Hej jag sköter om en fastighet där jag sprungit I 7 månader men nu säger en kollega som kom på besök idag att det är asbest i taket helt öppet.. Stämmer det? Är detta verkligen asbest?
Tack, det känns ju som enormt stora öppna ytor att ha asbest på men man vet ju aldrig. Fick smått ångest nu när jag sprungit där i 7 månader och slagit i dörrar och har igång en stor diesemaskin till sprinkler som vibrerar massa.. Känns som det kan ramla ner lite fibrer då av vibrationerna eller att man slår i dörrar. Ser ut som det lossnat lite kakor här och var på bilderna, som om något stött emot eller liknande.Jonatan79 skrev:
Jag tycker inte det ser ut som eternit alls faktiskt. Asbestfibrer lossnar inte av vibrationer iaf.C Consan85 skrev:Tack, det känns ju som enormt stora öppna ytor att ha asbest på men man vet ju aldrig. Fick smått ångest nu när jag sprungit där i 7 månader och slagit i dörrar och har igång en stor diesemaskin till sprinkler som vibrerar massa.. Känns som det kan ramla ner lite fibrer då av vibrationerna eller att man slår i dörrar. Ser ut som det lossnat lite kakor här och var på bilderna, som om något stött emot eller liknande.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 998 inlägg
Alltså ibland undrar jag om inte den orimliga asbestpaniken skapar massor av helt onödig psykisk ohälsa.
Det är förstås svårt att avgöra på en bild om det där är/innehåller asbest men det känns väldigt osannolikt. Asbest började väl fasas ut på 70-talet och spontant så ser mycket på bilderna ut att vara betydligt yngre än så. Hade det funnits asbest så hade det sanerats och åtgärdats för länge sen.
Dessutom är det som det alltid tjatas om i denna typen av trådar ingen fara så länge ev. asbest inte frigörs i luften.
TS ..... det finns absolut noll anledning att som du skriver "få ångest" över detta. Det är självklart bra att vara medveten och försiktig men asbestpaniken tar ofta rent löjliga proportioner.
Det är förstås svårt att avgöra på en bild om det där är/innehåller asbest men det känns väldigt osannolikt. Asbest började väl fasas ut på 70-talet och spontant så ser mycket på bilderna ut att vara betydligt yngre än så. Hade det funnits asbest så hade det sanerats och åtgärdats för länge sen.
Dessutom är det som det alltid tjatas om i denna typen av trådar ingen fara så länge ev. asbest inte frigörs i luften.
TS ..... det finns absolut noll anledning att som du skriver "få ångest" över detta. Det är självklart bra att vara medveten och försiktig men asbestpaniken tar ofta rent löjliga proportioner.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 998 inlägg
Tack för ditt svar. Byggnaden är byggt på 60 talet, det är ett stort köpcentrum och detta är undercentralen. Det finns en hel del böjar kvar som är asbest som fastighetsägaren inte vill ta bort, liksom en del ventilationkanaler som är eternit. Nu i somras tog ocab bort 2st böjar som hade gått sönder. Så asbest finns i huset och nu är ju frågan om det är sprutasbest varför man inte tagit bort detta? Om det är samma resonemang kring böjarna att dom inte anser det som en risk? Men det räcker ju med att någon stöter emot i taket för att det ska frigöras? Eller har jag felB Bästerortarn skrev:Alltså ibland undrar jag om inte den orimliga asbestpaniken skapar massor av helt onödig psykisk ohälsa.
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 998 inlägg
Stöter emot räcker nog inte nej. I detta fallet hade jag litat på att fastighetsägaren som har ett stort ansvar faktiskt vet vad den pratar om.C Consan85 skrev:Tack för ditt svar. Huset är byggt på 60 talet, det är ett stort köpcentrum och detta är undercentralen. Det finns en hel del böjar kvar som är asbest som fastighetsägaren inte vill ta bort, liksom en del ventilationkanaler som är eternit. Nu i somras tog ocab bort 2st böjar som hade gått sönder. Så asbest finns i huset och nu är ju frågan om det är sprutasbest varför man inte tagit bort detta? Om det är samma resonemang kring böjarna att dom inte anser det som en risk? Men det räcker ju med att någon stöter emot i taket för att det ska frigöras? Eller har jag fel
Med reservation för att jag inte är läkare så orsakar ev. ångest och oro över denna ev. asbesten större lidande för dig än vad ev. asbest har gjort under den begränsade tiden/exponeringen du fått i källaren. Det kan jag sätta min hög' övre testikel på.
Nja fastighetsägaren har faktiskt inte så stor koll utan förlitar sig på att vi tekniker rapporterar in dom fel och brister vi hittar. Jag ska lyfta frågan med dom i morgon och fråga om jag får skicka in ett prov. Är det asbest så hoppas jag dom är så pass seriösa att dom väljer att sanera men det lär nog kosta en hel del att åtgärda alla dessa ytor 🙄
Jag får försöka slappna av så länge och tänka att min ångest över det skadar mig mer än själva asbesten 😜
Då det är ett stort köpcentrum så springer jag där varje dag i undercentralen så får väl vara lite försiktig tills jag vet mer
Jag får försöka slappna av så länge och tänka att min ångest över det skadar mig mer än själva asbesten 😜
Då det är ett stort köpcentrum så springer jag där varje dag i undercentralen så får väl vara lite försiktig tills jag vet mer
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 998 inlägg
OM det skulle vara så att det är asbest och OM det av en sakkunnig bedöms vara tvunget att sanera så kan du om fastighetsägaren vägrar lösa't ta det med skyddsombud etc. så kommer det snart hända grejer. Om det är en centrumanläggning så förutsätter jag att arbete i dessa kulvertar är verksamhetskritiskt och då skulle ett ev. skyddsstopp kunna ställa till det ordentligt för fastighetsägaren.C Consan85 skrev:Nja fastighetsägaren har faktiskt inte så stor koll utan förlitar sig på att vi tekniker rapporterar in dom fel och brister vi hittar. Jag ska lyfta frågan med dom i morgon och fråga om jag får skicka in ett prov. Är det asbest så hoppas jag dom är så pass seriösa att dom väljer att sanera men det lär nog kosta en hel del att åtgärda alla dessa ytor 🙄
Klokaste du skrivit än så länge i tråden 😉C Consan85 skrev: