P
R Rkarlsson skrev:
Man kan inte förebygga alla olyckor.
Just den här olyckan tycks dock ha varit förebyggbar om alla inblandade har agerat ansvarsfullt.
 
  • Gilla
nmftg och 6 till
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
(. Äh, vafan. Grabben har ju 9 fingrar kvar. .)

Jag finner det lite märkligt att det finns människor som trivialiserar en sån här sak.
Går alltid bra när man sitter på andra sidan en skärm...
Men för den som upplevt allt där i eländet.. Så är det annat...

Jag tänker på TS och dennes fru och barn när jag lägger mina om kvällarna..
Och det som skedde här hemma för 7 år sedan... När min kusin slog ihjäl sig av ett fallande träd... Han dog i min famn den där dagen... känslan när jag drog fram honom, larmade sos och kände hans sista andetag.. i min famn är samma hjälplösa känsla kan jag tänka mig som hos detta barns mamma..
Att vara så hjälplös inför det som sker.. Men ändå vid medvetande...

Detta är inget man är macho över och inte det jag skrev om min kusin heller... Han är det sista jag ser varje kväll när jag blundar...
Och vet ni... Det är helt okej... Jag lever med detta... hoppas andra slipper det... därför vill jag att man ska ta sitt ansvar även om det gäller en dörr...
 
  • Älska
lizaliza och 4 till
  • Laddar…
R reez skrev:
Varför detta trams om att belasta polisens resurser med en olycka.

/A
Hur ska polisen kunna få mer resurser om inte brott anmäls?
 
C
T Tcp skrev:
Hur ska polisen kunna få mer resurser om inte brott anmäls?
Det anmäls nog redan så pass många brott att det med all önskvärd tydlighet framgår att polisen inte ens har resurser att utreda en bråkdel av anmälningarna.
 
Staffans2000
T Tcp skrev:
Hur ska polisen kunna få mer resurser om inte brott anmäls?
Räcker det med att bara tre procent av alla bostadsinbrott klaras upp. Eller tycker du att det är för många för att det skall vara berättigat med fler utredare?
En så larvig polisanmälan, tar bara onödig tid av en förundersökning, om än bara någon minut. Men många bäckar små ...

Denna tråd liknar den om det grävmaskinkörande barnet, där skribenter föreslog anmälan till socialförvaltningen,när barn ansågs sväva i omedelbar livsfara. För det kunde kännas obehagligt att prata med deras föräldrar.

Så, fixa dörren istället för att fylla i blanketter.

Staffans
 
P
En polisanmälan kommer med största sannolikhet inte att leda till något, utom att påverka anmälningsstatistiken.

Däremot är det en bra idé att prata med ansvariga på alla nivåer. Förskolelärare, förskolechefen, den administrativa chefen för kommunen förskolor samt ansvarig politiker (skolstyrelsen ordförande?).

Alla dessa bör få veta att de kan ha brustit i sitt ansvar för barnens säkerhet, och att en ordentlig utredning måste göras för att ta reda på hur det kunde gå fel. Det viktigaste resultatet av haveriutredningar är att förebygga liknande händelser i framtiden.

Att bara justera dörren är inte det enda som måste göras.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Staffans2000
P pmd skrev:
Att bara justera dörren är inte det enda som måste göras.
Joo. Verkligen!

Staffans
 
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Joo. Verkligen!
Jag finner det som sagt lite märkligt att det finns människor som trivialiserar en sån här sak.
 
Staffans2000
P pmd skrev:
Jag finner det som sagt lite märkligt att det finns människor som trivialiserar en sån här sak.
Det har jag inte alls gjort. Det gjorde säkert riktigt ont. Därför föreslår jag handling framför kjäbbel.

Staffans
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
P
Du vill inte att något ska göras för att något liknande inte ska hända igen?

Att justera dörren är f.ö. det första som bör göras, förstås. Det kanske redan är gjort. Men det är inte det enda som måste göras.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det gjorde säkert riktigt ont.
En ganska trivialiserande beskrivning av vad som hände …
 
Staffans2000
P pmd skrev:
En ganska trivialiserande beskrivning av vad som hände …
Knappast. Tänk bara hur det känns att slå lilltån i ett bordsben. Detta måste varit än mer smärtsamt och Inte det minsta trivialt. Men det är saker som händer. Ungar slår sig och hur många byrokrater som jobbar med att utreda och analysera dörrstängarens tillkomst, kommer fler barn likt förbaskat att skada sig på allehanda vis. Dvs. Jag tror inte för ett ögonblick att något konkret resultat kommer ut pga. ett antal anmälningar, förutom bortkastade skattemedel.

Staffans
 
Redigerat:
Unikt namn
Appropå anmälan.
Då här skriver polisen själva:
Anmäl fort!
Du ska anmäla ett brott
så fort du kan.
Det är speciellt viktigt
när det gäller grövre brott
där polisen ska undersöka platsen
där brottet har skett.

Viktigt att polisanmäla
Det är mycket viktigt att anmäla brott till polisen.
Ser ingen formulering om att anmälan bara stjäl resurser och sysselsätter byråkrater och därför bör undvikas... :thinking:
 
  • Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Fast en hårt stängande dörr är inget brott............det är möjligen en miss som bör rapporteras till fastighetsansvarig så att liknande olyckor undviks.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
A
S Stefan1972 skrev:
Fast en hårt stängande dörr är inget brott............det är möjligen en miss som bör rapporteras till fastighetsansvarig så att liknande olyckor undviks.
Det är inte dörren som är brottet.. det är när den orsakat eller varit inblandad i en olycka... Jag skulle vilja likna detta med likgiltighets uppsåt..
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.