Mikael_L
Berka81 skrev:
ännu ett referensobjekt.

[länk]
Lite blandat med riktigt allvarliga fel, skönhetsfel och några petitesser som jag tycker knappt kan anses vara fel. Men sammantaget riktigt illa.


Jag tror också att Älvsbyhusen i grunden inte är några dåliga hus, lägre standard ja.
Det skriver jag utifrån vetskap om några hyggligt nöjda älvsbyhusköpare. Det är antagligen vid en del montage då det skiter sig ordentligt.
Sen håller jag med om vad någon annan skrev, det är inte vid de lyckade byggena man kan utvärdera husleverantören, utan det är då det blir misslyckat man kan bedöma vad man har för företag att göra med.
Och helt klart verkar ÄH sköta just denna bit på allra sämsta vis.

Och dom verkar inte ens oroliga för dålig publicitet, vilket jag finner mycket märkligt. Men just det beteendet betyder för en husköpare att det endast finns den rent juridiska vägen att ta upp striden, för att hota med Plus eller tidningsrtiklar rör alltså inte ÄH i ryggen.

Ska man köpa ett Älvsbyhus ska man kanske börja med att ta in en bra jurist redan i steg nummer 1. Och låta han granska och kräva ändringar i kontrakten så man har en halvhyffsad chans att vinna i slutänden.
 
Mikael_L skrev:
Lite blandat med riktigt allvarliga fel, skönhetsfel och några petitesser som jag tycker knappt kan anses vara fel. Men sammantaget riktigt illa.


Jag tror också att Älvsbyhusen i grunden inte är några dåliga hus, lägre standard ja.
Det skriver jag utifrån vetskap om några hyggligt nöjda älvsbyhusköpare. Det är antagligen vid en del montage då det skiter sig ordentligt.
Sen håller jag med om vad någon annan skrev, det är inte vid de lyckade byggena man kan utvärdera husleverantören, utan det är då det blir misslyckat man kan bedöma vad man har för företag att göra med.
Och helt klart verkar ÄH sköta just denna bit på allra sämsta vis.

Och dom verkar inte ens oroliga för dålig publicitet, vilket jag finner mycket märkligt. Men just det beteendet betyder för en husköpare att det endast finns den rent juridiska vägen att ta upp striden, för att hota med Plus eller tidningsrtiklar rör alltså inte ÄH i ryggen.

Ska man köpa ett Älvsbyhus ska man kanske börja med att ta in en bra jurist redan i steg nummer 1. Och låta han granska och kräva ändringar i kontrakten så man har en halvhyffsad chans att vinna i slutänden.
De lär väl inte sälja till någon som blandar in en jurist. De kan ju blåsa hundratals andra som står i kö istället. :)
 
Mikael_L
jeppeknaster skrev:
De lär väl inte sälja till någon som blandar in en jurist. De kan ju blåsa hundratals andra som står i kö istället. :)
:blushing: Ja antagligen är det så ... :blushing: :blushing:
 
magnuse74 skrev:
Bilreferenser är ingen vidare jämförelse vilket kommit upp fler gånger under andra trådar. Varför? Jag lånar ett argument ur en annan tråd:

Jo om man förväntar sig att en bil ska ta sig från punkt A till punkt B och ingenting annat så kommer man ändå vara jättenöjd med sin bil. Säkerligen lika nöjd som en BMW ägare som köpt sin bil med andra typer av krav och därmed fått betala kanske 3 gånger så mycket för sin bil. Båda är nöjda med sitt medvetna val men utifrån två helt olika kravlistor och plånböcker. .

Ett krav ska dock gälla oavsett om det gäller bilar eller hus: Leverantören ska ta sitt ansvar, när och om någonting blir fel på produkten, inom rimliga gränser.

/ Magnus
Varför skulle tillverkaren vara beredd att ta ett ansvar inför något som deras kunder inte vill betala för? Nu markandsför de ju sig dessvärre på ett sätt som är falsk och oärligt och VDn har ju inte så många indianer i kanoten men det jag menar är dock att man nog inte ska förvänta sig så mycket mer om man köper ett hus där den viktigaste faktorn är priset. Det är något man helt enkelt måste lära sig.

När jag då säger att du då haft haft tur så menar jag då just det, och inte att dessa exempel haft otur. Du har haft tur att inget sket sig för dig för hade det gjort det så hade inte heller du haft något skydd för det, eftersom du inte betalt för det.

Vad tar tror du de ca 250 000 som skilljer i priset jämfört med närmaste annan "billigtillverkare" är för något? Så jäkla mycket pangar kan du inte spara på att köpa spik i storpack....

På en så väletablerad marknad som hus finns det inga sådanna marginaler att ta hem utan ska det bli billigare så blir det sämre.

Glocalnet och Lidl är ju knappast kända för sin hög kvalltiet och service.. .

På en konkuresutsatt marknad är ALDRIG billigt bra utan billigt är bara billigt.
 
Om man utgår från att folk låter bli att köpa Älvsbyhus,
blir bara de anställda lidande. VDn har så mycket pengar att han skiter i vilket.

Själv vet jag inga alternativ. Har Ni?
 
kamilenski skrev:
Om man utgår från att folk låter bli att köpa Älvsbyhus,
blir bara de anställda lidande. VDn har så mycket pengar att han skiter i vilket.

Själv vet jag inga alternativ. Har Ni?


Så vadå? Menar du att folk då ska lägga sina surt förvärvade slantar och risksera sin ekonomi på detta oseriösa företag bara för att många personer skulle vara beroende av kunna jobba?

Du är du snäll du .. .. dom kanske skulle öppna ett 90-konto.
 
Snacka om pantad VD saknar ju ord!!! Skulle aldrig köpa ett älvsbyhus kan ju lika gärna bo i tält där regnar det också in :)
Synd om alla som blivit drabbade och inte insåg att man skulle läsa ordentligt och ta in egen kvalitets ansvarig och besiktningsman.
 
Hej!

Dessvärre tror jag att Älvsbyhus kommer att fortsätta spruta ut hus från fabriken.
Hoppas bara att några personer inser att med ett sådant uttalande från deras högsta Chef,´borde man kanske leta efter någon annan hustillverkare trotts att de kunder som köper Älvsbyhus får vad man betalar för.
Kan förmodligen vara värt att lägga till lite extra pengar för att förhoppningsvis slippa de största problemen i framtiden med ett nybygge.

Det finns många i branschen som inte håller vad de utger sig för, men det är aldrig fel med lite debatt oavsett vad hustillverkaren heter.
Tråkigt bara med de stackarna som är alltid blir drabbade.
Ett nybyggnads husprojekt tar trotts allt mycket av ens tid i både blod, svett och utgifter.
Så även vårt projekt som inte är helt klart efter snart 3år, trotts fullentreprenad m.m.

Lycka till alla husbyggare där ute

Hälsn

/Mikael//
 
Skulle aldrig våga köpa ett Älvsbyhus. Man undrar ju hur många kåkar där ute i landet som ska vara okej men som i själva verket har inbyggd fukt eller som har lagade med tejp. Donald tyckte ju att mögelhuset på kalla fakta var ok och ville köpa tillbaks det för att sälja vidare så jag kan tänka mig att det finns mängder med fusk där ute som inte kommit till känna.
 
magnuse74 skrev:
Aftonbladet har skrivit en artikel...

[länk]
Det handlar om 90 000. Ä-hus är beredda att lägga 20000.

Hur kan man riskera sådan dålig publicitet för 70k? Och att gå emot ARN för 70k? Herrejesus, han kan inte ha alla hemma.
 
Var kom de 259 hålen i taket i från som de i inslaget pratar om?? Helt stört!
 
Fiero skrev:
Var kom de 259 hålen i taket i från som de i inslaget pratar om?? Helt stört!
Såg i inslaget att det var spikat bräder från insidan genom plasten ut i läkten lite här och var. Hålen kanske kommit när de monterat plastväven? Om de exempelvis vecklat ut den på marken och dragit upp den på taket kan den ha fastnat i en spik eller nåt. Däremot är det ofattbart var och hur yttertaket kan läcka. Måste ju vara hål i plåten och det har jag ingen vettig teori om hur det kunnat gå till...

/ Magnus
 
Man gillar tejp iallafall........ Och den där VDn den skulle behöva en hel del tejp för att lappa ihop ett och annat.
 
Älvsbyhus har kanske en egen tejpfabrik också? :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.