Silly Bear Silly Bear skrev:
Jag har inget imot marginaler såklart behöver företag ha det för att kunna överleva

Det jag vänder mig imot och ingen elektriker någonsin kunnat ge ett vettigt svar på är VARFÖR det måste tas ut på materialet

Skillnaden för företaget borde rimligtvis vara absolut noll.

Men av någon outgrundlig anledning måste den tas på materialet
För att alla kunder bara jämför timpriset och eftersom man inte kan ha ett rimligt timpris för att få det att gå runt så måste man ju ta ut det på materialet istället. Mycket enkelt.
 
Andra hantverkargrupper som snickare har inget problem att gå runt på sin timpenning, och med rimliga marginaler på material. Det finns givetvis kostnader med hantering av materialinköp, godsmottagning, hantera betalning, tid att beställa osv. Så ett nollpåslag vore inte rimligt.

Tjafset om garantin blir jag väldigt trött på. Om en elektriker har en icke försumbar kostnad för garantiåtaganden, så använder han antingen sekunda material, eller så är han okunnig om hur arbetet skall utföras. Och en sådan hantverkare bör man inte anlita.
 
  • Gilla
Jotsat och 5 till
  • Laddar…
E EyEr0n skrev:
För att alla kunder bara jämför timpriset och eftersom man inte kan ha ett rimligt timpris för att få det att gå runt så måste man ju ta ut det på materialet istället. Mycket enkelt.

Så för att kunder vill ha en rimlig aning vad något kommer kosta så är det alltså omöjligt att driva ett företag.?

Aldrig hört talas om det i andra branscher......bara hantverkare som har dessa problem tydligen
 
  • Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Skulle man lägga på 5-10% måste ju allt gå exemplariskt. Tror inte någon hantverkare skulle överleva i längden. Räcker med några garantiärende där grossist inte vill betala och kund är missnöjd. Alternativt att chefen räknat fel.
Detta med att marginalerna ska täcka garantier och allt möjligt .. min erfarenhet är att det framförallt täcker resekostnader men inte till kund utan chefens Mercedes 😅
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Så för att kunder vill ha en rimlig aning vad något kommer kosta så är det alltså omöjligt att driva ett företag.?

Aldrig hört talas om det i andra branscher......bara hantverkare som har dessa problem tydligen
Materialpriset är ju inte hemligt.
Det är ju bara begära in en offert så ser man vad det kostar.

Egentligen är det ju rätt sjukt att man betalar per timme, det belönar ju faktiskt den sega och bestraffar den snabba hantverkaren.

Det vore ju bättre om man alltid tog betalt per "moment" istället, typ som på accord.

Infällt vägguttag 800 kr
Infälld spotlight 1200 kr
Golvvärme 1700 kr per kvm
osv.

Då belönas ju den snabba elektrikern då han kan montera 5 uttag per timme och den sega bara klarar att göra 3 st.

Då är det ju skitsamma vad timmen eller vägguttaget kostar.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Det är rätt ofta det är svårt att få ut materialpriset, speciellt på små jobb, och att få offert på dessa är snudd på omöjligt.

Att få ett fast pris enligt en prislista låter inte alls dumt.
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
E EyEr0n skrev:
Materialpriset är ju inte hemligt.
Det är ju bara begära in en offert så ser man vad det kostar.

Egentligen är det ju rätt sjukt att man betalar per timme, det belönar ju faktiskt den sega och bestraffar den snabba hantverkaren.

Det vore ju bättre om man alltid tog betalt per "moment" istället, typ som på accord.

Infällt vägguttag 800 kr
Infälld spotlight 1200 kr
Golvvärme 1700 kr per kvm
osv.

Då belönas ju den snabba elektrikern då han kan montera 5 uttag per timme och den sega bara klarar att göra 3 st.

Då är det ju skitsamma vad timmen eller vägguttaget kostar.
Det kan kanske vara ett vettigt ackordssystem vid nybygge. Men vid ändringar i gamla hus kan omständigheterna runt omkring påverka tidsåtgången rejält.
 
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nja, varför skulle det behövas?
Typ alla har det tyvärr. En kick back på det man köpt.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ah ok ja då är det nog inget svenska hantverkare använder i alla fall .
Jodå, men man behöver avtala om garantitid. 5 år är vanligt inom offentliga entreprenader. Det är ovanligt till privatpersoner. Vill du ha 5 års garanti så får du betala extra för det.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Andra hantverkargrupper som snickare har inget problem att gå runt på sin timpenning, och med rimliga marginaler på material. Det finns givetvis kostnader med hantering av materialinköp, godsmottagning, hantera betalning, tid att beställa osv. Så ett nollpåslag vore inte rimligt.

Tjafset om garantin blir jag väldigt trött på. Om en elektriker har en icke försumbar kostnad för garantiåtaganden, så använder han antingen sekunda material, eller så är han okunnig om hur arbetet skall utföras. Och en sådan hantverkare bör man inte anlita.
Jämför du med snickare som i större utsträckning än t.ex. elektriker utgör totalentreprenör på så vis att de agerar ”mellanhand” åt elektriker, rörläggare , målare etc. Denna part tjänar alltså pengar på dessa underentreprenörer, genom procentpåslag på deras fakturor. Därtill har snickaren större inköpsvolymer. Det är bara att kolla omsättningen på Kalles Bygg kontra Jockes el så ser du att snickarens omsättning kan vara flera gånger högre trots lika många anställda. 5% vinst är då kanske helt ok för snickaren men för lågt för att elektrikern ska kunna klara en period med ”tuffare tider”.
 
  • Gilla
fam-lundborg
  • Laddar…
Elektrikern behövde ju nyss höga påslag för att inte minska vinstmarginalen på den ökade omsättningen. Det måste ju vara ett mycket större problem problem för snickare. Argumenten för varför det måste vara som det är varierar och går inte ihop.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Jodå, men man behöver avtala om garantitid. 5 år är vanligt inom offentliga entreprenader. Det är ovanligt till privatpersoner. Vill du ha 5 års garanti så får du betala extra för det.
Extra??? Vi betalar redan extra det är ju det tråden handlar om😅
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Detta med att marginalerna ska täcka garantier och allt möjligt .. min erfarenhet är att det framförallt täcker resekostnader men inte till kund utan chefens Mercedes 😅
Min chef kör Volvo så helt fri från Mercedes kontot 😀
 
  • Haha
Farstatjej90
  • Laddar…
Hjälper en butik som säljer blommor där är det 100% påslag. Och praxis enligt dem :)
En konkurrent kör 200% på rosor.
 
E EyEr0n skrev:
Materialpriset är ju inte hemligt.
Det är ju bara begära in en offert så ser man vad det kostar.

Egentligen är det ju rätt sjukt att man betalar per timme, det belönar ju faktiskt den sega och bestraffar den snabba hantverkaren.

Det vore ju bättre om man alltid tog betalt per "moment" istället, typ som på accord.

Infällt vägguttag 800 kr
Infälld spotlight 1200 kr
Golvvärme 1700 kr per kvm
osv.

Då belönas ju den snabba elektrikern då han kan montera 5 uttag per timme och den sega bara klarar att göra 3 st.

Då är det ju skitsamma vad timmen eller vägguttaget kostar.

Jag hade inte haft några som helst problem med det du skriver.

Då skulle också systemet funka precis som jag vill


Ett överskådligt sätt för kunder att jämföra priser.

Problemet nu är ju att speciellt elektriker vill göra jämförelser så svåra som möjligt genom att ha ett timpris och sen tjäna ännu mer pengar på materialet som dom i 99/100 tvingar kunden att köpa annars gör dom inte jobbet


Har skrivit det förut men när jag drog in ström i mitt garage så köpte jag allt material själv eftersom jag har typ samma rabatt på Ahlsell som elektriker har.

Kontaktade de flesta elektriker i närheten av där jag bor och alla utom en firma vägrade göra jobbet när materialet inte var köpt av dom

Dom kunde inte garantera kvaliten på jobbet när dom inte stod för materialet var den vanligaste ursäkten


Konstigt kan man tycka när allt var köpt på Ahlsell och av kvalitets märken.
 
  • Gilla
Mach77777 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.