Status
Inte öppen för fler kommentarer.
J JohanLun skrev:
Jo, men vad tillför du (och visst det går inte att ta på individnivå, men vi kan ta det som exempel) - många har som yrke fullkomligt meningslösa saker som inte tillför något till planeten. Även om det är till gagn för enstaka individer... Om du blir mätt eller vargen blir mätt... Vad tillför du, jag och de andra som skriver i denna tråden?

Är det ett krav att varje levande varelse "tillför" något? Då vet jag väldigt många människor som vi skulle kunna ifrågasätta existensen av...
Som småskalig lantbrukare med betesdjur så tillför jag i alla fall, om inget annat, biologisk mångfald. Som kommer att försvinna om vargen etablerar sig i mitt närområde.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Kanske dags att läsa på om hur det där med ekosystem fungerar. Såväl vargen som betesdjuren bidrar till den biologiska mångfalden i naturen.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
ylven ylven skrev:
Som småskalig lantbrukare med betesdjur så tillför jag i alla fall, om inget annat, biologisk mångfald. Som kommer att försvinna om vargen etablerar sig i mitt närområde.
ja dina djur och du drabbas ja och det är såklart olyckligt men det går antagligen ganska lätt att lösa. Har inte hört att det ska vara nån brist på den typen av djur.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Många beteshagar är gräsodlingar med mycket liten biologisk mångfalld. Ängsmark förekommer i princip inte alls i dagens jordbruk.
 
Staffans2000
A ArneTW skrev:
Då ljög du ju när du pratade om sjuka och svaga...

Och att sen exkludera mäniskan rätt att vara en del av naturen genom jakt och den mat som då skapas är ju mer än infantilt.

/ATW
Ljög jag? Var? Läste om mitt inlägg för att se om jag missat ett "inte" eller så. Men fan inget. Så, kan du förtydliga dig lite?

Staffans
 
Staffans2000
ylven ylven skrev:
Sist men inte minst, varg är som en psykopatisk mördare som äter på offret innan det är dött och dessutom dödar fler än nödvändigt. Ja, det är naturen, men det gör inte lidandet mindre för offren. Hellre död av en välriktad kula än äten levande.
Jösses.
Snacka om psykopat!

Varför skulle vargen vänta tills bytet är dött, när det är effektivare att äta så fort som möjligt?
Är steklar som lägger sina ägg i levande larver, psykopater de med?

Du har ingen koll alls. Eller Hur?

Staffans
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
A
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jösses.
Snacka om psykopat!

Varför skulle vargen vänta tills bytet är dött, när det är effektivare att äta så fort som möjligt?
Är steklar som lägger sina ägg i levande larver, psykopater de med?

Du har ingen koll alls. Eller Hur?

Staffans
Och detta tillförde?
att kalla folk för psykopat, är det ett argument som ska få motståndaren svag eller giva dig övertag i debatten?
 
Staffans2000
skoge skoge skrev:
du förstår inte principen...om jag äger min mark,ingen meddelar att det har kommit varg på marken eller har bildats ett revir i närheten.
är det då mitt fel att hunden blir tagen av varg?
Ja. Självklart!
Vems skulle det annars vara?

Staffans
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Den här tråden har spårat ur i politiska diskussioner så jag stänger den. Jag gjorde ett tappert försök att rensa bort politiska kommentarer men gav upp på sidan 11 - det är ett för stort jobb.

§ 4.8 Diskutera politik
Vi diskuterar endast bostadspolitik på Byggahus.se. Anledningen till det är att politiska diskussioner tenderar att spåra ut och vi blir ovänner med varandra, vilket hindrar diskussionen om vårt kärnämne - hus, bygga och renovera. Därtill ställer politiska diskussioner orimliga krav på moderering. Särskilt dålig erfarenhet har vi av diskussioner om invandring. Därför unviker vi även bostadsrelaterade diskussioner om invandring.

/Moderator
 
  • Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.