• Gilla
thessao och 2 till
  • Laddar…
H Hellhawk skrev:
Har alltid tagit detta hus som mitt egna, mor och fars arv och mina egna sparade pengar samt att jag har slitit och byggt allt själv, hur man kan en kråka på ett papper blåsa mig på hälften !? Är det inte nån form av bedrägeri ?
Du kan kräva pengar för det du betalat om du påstår att det är ett lån.
Googla lite kring det
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Det man anskaffar efter samboende betecknas som anskaffat för gemensamt boende oavsett vem som betalat. Din sambo äger således 50%.
Om du byggt innan ni blev sambos så har 100% varit ditt.

Kolla sambolagen på nätet
 
A Arne1958 skrev:
Det man anskaffar efter samboende betecknas som anskaffat för gemensamt boende oavsett vem som betalat. Din sambo äger således 50%.
Om du byggt innan ni blev sambos så har 100% varit ditt.

Kolla sambolagen på nätet
OK.
1: Läs trådstartarens inlägg, och var särskilt uppmärksam på trådens rubrik. Tips, det är nåt med "-hus".
2: Läs Sambolagens 7:e paragraf.
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
OK.
1: Läs trådstartarens inlägg, och var särskilt uppmärksam på trådens rubrik. Tips, det är nåt med "-hus".
2: Läs Sambolagens 7:e paragraf.
Lagen är snårig och man får göra som jag gjorde - ring en familjejurist.
Lagen är inte "lag" som man ofta tror, utan lagen skall "tolkas". Och utifrån vem/vilka som tolkar den så får man olika resultat.
 
  • Gilla
J Vos och 1 till
  • Laddar…
A Arne1958 skrev:
Lagen är snårig och man får göra som jag gjorde - ring en familjejurist.
Lagen är inte "lag" som man ofta tror, utan lagen skall "tolkas". Och utifrån vem/vilka som tolkar den så får man olika resultat.
allt är väl relativt som du skriver.. Har man varit sambo i 35 år så är det rimligt att man delar. Har man bara varit det i några få år kanske det finns omständigheter som gör att man borde kringgå det som står. Jag tänker sambolagen kom till för de som vigt sina liv åt varandra väldigt länge.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A Arne1958 skrev:
Det man anskaffar efter samboende betecknas som anskaffat för gemensamt boende oavsett vem som betalat. Din sambo äger således 50%.
Det finns bara ett sätt att kommentera detta och det är att ditt påstående är felaktigt!

TS pratar om ett fritidshus. Ett sådant är inte "sambors gemensamma bostad" enligt sambolagen!
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
I den här tråden så är sambolagen rätt irrelevant, eftersom det är inte med den som grund som TS sambo ev. kan kräva halva fritidshuset, utan för att hon åtminstonde på pappret äger halva huset, är lagfaren ägare till 50%. Så länge det ägandet håller juridiskt så är hon hälftenägare aldeldes oavsett om de är sambos eller aldrig har satt sin fot i en gemensam bostad. Detta att de bor i ett samboförhållande har inte med saken att göra.
 
  • Gilla
Dilato och 15 till
  • Laddar…
Bara en referens...

Jag bor utomlands på en båt och blev sambo i början på året. Hon var f d missbrukare och i princip hemlös.
I somras ville jag ta med henne till Sverige och i processen för visum kan det underlätta om vi har ett papper på att vi bor ihop. Det fixade vi.

Bor man ihop mer än 6 månader här anses man som gifta och man delar sina tillgångar.
Så vi skrev ett avtal om att hon inte äger hälften av mina tillgångar. Allt bra.

Men, hon fick återfall, började röka crack och stal prylar för mig för att finansiera sitt missbruk så det tog slut.

Nu har hon stulit pappret vi skrev på. Hon har även pappret där vi registrerats som sambo.
Man kan lätt bli rökt. Jag vet inte vad hon tänker göra, kanske snor hon hälften av vad jag äger.
Man får vara försiktig när det gäller sånt här.

