50 177 läst · 348 svar
50k läst
348 svar
Älvsbyhus - Kalla Fakta
Klart jag fattar att alla som jobbar på fabriken i älvsbyn inte bor i älvsbyn, men stora flertalet gör nog det...är själv där uppifrån (grannbyn Boden och folk pendlar inte i lika stor utsträckning som i tex mälardalsregionen. Man väljer att bo där man jobbar.magnuse74 skrev:Och du förutsätter att alla anställda är bosatta i Älvsbyn? Så är inte fallet...
Sedan har Älvsbyn 8545 invånare och inte 7200, även om det spelar mindre roll för den procentuella fördelningen. "Fyrkanten" som helhet har ca 150 500 inv så utgår man från mer relevanta siffror rör det sig om runt 0,1% av befolkningen i den regionen.
Men som sagt. Fabriken i Älvsbyn är knappast i farozonen. Då är det nog snarare de mindre fabrikerna, främst i Värmland men även i Bjärnum (skåne) som får ta smällen... Hela företaget kommer aldrig gå i konkurs för en sådan här sak. Även om det är väldigt mycket negativ publicitet.
Målet måste väl ändå vara att de, via påtryckningar, ska förbättra sig och inte att de ska gå i konkurs?
Eller?
/ Magnus
Men poängen är att 300 låter inte som så många så vida man inte sätter det i relation till antalet invånare i byggden (7200 fick jag från wikkipedia).
En sån här grej kommer nog att påverka försäljningen. Eftersom marknaden för småhus inte är speciellt stor i norrland i förhållande till resten av landet och transporter kostar pengar så är det nog fabrikerna som ligger längst bort från marknaden som kommer få ta smällen vid eventuella nedskärningar...
Fiero skrev:
Det är konstigt...detta forum är bra lustigt, så fort någon är det minsta positiv angående ett påhoppat husföretag så är det direkt någon som tror att de tillhör husföretaget i fråga. Jag tror nog de är nöjda med sitt hus, alla Älvsbyhus-ägare är inte missnöjda...Men jag är idag så glad att vi inte valde dem. *puh*
Jag är uppvuxen i Älvsbyn och känner väl till hur det fungerar där uppe. Jag är inte det minsta oroligt för min hembyggds del.noone70 skrev:Klart jag fattar att alla som jobbar på fabriken i älvsbyn inte bor i älvsbyn, men stora flertalet gör nog det...är själv där uppifrån (grannbyn Boden och folk pendlar inte i lika stor utsträckning som i tex mälardalsregionen. Man väljer att bo där man jobbar.
Men poängen är att 300 låter inte som så många så vida man inte sätter det i relation till antalet invånare i byggden (7200 fick jag från wikkipedia).
En sån här grej kommer nog att påverka försäljningen. Eftersom marknaden för småhus inte är speciellt stor i norrland i förhållande till resten av landet och transporter kostar pengar så är det nog fabrikerna som ligger längst bort från marknaden som kommer få ta smällen vid eventuella nedskärningar...
/ Magnus
Ja men de säljer i storleksordningen 1000 småhus om året. Hur många nöjda kunder, oavsett husfabrikat, bemödar sig att skriva på internetforum? Min tes är att andelen missnöjda kunder har större behov av att söka sig till likasinnade än de som är nöjda. Kolla på Älvsbyhusforumet så finns det gott om nöjda kunder som diskuterar sinsemellan (även missnöjda).jeppeknaster skrev:
EDIT: Älvsbyhusforumet har ingen koppling till husföretaget mer än att man diskuterar deras hus.
/ Magnus
Redigerat:
Älvsbyhus köper tillbaka huset på Orust...
http://www.gp.se/konsument/konsumentratt/1.256497-aterkop-loser-hustvist
http://www.gp.se/konsument/konsumentratt/1.256497-aterkop-loser-hustvist
Såg att Hemnet lagt in en kryssruta i sökformuläret, med texten "exkludera Älvsbyhus"....
Nädå, skojade bara! Men det känns som att kursen "Bra kundbemötande" är ett måste efter kursen "Kvalitativ husproduktion" för en viss VD i krokarna...
/A
Nädå, skojade bara! Men det känns som att kursen "Bra kundbemötande" är ett måste efter kursen "Kvalitativ husproduktion" för en viss VD i krokarna...
/A