H hempularen skrev:
I "normala" affärer, så kan man råka anlita någon som är kanske 20 - 50% dyrare än vad man skulle få betala om man hade bättre koll. Företag som ligger 100% och uppåt mot "gängse prisnivå" betraktar de flesta av oss som bedragare. Lite som taxi träsket var tidigare när ett taxi bolag kunde begära 100 kr för en kortare körning, ett annat taxi bolag tog 5000 för samma tjänst. Det har man nu kommit tillrätta med genom att tillämpa klausuler om "skäligt pris" i konsumetjänstlagen. Bedragarna ligger typiskt bara 100 - 200% över de seriösa numera.

Men i El o VVS branschen försöker man hävda att även 1000% över "normalpris" bara är något som vi konsumenter borde se och förhandla. I alla andra sammanhang är ett företag som lägger sitt pris så, ett rent skojarföretag, som man överhuvudtaget inte pratar med.
Ja fast nu är det långtifrån alla som lägger på de summorna. De flesta är förnuftiga och resonliga. Den här diskussionen handlar enligt min mening inte om de som medvetet lurar folk och lägger på tusentals procent. Det är ändå inte jättevanligt även om det förekommer. Nu låter det ju nästan som alla gör det........
 
Jag har uppfattat det som vanligt. Jag har själv råkat ut för det i liten skala. När jag var lite ny i "renoveringssvängen" av mitt hus, för typ 20 år sedan skulle jag ha en rörkoppling mot de äldre 16mm rören. Antog att det inte fanns på Bauhaus osv. Köpte över disk hos lokala rörfirman. Fick betala ca 350 kr. Sedan såg jag att motsvarande fanns på Bauhaus för 40 kr, då av "okänt" fabrikat, så inte helt jämförbart. Men även Rinkaby rör sålde då för typ 40 kr av samma fabrikat som jag fick betala 350 kr för. Kände mig lurad.

En elektriker jag anlitade för centralbyte. Vi var överens om att jag anskaffade material, mot något högre timpeng. Men så var det interna trådarna i centralen som jag var osäker på, så det fick han ordna. Jag fick 30% "rabatt", det kostade ändå 700% mer än på elbutik.se. Nu var det inga jättepengar ändå, och jag räknade med att det skulle bli "påslag" så jag kände mig inte direkt lurad. Då var det värre att han trots ca 16h arbete med att installera en central, lyckades lämna den med glappande anslutningar till jordfelsbrytarna...
 
99%av alla här tar in rövföretag
13th Marine 13th Marine skrev:
Vad är detta för speciell garanti som elektrikern lämnar? Gör alla det, var finns villkoren?
Sist jag anlitade elektriker fick jag inget garantibevis trots de köpte delar av materialet...
Du har garantin iom fskturan du fick från elektrikern
 
Padde Kvist Padde Kvist skrev:
Jag visste inte att Bauhaus har auktoriserad personal som får lov att göra elinstallationer.

Givetvis kommer de inte ut och bytar ut din jfb om den går sönder. De ersätter produkt, inte jobbet. De FÅR inte göra jobbet. Däremot vet jag inte om de samarbetar med elföretag och där via kan man i så fall få garanti på hela ärendet.

Edit: Köper du din jfb på Bauhaus måste du anlita en elektriker för att installera den. Går den sönder måste du anlita elektrikern igen som kommer och plockar bort den så du kan åka in till bauhuas och få en ny. Sen måste elektrikern vänta på dig tills du kommer tillbaka för att installera den igen.
Och jag skrev inlägget med en stor portion ironi…
 
H Huaooja skrev:
99%av alla här tar in rövföretag

Du har garantin iom fskturan du fick från elektrikern
Var kan jag läsa på om dessa generösa villkor?
 
H Huaooja skrev:
Och jag skrev inlägget med en stor portion ironi…
Jag hoppas det, för det missade jag blankt.
 
@Padde Kvist det vore intressant att veta mer om de garantier ni verkar ha mot kund, får kunden det skriftligen på något sätt?
 
Förmodligen vill varken installatören eller hans grossist visa inköpspriser. Dessutom kanske installatören har en årsbonus så att inköpspriset inte är hans nettopris. Skulle han acceptera att du köper in materielen på Bauhaus så kommer installatören bara ta ansvar för arbetet. Blir det något fel så måste du bevisa att felet beror på arbetet. Är det materielfel får du ta det med Bauhaus och sedan betala för arbetet att byta ut. Ta i stället in fler anbud så kanske du hittar en installatör som just nu har ont om arbetet och lägger ett lägre anbud.
 
R Rohliin skrev:
Skulle elfirman inte köra med påslag så skulle dom istället ha högre timpenning vilket jag tror skulle svida ner för kunderna i längden. Du kan ju ta reda på hur restiden ser ut på egen hand och neka den om dom nu skulle lägga på något sånt. Varför då nye bara köpa materialet själv istället för att tycka hur firman ska göra?
Det är orimliga påslag luktar bedrägeri ! Varför har de långt mycket högre priser jämfört med närmaste stormarknad ? Tja de bjuder ju inte på fika när elektrikern kommer dit och handlar :)
 
C Claes Owe skrev:
Förmodligen vill varken installatören eller hans grossist visa inköpspriser. Dessutom kanske installatören har en årsbonus så att inköpspriset inte är hans nettopris. Skulle han acceptera att du köper in materielen på Bauhaus så kommer installatören bara ta ansvar för arbetet. Blir det något fel så måste du bevisa att felet beror på arbetet. Är det materielfel får du ta det med Bauhaus och sedan betala för arbetet att byta ut. Ta i stället in fler anbud så kanske du hittar en installatör som just nu har ont om arbetet och lägger ett lägre anbud.
Om du ringer installatören efter år och klagar på att ett uttag hsr gått sönder så lär du knappast få något gehör så det där med garantin är bara larvigt faktiskt. Hela anledningen är för att branschen fungerar så att grossisten har ett ordinarie pris som ligger långt över vad det egentligen är pch sedan har elforman rabatt på rabatt på rabatt. Vilket innebär att firman kan säga mot slutkunden att hen bara lagt på 20% men i verkligheten är det 100tals med procent.. Om det inte vore så så skulle ju omöjligen tex bauhus / övrig bygghandel kunna sälja till sina priser för de har samma leverantörer (visst de köper större volym men så stor rabatt är det normalt inte i en branch så att en stor spelar kan sälja till slutkund under små spelares inlöpspris… ) nej så fungerar det inte.
Så det handlar bara om att ta ut ett högre total pris av slutkunden än vad slutkunden förstår att hen får betala.

Sedan är det ju också helt orimligt att den här debatten fortsätter i detta forum.. det verkar vara många små såelare som känner de behöver försvara sin prissättning.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
@Padde Kvist det vore intressant att veta mer om de garantier ni verkar ha mot kund, får kunden det skriftligen på något sätt?
Vad jag vet så har vi inget utformat dokument med vilka garantier vi har. Jag TROR att det körs muntligt. Chefen är jävligt bra på good will och vi är ett lokalt företag med mycket privatpersoner, så han tjänar på att lösa saker även om inte garantin skulle täcka det. Men nej, jag är ganska säker på att vi inte har någon skriftlig garanti, men jag är inte 100 på det.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Padde Kvist Padde Kvist skrev:
Vad jag vet så har vi inget utformat dokument med vilka garantier vi har. Jag TROR att det körs muntligt. Chefen är jävligt bra på good will och vi är ett lokalt företag med mycket privatpersoner, så han tjänar på att lösa saker även om inte garantin skulle täcka det. Men nej, jag är ganska säker på att vi inte har någon skriftlig garanti, men jag är inte 100 på det.
Då är det nog som du säger goodwill och den blir ju tyvärr bara giltig så länge företaget är villigt att uppfylla det.

Tack för trevliga och tydliga svar 😊
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Då är det nog som du säger goodwill och den blir ju tyvärr bara giltig så länge företaget är villigt att uppfylla det.

Tack för trevliga och tydliga svar 😊
Ja det känns faktiskt så. Jag har inte satt mig in i det för jag har inte behövt bry mig. Sen känner jag samtidigt att om man vill behålla sina kunder och få fler måste man ha en bra good will. Visst, man kan inte vara hur generös som helst, då förlorar man inkomst, men om en trogen kund har en armatur som strular och garantin har gått ut kan man byta ut den utan extra kostnad, eller i alla fall mot halva kostnaden, så har man kvar den kunden.
Jag tror att större företag behöver vara tydligare med sina garantier då de tenderar att montera och installera mycket dyrare grejer. Men vi småföretagare har mer svängrum i frågan.
Tack själv för frågorna! Det är kul att tänka efter i banor man inte är van att tänka i :)
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är ju konstigt att andra hantverkare klarar sig på 5-10%.
Det går inte jämföra olika branscher vvs installatörer kanske monterar material för 30tusen per dag och elmontören får nöja sig med 10 tusen om det går bra annars kan det vara småsummor många dagar när jag gör dokumentation efter en installation blir jag automatiskt ansvarig för inkoppling envisas kunden med att köpa själv ska han ha fackkunskaper han missar dessutom garantin som elektriker erbjuder ett ex är elgolvvärme som är 20 år arbeten med grön teknik ger kunden 20 till 50 % på arbete och material. Dessutom har hanverksgrupper med låg materilkostnad en betydligt högre timdebitering larmföretag är en sådan grupp
 
Elgolvvärmen är fel. Fabriken erbjuder 20 år garanti med förutsättningen att behörig har protokollfört kontrollmätningarna. Vem som köpt den har inte med saken att göra.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.