E Emanuel01 skrev:
Jobbar inte med så mycket eljobb själv när det gäller montage. Men just i villor möter man ju mycket konstigt hemmapul, jobbar mest med felsökning. Och endel privatpersoner undrar man ju hur de kan upplyfta lön(har mött få av de som tur är).
Garantier gäller ju inte bara materialet utan även utfört arbete. Skulle man bara lägga på 5-10% har man ju ingen marginal för ändringar i efterhand. Och firman har ju inte bara kostnader för timlönen till elektrikern utan det ska ju räcka till den administrativa delen av företaget samt lokaler, bilar mm.
Är ju inte så svårt att förstå om man tänker efter!

Som sagt vill ni ha större marginal så höj timpengen, kan väl inte vara så svårt?


Alla med rimligt många hjärnceller förstår att ni gör som ni gör för att dölja vad ni igentligen tjänar på jobben.
 
  • Gilla
  • Arg
MONTREAL och 6 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
ALEM09 innebär 5års garanti, inkluderat felsökning och arbete för att byta defekta varor. Så ALEM09 är inte helt kass att ha i ryggen.

[länk]
Ah ok ja då är det nog inget svenska hantverkare använder i alla fall .
 
Silly Bear Silly Bear skrev:
Som sagt vill ni ha större marginal så höj timpengen, kan väl inte vara så svårt?


Alla med rimligt många hjärnceller förstår att ni gör som ni gör för att dölja vad ni igentligen tjänar på jobben.
Där jag jobbar har vi inga problem att få kunder.
Har svårt att hinna med mina jobb. Vill bara belysa problematiken. Vissa bolag dumpar ju priserna nu men då får man ju ofta vad man betalar för.
Du kan ju börja med och kolla vad företaget där du jobbar har för marginal!
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Där jag jobbar har vi inga problem att få kunder.
Har svårt att hinna med mina jobb. Vill bara belysa problematiken. Vissa bolag dumpar ju priserna nu men då får man ju ofta vad man betalar för.

Inget av det du skriver har något med saken att göra.

Vad har det för betydelse hur många kunder du har när vi pratar om påslag och redovisa kostnaden på ett sätt som en kund lätt kan förstå och sedan kan jämföra mellan företag.


Om du går till Ica och handlar för 500 skulle det vara okey för dig att betala en okänd summa extra när du kommer till kassan?
 
  • Gilla
Ankmamma och 2 till
  • Laddar…
A Andreas Kneg skrev:
Ja, alltså när priset är dyrare än vad jag själv kan köpa på bauhaus så blir det ju knepigt… så vi skall ju ner till det minst…
Bauhaus är ju dessutom väldigt dyra på elsaker... Elbutik eller likande vill du nog jämföra med.
 
Silly Bear Silly Bear skrev:
Inget av det du skriver har något med saken att göra.

Vad har det för betydelse hur många kunder du har när vi pratar om påslag och redovisa kostnaden på ett sätt som en kund lätt kan förstå och sedan kan jämföra mellan företag.


Om du går till Ica och handlar för 500 skulle det vara okey för dig att betala en okänd summa extra när du kommer till kassan?
De sämsta jag hört, det är precis vad man gör om man tänker på påslag!
 
  • Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Jobbar inte med så mycket eljobb själv när det gäller montage. Men just i villor möter man ju mycket konstigt hemmapul, jobbar mest med felsökning. Och endel privatpersoner undrar man ju hur de kan upplyfta lön(har mött få av de som tur är).
Garantier gäller ju inte bara materialet utan även utfört arbete. Skulle man bara lägga på 5-10% har man ju ingen marginal för ändringar i efterhand. Och firman har ju inte bara kostnader för timlönen till elektrikern utan det ska ju räcka till den administrativa delen av företaget samt lokaler, bilar mm.
Är ju inte så svårt att förstå om man tänker efter!
Ligger man så fel i sitt arbetssätt att inte 10% räcker mer än väl för reell täckning av vad det påstås vara till för finns nog ingen räddning oavsett vad . Så sluta bara med alla orimliga försvar och förklaringar det är för mig helt ok att man fötsöker sno åt sig om man nu ser det som en bra modell framåt. Dessa kan man enkelt välja bort även om det är kanske många som får ratas.

