Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Maskintok, jag tror du lägger för stor del att fundera på vilken politiker som gjort vad. Jag tror du får mer sinnesfrid om du accepterar att folket väljer politiker och de hittar på mer eller mindre dumheter. Så får man bara finna sig i det. Det var bland det viktigaste (och kanske enda) jag lärde mig på att göra lumpen. Man blev satt i nåt mot sin vilja, det var omöjligt att ta sig därifrån (iallafall på kort sikt) och det var rätt gott om idioter som hittade på än mer idiotiska och meningslösa saker man skulle göra. Det enda sättet att inte bli tokig är att bara inse att man får följa minsta motståndets lag.

Och, jag är i grunden positiv till allmän värnplikt och vårt försvar. Men tyvärr var en stor del av de fastanställda på lägre positioner inte de vassaste knivarna i lådan om man säger så. Jag har numera flera kring mig som jobbar med eller inom försvaret och på högre nivå och som helhet så har jag förtroende för denna organisation och tror att många som jobbar där både är kompetenta och kanske mer intresserade av sitt jobb än i många andra yrken. Men just de som slussade runt värnpliktiga när jag gjorde lumpen, där fanns några som var riktigt tappade...

Det bästa vi kan göra är att tipsa våra vänner och bekanta om bra partier att rösta på. Att kasta skit på politiker gör bara att folk röstar än mer på små missnöjespartier som gör det än sämre att få igenom vettiga beslut.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
en hund som fått höga betyg på utställning och jaktprov kan ha ett värde uppåt 100-150000...utställning & prov görs som en del i avelsarbetet.
Jo, dumt då att släppa den om det finns varg. Om man har en Ferrari kanske man inte ska långtidsparkera den i Rinkeby heller... :D
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
A
Jetkokos Jetkokos skrev:
2021-1936= ett årtal som inte går emot mitt inlägg. ;)
vet inte att jag argumenterat emot ditt inlägg, men du bör nog kolla vart sossarna har stigit upp ifrån... palme var mer kommunist än sosse.. Men sossarna har sina anor i kommunismen..
 
P Pin skrev:
Så det är dåliga jägare som inte kan träffa en varg som anfaller deras hund?
försök du...stor skillnad att sitta på ett forum och att göra det i verkligheten
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Jetkokos Jetkokos skrev:
Finns ju försäkring för sånt.
försäkringen täcker inte avelsvärdet
 
A
J JohanLun skrev:
Maskintok, jag tror du lägger för stor del att fundera på vilken politiker som gjort vad. Jag tror du får mer sinnesfrid om du accepterar att folket väljer politiker och de hittar på mer eller mindre dumheter. Så får man bara finna sig i det. Det var bland det viktigaste (och kanske enda) jag lärde mig på att göra lumpen. Man blev satt i nåt mot sin vilja, det var omöjligt att ta sig därifrån (iallafall på kort sikt) och det var rätt gott om idioter som hittade på än mer idiotiska och meningslösa saker man skulle göra. Det enda sättet att inte bli tokig är att bara inse att man får följa minsta motståndets lag.

Och, jag är i grunden positiv till allmän värnplikt och vårt försvar. Men tyvärr var en stor del av de fastanställda på lägre positioner inte de vassaste knivarna i lådan om man säger så. Jag har numera flera kring mig som jobbar med eller inom försvaret och på högre nivå och som helhet så har jag förtroende för denna organisation och tror att många som jobbar där både är kompetenta och kanske mer intresserade av sitt jobb än i många andra yrken. Men just de som slussade runt värnpliktiga när jag gjorde lumpen, där fanns några som var riktigt tappade...

Det bästa vi kan göra är att tipsa våra vänner och bekanta om bra partier att rösta på. Att kasta skit på politiker gör bara att folk röstar än mer på små missnöjespartier som gör det än sämre att få igenom vettiga beslut.
Jag har god sinnesfrid.
Men jag tycker om historia.. tydligen så får man inte göra det.. Då är det som med vargen... ni som tycker om varg får göra det..
Men ni får ta att folk ifrågasätter det..
lika som jag tar att man ifrågasätter varför jag läser i historiken...
 
