Har varit genom resan med att titta på hus och upptäckte hur krångligt det var. Begriper inte VARFÖR jag som kund skall behöva veta allt om hur ett hus på ett säkert vis skall uppföras,för att inte bli lurad!? Hade jag vetat detta,..skulle jag troligtvis ha byggt ett hus själv och med det bästa materialet! Men VAD är det rätta materialet och hur sammanför man allt utan att det blir fel? Är det inte just denna kompetensen som vi betalar andra för att ha? Vi ville ha ett modernt hus med alla bekvämligheter och är det då helt nytt så borde man kunna räkna med många underhållsfria år! Hur huset monteras och med vilka delar anser jag ligga på tillverkarens bord! Vi skall bara lyssna på en duktig säljare ( som inte snackar skit ) som råder oss till just det hus som passar oss. Vi skall välja vilka dörrar,vitvaror,tapeter o.s.v som skall ingå....När huset är klart skall vi betala,låsa upp dörren och träda in i vårt nya liv med insikten om vi har gjort ett bra val. Låt oss sedan säga att vi tror att allt ÄR bra och vill sälja huset efter 7-10 år och köparen gör en besiktning som visar på mycket stora byggfel!?....Beror då det på att jag var dum i huvudet som inte förstod att man borde köpa det dyraste huset på marknaden,..eller på att husföretaget är en bedragare? Måste man vara Ingenjör för att kunna köpa ett hus? Måste man vara starkt kritisk mot allt vad säljaren sagt och därför spela in allt som sägs vid mötena? Köper jag en bil med 100hk...begär jag inte att den skall ha 200hk eller utr. som jag inte har beställt,....men den skall ta mig f.. starta varje dag ändå! På samma vis utgår jag ifrån att ett nytt hus inte skall få mögelskador p.g.a felbyggnation. Nu byggde vi aldrig ett nytt hus och är också väldigt tacksam för det,...men om vi med den insikten som vi har nu ändå skall bygga nytt framöver så blir det på ett helt annat vis...d.v.s inget PREFAB-Skit. Tänkvärt också kanske att en byggare en gång sa till mig att husen som byggs idag är tänkta att hålla i ca 50 år.....vad man har sett och hört fram tills nu så kan man ju undra hur bra det stämmer!?....( husen kanske står kvar så länge,men går det att BO i dem?)

Redigerat:
Att bygga lösvirke minskar inte på något sätt risken för mögel, snarare tvärt om. Får du dessutom tag i en klåpare till snickare kommer även ett lösvirkeshus att gå åt helsike....Prefab är överlägset när det gäller att få upp stommar snabbt så att man får tätt hus så fort som möjligt, sen kan lösvirkesbyggandet börja...

Så är det säkert....mycket kan gå fel oavsett och med en mindre byggare
så är man tillbaka till ruta 1....( med alla risker det innebär ) :S
Suck....som det ser ut nu så kommer vi med all säkerhet att bo kvar i vårt 1900-tals hus ett bra tag till och har däför lagt mycket krut på det.
Men tanken är att senare köpa ett "enklare" liv när barnen har växt ur hemmet.
( kanske i ett plan...lättstädat,billigt i drift och med minimala underhållskostnader )
:)

Efter att ha sett Kalla fakta verkar de största problemen bero på vilka klåpare som monterar husen, förutom Donalds attityd.
Skulle jag köpt ett Älvsbyhus idag skulle jag ställt krav på monörer + begärt referenser samt ställt krav på att kunna avbryta planerat taklyft om det är risk för regn den dagen.
Naturligtvis ansvarar ÄH för montörerna och borde ersätta kunden för fel som dessa begår...

Det var på tiden.

Skulle inte köpa ett ä hus ändå. Det räcker såklart inte med att vd:n byter plats med sonen. Fadern kommer ju självklart styra och ställa ändå med sin attityd.

Jag tror faktiskt att det kan bli bra! :)

magnuse74 skrev:
Jag tror faktiskt att det kan bli bra! :)
Det borde ju inte kunna bli så mycket sämre iaf får man hoppas! :)

Fast sanningen å säga så är det ju inte _så_ illa, de allra flesta är ju nöjda och i de flesta fall så verkar ju ä-hus fixa problemen (lika bra som de flesta andra iaf) men i ett fåtal fall där det skitit sig rejält har de gjort bort sig rejält.

Det roliga är att allt skulle kunna fixas med några telefonsamtal till en liten kostnad (för ä-hus) så det är bara att hoppas lite nu för de som fått problem!

v-g skrev:
Fast sanningen å säga så är det ju inte _så_ illa, de allra flesta är ju nöjda och i de flesta fall så verkar ju ä-hus fixa problemen (lika bra som de flesta andra iaf) men i ett fåtal fall där det skitit sig rejält har de gjort bort sig rejält.

Det roliga är att allt skulle kunna fixas med några telefonsamtal till en liten kostnad (för ä-hus) så det är bara att hoppas lite nu för de som fått problem!
Är det då en slump att det var ÄH som var upp på tapeten i KallaFakta och tex inte FHV eller Eksjöhus?
:)
Vill också säga att jag så klart hoppas att det löser sig för de som har ev. problem.

Jag tror att en anledning till att Ä-hus förekommer oftare än andra husfabrikanter i klagomål kan vara att Ä-hus har helhetsansvar för bygget. Är det fel på tex. tapeterna, skäller man på Ä-hus även om det är deras leverantör som inte skött sitt jobb.

Bygger man ett annat hus så skäller man direkt på tapetserarfirman om de inte skött sitt jobb, för det har inte husleverantören med att göra eftersom du har lejt dem själv.

Själv har jag nu byggt Ä-hus för andra gången, första gången var för 18 år sedan. Vi är lika nöjda denna gång...:D

Redigerat:
Nu förstår jag inte dig cesd. De flesta andra husfabrikanter har väl helhetsansvar precis som Älvsbyhus. Det är inte många gånger det lönar sig att bara köpa stommen från ett företag och låta någon annan firma ex tapetsera väggarna mm. Vad många istället gör är att själv fixa taperna och tapetsera själv för att få ner kostnaden och om det då blir fel får man väl skylla sig själv.

Rätta vägen om det blir fel är att kontakta företaget som man har kontrakt med, inte underleverantören som gjort fel... Sedan har ju inte Älvsbyhus egna målare, utan tar in underleverantörer för ex tapetsering. För många år sedan så fick man ju faktiskt sitt älvsbyhus färdigtapetseratfrån fabrik, men det gör man inte längre.
Varför Älvsbyhus har många klagomål beror nog på att det man levererat inte är tillräckligt bra och att man inte ville fixa problemen...

Sedan kan man bara få Älvsbyhus med delad entreprenad och inte med totalentreprenad, där husfirman tar ansvar för HELA bygget inte bara huset...

FredrikR:Jo det var helt välförtjänt men i antal fall så är det inte särskilt många. Som sagt när det skitit sig rejält så sköter de inte korten snyggt.

Skulle 9/10 vara missnöjda tror jag inte de skulle bli långvariga precis ;)

även om donald lämnat över vd posten... så äger han fortfarande 50% i bolaget vilket gör att han slutar nog inte att "bestämma"

såg på deras hemsida... man ser direkt att dom riktar sig mot smålandsvillan, när dom skriver att grunden ingår i priset, och om man väljer en inredningsbar vind så ingår trappa och fönster i gavelspetsarna... känns som direkt riktat mot dom som jämför äh med smv

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.