Fundera lite över vad du tillför i ditt jobb om du ger mervärde för kunden oavsett vem det är. Det gör jag alltid själv och ingen har någonsin klagat på vad som levererats snarare tvärtom.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Ligger man så fel i sitt arbetssätt att inte 10% räcker mer än väl för reell täckning av vad det påstås vara till för finns nog ingen räddning oavsett vad . Så sluta bara med alla orimliga försvar och förklaringar det är för mig helt ok att man fötsöker sno åt sig om man nu ser det som en bra modell framåt. Dessa kan man enkelt välja bort även om det är kanske många som får ratas.

Fundera lite över vad du tillför i ditt jobb om du ger mervärde för kunden oavsett vem det är. Det gör jag alltid själv och ingen har någonsin klagat på vad som levererats snarare tvärtom.
Flera kunder har försökt värva mig så jag kan lugnt säga att jag gör ett bra jobb! Även om alla inte gillar min chef.
 
E Emanuel01 skrev:
De sämsta jag hört, det är precis vad man gör om man tänker på påslag!
Tror faktiskt det sämsta jag hört är att du inte klarar dig på 10-15% påslag för att du kan behöva göra "ändringar"

Vad är dessa ändringar ?

Är det över 15% chans att du inte kan ditt jobb något blir kopplat fel och därför behöver marginalen för att göra ändringar


Är det över 15% chans att du inte kan ta instruktioner och därför behöver marginalen ?


Eller vad är marginalen för ändringar du pratar om?

Vi kan ju båda vara jävligt säkra att om något kommer behöva ändras i efterhand så kommer det komma en till faktura.


Någon annan här går gärna räcka upp handen om dom hört en elektriker säga, det är lungt vi gör ändringarna gratis för vi har räknat in en marginal för det .
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Nu är du Silly :) förlåt kunde inte låta bli! Människor är ju inte maskiner. Ska man nå 5-10% marginal måste man ju sikta högre för att landa där. Blir alltid någon surdeg ibland. En bekant har hamnat mellan en vp tillverkare och kund. Ligger ute med 500k när det var fel på vp. Inte så roligt för ett litet bolag. Du kan ju börja räkna hur mycket man måste dra in för en sådan summa före skatt.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Jag har inget imot marginaler såklart behöver företag ha det för att kunna överleva

Det jag vänder mig imot och ingen elektriker någonsin kunnat ge ett vettigt svar på är VARFÖR det måste tas ut på materialet

Skillnaden för företaget borde rimligtvis vara absolut noll.

Men av någon outgrundlig anledning måste den tas på materialet
 
  • Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Jag har inget imot marginaler såklart behöver företag ha det för att kunna överleva

Det jag vänder mig imot och ingen elektriker någonsin kunnat ge ett vettigt svar på är VARFÖR det måste tas ut på materialet

Skillnaden för företaget borde rimligtvis vara absolut noll.

Men av någon outgrundlig anledning måste den tas på materialet
Det är dessutom mer fördelaktigt för kunden att betala mer för arbetet, det kan man få ROT på, men inte på materielen.
 
  • Gilla
Ola C och 5 till
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Jag har inget imot marginaler såklart behöver företag ha det för att kunna överleva

Det jag vänder mig imot och ingen elektriker någonsin kunnat ge ett vettigt svar på är VARFÖR det måste tas ut på materialet

Skillnaden för företaget borde rimligtvis vara absolut noll.

Men av någon outgrundlig anledning måste den tas på materialet
Jo men om man ska konkurera är det ju ofta timpriset som man kan jämföra med. Men vissa företag fuskar och kör materialet till inköpspris och ansöker rot för allt.
Går tills de blir granskning.
Där jag jobbar är det materialet vi tjänar pengar på oftast(är olika avtal).
På offentlig upphandling brukar det vara ett fast påslag på material, ofta ca 10%
 
  • Gilla
CharlesZidler
  • Laddar…
Ni kör alltså en för låg timpenning och lurar kunderna på dyrt material i stället. Varför inte lägga sig på samma nivå för privatkunder?

Räkna med att era kunder känner sig lurade.
 
  • Gilla
kashieda och 9 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ni kör alltså en för låg timpenning och lurar kunderna på dyrt material i stället. Varför inte lägga sig på samma nivå för privatkunder?

Räkna med att era kunder känner sig lurade.
Nej vi ligger högre än de andra i området men vi löser problemen och kommer snabbt. Lite lägre timpris med avtal. Chefen försöker undvika privatpersoner men vissa vill ha oss ändå fast vi är dyrare.
Några företag har provat andra billigare men bytt tillbaka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.