Status
Inte öppen för fler kommentarer.
ylven ylven skrev:
Det är därför vargarna ska bort.
Bilarna då? ;)
 
Jetkokos Jetkokos skrev:
Det finns en jättebra hemsida i sådana fall för dessa hundägare. www.boohoo.com

Synd bara att det är kläder de säljer och inte självömkan. Kan vara samma sak för vissa iofs…
det finns en ännu bättre hemsida

https://www.norma-ammunition.com/sv-se
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
A
VidarH VidarH skrev:
Bilarna då? ;)
ge mp några år till så är det fixat;)
 
VidarH VidarH skrev:
Bilarna då? ;)
Jag vet inte vad du har din bil till, men jag använder min till massor med nyttiga ändamål, ta mig till jobbet osv.

Vargarna tillför ingenting, de bara skapar lidande och minskar den biologiska mångfalden. Det är världens mest framgångsrika rovdjur, det finns ingen som helst anledning till hålla en stor vargstam här.
 
  • Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Absolut inte det mest framgångsrika rovdjuret... Det är människan.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
A
ylven ylven skrev:
Jag vet inte vad du har din bil till, men jag använder min till massor med nyttiga ändamål, ta mig till jobbet osv.

Vargarna tillför ingenting, de bara skapar lidande och minskar den biologiska mångfalden. Det är världens mest framgångsrika rovdjur, det finns ingen som helst anledning till hålla en stor vargstam här.
Hade de hållit den på låg nivå.. säg ca 25-30 individer och aktivt jobbat med inavelsfrågan så hade det varit en sak... Men när inte ens staten vet hur många djur de äger... Då har de förlorat kontrollen...
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
A
VidarH VidarH skrev:
Absolut inte det mest framgångsrika rovdjuret... Det är människan.
Nu är inte människan något djur..
Så det argumentet håller inte...
människan är en påverkande individ av vår omgivning.. Men utan hjälpmedel hade vi varit utdöda.. Så vi är inte så effektiva från grunden..
 
  • Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Men när inte ens staten vet hur många djur de äger... Då har de förlorat kontrollen...
Varför måste staten veta exakt hur många vargar det finns? Och hur ska det gå till rent praktiskt att hålla koll på varenda varg som dör och valp som föds naturligt?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det har jag efter över sextio år i livet, snappat upp, här och var. Men den största informationskällan ,är jägare jag känner. Ett tiotal sisådär. Fullt logiskt, bekräftar de att vargarna naturligtvis tar den mest lättfångade middagsmaten. De må vara "fega". Men inte dumma! Dvs. Effektiva "mördare", likt ekorrar som tar blåmesungar och inte fullvuxna skator.
"Mördare", "fega", "plågar" är epitet, signerat av små barn, som inte förstår att naturen är ett enda stort -äta eller ätas. Att "vuxnas" brist på argument, tvingar dem till samma infantila nivå, förvånar mig faktiskt

Staffans
Då ljög du ju när du pratade om sjuka och svaga...

Och att sen exkludera mäniskan rätt att vara en del av naturen genom jakt och den mat som då skapas är ju mer än infantilt.

/ATW
 
VidarH VidarH skrev:
Absolut inte det mest framgångsrika rovdjuret... Det är människan.
Ja, det får jag ge dig rätt i.
Människan är också det enda djur som kan missgynna sin egen art till förmån för en annan utan att samma sak skulle ske tillbaka.

De som argumenterar att vargar har sin egen rätt att leva här borde också frivilligt upplåta sina genitalier till flatlöss mm. Vad är skillnaden?

Vargar ändrar inga floder, det var en grovt okunningt och tendensiös film. Här kan du läsa mer:https://www.accuweather.com/en/weat...hanged-entire-ecosystem-flow-of-rivers/349988

Den mest hotade biologiska mångfalden vi har i sverige är betesmark och slåtterängar, vilka är beroende av tamdjur. Tamdjur som inte går att hålla där det finns varg.

Rovdjursavvisande stängsel har ingen vetenskaplig underbyggnad och har flera gånger forcerats av vargar.
https://www.ja.se/artikel/54074/rovdjursstangsel-saknar-vetenskapligt-stod.html
Bidraget betalar bara en bråkdel av kostnaden och är så begränsat i hur många som kan få det och på vilken mark man kan sätta upp det att det är helt marginellt.

Vargar tar heller inga vildsvin utan konkurrerar med oss om den klimatsmarta maten. Jägare måste vi ha i alla fall, för utan jägare ingen mat på åkern.

Sist men inte minst, varg är som en psykopatisk mördare som äter på offret innan det är dött och dessutom dödar fler än nödvändigt. Ja, det är naturen, men det gör inte lidandet mindre för offren. Hellre död av en välriktad kula än äten levande.
https://www.jaktjournalen.se/filmade-nar-varg-at-levande-radjur-i-tradgarden/
Titta om du inte är kräsmagad...
 
  • Gilla
Krux och 2 till
  • Laddar…
K
Maskintok skrev:
Hur vet du att det finns eller inte finns varg?
i trådens fall fanns inget bekräftat revir..
Då hade alltså inte myndigheterna koll på om där fanns varg eller ej...
Då är det inte heller lättare för jägaren att veta... Så åter igen är vi på att ha koll på sina djur.. gäller Jägare som staten..
Det hade jag med velat veta hur man vet att det finns varg eller ej
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
En del får det verkligen att låta som att människan står över naturen............så är det inte kan jag säga. Är det inte vargar så är det nåt annat. Lite döda hundar är en sak men jag tycker vi, alltså människan hellre ska lägga krut på att förhindra andra katastrofer som dödar åtskilligt fler. Översvämningar måste väl kunna utrotas eller? Det är ju förskräckligt, jag hatar regn dessutom så det tycker jag vi sätter igång med.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Varför måste staten veta exakt hur många vargar det finns? Och hur ska det gå till rent praktiskt att hålla koll på varenda varg som dör och valp som föds naturligt?
staten måste inte det exakt, men för att kunna ha en god hållning till djurhållning och jakt så bör staten kunna ta fram vital information över sina individer..
Det finns dessutom i våra myndigheter tjänstemän som är avlönade för att just räkna och spåra varg.. ska inte du göra rätt för lönen?

med en striktare linje över antalet individer och statliga Jägare som håller inaveln låg så kan nya individer tillföras... Men som det är idag så godkänner man jakt för att hoppas på att jägarna hittar rätt individ...
För att sedan inplanera nya individer..
 
ylven ylven skrev:
Jag vet inte vad du har din bil till, men jag använder min till massor med nyttiga ändamål, ta mig till jobbet osv.

Vargarna tillför ingenting, de bara skapar lidande och minskar den biologiska mångfalden. Det är världens mest framgångsrika rovdjur, det finns ingen som helst anledning till hålla en stor vargstam här.
Om man nu är filosofisk, vad har du för arbete? Är det verkligen "nyttigt" för planeten eller leder ditt liv och ditt arbete till lidande och minskar den biologiska mångfalden? Många av oss jobbar med saker som tär på naturen och egentligen inte "förbättrar" världen med annat än skapar lite bekvämare vardag för oss människor.

Vad tillför egentligen någon av oss i det långa loppet? Sen finns det faktiskt många som utifrån nuläget vi är i gör vår värld bättre att leva i. Men ganska många jobb är faktiskt destruktiva eller enbart för att öka några individers egna välmående.

Att identifiera "nytta" är inte helt enkelt. Att klassa jakt som nyttigt eller hobby är samma sak. Man kan bolla detta fram och tillbaka.

Kanske räcker det att vi alla ska få plats och ha ett hyfsat bra och i längden hållbart liv?
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
en hund som fått höga betyg på utställning och jaktprov kan ha ett värde uppåt 100-150000...utställning & prov görs som en del i avelsarbetet.
Så det är ett ekonomiskt problem?
Tror Maskintok skrev att det var statens ansvar, och visst skulle staten ha råd att ersätta ett par hundar för det beloppet varje år. Vet ej hur det folkliga stödet är för detta.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.