H HenrikHuslöse skrev:
Nu tror jag inte någon elektriker skulle sälja det så billigt. Till exempel ett fasadmätarskåp GUM-F har ett listpris på Ahlsell på 24900 plus moms men på nätet kostar det 10000 plus moms.

Det blir lite skevt att jämföra mot nätpriset eftersom han kom med skåpet så jag slapp frakten.
Du tycker att det är skevt att jämföra med nätpriser, men inte Ahlsells listpriser?
Det är inte många som delar den uppfattningen.
 
  • Gilla
Lilllen och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
elveteran: Ebeco har 25 år Raychem samma sak gå in på hemsidan för fabrikaten och läs garantivillkor jag sitter inte här och blåljuger (det blir svårt med citering om du inte citerar korrekt utan skriver i inlägget)

Jag kollade på skoj ebeco.se och min tolkning är en annan.

Ebeco:
I Ebecos digitala tjänst Garantera dokumenteras alla värmekabelinstallationer på ett enkelt, säkert och strukturerat sätt. En installation som är gjord med hjälp av Garantera får automatiskt en förlängd garantitid till 25 år för materialfel. Den utökade garantin gäller endast under förutsättning att produkten installerats tillsammans med tillämpbar styrning och har utförts av en auktoriserad elinstallatör.
Det står inget om att den ska vara köpt av elinstallatören, bara att den ska vara installerad av en auktoriserad elinstallatör. Sen måste det skickas in en materialspecifikation signerad av auktoriserad elinstallatör, men återigen, inget om att man måste köpa material från den som utför installationen.

För Raychem gör jag samma tolkning:

Om installation utförs av en installatör som är Certified PRO gäller
20 års totalgaranti. Förutsättningar och villkor gäller som ovan.
För termostaterna gäller dock 20 års produktgaranti. Installatörens
certifikatnummer ska anges på detta underlag och installationen ska
registreras på nVent.com, där mer information om vår totalgaranti finns.

Dvs inget om att det måste inhandlas av installatören.

Som vanligt, helt ok för min del att köpa detta via installatören, men inte om det kostar det dubbla eller tredubbla.
Det finns inget krav på att elfirman måste ha köpt värmegolvet men det måste installeras av behörig firma för att utökad garanti ska gälla.
Inte sällan krävs att man gått någon specifik produktutbildning hos leverantören av värmegolvet.

Det finns dock ett MEN här och det handlar om reklamationsansvaret (även försäkringsmässigt) i händelse något går sönder och man tvingas bryta upp ett nytt golv.

Det kan bli kostsamt och komplicerat att avgöra vems felet är, särskilt i badrum, det blir mindre komplicerat om samma part ansvarar för helheten.
Väldigt vanligt att företag tackar nej till jobb av den anledningen.
 
  • Gilla
elveteran och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du tycker att det är skevt att jämföra med nätpriser, men inte Ahlsells listpriser?
Det är inte många som delar den uppfattningen.satt
Ser att det är inget vanligt villaskåp ett farmarskåp ligger i pris ca 10-12tusen listpriser som grossister har är inget som används har man ett konto blir det automatiskt ett rabattbrev är man trogen med bra omsättning och sköter sina betalningar blir rabattsatsen klart bättre
 
Fairlane
L lars80 skrev:
Det finns inget krav på att elfirman måste ha köpt värmegolvet men det måste installeras av behörig firma för att utökad garanti ska gälla.
Inte sällan krävs att man gått någon specifik produktutbildning hos leverantören av värmegolvet.

Det finns dock ett MEN här och det handlar om reklamationsansvaret (även försäkringsmässigt) i händelse något går sönder och man tvingas bryta upp ett nytt golv.

Det kan bli kostsamt och komplicerat att avgöra vems felet är, särskilt i badrum, det blir mindre komplicerat om samma part ansvarar för helheten.
Väldigt vanligt att företag tackar nej till jobb av den anledningen.
Då är vi helt överens.
 
