G gbgustaf skrev:
Finns det en tidigare ägare att fråga?
Nej tyvärr, tror han fick amputera benet och sen dog han.

• Ledsen
  • Wow
Thomas Buskhagen och 2 till
  • Laddar…
Smisksågen Smisksågen skrev:
Nej tyvärr, tror han fick amputera benet och sen dog han.
Efter en olycka med en trampmina?

• Haha
  • Gilla
Anonymiserad 156538 och 8 till
  • Laddar…
Stickan56
Jag tror han var sjöman i sin ungdom. Hittade de här böckerna i huset.
Han kan ju ha varit en vanlig MÖP. :rofl:

Stickan

Redigerat:
tommib tommib skrev:
Om du inte mätte så noga så gissar jag att det egentligen är 10,5 cm, en väldigt vanlig kaliber för artilleri av olika slag.

Den där lådan märkt Tpkl B är lite oroväckande, jag hoppas att den är tom. Tpkl står för transportklass och B är en av de högre, dvs det är känsligare. Som referens vill jag minnas att lådorna med 5,56 till AK5 (1440 patroner i varje) är Tpkl D.

Du kanske skulle stöta på farbror blå igen. Det känns som att de är lite för oseriösa kring detta. Eller kanske höra av dig till Marinbasen och säga att du hittat lite av deras grejer.
Ja, den var tom. Och jag mätte inte så noga så den var säkert 10,5 cm.

• Gilla
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
Jag har faktiskt en snubbe från försäkringsbolaget som kommer ut nästa vecka. Ska fan fråga vad han tycker om bomben i förrådet. Kanske skulle signa upp för den där livförsäkringen trots allt.
Anticimex?
de kommer nog rekommender att du installerar en avfuktare:rofl:

• Haha
  • Gilla
Embridioum och 12 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Anticimex?
de kommer nog rekommender att du installerar en avfuktare:rofl:
Med reservation för att det kan vara fel rekommendation. :crysmile:

• Haha
Alebaleportocale och 1 till
  • Laddar…
@
Jag har faktiskt en snubbe från försäkringsbolaget som kommer ut nästa vecka. Ska fan fråga vad han tycker om bomben i förrådet. Kanske skulle signa upp för den där livförsäkringen trots allt.
Teckna livförsäkringen först! Premien riskerar annars att bli sjukt hög!

• Gilla
  • Haha
sommarglass och 6 till
  • Laddar…
LoweW LoweW skrev:
Bästa tråden 2022 :rofl: Det dyker bara upp mer & mer sprängämnen och hälften av ”råden” skulle få TS stämplad som en terrorist :crysmile:
Ja, det här är en kanontråd :D

• Haha
  • Gilla
sommarglass och 7 till
  • Laddar…
Spännande fynd, en liten anekdot som skedde på min lokala ÅVC för några år sedan:
En äldre dam kommer in och börjar lasta ur skräp från bilen, när hon står i färd med att börja slänga ner lite "skräp" i containern för metall reagerar någon och det visar sig vara ett antal 8 cm granater avsedda för granatkastare...

Hennes gubbe som gått bort hade haft dem i källaren, och när det var städdags så hyvade hon in dem i bagaget och åkte till ÅVC.:D

Blev en viss uppståndelse, granaterna lades åt sidan på en gräsplätt under en presenning, militären kontaktades och när de dök upp fick personalen en utskällning för att ÅVC fortsatte hålla öppet.

Tveksamt om det var skarpa, med stor säkerhet övningsgranater men det blir oftast en väldig uppståndelse när gammal ammo dyker upp på fel ställen.
Personalen som då berättade för mig hade inte fått mer info, och vad sedan hände vet jag inte.

• Gilla
Embridioum och 3 till
  • Laddar…
Se länken til handboken i mitt tidigare inlägg. Granatkroppen (den man ser bäst, de andra kanske är av andra typer?) är spetsig och inte avsmalnande baktill. Det tyder på pansarbrytande ammunition där tändröret apteras i botten och av en modell äldre än 1930-talet.
Svårt att se på bilden av den liggande granaten om tändrör är apterat eller om hålet är igenfyllt. Kan ju använts som trädgårddekoration och gjutits fast på tex. en betongplatta? Troligen ammunition till fartygs- eller kustartilleri. Rimmar med röd färg=halvpansargranat. Men färgen kan ursprungligen varit en annan och målats om för att se "häftigare" ut.
Hittar ingen bild på nätet av 10,5 cm ammunition av detta utseende. Ska bli spännande höra vad polisen/bombskyddet kommer fram till!

• Gilla
Höghus
  • Laddar…
Skulle gräva ner en jävla buske och hittade den här.

• En rostig patron som är delvis täckt av jord mot en suddig grå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Älska
Thomas Buskhagen och 20 till
  • Laddar…
Skulle gräva ner en jävla buske och hittade den här.
Troligen 9 mm parabellum, till pistol eller kulsprutepistol. Ser fram mot dina ytterligare fynd! Spännande ställe du hittat.

• Gilla
Thomas Buskhagen och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Spännande, förmodligen är dom bara ett skal, alltså ofarliga
Arbetar man med sprängmedel är nog "förmodligen" inte ett ord som bör ingå i vokabulären.. :D

• Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
R Rafael Vilén skrev:
. Här en länk: [länk]
Hela marken är full av dem!

• Patronhylsor spridda på marken bland torrt gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
Thomas Buskhagen och 38 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.