Kreevera skrev:
Jag har aldrig sagt ngt positivt om ÄH alls. Det som jag blir uppretad av är att du sprider illvilligheter utan att egentligen ha ngt på fötterna? Spekulationer som lätt kan bli antagna sanningar för att den med störst käft skriker högst.

Bevisningen ska vara hos den som kommer med påståendet inte hos den som misstror påståendet. Det du har gjort är spekulerat i maffiametoder,


Jag är nog mycket vuxen för att acceptera att det finns företag som beter sig dåligt. Jag är också nog mycket vuxen för att förstå att dina aktioner skapar situationer som kan bli riktigt fula, därför drog jag paralleler till Bjästa.

Att ÄH har betett sig dåligt kan vi väl vara överens om. Att VDn framställts i TV som en osympatisk person också. Att ÄH har flera nöjda kunder också

Jag gillar inte personliga påhopp där folk gaddar ihop sig mot den enda som har visat lite civilkurage och försökt se det som det är. Jag följer med på detta forum och på forum24 och hittar stora liknelser mellan dig och på det forumets alias ÄHByggaren.

Stå på dig Magnuse74. jhenricj, håll dig till en saklig diskussion istället.

Jag försöker ofta se det goda i folk, försöker att acceptera deras fel och brister. I ditt fall är det svårt.
Det var även jag ovan som skrev att jag tror på att ÄH levererar flest felfria hus i Sverige....men det ursäktar inte att man tror sig stå över ett lands lagar och bestämmelser bara för att man känner för det....och det gör ÄH det sa VD:n själv i TV i senaste avsnittet. Han sa även att de själva avgör om ARN har rätt eller fel och att i nåt fall där de har blivit fällda så säger VD att det fallet inte ens borde varit uppe i ARN. Det är fakta och saklig diskussion, inga spekulationer eller gissningar....
 
Är det verkligen här ska man prata efternamn ???
 
magnuse74 skrev:
Han tror jag är släkt med Monica Eriksson

[länk]

Det är jag tyvärr inte ens på långt håll...

Tänker inte lägga upp min familjs bakgrund och historia till allmän beskådning öppet här på forumet men har PMat er tre som visade ett sådant stort intresse...

En ursäkt är aldrig fel...

/ Magnus
Hej Magnus, för mig behöver du inte ge någon som helst förklaring/försvar. Varför jag bad puderludret att återkomma med bevis för att du skulle ha ett "egenvinnande" är för att jag inte trodde det fanns något.
Tror helt enkelt att du är en nöjd kund.
 
.... LOL, vad är det för antagande. Nej, jag vet vad jag gör herr johansson. Sverige med sina öppna och offentliga register är underbart. Det är upp till var och en här att forska vidare om ni som jag tycker beteendet är udda. Vill du inte erkänna, fine jag har ett liv utanför älvsbyhu.., förlåt, internetforum. Kram till er.


magnuse74 skrev:
Han tror jag är släkt med Monica Eriksson

[länk]

Det är jag tyvärr inte ens på långt håll...

Tänker inte lägga upp min familjs bakgrund och historia till allmän beskådning öppet här på forumet men har PMat er tre som visade ett sådant stort intresse...

En ursäkt är aldrig fel...

/ Magnus
 
puderludret skrev:
.... LOL, vad är det för antagande. Nej, jag vet vad jag gör herr johansson. Sverige med sina öppna och offentliga register är underbart. Det är upp till var och en här att forska vidare om ni som jag tycker beteendet är udda. Vill du inte erkänna, fine jag har ett liv utanför älvsbyhu.., förlåt, internetforum. Kram till er.
Jag har inget som helst släktskap, ekonomiskt eller personligt intresse i Älvsbyhus eller deras dotterbolag. Min släkt kommer från bland annat Västerbottens Inland och flyttade till bygden 1976.

Det finns för närvarande 368st Johansson och 193st Eriksson som bor i Älvsbyns kommun och alla är naturligtvis inte släkt..

Är det inte bättre att du skriver "vad du kommit fram till" här på forumet då istället för att andra ska behöva besvära sig att "forska vidare" i offentliga register...

Jag är sjukt less på ogrundade personangrepp bara för att jag är av en avvikande åsikt än många andra...

/ Magnus Eriksson Brändström, Strömbäck, Umeå - Västerbotten, Ni är välkommen på kaffe!

