47 307 läst · 333 svar
47k läst
333 svar
Är detta en säker dörr på ett dagis?
Tyvärr har du nog rätt. Förmodligen är det flera personer som borde hållas personligen ansvariga, men det kommer inte att ske. Som vanligt.Kim80 skrev:
Trots det lönar det sig att förebygga, att se till att liknande olyckor som den här inte sker igen. Det lönar sig både samhällsekonomiskt och mänskligt.
Vi har då och då där jag jobbar olika utbildningar, senast som film. Eftersom det är ett stort industribolag jag jobbar på så händer det olyckor med otrevlig utgång då och då. Lyckligtvis mycket sällan. Men det läggs ändå ett stort jobb på att trycka på säkerhet. Det är helt klart prioriterat hos ledningen. Även brandskydd, träning på utrymning osv.
Dessutom är ju min arbetsmiljö oftast vid tangentbord eller i möteslokaler. Likförbaskat kan det ju hända en olycka. Man snavar i en trappa. På en trottoarkant. Eller som en kollega för massor av år sen. Halkar på parkeringen på en isfläck och bryter armen.
Jag har varit på besök på andra företag, både i och utanför sverige, som har strikta regler att hålla i ledstången när man går i trappa. Det är tydligen en mycket vanlig olycka. Att halka i en trappa.
Idag såg jag en unge springa rätt in i en betongpelare och sen trilla bakåt och slå bakhuvet i stengolvet (föräldrarna var där och kunde ta hand om barnet).
Olyckor kommer hända. Men bra att uppmärksamma och förebygga. Klart ska dörren göras säkrare. Och det vore rimligt att tills dess så satte man tex något i dörren så den inte kan slå igen helt, eller låser den om det går map alternativ utrymning. Men polisanmälan tycker jag nog också är att gå för långt - om inte problemet var uppmärksammat sen tidigare och inte åtgärdat. Däremot borde ju finnas en rutin, liksom när någon skadas på en arbetsplats, att gå till botten med vad som hänt och hur det förebyggs och dokumentera detta. Jag hoppas verkligen det finns även på skolor när elever skadar sig (om lärarna skadar sig lär det väl vara som vilken arbetsplats som helst, där jag antar att man dokumenterar skador, det görs iallafall på den arbetsplats jag jobbar på).
Dessutom är ju min arbetsmiljö oftast vid tangentbord eller i möteslokaler. Likförbaskat kan det ju hända en olycka. Man snavar i en trappa. På en trottoarkant. Eller som en kollega för massor av år sen. Halkar på parkeringen på en isfläck och bryter armen.
Jag har varit på besök på andra företag, både i och utanför sverige, som har strikta regler att hålla i ledstången när man går i trappa. Det är tydligen en mycket vanlig olycka. Att halka i en trappa.
Idag såg jag en unge springa rätt in i en betongpelare och sen trilla bakåt och slå bakhuvet i stengolvet (föräldrarna var där och kunde ta hand om barnet).
Olyckor kommer hända. Men bra att uppmärksamma och förebygga. Klart ska dörren göras säkrare. Och det vore rimligt att tills dess så satte man tex något i dörren så den inte kan slå igen helt, eller låser den om det går map alternativ utrymning. Men polisanmälan tycker jag nog också är att gå för långt - om inte problemet var uppmärksammat sen tidigare och inte åtgärdat. Däremot borde ju finnas en rutin, liksom när någon skadas på en arbetsplats, att gå till botten med vad som hänt och hur det förebyggs och dokumentera detta. Jag hoppas verkligen det finns även på skolor när elever skadar sig (om lärarna skadar sig lär det väl vara som vilken arbetsplats som helst, där jag antar att man dokumenterar skador, det görs iallafall på den arbetsplats jag jobbar på).
Jag skulle vilja påstå att den som är så förbannat dum att man inte gör jobbet rätt och sedan får det rätt besiktat, borde hållas ansvarig när det kommer till såna här saker...P pmd skrev:
att vifta bort att ett barn skadat sig i en dörr, med att polisen inte skall beläggas med arbetet av en anmälan.. är så korkat att man kan bli galen... Det ingår i deras arbetsuppgift.. att man lägger sedan lägger ner utredningen är en sak som inte hör hit..
Det är bara en ögonöppnare på situationen däremot... För nästa gång är det just kanske inte ett finger... Utan det tar så illa att någon blir rejält skadad... Och att då inte ha agerat förebyggande eller när vetskapen finns är just likgiltigt..
En ansvarig person som agerar är bättre än en person som är ansvarig men väljer att skjuta på problemet framför sig...
attityden att.. åhh vem ska agera...
Ja vad sägs om den som står vid dörren..
Den som är där och uppfattar att det är fel på dörren... lås skiten meddela kollegerna och rektorn... Det tar inte lång stund att hålla dörren låst och få dit hantverkare...
Man kan även tänka sig att skolans vaktis får sköta in och utsläpp under tiden som dörren är Defekt...
allt går att lösa utan att man behöver gömma sig eller hävda att det är omständigt...
med tanke på vad media ibland skriver eller rapporterar om.. Så nä.. Det är ett stort mörkertal.. Och flera kommunala skolor rapporterar inte att olyckor skett..J JohanLun skrev:Vi har då och då där jag jobbar olika utbildningar, senast som film. Eftersom det är ett stort industribolag jag jobbar på så händer det olyckor med otrevlig utgång då och då. Lyckligtvis mycket sällan. Men det läggs ändå ett stort jobb på att trycka på säkerhet. Det är helt klart prioriterat hos ledningen. Även brandskydd, träning på utrymning osv.
