P Paganus skrev:
Vore det inte underligt om min f.d. kollega berättar en rövarhistoria där han blev rejält blåst som en komplett idiot?

Jag är ingen expert, men jag frågade Bing via Skype och fick det här svaret. Vore roligt om någon som är bättre på detta (ingen killgissare) kan kommentera.
I ditt tidigare inlägg så var de inte sambos så varför fråga bing via skype(?) så??
Dessutom, i vilken rätt föll denna dom?
Knappast i Sverige!

"Jag kan berätta en historia som är ännu värre.
En f.d. kollega blev kär i en utländsk tjej. De bestämde sig för att gifta sig, men innan hon flyttade till Sverige så vill hon ha ett trevligt hus att komma till. Min kollega kämpade på och byggde det fina hus och gjorde slut på alla sina pengar.
Då plötsligt kom hon på att hon nog inte ville bo i Sverige och tackade nej till äktenskapet också. Min kollega satt i det fina huset och grät, men det var bara början. Det kom ett brev från en utländsk advokat om att fastigheten måste värderas så att hon skulle få ut värdet sin halva. Han kämpade emot, verkade ju helt orimligt, men han förlorade rättstvisten: De hade skaffat fastigheten för gemensamt boende, även om hon händelsevis aldrig satt sin fot i Sverige. Skulderna räknades förstås bort, men värdet på fastigheten med det nya fina huset var betydligt högre än han hade lagt in så det blev lite knapert för den stackarn."

M maxmsm skrev:
I ditt tidigare inlägg så var de inte sambos så varför fråga bing via skype(?) så??
Knappast i Sverige!

En f.d. kollega blev kär i en utländsk tjej. De bestämde sig för att gifta sig, men innan hon flyttade till Sverige så vill hon ha ett trevligt hus att komma till. Min kollega kämpade på och byggde det fina hus och gjorde slut på alla sina pengar.
Då plötsligt kom hon på att hon nog inte ville bo i Sverige och tackade nej till äktenskapet också. Min kollega satt i det fina huset och grät, men det var bara början. Det kom ett brev från en utländsk advokat om att fastigheten måste värderas så att hon skulle få ut värdet sin halva. Han kämpade emot, verkade ju helt orimligt, men han förlorade rättstvisten: De hade skaffat fastigheten för gemensamt boende, även om hon händelsevis aldrig satt sin fot i Sverige. Skulderna räknades förstås bort, men värdet på fastigheten med det nya fina huset var betydligt högre än han hade lagt in så det blev lite knapert för den stackarn."
Jo, det var i Sverige och jag frågade Bing. "Vad händer om jag bygger ett hus ihop med min flickvän och hon vill göra slut när huset är klart? Vi bor på varsitt håll och bygger huset för att bo ihop. Är halva huset hennes då?"

Jag är dock fullständigt medveten om att även AI killgissar.

• Text på bild om egendomsfördelning vid samboskap och information om att kontakta jurist eller bodelningsförrättare vid osäkerhet.
P Paganus skrev:
Jo, det var i Sverige och jag frågade Bing. "Vad händer om jag bygger ett hus ihop med min flickvän och hon vill göra slut när huset är klart? Vi bor på varsitt håll och bygger huset för att bo ihop. Är halva huset hennes då?"
Fråga en jurist i stället.

M maxmsm skrev:
Fråga en jurist i stället.
Det var just det som min f.d. kollega gjorde. 🙃

A
M maxmsm skrev:
Knappast i Sverige!

Tror inte det är sant.

Fairlane
M maxmsm skrev:
Riktigt så stod det inte:
Du har helt rätt.Jag blandade ihop det med inlägg #84.

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
P Paganus skrev:
Det var just det som min f.d. kollega gjorde. 🙃
Från Lawline:

"Allmänt om samboförhållande
Enligt lagen avses med begreppet sambo att två personer stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll. När ett samboförhållande upphör ska, på någon av sambornas begäran, det som är er gemensamma samboegendom fördelas genom bodelning. Samboegendomen är den bostad och det bohag som förvärvats för gemensam användning. Det som förvärvats innan man blev sambor omfattas alltså inte och behöver som huvudregel inte ingå i bodelningen. Eftersom du hade villan sedan tidigare, utgör den alltså enligt denna huvudregel inte samboegendom och ska därför inte ingå i bodelningen. Precis som du nämner finns dock ett undantag från denna huvudregel."

Alltså gäller inte sambolagen innan man flyttar ihop.
Bing är väl Pyttemjuks hittepå?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Från Lawline:

"Allmänt om samboförhållande
Enligt lagen avses med begreppet sambo att två personer stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll. När ett samboförhållande upphör ska, på någon av sambornas begäran, det som är er gemensamma samboegendom fördelas genom bodelning. Samboegendomen är den bostad och det bohag som förvärvats för gemensam användning. Det som förvärvats innan man blev sambor omfattas alltså inte och behöver som huvudregel inte ingå i bodelningen. Eftersom du hade villan sedan tidigare, utgör den alltså enligt denna huvudregel inte samboegendom och ska därför inte ingå i bodelningen. Precis som du nämner finns dock ett undantag från denna huvudregel."

Alltså gäller inte sambolagen innan man flyttar ihop.
Bing är väl Pyttemjuks hittepå?
Han bodde tillsammans med henne en tid utomlands, men jag får väl helt enkelt ringa och fråga så vi får rett ut den här saken en gång för alla. :)

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Jag bor i Kap Verde och här gäller ju andra lagar.
En gubbe jag hörde om här, han var från Österrike, han fick lämna ifrån sig halva värdet av en fastighet han ägde där, till en kapverdiansk kvinna han bott ihop med i ett par år.

Jag hamnade själv i en situation som liknade hanns, det känns jättekonstigt att utländska lagar skall kunna påverka mig i Sverige men han förlorade i ett civilmål och den fattiga kvinnan blev rik.

Hur fungerar det med liknande lagar över landsgränser? Finns det avtal mellan länder som reglerar fall som dessa?

• Gilla
Paganus
  • Laddar…
P Paganus skrev:
Han bodde tillsammans med henne en tid utomlands, men jag får väl helt enkelt ringa och fråga så vi får rett ut den här saken en gång för alla. :)
Att de faktiskt varit sambo är information som hade platsat i ditt första inlägg om den här frågan. Då hade svaren blivit annorlunda beroende på hur länge de bott ihop.

@
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Då är det äktenskap som gäller nu, för då blir hennes sparade miljon giftorättsgods!
Om nu inte hon propsar på äktenskapsförord ☺️

@ @ndreas skrev:
Om nu inte hon propsar på äktenskapsförord ☺️
Då sitter TS illa till vid en separation. Visserligen måste båda parter skriva på ett äktenskapsförord för att det ska vara giltigt, men sambon kan också villkora giftermålet med att han skriver på äktenskapsförordet, och då är TS i samma läge som när de 'bara' är sambo.
Tyvärr, men knappast förvånande, är inte TS kvar i tråden.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Att de faktiskt varit sambo är information som hade platsat i ditt första inlägg om den här frågan. Då hade svaren blivit annorlunda beroende på hur länge de bott ihop.
Absolut, men jag skyller på min f.d. kollega som inte angav exakt tid när han berättade historien för mig från början. Man fick intrycket om att han var på långsemester och var inneboende hos henne i max några veckor.

P Paganus skrev:
Man kan ju fundera på hur det fungerar när ett helsvenskt par skaffar ett gemensamt boende där hon bestämmer var de ska bo, färgen på huset, hur köket ska se ut, att de ska ha dimbara spotar överallt, osv. Han slantar upp svarta pengar för att göra markarbetet, jobbar i sitt anletes svett för att göra så mycket som möjligt själv och tar sina sista sparpengar för att få bra lån. Och när han sått gräsmattan och planterat en häck så har värdet på huset hoppat upp en miljon. Är huset 100% hans då?
Nej, det huset i situationen du beskriver är samboegendom.

Men tråden handlar om ett fritidshus, där avtal skrivits om att de båda äger huset och att hon ska betala sin andel, men där transaktionen inte har ägt rum.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Om man är gifta spelar det ingen roll om man inte bor ihop. Är man gifta så delas det lika. Sambolagen gäller om man INTE är gifta men bor ihop.

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.