55 239 läst · 151 svar
55k läst
151 svar
Är det farligt att jorda sig själv
Kopplar man sig själv till jord och sedan orsakar att huset tar eld så tror jag man inte bryr sig så mycket om försäkringspengarna efteråt. Bara en tanke.E esmeralda22 skrev:I det årliga underhållet går jag igenom alla anslutningar ;-)
Ligger det i anläggningsansvaret så är det så. Det är ju taskigt läge att vara villaägare vid en elbrand och de kommer fram till att anläggningsägaren inte haft koll på sin elanläggning och kortfattat... Det är upp till anläggningsägaren att ta in kontrollant och det är upp till försäkringsbolaget att betala ut försäkringspengar vid händelse.
Normal ESD utrustning man köper jordas av i vanliga eluttag med en Jordningskontakt, plug-in! Dessa har dock ett 1mohm skyddsmotstånd inbyggt!harka skrev:
jag tycker du ska sluta med det med detsamma, det är oftast inte farligt, men om du skulle oplanerat komma i kontakt med 230V skulle det inte vara bra alls (jo, de allra flesta kontakterna med 230V är oplanerade)
om huset skyddas av fungerade jordfelsbrytare är chansen att överleva betydligt bättre
att med ett stadigt grepp hålla i ett jordat föremål kan lätt vara dödande om olyckan är framme -- kontakt med 230V kan ske till exempel genom ett trasigt vägguttag, en avskavd/skadad förlängningssladd eller apparatsladd, felkopplade förlängningssladdar eller vägguttag, en mobilladdare av sämre kvalisort som faller isär när du ska flytta på den, en upphängningsspik i väggen som har penetrerat en fasledare och så vidare...
bli inte en i statistiken -- dessa fall tänkte knappast ta livet av sig och tyckte sig nog ha koll på sin omgivning:
2011
- man omkommer då han står på mycket fuktig mark och hans fiskespö kommer åt en luftledning
2014
- man omkommer då han kommer åt en skruv som penetrerat ett strömförande vägguttag på andra sidan väggen och samtidigt höll i ett vattenrör med andra handen
2016
- 87-årig man omkommer då han tar i ett strömförande hölje till sladdvinda, stödde sig mot vattenrör med andra handen
att krama din jordkabel är ekvivalent med att stå på en regntyngd sjökant eller att hålla sig i ett vattenrör
det finns alternativa och säkra alternativ som redan nämnts i tråden
Se under fliken jordning!
https://www.esd-center.se/produkter/esd-skydd/personligt-skydd/jordning-ovrig-utrustning/
Har man inte redan installerat en jordfelsbrytare och jordat av alla uttagen i huset redan så är det dags att göra det! Varit krav vid nybygge sedan 1992!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Är detta farligt impregnerat? Bör jag ha panik?
Byggmaterial & Byggteknik -
Varför var det farligt att bygla nolla + jord i ett uttag vars central är av PEN typ?
El -
Blåbetong - farligt när det är synligt?
Miljö & Hälsa -
Är detta farligt eller bara inte så vackert
El -
Vill gärna höra hur el farligt detta är!
El