Som socker på laxen gömde hon droger på min båt och ringde snuten.
De trodde henne inte men det finns fortfarande knark på min båt och hon vägrar berätta var.
Jag vågar inte segla iväg, kommer kustbevakningen med en hund är jag körd.

Var försiktig med att lita på någon.
 
  • Wow
  • Gilla
  • Ledsen
vcx och 5 till
  • Laddar…
Borde man inte kunna se det som att TS sålde halva sitt fritidshus och avtalet är muntligt? Är det i en domstol rimligt att hävda att TS gav bort halva huset? Skuldbrev skulle vara bra ..
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
J Jonas234567890 skrev:
Fråga AI: Är pengar alltid är enskild egendom i ett samboförhållande.

Svar:
Nej, pengar är inte alltid enskild egendom i ett samboförhållande. Pengar som förvärvats för gemensam användning är samboegendom.
AI:n har helt fel, när den behandlar pengar som vilken ägodel som helst. Pengar är inte en ägodel som kan förvärvas för gemensamt bruk.

När det gäller TS bör det vara en smal sak att visa att sambon inte fört över några pengar till något av TS konton så även om hon äger halva huset så är hon skyldig köpesumman för det.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
HogeN HogeN skrev:
skall inte blir förvånad för det finns sånna personer....kärlek är blind och lömsk
Alla dessa Hollywood-relationer som växer upp som svampar ur jorden och sen kraschar i en öken. Går det verkligen inte att lära sig hantera det bättre när man blivit äldre än 20 år? 😅
 
  • Gilla
NL12345
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Borde man inte kunna se det som att TS sålde halva sitt fritidshus och avtalet är muntligt? Är det i en domstol rimligt att hävda att TS gav bort halva huset? Skuldbrev skulle vara bra ..
Ett muntligt överlåtelseavtal i fastighetsaffärrer är per definition ogiltigt. Sådant är giltigt i andra avtalsammanhang, men inte när det gäller fast egendom, inte heller i bostadsrättssammanhang.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Bara en referens...

Jag bor utomlands på en båt och blev sambo i början på året. Hon var f d missbrukare och i princip hemlös.
I somras ville jag ta med henne till Sverige och i processen för visum kan det underlätta om vi har ett papper på att vi bor ihop. Det fixade vi.

Bor man ihop mer än 6 månader här anses man som gifta och man delar sina tillgångar.
Så vi skrev ett avtal om att hon inte äger hälften av mina tillgångar. Allt bra.

Men, hon fick återfall, började röka crack och stal prylar för mig för att finansiera sitt missbruk så det tog slut.

Nu har hon stulit pappret vi skrev på. Hon har även pappret där vi registrerats som sambo.
Man kan lätt bli rökt. Jag vet inte vad hon tänker göra, kanske snor hon hälften av vad jag äger.
Man får vara försiktig när det gäller sånt här.

Som socker på laxen gömde hon droger på min båt och ringde snuten.
De trodde henne inte men det finns fortfarande knark på min båt och hon vägrar berätta var.
Jag vågar inte segla iväg, kommer kustbevakningen med en hund är jag körd.

Var försiktig med att lita på någon.
Detta förtjänar en egen tråd!
 
  • Gilla
elpaco och 2 till
  • Laddar…
H Hellhawk skrev:
Måste ha hjälp att reda ut vad som gäller äganderätt ang. Fritidshus..
2018 byggde jag ett fritidshus, sambon ville från början inte vara med så jag tog mina föräldrars arv + egna sparade pengar och byggde själv. Kostnaden uppkom till ca 2milj kronor, min sambo ångrade sig och ville till sist vara med på mina planer…
Hon lovade att gå in med pengar och jag lät henne skriva på köpe/ ägaravtal…
Men några pengar från henne fick jag aldrig !
Vad gäller nu ? Äger hon 50% trots att hon inte betalat nått ? Kan en namnteckning kostat mig mina föräldrars arv och minst 1 miljon ? Känner mig blåst och vill gärna ha hjälp 🙏🏻
Skulle tyvärr tro att din lärdom var/blev extremt dyrköpt för dig :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.