Ja, jag får ringa polisen imorgon igen. Grannarna tror väl att jag är kriminell, andra gången polisen kommer sen jag flyttade in för två veckor sedan.

• Haha
  • Gilla
  • Wow
Thomas Buskhagen och 19 till
  • Laddar…
Smisksågen Smisksågen skrev:
Hela marken är full av dem!
Gissar på m/07 ammunition till pistol m/07 vanlig armépistol. Det är kulan man lättast känner igen dem på.
Den är inte samma som 9mm parabellum utan den typen heter 9mm Browning Long.
Pistolammunitionen är iallafall bara att plocka upp och lägga i en låda. och ge till polisen när de kommer..

Ps. Du kanske ska köpa en metalldetektor;)

• Gilla
sommarglass och 1 till
  • Laddar…
Hela marken är full av dem!
Det borde ju ha stått nåt om "gammalt skjutfält" eller "f.d. militärt övningsområde" i objektsbeskrivningen när du köpte fastigheten ;)

• Gilla
  • Haha
Lullejulle och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Patronerna måste du anmäla direkt till polisen. Det räknas som vapenbrott att ha dem, eller t.o.m. om Du själv tar dem till polisen.
Möjligt att det är så, men min erfarenhet är att polisen inte tar det särskilt allvarligt. I mitt fall bad de mig komma in "när det passade", fast sedan hade de visst semester så det tog några veckor. Jag kilade in med ammunition i en plastpåse som de rynkade lite på näsan åt och kastade ner i en låda efter att ha kikat på mitt körkort ett par sekunder. Fick nog skriva ner mitt mobilnummer på en lapp också, om jag minns rätt. Rätt avslappnad attityd.

• Gilla
zapy och 1 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Spännande fynd, en liten anekdot som skedde på min lokala ÅVC för några år sedan:
En äldre dam kommer in och börjar lasta ur skräp från bilen, när hon står i färd med att börja slänga ner lite "skräp" i containern för metall reagerar någon och det visar sig vara ett antal 8 cm granater avsedda för granatkastare...

Hennes gubbe som gått bort hade haft dem i källaren, och när det var städdags så hyvade hon in dem i bagaget och åkte till ÅVC.:D

Blev en viss uppståndelse, granaterna lades åt sidan på en gräsplätt under en presenning, militären kontaktades och när de dök upp fick personalen en utskällning för att ÅVC fortsatte hålla öppet.

Tveksamt om det var skarpa, med stor säkerhet övningsgranater men det blir oftast en väldig uppståndelse när gammal ammo dyker upp på fel ställen.
Personalen som då berättade för mig hade inte fått mer info, och vad sedan hände vet jag inte.

Härligt med den äldre generationen. Kan flicka in med något som min far gjorde häromåret. (han är av den gamla gardet.)

När vi skulle städa ut efter mormors bortgång, så går vi igenom förråderna i källaren (Hon bor mitt i centrum)
där hittas det lite dynamit. Förmodligen legat där i 20-40 år (Morfar var bra på samla på och spara saker, och han varit död i ca 11 år och vi har inte fått röra förråden för mormor)

Min far lägger dynamiten i en plastpåse och tar med dom sig hem. Lägger det på köksbordet där det ligger i 1-2 dagar. Efter detta så åker han till polisstationen, går in vid mottagningen och lägger påsen på receptionen och frågar "Tar ni imot dynamit här" (obs var ingen tändhatt på)

Blev bra drag där inne, och far fick en skaplig utskällning.

• Gilla
  • Haha
Turbo_Tail och 8 till
  • Laddar…
Skulle gräva ner en jävla buske och hittade den här.
Undrar vad som kan tänkas ligga i dina ytterväggars isolering?
Jag har en morakniv som jag glömde på en regel i en yttervägg.
Den är nog relativt ofarlig i jämförelse ...

Brorw Brorw skrev:
Min far lägger dynamiten i en plastpåse och tar med dom sig hem. Efter detta så åker han till polisstationen, går in vid mottagningen och lägger påsen på receptionen och frågar "Tar ni imot dynamit här" (obs var ingen tändhatt på /QUOTE]
Dynamit kan väl explodera utan tändhatt eller var det bara de första typerna?

Funderat lite på vad du ska odla i trädgården?
Jag rekommenderar granatäpplen!

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Fox Lane och 23 till
  • Laddar…
R Rooten48 skrev:
Undrar vad som kan tänkas ligga i dina ytterväggars isolering?
Jag har en morakniv som jag glömde på en regel i en yttervägg.
Den är nog relativt ofarlig i jämförelse ...
Ja, det blir spännande. Frugan var orolig för att huset är klätt i eternit när vi köpte det. Men det gnället har försvunnit helt sedan vi upptäckte bomberna.

• Haha
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 43 till
  • Laddar…
Ja, det blir spännande. Frugan var orolig för att huset är klätt i eternit när vi köpte det. Men det gnället har försvunnit helt sedan vi upptäckte bomberna.
Samma skötselråd för båda. Det är ingen fara så länge du inte håller på och pillar på dem. :D

• Gilla
  • Haha
Patrik440 och 8 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Samma skötselråd för båda. Det är ingen fara så länge du inte håller på och pillar på dem. :D
Vilka båda...? ;)

BengtH BengtH skrev:
Vilka båda...? ;)
Alla tre.

• Gilla
BengtH
  • Laddar…
Var rädd om eterniten. Underhållsfri om den får vara ifred.

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Det blir mycket asbestdamm när granaten briserar. Skaffa en skyddsmask.

• Gilla
  • Haha
Pappa1986 och 6 till
  • Laddar…
H HSP skrev:
Gissar på m/07 ammunition till pistol m/07 vanlig armépistol. Det är kulan man lättast känner igen dem på.
Den är inte samma som 9mm parabellum utan den typen heter 9mm Browning Long.
Pistolammunitionen är iallafall bara att plocka upp och lägga i en låda. och ge till polisen när de kommer..

Ps. Du kanske ska köpa en metalldetektor;)
Min dotter har tjatat om en jycke, kanske ska ge henne en bombhund när hon fyller 9.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Thomas Buskhagen och 29 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.