B Björn N skrev:
...krav på återinrymning från det fria (utomhus) ...
Kan vara därför de inte låser dörrarna mot gatan, trots att det några gånger förekommit stölder. Vi är ju rätt befriade från utomstående som kommer in på skolor. Jag tycker egentligen att man borde ha grindar där bara barn och föräldrar har en id-tag eller kod för att komma in på skolan från "gatan". Men förstår att det skulle kunna innebära ett problem för lärare att komma in igen, och en oärlig person skulle bara hoppa över det meterhöga staketet som väl bara skyddar upp till 4-5 från att rymma. Vi hade en brandövning på jobbet en gång för många år sen, bra, för en stor bilgrind skulle öppna automatiskt. Det funkade inte. Så alla från en nödutgång kom ut i ett instängslat område men kom inte vidare till uppsamlingsplats. Ingen hade väl skadats då alla fick plats innanför grinden, men utrymningsövningar är nyttiga. Jag hoppas man gör ronder och övningar på skolor också. Tycker mig minnas det från när jag gick i skolan. Får fråga barnen. :D
 
J JohanLun skrev:
Kan vara därför de inte låser dörrarna mot gatan, trots att det några gånger förekommit stölder. Vi är ju rätt befriade från utomstående som kommer in på skolor. Jag tycker egentligen att man borde ha grindar där bara barn och föräldrar har en id-tag eller kod för att komma in på skolan från "gatan". Men förstår att det skulle kunna innebära ett problem för lärare att komma in igen, och en oärlig person skulle bara hoppa över det meterhöga staketet som väl bara skyddar upp till 4-5 från att rymma. Vi hade en brandövning på jobbet en gång för många år sen, bra, för en stor bilgrind skulle öppna automatiskt. Det funkade inte. Så alla från en nödutgång kom ut i ett instängslat område men kom inte vidare till uppsamlingsplats. Ingen hade väl skadats då alla fick plats innanför grinden, men utrymningsövningar är nyttiga. Jag hoppas man gör ronder och övningar på skolor också. Tycker mig minnas det från när jag gick i skolan. Får fråga barnen. :D
Nja, det låter som slarv. Dörrarna mot gatan bör hållas låsta utifrån. Återinrymning är bara ett krav vid utrymning och därför kan (bör) dörren hålöas låst utifrån i normalfallet.


Mvh

Björn
 
B Björn N skrev:
Nja, det låter som slarv. Dörrarna mot gatan bör hållas låsta utifrån. Återinrymning är bara ett krav vid utrymning och därför kan (bör) dörren hålöas låst utifrån i normalfallet.
Problemet är att för att komma till "hallen" måste man gå genom skolan från gården, eller gå genom dörrar från gatan. Eftersom föräldrar inte bör gå igenom skolan under corona (men det funkade lika innan) så för att kunna ta med barnens kläder (man behöver kunna kolla vad de har på hyllan) måste man komma in från "gatan" eller snarare sidan som vetter mot gatan, det är ett staket med grind innan man kommer ut på gatan. Så man kommer egentligen in på skolgården. Men den delen är rätt tom under skoltid. Liten skola. Ganska dåliga byggnader men baracker mm. Man får passera genom klassrum för att komma till delar som ligger i baracker. Kommunen äger byggnaderna men skolan är "privat" eller friskola kanske det heter (kommunen sålde alla skolor i området så för mindre barn finns bara privata). Jag tror att det tidigare var mer separerat i åldersgrupper, när kommunen sålde ville alla ha dagis-f-3 på alla skolorna. Då passade inte alla lokaler helt bra. Synd, för jag tror att totalt sett finns jättebra lokaler för skolor, om de nyttjats på det sätt de troligen byggdes för... Sorry för trådkapningen...
 
P
B Björn N skrev:
Jag förstår att man kan tycka så, jag gör det delvis själv. Men även om förskolor och äldreboenden har en vårdplikt gentemot sina brukare så får man inte försvåra för dessa personer att ta sig ut. Det ska alltid vara möjligt att självständigt utrymma. Och bortsett utrymning så jämställer Socialstyrelsen det med frihetsberövande om man försvårar för vissa grupper att ta sig ut.
Det är rimligt. Barn ska dock inte kunna förirra sig iväg för att öppna ytterdörren om verksamheten pågår normalt.
Jag anser att regelverket behöver ses över så att gamlingar inte förvirrar sig ut och fryser ihjäl eller barn oövervakat lyckas ta sig ut och bli överkörda eller bortrövade. Men frågeställningen är komplicerad och går inte att förenkla på det sätt som vissa gjort i tråden. Det finns bra tekniska lösningar, problemet är att ingen är beredd att betala vad det kostar att lösa dessa frågor på ett bra sätt.
En låst grind utomhus kan vara en lösning. Så ser det som att man löst det problemet på dagiset nära mig.
 
P
J JohanLun skrev:
Fast i en utrymningssituation vore det ju fruktansvärt om ett barn hamnade bakom en dörr och inte kom ut (i panik så kan man nog inte vara 100% säker på att alla pedagoger behåller lugnet och utrymmer på rätt sätt, även om jag tror de gör allt för barnen).
Det ingår väl i jobbet att hålla sig lugn i en nödsituation? Man övar väl också utrymning med jämna mellanrum?
 
  • Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det ingår väl i jobbet att hålla sig lugn i en nödsituation? Man övar väl också utrymning med jämna mellanrum?
Tyvärr tror jag även de klokaste och mest tränade människor kan totalt lamslås vid en nödsituation.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Tyvärr tror jag även de klokaste och mest tränade människor kan totalt lamslås vid en nödsituation.
Hörde en erfaren ambulanssjukskötare berätta samma sak en gång.
Ofta blir de som verkar lugna i normala fall hysteriska, och tvärtom de som är hispiga och rädda kan bli lugna i en nödsituation.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Karlia
Det går att lära sig att agera professionellt i en krissituation. Men övning är inte samma sak som skarpt läge, svårt att veta i förväg om en kommer kunna agera rationellt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag tror att om man ska veta vat man ska göra i en nödsituation, är något så måste nötas och nötas sen nötas lite till. Måste sitta i muskel minnet.

Dock så är regelbundna övningar väldigt värdefullt
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
Tyvärr tror jag även de klokaste och mest tränade människor kan totalt lamslås vid en nödsituation.
Man kan sålla bort de allra värsta med psykologiska tester.
Att ha tränat och övat regelbundet bör också vara till fördel i ett skarpt läge.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Kim80
Först och främst så är det tråkigt att sånt här ska behöva ske överhuvudtaget. I synnerhet när det handlar om barn.
Men... Kommer en polisanmälan leda till att "ansvariga" straffas? Vem är förresten ansvarig, rektorn, fastighetsägaren, byggaren, förskolepersonalen? Vem hade uppsåt att skada barnet, om än likgiltigt? Däri ligger nog svaret, det finns inget uppsåt.
Polisen lägger ner det här ärendet i samma veva som det inkommer, om de ens upprättar en anmälan.
Hade det handlat om en allvarlig kroppsskada eller rent av ett dödsfall så är det en helt annan sak. Och ja, det tar onödiga resurser från polisen, i synnerhet när det finns andra vägar att gå som är mer effektiva. Försäkringsbolaget skiter fullständigt i om du gjort en polisanmälan i just det här fallet, det är ju trots allt en olyckshändelse och barnen är försäkrade genom skola/kommun.
Viktigast är att dörren åtgärdas så att det inte behöver upprepas, det räcker att du pratar med rektorn som har ansvaret för att åtgärda bristen och som även ska anmäla händelsen till kommunen och försäkringsbolaget. Mer komplicerat än så behöver det inte bli.
 
A
Kim80 Kim80 skrev:
Först och främst så är det tråkigt att sånt här ska behöva ske överhuvudtaget. I synnerhet när det handlar om barn.
Men... Kommer en polisanmälan leda till att "ansvariga" straffas? Vem är förresten ansvarig, rektorn, fastighetsägaren, byggaren, förskolepersonalen? Vem hade uppsåt att skada barnet, om än likgiltigt? Däri ligger nog svaret, det finns inget uppsåt.
Polisen lägger ner det här ärendet i samma veva som det inkommer, om de ens upprättar en anmälan.
Hade det handlat om en allvarlig kroppsskada eller rent av ett dödsfall så är det en helt annan sak. Och ja, det tar onödiga resurser från polisen, i synnerhet när det finns andra vägar att gå som är mer effektiva. Försäkringsbolaget skiter fullständigt i om du gjort en polisanmälan i just det här fallet, det är ju trots allt en olyckshändelse och barnen är försäkrade genom skola/kommun.
Viktigast är att dörren åtgärdas så att det inte behöver upprepas, det räcker att du pratar med rektorn som har ansvaret för att åtgärda bristen och som även ska anmäla händelsen till kommunen och försäkringsbolaget. Mer komplicerat än så behöver det inte bli.
polisen lämnar över till åklagare.
åklagaren gör sin bedömning.

uppsåt kan finnas enligt åklagare (likgiltighet) då man inte låst dörren när man fick information om dess Defekt.
Så det är ingen i skolpersonalen isåfall..
utan ledningen eller ännu högre upp.
vilket är precis som sig bör och ska, utredas ansvarsfördelningen om man legat och sovit på jobbet eller helt enkelt struntat i att åtgärda detta...
 
Kim80
Maskintok skrev:
polisen lämnar över till åklagare.
åklagaren gör sin bedömning.

uppsåt kan finnas enligt åklagare (likgiltighet) då man inte låst dörren när man fick information om dess Defekt.
Så det är ingen i skolpersonalen isåfall..
utan ledningen eller ännu högre upp.
vilket är precis som sig bör och ska, utredas ansvarsfördelningen om man legat och sovit på jobbet eller helt enkelt struntat i att åtgärda detta...
Om de överhuvudtaget upprättar en förundersökning vilket inte är särskilt troligt i det här fallet. Frågan är hur man ska bevisa uppsåt, man tar inte upp något som uppenbarligen inte går att bevisa än mindre där det i praktiken blir mer eller mindre omöjligt att peka ut en enskild person.
Att sova på jobbet är något helt annat.
 
A
Kim80 Kim80 skrev:
Om de överhuvudtaget upprättar en förundersökning vilket inte är särskilt troligt i det här fallet. Frågan är hur man ska bevisa uppsåt, man tar inte upp något som uppenbarligen inte går att bevisa än mindre där det i praktiken blir mer eller mindre omöjligt att peka ut en enskild person.
Att sova på jobbet är något helt annat.
Jo då det gör miljöåklagarna..
Det är jag ett levande bevis på..
 
Kim80
Maskintok skrev:
Jo då det gör miljöåklagarna..
Det är jag ett levande bevis på..
Jaså, hur är du ett levande bevis på det? Utan att jämföra en sak med en annan så är det stor skillnad på olika händelser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.