Status
Inte öppen för fler kommentarer.
A
De såg Haverövargar plåga älg - Jakt & Jägare
https://www.jaktojagare.se/kategorier/aktuellt/de-sag-haverovargar-plaga-alg-20131210/

Plågad älgkalv efter vargattack - Jakt & Jägare
https://www.jaktojagare.se/kategorier/varg/plagad-algkalv-efter-vargattack-20200123/

vargen är ingen effektiv mördare, den är en plågoande in i det sista..
Om det nu inte är så att det rör sig om utplantering av varg... Vilket skulle förklara många observationer av plågoagerande...
Att de helt enkelt inte är lärda från naturen att döda effektivt..

Men nu som inte tror att en varg är en plågoande... kolla på youtube när de sliter sönder rävar, hundar varandra mm..
Och lämnar dem levande in i det sista...

Finns inget vackert med ett plågo djur..
tvärtom...

A
Vargen i Tierp sköts efter polisbeslut - Jakt & Jägare
https://www.jaktojagare.se/kategorier/varg/vargen-i-tierp-skots-efter-polisbeslut-20190129/

Skadat rådjur med synliga sår i snötäckt skogsmiljö, vilket illustrerar inläggets diskussion om vargangrepp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadat älgdjur med uppslitna sår på huvudet på en grusväg.
Skapa konto
Skadat djur med allvarliga blodiga skador på huvudet.
Skapa konto

Dessa djur levde fortfarande när eftersöksjägare och småviltjägare fann dem.. Då tog plågan slut för dessa... tack och lov..
Men plågoandarna fanns kvar tyvärr..

vackert med varg?
Detta är sanningen varje dag..

• Gilla
skoge
  • Laddar…
K Krille_90_ skrev:
Låt bli att gå in och läs tråden så? Svårare är det väl för fan inte?!
Ett problem är att både trådrubrik och första posten bara citerar en nyhet utan inriktning på vad TS tycker eller vill diskutera så tråden kan innehålla nästan vad som helst.

A ArneTW skrev:
Rent skitsnack.

Vargar väljer inte utan är effektiva mördare som tar älgar både stora och små.

Var får du din drömstatistik ifrån?

Jägare och jaktvårdsområden har ofta begränsningar i vad som får skjutas för att tillse en frisk stam.

och inte urskiljningslöst dödande som vargarna gör.

Jag blir förvånad hur mycket vargkramar/jägarhataråsikter det finns på detta forum.

ATW
Visst försöker man skuta av på det viset. Men stora tjurar är väldigt eftertraktade. De finns i princip inte tjurar med stora horn söder ut. De har skjutits bort. Varg går sällan på vuxna friska älgar. De tar mest kalv och sjuka djur. Så din bild av det stämmer inte riktigt.

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
A
K Krille_90_ skrev:
Låt bli att gå in och läs tråden så? Svårare är det väl för fan inte?!
Jo då.. vänstergnäll..
Man får inte kritisera regeringsbeslut..
speciellt inte om man blir påverkad i vardagen av detta.. samla ihop all varg och hägna in Stockholm... Så får vi se hur länge det dröjer innan djuren är väck ur landet...

• Haha
frasen_36
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Visst försöker man skuta av på det viset. Men stora tjurar är väldigt eftertraktade. De finns i princip inte tjurar med stora horn söder ut. De har skjutits bort. Varg går sällan på vuxna friska älgar. De tar mest kalv och sjuka djur. Så din bild av det stämmer inte riktigt.
Du menar att det någonsin funnits stora horn söderut? när då?

Så nu kommer det fram... kalvar också?

Vad har du för bevis på att vargar tar sjuka djur? Hur många "sjuka" älgar tror du det finns?

/ATW

• Gilla
1
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
stämmer inte,en varg går även på vuxen,frisk älg...går på bakbenen på älgen

• Gilla
1
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
stämmer inte,en varg går även på vuxen,frisk älg...går på bakbenen på älgen
bakbenen, den andra på halsen..
tredje på frambenen..

