49 945 läst · 348 svar
50k läst
348 svar
Älvsbyhus - Kalla Fakta
Är i husbyggartagen och ska precis börja kontakta några hustillverkade, Var riktigt lockad av Ä-hus priser men efter tv-programmet går de ju fet-bort. Inte en suck i havet att jag tänker ge dem möjligheten. Förhoppningsvis är jag långt ifrån den ende som resonerar/reagerar på det här sättet.
Lille Donald...vem f-n tror du att du är? Glömdes begreppen ödmjukhet, servicekänsla och empati helt bort i din uppfostran?
Tragiskt är det, sa Bull...
Lille Donald...vem f-n tror du att du är? Glömdes begreppen ödmjukhet, servicekänsla och empati helt bort i din uppfostran?
Tragiskt är det, sa Bull...
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Jag antar du hade tur och att det inte regnade när ditt hus restes?magnuse74 skrev:Jag försvarar absolut inte Älvsbyhus i den här frågan! Men bara för att det gått fel i några få fall dras alla uppförda hus över en kam. Klart även jag blir förbannad både på hur vissa uttrycker sig här ovan samt hur Älvsbyhus (och Donald) så osmidigt, under en timme i nationell media, sänker värdet på alla övriga uppförda hus som inte innehar samma fel eller problematik!
/ Magnus
(Älvsbyhus kommer ju i färdiga block, sådana hus är ju mycket känsligare för regn under resningen är vad hus som kommer i väggblock är)
Man reagerar ju på att det är en sorts rysk roulett att bygga med älvsbyhus, det här med osmidigheten är ju inte precis en engångshändelse...
Han sitter ju i styrelsen för Garbo oxå, en annan negativ följetång här på byggahusq(;^p
Det står ju i handlingarna som följer med älvsbyhus att man ska se till att skotta bort snön på vinden, det är väl samma plastundertak på alla älvsbyhus så alla älvsbyhus har väl åtminstone det problemet?
Redigerat:
Jag tror då snarare att andra haft otur än att jag ska haft tur då jag betvivlar att merparten av 30 000 hus uppförts i regn.Snailman skrev:
Bemötandet av dessa oturskunder är dock naturligtvis inte acceptabelt.
Älvsbyhus borde gå tillbaks till att ha egna bygglag (som de haft en gång i tiden) istället för att (som idag) leja ut på entreprenad. Dessa firmor importerar i sin tur arbetskraft från låglöneländer för att maximera sin vinst på jobbet. Här tappar Älvsbyhus kontrollen över monteringen med klantigt ihopsatta hus som följd.
Kontrollen av vinden har ingenting med undertaket att göra utan hade kunnat ske även med board som material. Gissar att det har med springorna i takfoten att göra och huruvida man har nät där eller inte.
/ Magnus
Redigerat:
Det är fan så att man skäms över att vara norrbottning när pappskallen Donald öppnar brödintaget.
Är det så illa att man till och med uppmanas att skotta snö från vinden? De upplyser de ju i alla fall konsumenten om problemet med läckage? :wow:Snailman skrev:
Det står inte "skotta" utan "borsta", kommer inte heller genom taket utan via ventilationen. Jag har aldrig upplevt det trots att jag bor i norrland. Vet att det varit ett problem i Skåne (!?) och att det troligtvis hjälper att sätta nät i takfoten. Men det är helt riktigt att det står i fet stil i skötselpärmen...ridax skrev:
/Magnus
Magnus> Har de som du säger plöjt in ytterliggare 500k i huset och ändå inte fått det bättre, hur såg det då ut från början? Är det positivt eller negativt att de gjort de? Summan de har stoppat in har väl ingen betydelse så länge fel kvarstår?
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 874 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 874 inlägg
Att bygga hus är ett heltidjobb att sedan det blir fel och felen inte åtgärdas på ett smidigt sätt, det förstår ju var och en att man inte vill utsättas för!
Då väljer man bort Älvsbyhus helt klart! De är ju inte de enda husföretaget på marknaden, det finns alternativ.
Då väljer man bort Älvsbyhus helt klart! De är ju inte de enda husföretaget på marknaden, det finns alternativ.
Förbluffande hur en VD kan uttala sig så "klantigt". Det mest nonchalanta svar han gav var nog: "Man får vad man köper", och detta var i samband med att reportern ställde honom mot väggen varför de inte åtgärdat läckande hus. Vad han menar kan med andra ord tolkas som att man får mindre kvalitativa hus om man köper Älvsbyhus!? Det är dessutom inte förstå gången Älvsbyhus granskas i tv. Tur att man inte valt Älvsbyhus som leverantör...
Hur länge ska det dröja innan det "Staten" börjar rensa i den här genomruttna branchen?
Detta är bara toppen på isberget, jag tycker media kan köra en serie reportage som granskar fler hustillverkare. Detta reportaget kommer falla i glömska lika snabbt som "ICA och köttfärsen". Nej det borde ställas krav på hustillverkare/byggare NU !!!!
Se bifogad bild för lite Älvsbyhus siffror.
Detta är bara toppen på isberget, jag tycker media kan köra en serie reportage som granskar fler hustillverkare. Detta reportaget kommer falla i glömska lika snabbt som "ICA och köttfärsen". Nej det borde ställas krav på hustillverkare/byggare NU !!!!
äntligen en debattör som kommer med kloka förslag.Molena skrev:Hur länge ska det dröja innan det "Staten" börjar rensa i den här genomruttna branchen?
detta har jag efterlyst i åratal,för vi vanliga konsumenter besitter inte den kunskap som behövs för att matcha mot yrkes folk som bara har ett mål,nämligen att plocka oss kunder på pengar.
nu kommer säkert många husköpare med orden,'jag hade koll och detta var en baggis'men ett bra husföretag visas nog sin kvalite när något går snett under byggtid eller inom 2 års garanti tiden.
mot en stor husleverantör med bra advokater samt trilskande byggare är vi konsumenter en liten munsbit.
magnuse74 skrev:Jag försvarar absolut inte Älvsbyhus i den här frågan! Men bara för att det gått fel i några få fall dras alla uppförda hus över en kam. Klart även jag blir förbannad både på hur vissa uttrycker sig här ovan samt hur Älvsbyhus (och Donald) så osmidigt, under en timme i nationell media, sänker värdet på alla övriga uppförda hus som inte innehar samma fel eller problematik!
Magnus det är ganska uppenbart att ditt försvarande av Älsvbyhus till och med i detta läge är för att du antingen har en koppling till Älvsbyhus eller för att du försöker hindra ditt egna Älvsbyhus från att sjunka i värde.
Acceptera bara att du köpt ditt hus av ett företag som har dålig kvalité och riktig dålig inställning till sina kunder....
Redigerat:
Det värsta är att i slutändan kommer priset ändå att vara avgörande för de flesta husköpare och Älvsbyhus kommer att fortsätta sälja bra. Sådana här saker glöms lätt bort efter ett tag och en bra säljare lyckas ofta övertala kunden att detta aldrig kommer att inträffa med deras hus. Jag inbillar mig iaf att det oftast är plånboken som styr vilken hustillverkare man väljer, särskilt när det gäller Älvsbyhus kunder, och kan man spara några tiotusenlappar är detta mer värt än den eventuella risken för något sånt här. Så tyvärr, detta blåser nog över inom kort, även om jag hoppas att så inte är fallet.