Ps. Det här inlägget är redigerat pga att jag inte kände mig tillfreds med att lägga ut uppgifter om mig och min familj/släkt på ett offentligt forum. Är det någon som trots detta tvekar om min trovärdighet får ni väl skicka ett PM Ds.
 
Redigerat:
Jag har undersökt magnuse74:s identitet och hittar inget samröre med Älvsbyhus utöver att han byggt ett av deras hus. Nu återvänder vi till diskussionen om Kalla fakta.
 
magnuse74 skrev:
/ Magnus ....Umeå

Du behöver inte förklara dig öppet så här. Dom flesta här är kapitalister med höga inkomster. Ser ner på alla dödliga som bygger Älvsbyhus. Dock är dom flesta mycket kunniga.
Mina bekanta byggde, andra bygger och ytterligare ska bygga Älvsbyhus.
Dom ägare jag känner/talat med är mycket nöjda eller nöjda.
 
Troll finns det på alla forum (heter det fora även när det gäller flera internetforum?), man får försöka förhålla sig till forumtroll såsom med riktiga troll; man får låtsas som om de inte finns ;)

magnuse74 skrev:
/ Magnus Umeå - Västerbotten, Ni är välkommen på kaffe!
Trevligt! Man kanske gör ett besök nu när man flyttar hem till Umeå igen :D
 
Zappaholic skrev:
Tror inte vi behöver disputera statistik eftersom vi verkar vara ganska så överens...och om RTS har jag försökt hitta någon form av intressant fakta, utan att hitta något. Huruvuda de är objektiva kan kanske andra svara på, dock inte jag.

För övrigt känns diskussionen kring ÄH ganska så snedvriden. Alla husleverantörer bygger ibland hus som inte håller måttet. Ibland känns det som om ÄH inte bygger ett enda som håller måttet när man läser inlägg...problemet är väl snarare hur kunderna med bekymmer blir bemötta. Det verkar som om det är där det brister hos ÄH. Eller?
Verkligen. Det är verkligen synd att debatten ser ut som den gör. Kommer ngn med sakliga inlägg utan att ha hoppat på "gängtrycket" så blir han misstänkliggjord och utpekad. Känns lite småskoleaktigt.

Jag fattar inte att ett företag som ÄH inte tar bättre hand om sina kunder, att visa en så stor vinst som dom gör och vara så löjligt osmidiga mot vissa kunder är inte ett bra tecken. Att sedan vinklingen i media är också ovänlig mot företaget i program som man torde anse som objektiva kan ju också anses som negativt.
 
jhenrikj skrev:
Det var även jag ovan som skrev att jag tror på att ÄH levererar flest felfria hus i Sverige....men det ursäktar inte att man tror sig stå över ett lands lagar och bestämmelser bara för att man känner för det....och det gör ÄH det sa VD:n själv i TV i senaste avsnittet. Han sa även att de själva avgör om ARN har rätt eller fel och att i nåt fall där de har blivit fällda så säger VD att det fallet inte ens borde varit uppe i ARN. Det är fakta och saklig diskussion, inga spekulationer eller gissningar....
Så dina uttalanden om att dom som varit med i fakta har blivit hotade alternativt utköpta?
"Tystade kunder, hemliga uppgörelser....tja blir kunderna nöjda så är det kanske bra, men ett företag som jobbar så känns verkligen inte seriöst. "
"Jag har inget självändamål i att svartmåla ÄH"
- Då vet jag inte varför du är så enormt aggressiv på detta forum?
 
magnuse74 skrev:
Nej jag tycker inte det är speciellt viktigt att försvara Ä-hus. Jag tycker det är fördjävligt hur de bemöter vissa kunder. Tyvärr har de en företagsmentalitet nedärvd från 40 talet som uppenbarligen är helt uppåt väggarna. Det är länge sedan jag rekommenderade Ä-hus till en annan husspekulant.

Jag tycker dock inte att det är riktigt att många smutskastar oss Älvsbyhusköpare och mer eller mindre direkt framställer oss som okunniga idioter på forumet. Den produkt som vår familj bor i motsvarar gott och väl våra förväntningar men så hade vi väldigt få problem under byggprocessen också och fick god hjälp av ett bra bygglag. Troligtvis hade vi väl kanske "tur" då men huset, som det blev uppfört och står idag är ingen sämre produkt än andra tillverkare i samma segment.

