54 890 läst · 151 svar
55k läst
151 svar
Är det farligt att jorda sig själv
Renoveringsnovis
· skaraborg
· 286 inlägg
De värsta stötarna av statisk elektricitet har jag fått i tvättstugan eller köket och där borde det vara mer fukt än i sovrum eller?S star_daddy skrev:Graden av obehaglig statisk laddning har nästan helt att göra med luftfuktigheten i rummet. I fuktig luft hinner aldrig någon märkbar statisk elektricitet byggas upp förrän den försvinner "ut i luften". Förr när man hade mycket syntetiska kläder så kunde man ofta få en stöt när man tog i dörrhandtaget på bilen. Om en plastremsa eller dylikt fastnar på händerna så är det också statisk elektricitet (kattskinn mot ebonitstav i skolan). Men om man andas på plastremsorna (fuktig andedräkt) släpper de nästan omedelbart.
Det är Foppa tofflorna som är boven. Hade ett par på jobbet ( sjukhus) fick stötar hela tiden av sängarna. Byt skor!M minimunk skrev:När jag dammsuger i källaren med foppatofflorna på så blir jag väldigt uppladdad. Jag gissar att dammsugarens borst mot betonggolvet skapar en statisk laddning, och eftersom jag med mina foppatofflor är isolerad så blir jag uppladdad.
Jag ogillar den känslan, och våndas över den kommande stöten som jag vet väntar så fort jag rör något annat som är ledande.
Min lösning på det hela har varit att ta en lång koppartråd (1,5mm FK i det här fallet) där jag tvinnar ena änden runt jord-flärparna som sticker ut i ett eluttag, och andra änden på koppartråden håller jag mellan min hand och dammsugarens metallrör. Jag tycker det fungerar bra, men jag oroar mig över en sak:
Kan det här vara farligt? Om det sker ett elfel i någon jordad produkt i hemmet samtidigt - Kan jag då få en stöt eftersom jag är kopplad till jorden?
Det där känner jag igen. Jag tar aldrig i bildörren med handen när jag kliver ur. Sätter ner fötterna och sen stänger jag dörren med armen/armbågen liksom. Då klarar jag mig från obehaget men hör smällen från gnistan.P Paxman skrev:Det här påminner lite om när jag var ung och körde budbil. Under vissa perioder på året fick jag en rejäl kyss varje gång jag klev ur bilen eftersom bilen och jag blivit laddade under färd. Jag kom då på en enkel teknik:
Istället för att öppna dörren med
dörröppningshantaget (plast), sätta ned foten i marken, kliva ur och sedan slå igen dörren (=urladdning när handen vidrörde dörrens metallyta) så öppnade jag dörren, tog tag i dörrens metallyta och satte sedan ned foten i marken innan jag klev ur.
Denna teknik gjorde att urladdningen skedde genom foten/skosulan vilket inte är alls lika obehagligt som när den sker genom handens nakna hud. Den här tekniken sitter fortfarande i ryggmärgen på mig.
För TS kanske enklaste lösningen är att när dammsugningen är klar kliva ur ena tofflan och aktivt jorda med foten?
Ett annat sätt är att alltid möta en ledande yta med knogarna först, typ i affärer eller vid dammsugning av sågspån från masonit som blir rejält laddat, för då känns det inte.
Om man har problem med statisk elektricitet när man åker bil så kan jag tipsa om att åka till butken och köpa en flaska sköljmedel. Blanda 1 del sköljmedel med ca 10 delar vatten i en duschflaska... duscha sedan sätena i bilen lätt med blandningen gnugga in och låt torka.. sedan slipper du det problemet med statisk elektricitet vid bilurklivning.Bellarini skrev:Det där känner jag igen. Jag tar aldrig i bildörren med handen när jag kliver ur. Sätter ner fötterna och sen stänger jag dörren med armen/armbågen liksom. Då klarar jag mig från obehaget men hör smällen från gnistan.
Ett annat sätt är att alltid möta en ledande yta med knogarna först, typ i affärer eller vid dammsugning av sågspån från masonit som blir rejält laddat, för då känns det inte.
Hjälpte en kille med samma problem när jag jobbade på ett bygge. Betongsliparen fick regelbundet stötar av grovdammsugaren. Jag tejpade fast en bit kabel (6mm2) i metallröret till dammsugaren som han med jämna mellanrum rörde vid golvet med. Kabeln var givetvis skalad i bägge ändar. Brukade slå gnistor mellan kabel och golv men han slapp det mesta.
Den här tråden kommer leva länge.
Behåll de kära foppatofflorna och komplettera med en skyddsdräkt för arbete med högspänning.
https://www.tester.co.uk/catu-kit-arc-40-arc-flash-protective-kit-40-cal-cm2-choice-of-size
Behåll de kära foppatofflorna och komplettera med en skyddsdräkt för arbete med högspänning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.tester.co.uk/catu-kit-arc-40-arc-flash-protective-kit-40-cal-cm2-choice-of-size
Ja en liten strömstöt är väl inte så farligt, men när vi lyfte lasthyttelement med en speciell isolering emellan glasfibren på vår fabrik så kunde gnistor hoppa flera dm. Den bästa urladdningen var att lägga styrdonets sladd med stålvire till traversen mot elementet eller ville man sätta sig en stund och må pyton så lade man handen emot elementet och höll styrdonet med andra handen=fy f.........nM minimunk skrev:När jag dammsuger i källaren med foppatofflorna på så blir jag väldigt uppladdad. Jag gissar att dammsugarens borst mot betonggolvet skapar en statisk laddning, och eftersom jag med mina foppatofflor är isolerad så blir jag uppladdad.
