I Isolator skrev:
Pengar har jag svårt att se att man får, är väl mer ifall han får problem i framtiden. Det är ju svårt att kräva att något ska åtgärdas om man inte vet om det är något som är fel - därav frågan. Har givetvis sagt åt dom, och då kröp det fram att personalen hela tiden sen invigningen reagerat på hur tungt dörren går igen.
Det är jätteviktigt att detta anmäls både till förskolans försäkringsbolag och till ert eget. Då kan han få ersättning i framtiden om det ger problem. Tummen är det viktigaste fingret, krånglar den ger det invaliditetsersättning, som kan användas för att lösa de vardagsproblem som kan uppstå. Det vet man ju inte förrän han blir mycket äldre, därför är anmälan så viktig att få in nu.

Min dotter fick tex ett slag mot en framtand och en bit gick ur, tack vare att det anmäldes på en gång har hon rätt till en gratis stifttand om den ger problem i framtiden, eftersom skadan uppstod när hon var i den åldern att hon har fri tandvård.
 
  • Gilla
mugatu och 5 till
  • Laddar…
I Isolator skrev:
Har ännu inte fått veta exakt hur det gick till annat än från min äldste son som berättade att lillebror klämde sig och det kom blod överallt, samt att "jag sa till fröken".
Då kan du iallafall vara stolt över att storebror gjorde rätt :giggle:
 
  • Älska
  • Gilla
Isolator och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Det är inte dörren som är brottet.. det är när den orsakat eller varit inblandad i en olycka... Jag skulle vilja likna detta med likgiltighets uppsåt..
Absolut kan man se det på det viset men jag vill nog påstå att det blir extremt svårbevisat...........Då ska man ju nästan hitta nå dokument om nåt möte där de mer eller mindre i text åsidosätter saken eller att man har nå ljudupptagningar från någons diskussioner om just denna dörren.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
A
S Stefan1972 skrev:
Absolut kan man se det på det viset men jag vill nog påstå att det blir extremt svårbevisat...........Då ska man ju nästan hitta nå dokument om nåt möte där de mer eller mindre i text åsidosätter saken eller att man har nå ljudupptagningar från någons diskussioner om just denna dörren.
Nä då räcker med att man monterat dörren och struntat i att ta i beaktning för vilken typ av verksamhet som är i dess närhet..
Är det dessutom meddelat till ledningen att dörren är farlig... Men de inte agerat så är det samma sak där...

Men visst kan det vara svårbevisat..
Men det brukar inte miljöåklagare bry sig om... tro mig jag vet....
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Staffans2000
Maskintok skrev:
Men visst kan det vara svårbevisat..
Men det brukar inte miljöåklagare bry sig om... tro mig jag vet....
Det var ett djäkla tjöt om miljöåklagare. Det är väl inte så konstigt att han inte svalde din version med hull och hår rakt av. Det är liksom deras uppgift. Att en åklagare inte lyckas få till en fällande dom, är inte ett tekniskt bevis på oskuld, utan ett bevis på att det inte kan bevisas bortom all rimlig tvivel att, i det här fallet, dörren var felaktig.

Så helt bortkastat att dra igång en rättsprocess, även om den skulle hållas vid liv i några minuter.

Men om det ur försäkringssynpunkt krävdes en polisanmälan som formalia, är det en annan sak.

Staffans
 
A
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det var ett djäkla tjöt om miljöåklagare. Det är väl inte så konstigt att han inte svalde din version med hull och hår rakt av. Det är liksom deras uppgift. Att en åklagare inte lyckas få till en fällande dom, är inte ett tekniskt bevis på oskuld, utan ett bevis på att det inte kan bevisas bortom all rimlig tvivel att, i det här fallet, dörren var felaktig.

Så helt bortkastat att dra igång en rättsprocess, även om den skulle hållas vid liv i några minuter.

Men om det ur försäkringssynpunkt krävdes en polisanmälan som formalia, är det en annan sak.