Därför är tyvärr tills dess att annat sätt finns.. just att anmäla för att kunna få fram om flera anmälningar om samma sak hänt tidigare...
Vad är det som säger att det inte skett så i TS fall?
att skolans lokaler är nya?
jaha... Men är själva verksamheten helt ny?
Håller med att den som ser ett problem ska agera.Maskintok skrev:attityden att.. åhh vem ska agera...
Ja vad sägs om den som står vid dörren..
Den som är där och uppfattar att det är fel på dörren... lås skiten meddela kollegerna och rektorn... Det tar inte lång stund att hålla dörren låst och få dit hantverkare...
Man kan även tänka sig att skolans vaktis får sköta in och utsläpp under tiden som dörren är Defekt...
allt går att lösa utan att man behöver gömma sig eller hävda att det är omständigt...
Tycker nedan tolkning känns rimlig;
http://personalhandbok.mark.se/Forms/User/ViewText.aspx?parentId=7422
Håller inte med att om att just polisanmälan "hjälper" i detta fallet. Det finns nog andra exempel där det kan vara befogat. Men här känns det inte rimligt om man agerar på det som hänt ändå. Jag är lite förvånad till din åsikt då du in andra trådar tyckt att man ska få göra vad man vill på egen mark osv, även om det riskerar att drabba andra indirekt. Där jag tolkat din åsikt att man i de fallen ska låta företag och privatpersoner sköta sig själva och inte rota i detaljer som skulle kunna leda till skador.
Har ett brott begåtts så ska givetvis polisanmälan ske.
din tolkning är din tolkning..J JohanLun skrev:Håller med att den som ser ett problem ska agera.
[länk]
Håller inte med att om att just polisanmälan "hjälper" i detta fallet. Det finns nog andra exempel där det kan vara befogat. Men här känns det inte rimligt om man agerar på det som hänt ändå. Jag är lite förvånad till din åsikt då du in andra trådar tyckt att man ska få göra vad man vill på egen mark osv, även om det riskerar att drabba andra indirekt. Där jag tolkat din åsikt att man i de fallen ska låta företag och privatpersoner sköta sig själva och inte rota i detaljer som skulle kunna leda till skador.
Den har jag inte gett dig..
Och den är inte rätt..
I detta fall och i andra fall där en personskada sker så skall saken anmälas, helt enkelt. speciellt när det handlar om arbetsmiljöansvar och att barn ska kunna vara trygga och säkra på sin "arbetsplats"..
Detta är inte okej...
Det är åt helvete... Och jag hade lätt offrat de dagar som krävdes för att få dit en montör... Att vakta dörren med in och utsläpp...
Det kallas samhällsansvar..
Men tydligen så finns inget samvete och moral i dagens samhälle...
Där skiter man fullkomligt i detta...
Eller att något inte är korrekt monterat, gått sönder...
Eller att skolor kan ha flertalet anmälningar...
men ändå.. Så blir det inget av det.. säger en hel del....
Haha, jo, nu var det ju en skolas tolkning och rutin som jag fick som första träff i google, då jag är nyfiken på hur man brukar göra vid skador. Men jag håller med, vi får alla tycka olika. Dock ser jag inte att det stipuleras nånstans att man ska göra så. Så det är helt enkelt olika tolkingar. Vilken som är rätt, tja. Det behöver vi inte vara överens om. Jag håller med dig om att om man hittar nåt som är farligt och tror en olycka kan hända igen så "spärrar man av" den sak där olyckan kan ske och anmäler enligt rutin. Det behöver inte vara med att låsa dörren (om det är en utrymningsväg) - det kan räcka att sätta en dörrstopp så dörren inte går att stänga så någon kläms. Eller en avspärrning (plastband) framför dörrens om kan brytas vid tex utrymning. Så jag tycker absolut man ska agera om man tror dörren är farlig. Men det jag vänder mig mot är att det är till polisen man ska anmäla det. Jag tycker ärligt det är slöseri med polisens resurser. Men, samtidigt, de får väl sålla bort den om det är så. Så, visst, vill den som skadat sig ringa polisen. Gör det. Jag ska inte hindra. Jag skulle inte göra det. Om dörren dock var "omodifierad" efter flera veckor och påstötningar till skolan. Jo, då skulle jag nog gå vidare. Speciellt om det blev fler incidenter eller den verkligen kändes väldigt farlig.Maskintok skrev:
Förutom att ha föreläsningar om att förebygga olyckor borde man ha fallträning. Jag tror att det skulle minska effekterna av många fallolyckor. Det är alldeles för lätt att instinktivt ta emot sig med händer och armar när man ramlar, men det är ofta inte det bästa sättet att undvika en skada.J JohanLun skrev:
Ett dagis är inte vilket företag som helst. Det är oftast offentligt finansierat och har till uppgift att ta hand om små barn.J JohanLun skrev:Håller med att den som ser ett problem ska agera.
[länk]
I ett helt privat dagis tror jag nog att den där dörren skulle bli fixad ögonaböj …
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Eller föräldern... Båda har ett amsvar det ena när man går hem det andra när man hämtar...Maskintok skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Varför skulle en privat förskola fixa nått snabbare? Dessa behöver inte vara bättreP pmd skrev:
Jag förstår inte varför man diskuterar dörrens vara eller icke vara?
Vad vet vi om var den är placerad och var den leder. Att dörrstängaren var fel justerad. Varför då stänga den?
Redigerat:
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Snarare första hjälpen kurs. Samt hlrP pmd skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Det finns verkligen ingenting som är självklart.Jetkokos skrev:
Att en privat eller en kommunal fixar det först.
Beror nog på den enskilda förslolan.
Pressen är intresserad av det som säljer bäst. Oavsett privat eller kommunal
Redigerat: