Status
Tråden går ej att kommentera.
A
J JohanLun skrev:
Håller med att det i stort är en politisk fråga.

Map bilderna på de skadade älgarna. Naturen är grym ibland. Det är förstås trist när djur får lida - även om andra djur "naturligt" orsakat detta. Jag är "djurvän" med det att jag helst ser att djur slipper lida, men ibland måste man inse att vi inte kan lägga oss i allt. Och är det vargar som flippat ut så får man hoppas att systemet gör att man kan avliva just de individerna och faktiskt hjälpa naturen.
handlar inte så mycket om det..
Det som många har och börjar ställa sig är frågan...

Tänk om dessa individer som inte klarar av att döda effektivt, just är som vittnen säger utplanterade vargar, och därför inte klarar av att vara effektiva i sitt agerande..

misslyckas kan alla göra men inte i dessa grader och dessutom så nära bebyggelser...
något är fel i hur vargar beter sig...
Jag är övertygad om att projekt varg fortfarande är aktivt och bedrivs i stor skala..
Även om myndigheter och dess tjänstemän är duktiga på att gömma dokument om det...
 
A
J JohanLun skrev:
Kan det vara så att vårt sätt att hålla tamdjur gör att vargarnas naturliga beteende störs?
knappast.
Men det var aldrig nå problem förr innan vargstammen fick växa sig utom kontroll..
 
Maskintok skrev:
knappast.
Men det var aldrig nå problem förr innan vargstammen fick växa sig utom kontroll..
Du menar för 200 år sedan då vi hade 1500 vargar i sverige?
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
"Vargen tar bara sjuka och skadade djur!" - Vargfakta
[länk]

En i stacken av det oändliga material som finns i frågan..
SLU ska syssla med skog.. det klarar de av med vargfrågan har de svårt med.
Du argumenterar mot argument som ingen framfört. Får är extremt lätt dödade även om de ät fullt friska. Det var älg vi pratade om när påståendet om att de främst tar unga eller sjuka djur. Inte instängda tamdjur.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:
Du argumenterar mot argument som ingen framfört. Får är extremt lätt dödade även om de ät fullt friska. Det var älg vi pratade om när påståendet om att de främst tar unga eller sjuka djur. Inte instängda tamdjur.
vi diskuterar älg, rådjur, hundar allt som varg dödar.. Så jo då får är inräknade.. även renar..
 
useless useless skrev:
Du menar för 200 år sedan då vi hade 1500 vargar i sverige?
delvis var det ett mindre problem då.
då jagades vargen hårdare och blev räddare för människan
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
människan kan älta sånt här i evigheter.............finns inga enkla svar. Det enda man kan säga är att "dont f..ck with mother nature"......
Vem ger oss liksom rätt att försöka styra upp naturlagar och typ tycka det är förskräckligt att en lös hund i naturen blir tagen av en varg. Mycket märkligt.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Du menar för 200 år sedan då vi hade 1500 vargar i sverige?
under 1850 talet dödades 1850 vargar i sverige.. om det inte är att kontrollera en stam så vet inte jag.. Då tog man ner den till kontrollbar nivå... nu vet ju inte ens staten själv hur många som finns... Man gissar på 395 st... Men man är inte säker... vilken bra koll man har....
 
A
S Stefan1972 skrev:
människan kan älta sånt här i evigheter.............finns inga enkla svar. Det enda man kan säga är att "dont f..ck with mother nature"......
Vem ger oss liksom rätt att försöka styra upp naturlagar och typ tycka det är förskräckligt att en lös hund i naturen blir tagen av en varg. Mycket märkligt.
mycket märkligt att man valde att återinföra ett utrotat djur på bra grunder...
 
useless useless skrev:
Du menar för 200 år sedan då vi hade 1500 vargar i sverige?
Och eftersom kommunismen kom till Sverige först hundra år senare, när vargstammen började minska, så finns det ju en klar korrelation här mellan det ökade antalet kommunister och det minskade antalet vargar. Tvärtemot vad diverse vänsterhatare skrivit tidigare i tråden... :D

...om man nu följer deras bristande logik alltså.
 
  • Haha
  • Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
människan kan älta sånt här i evigheter.............finns inga enkla svar. Det enda man kan säga är att "dont f..ck with mother nature"......
Vem ger oss liksom rätt att försöka styra upp naturlagar och typ tycka det är förskräckligt att en lös hund i naturen blir tagen av en varg. Mycket märkligt.
Ja, jag har läst hela tråden men inte lyckats utläsa vad som är problemet om en handfull hundar dödas av varg varje år.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
mycket märkligt att man valde att återinföra ett utrotat djur på bra grunder...
Jag tror det blev ett syftningsfel där. Var det bra grunder att det utrotades eller återinfördes?
 
Förlåt en dum fråga, finns det nåt hinder från att stängsla in sin mark med höga staket om man vill försöka hålla vargen ute? Jag antar att man pga allemansrätten inte får avstänga området helt, men om man har grindar som kan öppnas och stängas av människor? Kanske inte realistiskt på stora arealer, men för ett mindre område där man håller får eller lösspringande husdjur?
 
P Pin skrev:
Ja, jag har läst hela tråden men inte lyckats utläsa vad som är problemet om en handfull hundar dödas av varg varje år.
Jag är ledsen, men jag kan inte hjälpa till med den här bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
[bild]
Att en eller flera hundar dödas av varg är fakta, det tror jag ingen förnekar. Jag förnekar iaf inte detta då det var just precis det jag skrev i inlägget du nyss svarade på. Du svarade däremot inte på min enkla fråga.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Förlåt en dum fråga, finns det nåt hinder från att stängsla in sin mark med höga staket om man vill försöka hålla vargen ute? Jag antar att man pga allemansrätten inte får avstänga området helt, men om man har grindar som kan öppnas och stängas av människor? Kanske inte realistiskt på stora arealer, men för ett mindre område där man håller får eller lösspringande husdjur?
finns "rovdjursavvisande" stängsel...110 cm höga elstängsel,vanligt med vargattacker ändå

för övrigt så är det vansinne att djurägare ska anses vara skyldiga att hålla vargen ute,du är ansvarig för dina egna djur
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.