Fick precis en skrattchock när jag fick en offert från en rörmokarfirma i Lund angående ett arbete i min lägenhet i Lund, skulle verkligen behöva lite input om detta stämmer, eller vad man kan räkna med för pris.

Arbetet som skall göras är detta.
KÖK:
Inkoppling av diskmaskin, står ca 20 cm från kökrören.
Inkoppling av köksblandare, koppla på blandaren i rören.

WC:
Montera bort äldre rör och plombera igen dessa tillfälligt (för renovering av badrum)
Montera bort radiator och plombera tillfälligt.
Efter WC renovering:
Dra nya rör, utsidan av väggen. Rördragningen har 3st 90 graders vinklar, längd ca: 2m+1,6m+0,3m.
Från dessa rör skall wc, wc-kran, samt dusch kopplas in.
Sedan skall en handdukstork installeras från utanpåliggande vattenrör. Rördragning ca 30cm.
Jag slänger allt gammalt och restmaterial själv.

Pris för detta 30 100kr.

Det jag hade räknat med var ca 7000-10 000kr.. Hur berättigar man 30 000kr?

I tidigare lägenheter har jag betalat (utfört av VVS firmor)
1500kr - diskmaskinsinkoppling
700kr - inkoppling av köksblandare

Så wc jobbet kommer kosta 27 900:-? Hur är det möjligt?
Kollar man lite på Bauhaus tjänster i wc:
Inkoppling av wc-stol - 798kr
wckran - 698kr
duschblandare - 448kr
Handdukstork - 898kr
Dragning av vattenrör - 198kr/lm = 198*4=792kr
Total - 3634kr
På detta pris ingår inte material, så:
27 900kr - 3634kr = 24 266kr för materialkostnader om man skulle välja vvs-företaget som jag fick offert ifrån?

Detta kan väl inte vara rimligt? Har inte stor erfarenhet inom vvs-branschen, men detta känns sjukt dyrt. Vad är ett rimligt pris för jobbet?
 
Skall rörfirman leverera all material? Dvs, Wc, duschblandare, köksblandare, handdukstork?

Jag skulle tro att deras materialpriser på tork och wc skulle kunna ligga på 10 000 - 15 000.

Vid badrummsrenoveringen, skall inget som rör avlopp renoveras? Det brukar krävas byte av iallafall golvbrunn.
 
Nix, det som ingå i offerten är:
"Föravstängningsventiler, förkromade rör och kopplingar"

Ingår inte:
"Wc-stol, tvättställ med blandare och vattenlås, badkar, duschblandare och Handdukstork med ventiler."

Allt annat har jag, så materialen som VVS firman står för är väl:
5 meter rör
5st t-rör (wc, wckran, blandare)
2st ballofixer
1st rörgrej bakom blandaren, från vattenrören som vinklar om bakom blandaren, vet ej vad det kallas.
X vägghållare till rören
X övrig småpill

Köksblandaren har jag 2 flexslangar som ska ihop med ballofixerna, så nån koppling där emellan.

Wc renoveringen är en budgetrenovering. Så vattenrören är det ända som ska bort, efter kommer jag köra beckers våtrumssystem med väv och färg (har stambyte om 3-4 år men vill fixa till badrummet innan försäljning om 1 år). Sedan när det är klart skall VVS prylarna kopplas in. Alltså, jag gör inget med golvet, avloppet eller liknande. Utan deras arbete är som sagt.
Wc:
Bortmontering av ca 4meter rör, och plombera dessa tillfälligt.
Bortmontering av radiator och plombering.
Efter renovering:
Rördragning ca 4-5 meter
från dessa rör skall wc, kran, duschblandare kopplas in.
Rördragning av handdukstork + inkoppling, rördragning ca 0,3m
Kök
Inkoppling av diskmaskin samt kran.

Låter 30 100kr rimligt?
 