Jag vill bara sakligt försöka bemöta rykten (liknande konstruktionen att de skulle ha egna dimensioner, sämre fönster osv) som är direkt felaktiga samt illvilliga spekulationer som (ofta) saknar grund...

Ähus har ett jäkla sätt och all påtryckning är bra, för då kommer de kunna ändra på sig (vilket är min önskan). De kommer aldrig gå i konkurs, möjligtvis sälja mindre men de är för stora för att försvinna från marknaden.
Äntligen lite vettiga åsikter.
Jag byggde mitt första hus 1990 och det var ett Myresjöhus, (3 A4 sidor med anmärkningar) mitt nästa hus byggdes förra året (2009) och var ett Älvsbyhus.(0 anmärkningar med oberoende besiktning)
Om jag ska jämföra dessa 2 hus (20 år emellan i och för sig) så har jag fått mycket mer hus och bättre standard för nästan samma peng, 20 år senare!!

Det är klart att det dyker upp missnöjda kunder och jag håller också med om att VD yttrar sig och klantigt och behandlar folk dåligt, dock hade det varit intressant att se liknande reportage om övriga aktörer på marknaden, jag kan garantera att det ser liknande ut!!
 
Nyttanvändarnamn_x skrev:
.... LOL, vad är det för antagande. Nej, jag vet vad jag gör herr johansson. Sverige med sina öppna och offentliga register är underbart. Det är upp till var och en här att forska vidare om ni som jag tycker beteendet är udda. Vill du inte erkänna, fine jag har ett liv utanför älvsbyhu.., förlåt, internetforum. Kram till er.
Sorry, men först säger du att du skall avslöja Magnus74 om han inte själv "erkänner" (Jag antar att det är mordet på Olof Palme, med tanke på den mystik du bygger upp), sedan slänger du in en rökbomb eller två om hur nära förestående avslöjandet är och sedan bangar du ur? Om du hade fel kan du ju be om ursäkt, om du nu har kommit fram till något som är intressant för denna tråd att ta del av så kan du ju avslöja det och om du nu orkat lägga ner tid på att forska i våra offentliga register så måste du ju orka skriva mer än några rader? Märkligt. Är det Jan Guillou som döljer sig bakom användarnamnet? Coq Rouge var knappt så intressant som detta.
 
Lusogres skrev:
Äntligen lite vettiga åsikter.
Jag byggde mitt första hus 1990 och det var ett Myresjöhus, (3 A4 sidor med anmärkningar) mitt nästa hus byggdes förra året (2009) och var ett Älvsbyhus.(0 anmärkningar med oberoende besiktning)
Om jag ska jämföra dessa 2 hus (20 år emellan i och för sig) så har jag fått mycket mer hus och bättre standard för nästan samma peng, 20 år senare!!

Det är klart att det dyker upp missnöjda kunder och jag håller också med om att VD yttrar sig och klantigt och behandlar folk dåligt, dock hade det varit intressant att se liknande reportage om övriga aktörer på marknaden, jag kan garantera att det ser liknande ut!!
Visa oss ett enda husföretag förutom ÄH som är svartlistat på grund av att de inte följer ARN:s rekommendationer. Sen kan du garantera hur mycket du vill....

Det är klart att det finns hur många bra Älvsbyhus som helst, men det förlåter inte företagets agerande i de fall det skiter sig ordentligt....det är det enda problemet jag har med företaget. Att det kanske är sämre standard på det ena och det andra, det är väl väntat, nåt måste man ju spara pengar på för att kunna leverera billigt. Det stör mig inte alls, man får vad man betalar för, men man ska ta mig tusan få vad man betalar för också om ARN anser att man har rätt till det.
 
ÄH verkar inte ligga kvar på "svarta listan" så det måste väl innebära att de gjort rätt för sig eller att bedömningen ansågs vara felaktig, eller?

http://www.radron.se/templates/Artikel____41.aspx

Det finns mao inga större husföretag som är svartlistade i dagsläget.
 
Redigerat:
D
Listan visar väl bara nya ärenden? Det betyder väl bara att Älvsbyhus inte har fått något nytt svartliste-ärende de senaste 6 månaderna. Duktigt... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.