Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Så ni har köpt en fastighet med flertalet byggnader men inte tittat vad för inventarier som finns i byggnaderna ?
Det är korrekt.
 
  • Gilla
  • Älska
klaskarlsson och 6 till
  • Laddar…
Smisksågen Smisksågen skrev:
Det är korrekt.
Spännande, förmodligen är dom bara ett skal, alltså ofarliga
 
Finns det en tidigare ägare att fråga?
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Finns det en tidigare ägare att fråga?
Hen har nog gått upp i rök.
 
  • Gilla
  • Haha
Turbo_Tail och 9 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Så ni har köpt en fastighet med flertalet byggnader men inte tittat vad för inventarier som finns i byggnaderna ?
Det är inte så konstigt, att det ingår ett par uthus med "diverse uthusbråte" är väl rätt vanligt?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 8 till
  • Laddar…
Karrock
Fotografen Fotografen skrev:
Det är inte så konstigt, att det ingår ett par uthus med "diverse uthusbråte" är väl rätt vanligt?
"Äh... lite bråte, du vet... en gräsklippare... en haubits... några ton arsenik... inget särskilt" :D
 
  • Haha
  • Gilla
mnils och 17 till
  • Laddar…
Fullkomligt älskar denna tråden!

Kanske skulle gå runt på tomten och stampa till ordentligt var 30cm för att se om du hittar några trampminor… Se även till att öppna alla dörrar försiktigt så du inte stöter på någon claymore mina…

Jag kan fortsätta i evigheter….
 
  • Gilla
  • Haha
Satflaesk och 4 till
  • Laddar…
tommib
Smisksågen Smisksågen skrev:
Jag mätte bara rätt över med en tumstock, 11 cm.
Om du inte mätte så noga så gissar jag att det egentligen är 10,5 cm, en väldigt vanlig kaliber för artilleri av olika slag.

Den där lådan märkt Tpkl B är lite oroväckande, jag hoppas att den är tom. Tpkl står för transportklass och B är en av de högre, dvs det är känsligare. Som referens vill jag minnas att lådorna med 5,56 till AK5 (1440 patroner i varje) är Tpkl D.

Du kanske skulle stöta på farbror blå igen. Det känns som att de är lite för oseriösa kring detta. Eller kanske höra av dig till Marinbasen och säga att du hittat lite av deras grejer.
 
  • Gilla
KristinaRT och 9 till
  • Laddar…
"Spännande", hittade bilder på ett forum från en militär handbok om märkning av granater. Röd tycks vara halvpansargranat dvs pansarbrytande men med lite mer sprängämnen. Användes typiskt mot sjömål. Föregående ägare kanske var kustartillerist på fritiden?
 
LoweW
Bästa tråden 2022 :rofl: Det dyker bara upp mer & mer sprängämnen och hälften av ”råden” skulle få TS stämplad som en terrorist :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
TheGrayLady och 8 till
  • Laddar…
LoweW LoweW skrev:
Bästa tråden 2022 :rofl: Det dyker bara upp mer & mer sprängämnen och hälften av ”råden” skulle få TS stämplad som en terrorist :crysmile:
Eventuellt nästa tråden någonsin!
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
LoweW
R Rebeller skrev:
Eventuellt nästa tråden någonsin!
Helt klart! Håller tummarna för att TS klarar sig oskadd och att farbror blå inte bedömer att säkraste är att spränga allt på plats i uthuset :ok:
 
  • Haha
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
Intressant tråd!

Får mig att tänka på granaten de hittade i barktrumman på Iggesunds bruk, den hade följt med något timmerlass in, var dock inte skarp:D

En annan historia är hur en kompis morfar/farfar(kanske ännu en generation bakåt?) eller något hade jobbat på järnvägen, kanske med sprängning…
När de nu i modern tid rensade vinden på stugan så hittade de ett dussin ampuller med nitroglycerin i. Extra spännande då järnvägen låg rätt nära stugan och nitroglycerin kan vara en aning instabilt :crysmile:
De fick i alla fall hjälp av bombgruppen som jag förstod det(y)
 
  • Wow
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
U Ursidae skrev:
"Spännande", hittade bilder på ett forum från en militär handbok om märkning av granater. Röd tycks vara halvpansargranat dvs pansarbrytande men med lite mer sprängämnen. Användes typiskt mot sjömål. Föregående ägare kanske var kustartillerist på fritiden?
U Ursidae skrev:
"Spännande", hittade bilder på ett forum från en militär handbok om märkning av granater. Röd tycks vara halvpansargranat dvs pansarbrytande men med lite mer sprängämnen. Användes typiskt mot sjömål. Föregående ägare kanske var kustartillerist på fritiden?
Jag tror han var sjöman i sin ungdom. Hittade de här böckerna i huset.
 
  • Blå bok med titeln "Sjöartilleriets Grunder" och texten "Handbok i Artilleri för Flottan".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå bok med titeln KRIGSSEGLARE och förlagsmärke på en träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 5 till
  • Laddar…
Leta vidare i bokhyllan så kanske du även hittar anarkistens kokbok? :)

Men den där första boken låter läsvärd. Där har du ju instruktionen till dina fynd! :
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.