Jag ogillar den känslan, och våndas över den kommande stöten som jag vet väntar så fort jag rör något annat som är ledande.
Min lösning på det hela har varit att ta en lång koppartråd (1,5mm FK i det här fallet) där jag tvinnar ena änden runt jord-flärparna som sticker ut i ett eluttag, och andra änden på koppartråden håller jag mellan min hand och dammsugarens metallrör. Jag tycker det fungerar bra, men jag oroar mig över en sak:
Kan det här vara farligt? Om det sker ett elfel i någon jordad produkt i hemmet samtidigt - Kan jag då få en stöt eftersom jag är kopplad till jorden?
Hej hade detta problem för länge sedan på en större industridammmsugare. Vi löste det genom att lägga en tunn vire inne i sugslangen, då försvann uppladdningen inget problem längre. jorda sig själv tilltalar inte mig då man utsätter sig själv för livsfara om man kommer i kontakt med felaktig elutrustning.M minimunk skrev:När jag dammsuger i källaren med foppatofflorna på så blir jag väldigt uppladdad. Jag gissar att dammsugarens borst mot betonggolvet skapar en statisk laddning, och eftersom jag med mina foppatofflor är isolerad så blir jag uppladdad.
Har hänt ett par gånger att jag klippt av sladden till min häcksax. Så då får jag gå in och ner i källaren för att leta reda på en kabelskalare, tejp, skruvmejsel och en sockerbit så jag kan skarva kabeln. På vägen upp brukar jag slå på både säkringen och jordfelsbrytaren.
Föreslår att du dammsuger barfota. Har kommiit på att försöker man skarva en strömförande kabel på en regnvåt gräsmatta barfota leder fotsulorna bort en massa ström. dessvärre inte så mycket ström att säkringen eller jordfelsbrytaren löser ut. Bara fegisar som inte vågar peta på kablar anslutna till fas, nolla eller jord.
Ps kopplar du in en sladd till jorden i väggkontakten och får en stöt vet du med säkerhet att killen som kopplat in alla sladdar kopplat fel eller så kan det vara så att du har fel på en apparat och att jordledningen inte är ansluten vilket kan innebära att lordkabeln blir strömförande. Annars är mitt förslag koppla aldrig in en elkabel till elsystemet för alla tre kavlar kan vara strömförande, möjligen kan du ansluta en kabel till vattenledningen. Själv har jag en fjärrvärmeväxlare som jag måste köra ojordad för att kopplar jag in tre faser nolla och jord löser jordfelsbrytaren ut. Kan bara köra med tre faser och en nolla. Mellan jord och nollan vid värmeväxlaren har jag några volt. Tror att kombinationen av järn koppar och vatten förvandlat rören till ett batteri.
Mina vänner tycker att det är jätteobehagligt när jag leker med ström. Det här tycker jag är jättekul
särskilt när det är guidade turer på slott och man frågar guiden om det finns spöken i slottet. Jag tycker att det är både roligt och spännande att hålla på med både låg och starkspänning
Föreslår att du dammsuger barfota. Har kommiit på att försöker man skarva en strömförande kabel på en regnvåt gräsmatta barfota leder fotsulorna bort en massa ström. dessvärre inte så mycket ström att säkringen eller jordfelsbrytaren löser ut. Bara fegisar som inte vågar peta på kablar anslutna till fas, nolla eller jord.
Ps kopplar du in en sladd till jorden i väggkontakten och får en stöt vet du med säkerhet att killen som kopplat in alla sladdar kopplat fel eller så kan det vara så att du har fel på en apparat och att jordledningen inte är ansluten vilket kan innebära att lordkabeln blir strömförande. Annars är mitt förslag koppla aldrig in en elkabel till elsystemet för alla tre kavlar kan vara strömförande, möjligen kan du ansluta en kabel till vattenledningen. Själv har jag en fjärrvärmeväxlare som jag måste köra ojordad för att kopplar jag in tre faser nolla och jord löser jordfelsbrytaren ut. Kan bara köra med tre faser och en nolla. Mellan jord och nollan vid värmeväxlaren har jag några volt. Tror att kombinationen av järn koppar och vatten förvandlat rören till ett batteri.
Mina vänner tycker att det är jätteobehagligt när jag leker med ström. Det här tycker jag är jättekul
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "kabelskalare"
Avisolertänger
Avisolertänger är specialverktyg designade för att ta bort isoleringen från elektriska kablar utan att skada den inre ledaren. De används ofta inom elektrisk installation och annat arbete där det är viktigt att kunna ansluta ledningar korrekt.
Läs mer
jag tar förgivet att anläggningsägaren har koll på sin anläggning.P Peken skrev:Så länge som all el inklusive jord är rätt kopplat (och inte småglappar heller) i huset så är det så...
Att koppla in sig på jord med en kabel är jämförbart med att sitta utan byxor på diskbänken om du skulle komma åt något strömförande, dvs du passerar snabbt med råge det strömtal genom kroppen som ger ens en gnutta till överlevnadschans.
I det årliga underhållet går jag igenom alla anslutningar ;-)P Peken skrev:
Ligger det i anläggningsansvaret så är det så. Det är ju taskigt läge att vara villaägare vid en elbrand och de kommer fram till att anläggningsägaren inte haft koll på sin elanläggning och kortfattat... Det är upp till anläggningsägaren att ta in kontrollant och det är upp till försäkringsbolaget att betala ut försäkringspengar vid händelse.