A
D Daniel 109 skrev:
Nä varg tar gärna älgko..
björn tar gärna kalven..
Varför?

dör älgkon finns det en döende kalv eller 2..
björnen orkar inte hålla på med sadism och slår ryggen av älgkon om den vill men rusar hellre kort sträcka och får tag i kalven istället..

Det är ju förvisso Off Topic-delen det ligger i så fortsätt.
Men jag har svårt att se hur givande debatt det är då så pass stor del av argumenten är baserat på politisk tillhörighet? Framförallt när det bara är jag (?) som har angivit att jag faktiskt är en del av den väldigt hatade vänstern? Resten har sagt att de -inte- är vänster... Så högakningsfullt, skärpning.

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
A ArneTW skrev:
Rent skitsnack.

Vargar väljer inte utan är effektiva mördare som tar älgar både stora och små.

Var får du din drömstatistik ifrån?
.
Jägare och jaktvårdsområden har ofta begränsningar i vad som får skjutas för att tillse en frisk stam.

och inte urskiljningslöst dödande som vargarna gör.

Jag blir förvånad hur mycket vargkramar/jägarhataråsikter det finns på detta forum.

ATW
Det har jag efter över sextio år i livet, snappat upp, här och var. Men den största informationskällan ,är jägare jag känner. Ett tiotal sisådär. Fullt logiskt, bekräftar de att vargarna naturligtvis tar den mest lättfångade middagsmaten. De må vara "fega". Men inte dumma! Dvs. Effektiva "mördare", likt ekorrar som tar blåmesungar och inte fullvuxna skator.
"Mördare", "fega", "plågar" är epitet, signerat av små barn, som inte förstår att naturen är ett enda stort -äta eller ätas. Att "vuxnas" brist på argument, tvingar dem till samma infantila nivå, förvånar mig faktiskt

Staffans

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Det är ju förvisso Off Topic-delen det ligger i så fortsätt.
Men jag har svårt att se hur givande debatt det är då så pass stor del av argumenten är baserat på politisk tillhörighet? Framförallt när det bara är jag (?) som har angivit att jag faktiskt är en del av den väldigt hatade vänstern? Resten har sagt att de -inte- är vänster... Så högakningsfullt, skärpning.
Håller med att det i stort är en politisk fråga.

Map bilderna på de skadade älgarna. Naturen är grym ibland. Det är förstås trist när djur får lida - även om andra djur "naturligt" orsakat detta. Jag är "djurvän" med det att jag helst ser att djur slipper lida, men ibland måste man inse att vi inte kan lägga oss i allt. Och är det vargar som flippat ut så får man hoppas att systemet gör att man kan avliva just de individerna och faktiskt hjälpa naturen.

Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det har jag efter över sextio år i livet, snappat upp, här och var. Men den största informationskällan ,är jägare jag känner. Ett tiotal sisådär. Fullt logiskt, bekräftar de att vargarna naturligtvis tar den mest lättfångade middagsmaten. De må vara "fega". Men inte dumma! Dvs. Effektiva "mördare", likt ekorrar som tar blåmesungar och inte fullvuxna skator.
"Mördare", "fega", "plågar" är epitet, signerat av små barn, som inte förstår att naturen är ett enda stort -äta eller ätas. Att "vuxnas" brist på argument, tvingar dem till samma infantila nivå, förvånar mig faktiskt

Staffans
https://www.landlantbruk.se/lantbruk/vargarna-gravde-sig-in-i-hagen-och-dodade-far/

dödar man 22 får i en attack då handlar det inte om att äta

• Gilla
1
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
[länk]

dödar man 22 får i en attack då handlar det inte om att äta
Kan det vara så att vårt sätt att hålla tamdjur gör att vargarnas naturliga beteende störs?

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.