Staffans
Nja det är fortfarande som jag skrivit förr.
utan domslut där du döms för ansvar så är och var du oskyldig och skall betraktas så.

i detta fall så har någon monterat en dörr och dörren är en direkt fara för annan..
dessutom så har personal brustit på plats om en person som är minderårig lyckas skada sig i dörren... För ni tror väl ändå inte att personalen inte fattat att den var farlig..
De har säkert talat om det för ledningen..
men dessa har valt att inte stänga av dörren tills den är åtgärdad... Så vart ligger problemet?
jo precis detta och mer skulle en åklagare börja nysta i... Och inse ganska fort att det mest troligt är en rad olyckliga händelser men faktum kvarstår att skolan och dess ledning har brustit i sina rutiner... Och därmed sitt ansvar om allas säkerhet i och på verksamheten.

Samma sak har vi här.. ett ärende där inte en åklagare sväljer allt med hull och hår..
Så det är inget tjat det är en diskussion..
Och har man svårt för detta eller delta så är det bara att låta bli att medverka...
 
Redigerat:
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det är jätteviktigt att detta anmäls både till förskolans försäkringsbolag och till ert eget. Då kan han få ersättning i framtiden om det ger problem. Tummen är det viktigaste fingret, krånglar den ger det invaliditetsersättning, som kan användas för att lösa de vardagsproblem som kan uppstå. Det vet man ju inte förrän han blir mycket äldre, därför är anmälan så viktig att få in nu.

Min dotter fick tex ett slag mot en framtand och en bit gick ur, tack vare att det anmäldes på en gång har hon rätt till en gratis stifttand om den ger problem i framtiden, eftersom skadan uppstod när hon var i den åldern att hon har fri tandvård.
Du menar väl att se till att få läkarintyg? Vi fick lära oss att det var viktigt. Viktigare än när man gör anmälan till FB.
Men med kraftig skada så är läkarintyget ett mindre problem att åtgärda eftersom man lär uppsöka läkare
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
P
S Stefan1972 skrev:
Absolut kan man se det på det viset men jag vill nog påstå att det blir extremt svårbevisat...........Då ska man ju nästan hitta nå dokument om nåt möte där de mer eller mindre i text åsidosätter saken eller att man har nå ljudupptagningar från någons diskussioner om just denna dörren.
Den som monterar en dörr provar väl om den fungerar bra efter monteringen?
Om man då inte ser att dörren slår igen rätt hårt (vi har sett en video på det i tråden) så är man nog lite korkad eller åtminstone rejält obetänksam.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P pmd skrev:
Den som monterar en dörr provar väl om den fungerar bra efter monteringen?
Om man då inte ser att dörren slår igen rätt hårt (vi har sett en video på det i tråden) så är man nog lite korkad eller åtminstone rejält obetänksam.
Jag har ingen aning om upphandling eller förutsättningar.
Den som monterar gör en egenkontroll ofta behövs inte mer men då vi inte vet förutsättningarna på platsen det kanske är ventilationsskillnader från när den monterades och med full verksamhet.
Ibland framgår stängningshastighet i upphandlingarna eller av KA (Kontrollansvarig).
Det kan även räknas som en brandcell och då krävs det en viss styrka som dörrstängaren inte får understiga.
Allt kan vara enligt arkitektens eller bygghandlingars anvisningar, det finns många orsaker till att det kan bli så som det är utan att montören gjort något fel.
Detta bygge och dörren är troligtvis besiktigat av en besiktningsman och uppfyller vad som upphandlats.
 
P
Få människor torde hävda att dörren fungerade bra i den miljö den är monterad, så någon har uppenbarligen gjort fel.

Om jag hade monterat dörren hade jag definitivt reagerat på stängningsmekanismen och om det var möjligt justerat den så att risken för skador blev mindre. Om det inte hade gått att göra en sådan justering hade jag påtalat bristen för både förskolechefen och beställaren (om de inte var samma person).

Det är förstås möjligt att montören gjorde precis så, men då har ansvaret brustit hos förskolechefen eller hos beställaren eller någonstans högre upp i hierarkin.
 
