanske dörrtillverkaren?
ute efter att tjänstemän och ansvariga just tar sitt ansvar och ställs till svars för sina handlingar... speciellt då när de inte har agerat i sak..

Detta är ett ärende som bara inte får hända på en plats där barn ska vara säkra....
 
Bra att posta sådant här. Jag ska tänka på hur dörrarna ser ut på vår minstings skola.

Jag försöker lära mina barn att INTE smälla i dörrar. Kan bli fruktansvärt både för barn och husdjur som hamnar i kläm. Även bildörrar försöker jag lära dem att stänga genom att hålla i handtaget, inget annat.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
A
J JohanLun skrev:
Bra att posta sådant här. Jag ska tänka på hur dörrarna ser ut på vår minstings skola.

Jag försöker lära mina barn att INTE smälla i dörrar. Kan bli fruktansvärt både för barn och husdjur som hamnar i kläm. Även bildörrar försöker jag lära dem att stänga genom att hålla i handtaget, inget annat.
Jag var och högg en gång utanför en skola..
2 killar sprang och jävlades med den tredje..
killen som var sist genom dörren slog igen den med fart rakt i ansiktet på den tredje.. han for genom rutan och skar sig illa...
Jag och min kollega var först dit och la tryckförband medans kollegan larmade sos..
Jag blev riktigt förbannad på all personal som stått och tittat på medans pojkarna sprungit runt och fjantat...

säkerhet i skolan... jo Jävlar inte i den kommunala iallafall...
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Nånstans i hela systemet brister det.
När jag skolade in ett av mina barn såg jag att ungarna lekte med en spis (dvs en riktig). Ugnsluckan gick lätt att få upp även för en ettåring då spärren gått sönder.

När jag frågade personalen om det sa dom uppgivet bara nånting om att vaktmästarna aldrig kommer och fixar trots att dom varit på dom om det. Var grindar och annat som också var trasiga.

Slutade med att jag själv där och då passade på att laga luckspärren.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
Anna_H Anna_H skrev:
Det är väl förresten rätt vanligt att man vill att dörren ska stänga snabbt sista centimetrarna, för att den säkert ska gå i lås. Givetvis är detta inte okej på en förskola, särskilt inte när det sitter ett metallbleck på det där sättet.
Man kan också stänga dörrar för hand.
Men framförallt ska inte tvååringar lämnas oövervakade på en förskola.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
S Stefan1972 skrev:
Min dotter förlorade en bit av sitt finger på en dörr helt utan stängare eller vassa kanter. En helt vanlig ytterdörr. Det berodde på att personen framför sprang ut och slängde igen dörren....Vems fel blir det då? Den som slängde igen dörren eller den som har sett till att en dörrbroms saknas eller kanske dörrtillverkaren?
Den som tillät barnen att springa genom dörren gjorde fel.
 
Fast vem tror att felfria miljöer finns? Vi är ju alla bara människor? Är barn värda mer än andra? Vi är nog ändå oerhört lyckligt lottade i vår del av världen. Olyckor kommer alltid att ske och de minskar inte för att man straffar någon. Kanske i förlängningen då om man inför väldeliga straff men då är man inne på andra slags styren som jag inte tror att vi vill ha. Vi kanske ska köra med lem mot lem i alla situationer?
 
Jag tycker nog man kan vara extra uppmärksam på dagis och skolor för mindre barn. De tänker ofta inte själva på konsekvenserna. Därav lite extra säkerhet kring dörrar, grindar och vägar utanför. På leksaker gör de sig illa, vi har fått gipsa en gång och sy två gånger pga lek på skolan. Men det har varit vettiga lekredskap så jag har inget att säga om det. Barn gör sig illa. Men en dörr med ett vasst brytskydd som stänger för hårt, det är ju bara dumt... Sen måste de lära sig lite också. Men just de vassa hörnen och att klämma fingrar är ju bara onödigt.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Karlia
På samma sätt som förskolan har inhägnat för de små barnen så har de givetvis barnsäkrat. Om barnen gör sig illa hemma med föräldrar är en sak, lämnas barnen hos professionell personal är det en helt annan.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.