Nja. Utrotad är väl ändå lite väl starkt då det fanns en handfull individer kvar? Men nära på utrotad. Nu när vi har en vargstam så bör de individerna vara starka nog att ta sina byten snabbt samt att de bör få inpräntat att människor är farliga. Hur det ska gå till om man skjuter av med klinisk precision istället för att skrämma iväg vet jag inte riktigt? The dead don't speak...
Att en jakthund hamnar i trångmål ser jag som mindre av ett problem än att det plockas små aptitretare inne i bebyggelse ett par steg från människor. Å andra sidan har aptitretare plockats av andra hundar också sedan länge så jag vet inte hur statistiken ser ut med, respektive utan varg i det fallet.
 
skoge skoge skrev:
försäkringen täcker inte avelsvärdet
Det finns en jättebra hemsida i sådana fall för dessa hundägare. www.boohoo.com

Synd bara att det är kläder de säljer och inte självömkan. Kan vara samma sak för vissa iofs…
 
A
J JohanLun skrev:
Jo, dumt då att släppa den om det finns varg. Om man har en Ferrari kanske man inte ska långtidsparkera den i Rinkeby heller... :D
Hur vet du att det finns eller inte finns varg?
i trådens fall fanns inget bekräftat revir..
Då hade alltså inte myndigheterna koll på om där fanns varg eller ej...
Då är det inte heller lättare för jägaren att veta... Så åter igen är vi på att ha koll på sina djur.. gäller Jägare som staten..
 
Maskintok skrev:
Jag har god sinnesfrid.
Men jag tycker om historia.. tydligen så får man inte göra det.. Då är det som med vargen... ni som tycker om varg får göra det..
Men ni får ta att folk ifrågasätter det..
lika som jag tar att man ifrågasätter varför jag läser i historiken...
Jo, det får man, och vill man irritera folk på forum så får man ju göra det... Iallafall i oftopic sektionen... Medans man väntar på svar i de riktiga byggdelen av forumet... :D
 
A
VidarH VidarH skrev:
Nja. Utrotad är väl ändå lite väl starkt då det fanns en handfull individer kvar? Men nära på utrotad. Nu när vi har en vargstam så bör de individerna vara starka nog att ta sina byten snabbt samt att de bör få inpräntat att människor är farliga. Hur det ska gå till om man skjuter av med klinisk precision istället för att skrämma iväg vet jag inte riktigt? The dead don't speak...
Att en jakthund hamnar i trångmål ser jag som mindre av ett problem än att det plockas små aptitretare inne i bebyggelse ett par steg från människor. Å andra sidan har aptitretare plockats av andra hundar också sedan länge så jag vet inte hur statistiken ser ut med, respektive utan varg i det fallet.
Den räknades som utrotad i Sverige.
Och skulle ha förblivit så.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Att ha lösspringande hundar i en skog där varg finns, är väl lika ansvarstagande som att sätta sina barn med hink och spade mitt på en väg och sedan gråta ut i kvällsblaskorna och förbanna alla bilister.

Staffans
Det är därför vargarna ska bort.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
J JohanLun skrev:
Ja, och vill man irritera folk på forum så får man ju göra det... Iallafall i oftopic sektionen... Medans man väntar på svar i de riktiga byggdelen av forumet... :D
precis.. det är helt valfritt..
Vad är det som säger att det är just inte det jag gör varje dag?
retar folk med flit...;)
 
  • Haha
JohanLun
  • Laddar…
ylven ylven skrev:
Det är därför vargarna ska bort.
välkommen
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Att ha lösspringande hundar i en skog där varg finns, är väl lika ansvarstagande som att sätta sina barn med hink och spade mitt på en väg och sedan gråta ut i kvällsblaskorna och förbanna alla bilister.

Staffans
En bilist ska ha koll över sin körning och kunna framföra sitt fordon på vägen... även kunna stanna vid hinder eller oförutsedda händelser...
Kör du på det barn på vägen pga att du brustit så har du inte gjort din läxa i att göra en analys på ditt framförande av fordonet.

En lösspringande hund har inte alls samma regelverk att beakta sig efter... Och inte kan den räkna ut att varg kan finnas i området..
jägaren har sitt ansvar och staten sitt..
plocka billiga poäng med en massa saker som inte hänger ihop med frågan..

Men att argumentera utan vissa påhopp fixar du inte..
Så varför skulle återinförandet av varg varit och vara en bra sak?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.