P pmd skrev:
Den som monterar en dörr provar väl om den fungerar bra efter monteringen?
Om man då inte ser att dörren slår igen rätt hårt (vi har sett en video på det i tråden) så är man nog lite korkad eller åtminstone rejält obetänksam.
Den som monterat en dörr är ofta snickare eller en hantverkaren utsänd av dörrförsäljaren. Den som monterar en dörrstängare och dörrautomatik är oftast en låssmed. Den som monterar dörrstängaren brukar vanligtvis kontrollera och skriva en egenkontroll. I det här fallet verkar allt vara nytt. Då sker också en besiktning. Besiktningsmannen kontrollerar vanligtvis allt i sitt besiktningsprotokoll. Sen tillsätts personal innan verksamheten startar. Normalt går man skyddsrond innan verksamheten startar. Sen forsätter man med detta med regelbundna intervaller.

Så det är ganska många korkade personer som missat att dörren slår igen ovanligt hårt.
Eller så har något hänt med dörrstängaren…
 
P
1 123abc skrev:
Detta bygge och dörren är troligtvis besiktigat av en besiktningsman och uppfyller vad som upphandlats.
Det duger faktiskt inte att säga att man uppfyller beställningskraven. Speciellt inte när det handlar om en installation på en förskola. Förskolebarn är inte färdiga människor, fast mindre, som kan vistas i samma miljöer som vuxna utan att det medför ganska stora risker för dem.
 
P
Krille-72 Krille-72 skrev:
Så det är ganska många korkade personer som missat att dörren slår igen ovanligt hårt.
Det kryllar av dem …
Eller så har något hänt med dörrstängaren…
Det kan givetvis vara så att dörrstängaren började stänga hårdare precis innan TS son fick sin tumme söndertrasad och att ingen annan hade använt dörren efter att dörrstängaren gick sönder.

Men jag tror nog att Ockhams rakkniv är tillämplig i det här fallet.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Staffans2000
Krille-72 Krille-72 skrev:
Så det är ganska många korkade personer som missat att dörren slår igen ovanligt hårt.
Eller så har något hänt med dörrstängaren…
Bland andra, alla föräldrar. De har väl haft en stund på sig att reagera?

Staffans
 
P pmd skrev:
Det kryllar av dem …

Det kan givetvis vara så att dörrstängaren började stänga hårdare precis innan TS son fick sin tumme söndertrasad och att ingen annan hade använt dörren efter att dörrstängaren gick sönder.

Men jag tror nog att Ockhams rakkniv är tillämplig i det här fallet.
”Det kan givetvis vara så att dörrstängaren började stänga hårdare precis innan TS son fick sin tumme söndertrasad och att ingen annan hade använt dörren efter att dörrstängaren gick sönder”

Så skulle det kunna vara. Men så verkar det inte varit i just detta fall. Enligt Ts har personalen sagt att dom reagerat på att dörren stänger hårt innan olyckan. Antagligen även ett gäng föräldrar som reflekterat över detta.
Människan i ett nötskal helt enkelt.

Det är därför skyddsronder på arbetsplatsen är så otroligt viktigt. Ofta är det först när man letar efter risker och verkligen tänker till som risker uppmärksammas och åtgärdas. Det gäller att implementera ett tänk hos all personal att vara vaken och reflektera samt reporters när man ser någon risk. När rapportering sker måste organisationen fungera.

Efter att ha läst Ts inlägg så förstår jag det som att dörren fortfarande används utan att något åtgärdat problemet. Om det är så är det skrämmande och tecken på ett säkerhets tänk som verkligen inte fungerar.
Det absolut första som omedelbart borde ske är att inget barn oövervakat använder dörren.
Sen kan man fundera på om små barn verkligen själva ska kunna passera den här typen av dörr. Men eller utan fungerande dörrstängare.

Den här dörrstängaren är sannolikt inte sönder. Den behöver efterjusteras. Anledningen till detta kan vara flera orsaker. Dörren kan ha satt sig efter montering. Flyttgubbarna kan ha slagit emot dörrstängaren med något föremål vid inflytt. Mekaniskt fel. Någon har hängt i ena armen för att få isär den från andra armen för att tillfälligt koppla bort dörrstängaren.
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.