  • Gilla
Matstj
  • Laddar…
Ta in minst en offert till, men jag blir inte förvånad längre. Hantverkare verkar tälja guld med täljkniv, det är tyvärr det som lockar så många oseriösa lycksökare in i branschen...
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Värsta är att detta är en seriös och etablerad firma i Skåne, ca 80 år i branschen... Trött på hantverkare överlag, alltid oseriösa vibbar när man har att göra med folk från den branschen, iaf under mina tre lägenhetsrenoveringar.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Ja, det är antagligen en seriös och bra firma - min tankegång var bara att eftersom de tar så rejält betalt så är det dessutom många arbetslösa och oseriösa som ser att "i den här branschen kan man göra pengar". Jag tycker själv att det är lite lustigt att min kusin som kör lastbil och grävmaskin kan ta ut ca 45 000 i månaden (rejält mer än mig själv som "bara" är civilingenjör.) Men så är det - stor efterfrågan ger höga priser.
 
Förstår hur du menar, och så är det. Tror även att karln som gav mig offerten kanske såg ett lätt "byte". Man förstår ju varför folk hellre kör en DIY än anlita hantverkare.. Blir så less, kanske får bli en crash course i rörkoppling i helgen :)
 
Nu i höst är det nog svårt att hitta seriösa och duktiga hantverkare till rimliga priser, för ALLA vill ha sina arbeten utförda före nyår, då det blir lägre ROT-avdrag. Därför ser hantverkarna till att få bra betalt, efter nyår blir det mindre att göra.
 
Be att få offerten med en materialspecifikation samt en tidsuppskattning, så blir det lättare att ifrågasätta konstiga poster. En stor firma vill inte ha småjobb, utan då prisar dom ut sig istället.
 
Krilleman
  • Gilla
Atom och 5 till
  • Laddar…
Problemet är väl egentligen att de inte vill ha jobbet och saltar det. Du vill göra en budget renovering och har allt.
Därför kan de inte tjäna lite på materialet som du själv tillhanda håller. Normalt så kan de ge dig en rabatt på kundpris hos sin leverantör på ca 10-15 %. Deras egen rabatt är betydligt högre. Det finns andra trådar om det. Du jämför priset med installation från Bauhaus. Andra firmor lägger på ett pris om det inte är en produkt som de levererat och ger ingen garanti för produkten. För flera år sedan tog Bravida en extra avgift på 700 kr för att koppla in en toalett köpt från Bauhaus och som inte var levererad av dem. Andra firmor tar ca 1000 kr för att byta kran till handfat. De tjänar då också på kranen.
 
Redigerat:
Hemmakatten
Helt sanslöst! Vi har gudskelov kontakt med vettiga hantverkare. Sist var det rörmokaren som var här. Vi hade en ventil på acktanken som läckte. Ringde rörmokaren som visste precis vilken ventil det var, kom hit när han hade vägarna förbi och bytte. Fakturan var på totalt 575:- inkl ventil.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten skrev:
Helt sanslöst! Vi har gudskelov kontakt med vettiga hantverkare. Sist var det rörmokaren som var här. Vi hade en ventil på acktanken som läckte. Ringde rörmokaren som visste precis vilken ventil det var, kom hit när han hade vägarna förbi och bytte. Fakturan var på totalt 575:- inkl ventil.
I ditt fall så var det inget arbete utan en service, annars hade fakturan legat på 1500-3000:- om han inte hade haft vägarna förbi.
 
b8q skrev:
Ja, det är antagligen en seriös och bra firma - min tankegång var bara att eftersom de tar så rejält betalt så är det dessutom många arbetslösa och oseriösa som ser att "i den här branschen kan man göra pengar". Jag tycker själv att det är lite lustigt att min kusin som kör lastbil och grävmaskin kan ta ut ca 45 000 i månaden (rejält mer än mig själv som "bara" är civilingenjör.) Men så är det - stor efterfrågan ger höga priser.
En firma tog 34 000 för att gräva 7 m och lägga ner nytt vattenrör som klarades av dag ett. Resten tog rörmokaren hand om. Så visst kan de ta betalt. Men maskinparken kostar också. De som endast kör lastbil för leveranser kan inte ta ut de summorna utan har det svårt i den utländska konkurrensen som inte jämt är lika seriös.
 
Hemmakatten
Pagno skrev:
I ditt fall så var det inget arbete utan en service, annars hade fakturan legat på 1500-3000:- om han inte hade haft vägarna förbi.
Möjligt, men just därför var överenskommelsen att han kom när det passade honom.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.