40 105 läst · 327 svar
40k läst
327 svar
Är det rimligt att få inköpspris på EL vid installation?
Du tycker att det är skevt att jämföra med nätpriser, men inte Ahlsells listpriser?H HenrikHuslöse skrev:
Det är inte många som delar den uppfattningen.
Det finns inget krav på att elfirman måste ha köpt värmegolvet men det måste installeras av behörig firma för att utökad garanti ska gälla.Fairlane skrev:
elveteran: Ebeco har 25 år Raychem samma sak gå in på hemsidan för fabrikaten och läs garantivillkor jag sitter inte här och blåljuger (det blir svårt med citering om du inte citerar korrekt utan skriver i inlägget)
Jag kollade på skoj ebeco.se och min tolkning är en annan.
Ebeco:
I Ebecos digitala tjänst Garantera dokumenteras alla värmekabelinstallationer på ett enkelt, säkert och strukturerat sätt. En installation som är gjord med hjälp av Garantera får automatiskt en förlängd garantitid till 25 år för materialfel. Den utökade garantin gäller endast under förutsättning att produkten installerats tillsammans med tillämpbar styrning och har utförts av en auktoriserad elinstallatör.
Det står inget om att den ska vara köpt av elinstallatören, bara att den ska vara installerad av en auktoriserad elinstallatör. Sen måste det skickas in en materialspecifikation signerad av auktoriserad elinstallatör, men återigen, inget om att man måste köpa material från den som utför installationen.
För Raychem gör jag samma tolkning:
Om installation utförs av en installatör som är Certified PRO gäller
20 års totalgaranti. Förutsättningar och villkor gäller som ovan.
För termostaterna gäller dock 20 års produktgaranti. Installatörens
certifikatnummer ska anges på detta underlag och installationen ska
registreras på nVent.com, där mer information om vår totalgaranti finns.
Dvs inget om att det måste inhandlas av installatören.
Som vanligt, helt ok för min del att köpa detta via installatören, men inte om det kostar det dubbla eller tredubbla.
Inte sällan krävs att man gått någon specifik produktutbildning hos leverantören av värmegolvet.
Det finns dock ett MEN här och det handlar om reklamationsansvaret (även försäkringsmässigt) i händelse något går sönder och man tvingas bryta upp ett nytt golv.
Det kan bli kostsamt och komplicerat att avgöra vems felet är, särskilt i badrum, det blir mindre komplicerat om samma part ansvarar för helheten.
Väldigt vanligt att företag tackar nej till jobb av den anledningen.
Ser att det är inget vanligt villaskåp ett farmarskåp ligger i pris ca 10-12tusen listpriser som grossister har är inget som används har man ett konto blir det automatiskt ett rabattbrev är man trogen med bra omsättning och sköter sina betalningar blir rabattsatsen klart bättreD Daniel 109 skrev:
![Fairlane](https://static.byggahus.se/forum/avatars/s/149/149294.jpg?1496437083)
Fairlane![Premium Premiumikon: Hand](/forum/styles/main/premium/1.png)
Medlem
· Stockholms Län
· 13 608 inlägg
Fairlane![Premium Premiumikon: Hand](/forum/styles/main/premium/1.png)
Medlem
- Stockholms Län
- 13 608 inlägg
Då är vi helt överens.L lars80 skrev:Det finns inget krav på att elfirman måste ha köpt värmegolvet men det måste installeras av behörig firma för att utökad garanti ska gälla.
Inte sällan krävs att man gått någon specifik produktutbildning hos leverantören av värmegolvet.
Det finns dock ett MEN här och det handlar om reklamationsansvaret (även försäkringsmässigt) i händelse något går sönder och man tvingas bryta upp ett nytt golv.
Det kan bli kostsamt och komplicerat att avgöra vems felet är, särskilt i badrum, det blir mindre komplicerat om samma part ansvarar för helheten.
Väldigt vanligt att företag tackar nej till jobb av den anledningen.
Du tycks veta att elinstallatörer har "100tals procent med rabatt" vilket ju är fel. 100% rabatt innebär att produkten är gratis.A Andreas Mur skrev:Om du ringer installatören efter år och klagar på att ett uttag hsr gått sönder så lär du knappast få något gehör så det där med garantin är bara larvigt faktiskt. Hela anledningen är för att branschen fungerar så att grossisten har ett ordinarie pris som ligger långt över vad det egentligen är pch sedan har elforman rabatt på rabatt på rabatt. Vilket innebär att firman kan säga mot slutkunden att hen bara lagt på 20% men i verkligheten är det 100tals med procent.. Om det inte vore så så skulle ju omöjligen tex bauhus / övrig bygghandel kunna sälja till sina priser för de har samma leverantörer (visst de köper större volym men så stor rabatt är det normalt inte i en branch så att en stor spelar kan sälja till slutkund under små spelares inlöpspris… ) nej så fungerar det inte.
Så det handlar bara om att ta ut ett högre total pris av slutkunden än vad slutkunden förstår att hen får betala.
Sedan är det ju också helt orimligt att den här debatten fortsätter i detta forum.. det verkar vara många små såelare som känner de behöver försvara sin prissättning.
Håller med dig verkar vara många på den här tråden som har noll koll på verkligheten en installatör så till mig en gång kommer jag till ett jobb och kunden står med en påse självinköpta grejer blir timdebiteringen en hundring extra jag tror att jag börjar hålla med honom här verkar det som hantverkare är skurkar lämnar du bilen på en verkstad kostar det ett par tusen att felsöka med en dator
Hur ska den meningen läsas?E elveteran skrev:Håller med dig verkar vara många på den här tråden som har noll koll på verkligheten en installatör så till mig en gång kommer jag till ett jobb och kunden står med en påse självinköpta grejer blir timdebiteringen en hundring extra jag tror att jag börjar hålla med honom här verkar det som hantverkare är skurkar lämnar du bilen på en verkstad kostar det ett par tusen att felsöka med en dator
Det ären helt annan sak.
![Fairlane](https://static.byggahus.se/forum/avatars/s/149/149294.jpg?1496437083)
Fairlane![Premium Premiumikon: Hand](/forum/styles/main/premium/1.png)
Medlem
· Stockholms Län
· 13 608 inlägg
Fairlane![Premium Premiumikon: Hand](/forum/styles/main/premium/1.png)
Medlem
- Stockholms Län
- 13 608 inlägg
Fast det var inte vad som stod i inlägget du citerade. Det stod "Vilket innebär att firman kan säga mot slutkunden att hen bara lagt på 20% men i verkligheten är det 100tals med procent..".C Claes Owe skrev:
Exempel:
Varan kostar 100 kr enligt grossistprislistan, i verkligheten 20 kr. Varan säljs till kund för 120 kr och påstår man då att man lagt på 20% så ljuger man, påslaget är 500%.
Nej, du räknade rätt, men tillskrivs något du inte skrivit.A Andreas Mur skrev:
Klicka här för att svara