A Andreas Mur skrev:
Om du ringer installatören efter år och klagar på att ett uttag hsr gått sönder så lär du knappast få något gehör så det där med garantin är bara larvigt faktiskt. Hela anledningen är för att branschen fungerar så att grossisten har ett ordinarie pris som ligger långt över vad det egentligen är pch sedan har elforman rabatt på rabatt på rabatt. Vilket innebär att firman kan säga mot slutkunden att hen bara lagt på 20% men i verkligheten är det 100tals med procent.. Om det inte vore så så skulle ju omöjligen tex bauhus / övrig bygghandel kunna sälja till sina priser för de har samma leverantörer (visst de köper större volym men så stor rabatt är det normalt inte i en branch så att en stor spelar kan sälja till slutkund under små spelares inlöpspris… ) nej så fungerar det inte.
Så det handlar bara om att ta ut ett högre total pris av slutkunden än vad slutkunden förstår att hen får betala.

Sedan är det ju också helt orimligt att den här debatten fortsätter i detta forum.. det verkar vara många små såelare som känner de behöver försvara sin prissättning.
Du tycks veta att elinstallatörer har "100tals procent med rabatt" vilket ju är fel. 100% rabatt innebär att produkten är gratis.
 
  • Gilla
elveteran
  • Laddar…
Håller med dig verkar vara många på den här tråden som har noll koll på verkligheten en installatör så till mig en gång kommer jag till ett jobb och kunden står med en påse självinköpta grejer blir timdebiteringen en hundring extra jag tror att jag börjar hålla med honom här verkar det som hantverkare är skurkar lämnar du bilen på en verkstad kostar det ett par tusen att felsöka med en dator
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C Claes Owe skrev:
Du tycks veta att elinstallatörer har "100tals procent med rabatt" vilket ju är fel. 100% rabatt innebär att produkten är gratis.
Sorry, räknade fel där. Du förstår nog poängen.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Till exempel ett fasadmätarskåp GUM-F har ett listpris på Ahlsell på 24900 plus moms
Att överhuvudtaget nämna Ahlsells listpriser i en diskussion om rimliga marknadspriser är lite roligt. Det finns ingen relation mellan dessa!
 
  • Gilla
Installation och 3 till
  • Laddar…
E elveteran skrev:
Håller med dig verkar vara många på den här tråden som har noll koll på verkligheten en installatör så till mig en gång kommer jag till ett jobb och kunden står med en påse självinköpta grejer blir timdebiteringen en hundring extra jag tror att jag börjar hålla med honom här verkar det som hantverkare är skurkar lämnar du bilen på en verkstad kostar det ett par tusen att felsöka med en dator
Hur ska den meningen läsas?
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
C Claes Owe skrev:
Du tycks veta att elinstallatörer har "100tals procent med rabatt" vilket ju är fel. 100% rabatt innebär att produkten är gratis.
Jag tycker det är tydligt att poängen är att det ofta är hundratals procent påslag.
 
Det ären helt annan sak.
 
Fairlane
C Claes Owe skrev:
Du tycks veta att elinstallatörer har "100tals procent med rabatt" vilket ju är fel. 100% rabatt innebär att produkten är gratis.
Fast det var inte vad som stod i inlägget du citerade. Det stod "Vilket innebär att firman kan säga mot slutkunden att hen bara lagt på 20% men i verkligheten är det 100tals med procent..".

Exempel:
Varan kostar 100 kr enligt grossistprislistan, i verkligheten 20 kr. Varan säljs till kund för 120 kr och påstår man då att man lagt på 20% så ljuger man, påslaget är 500%.

A Andreas Mur skrev:
Sorry, räknade fel där. Du förstår nog poängen.
Nej, du räknade rätt, men tillskrivs något du inte skrivit.
 
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Hur ska den meningen läsas?
Man får börja med att lyssna på Vicky Pollard för att träna på tolkning av det formatet på uttalanden.

 
  • Haha
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.