Fruktsallad
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Då är det äktenskap som gäller nu, för då blir hennes sparade miljon giftorättsgods!
OM inte hon har pengarna som enskild egendom. =)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Fruktsallad
Fast om det nu är så att du är rädd att det ska braka åt skogen (eller redan gjort det) så kan du ju be henne skriva på ett nytt avtal att huset är din enskilda egendom just eftersom hon inte betalat det hon lovat.
Vill hon inte det så vill du ha hennes miljon.

Jag har själv skrivit så vid en skilsmässa och vi löste bodelningen efter eget tycke och smak och så som vi tyckte var rätt. Jag fick nästan allt eftersom jag också gått in med nästan allt.. men för att vara på den säkra sidan så skrev vi avtalet innan vi ansökte om skilsmässa. Det har aldrig blivit gnäll efteråt pga. vårt avtal. Alla nöjda då vi vet vad som är sant och vettigt snarare än att det delas enligt lag.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P
knöligt läge finns det gemensamma barn?
Är det slut och ni är på väg åt varsitt håll nu eller är det ett framtida problem när det har börjat "knaka i fogarna" på förhållandet.

hur kommunicerar ni idag bor ni fortfarande under samma tak eller har ni redan gått skilda vägar?

Om ni fortfarande kommunicerar så försök få det på sms eller på inspelning eller allra helst på papper såklart men det sista är svårast , man får ju banda ett samtal med en annan människa utan deras vetskap och det är ju ett bevis om det tydligt framkommer att hon bara står med på pappret och aldrig har betalat in sig på fritidshuset. kräver ju lite hjärna och planering att få fram infon med bevisbarhet

fult ja lite kanske men det är ju ganska fult å andra sidan att ska ha hälften av nåt men inte köpt in sig ordentligt på.

Sambo lagarna gäller ju så klart, sen är det vad som går att bevisa . även om muntliga avtal gäller egentligen så är dom ju omöjliga att bevisa.
Sen är det ju hur länge man levt ihop , hur ekonmin har skötts om man haft gemensam ekonomi eller om var och en haft sina räkningar och man har delat på gemensamma utgifter.
Reglerna finns ju men ibland är det ju helt omöjligt att skilja ekonomier åt då folk kört gemensamma konton osv så det är helt omöjligt att skilja på vems pengar som gått till vad osv. Är det så kan det ju vara lönslöst att hävda nåt annat om några kontoutdrag visar nåt helt annat.
Det är lätt att säga saker men svårare att bevisa

Finns ju par där man kört varsin ekonomi och delat på gemensamma kostnader där det går rätt lätt att spåra ditt och mitt och gemensamt och andra par där allt är fullständigt ihopblandat och ingen kan se vems pengar som gått till vad.. självklart gäller sambolagarna i båda fallen men det blir stor skillnad i vad man kan reda ut med att helt enkelt kolla bank historiken
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
B
H Hellhawk skrev:
Haha !!! Vet du ingenting av kvinnor ?
▪️Hm, isåfall är det väl snarare DU som inte vet något om kvinnor…. dvs din kvinna!
▪️Fult att skriva att alla kvinnor skulle golddiggers. Det är ju du som valt en kvinna som är villig att blåsa dig och DU lät dig blåsas. Hade lika gärna kunnat vara en man, eller hur? Du kan ju inte lacka ur på alla kvinnor, för att du varit godtrogen.
▪️Jag skulle aldrig göra en så korkad affär - och jag är kvinna!
▪️Hur kommer det sig att detta kommit upp på bordet just nu? Ska ni gå skilda vägar?
▪️Kan du genom dokument visa att det endast är du som betalat allt? Och att ingen gåva föreligger?
▪️Vänd dig till en advokat, men se till att ha alla papper i ordning, så det inte går åt onödigt mycket advokatarvode till sådant.
▪️Se till att alla papper är i kronologisk datumordning. Tror att du kan få ordning på ärendet om du kan visa att hon inte betalat något, kanske inte ens haft ekonomiska förutsättningar att göra det.
▪️Har du något vittne som hört er diskutera att hon ska betala din halva till dig?
▪️Hoppas du når framgång, men tro inte att du vet allt om ”kvinnor”. De flesta är bra människor som inte blåser sin partner.
❤️❤️❤️❤️
 
  • Gilla
ktm250 och 13 till
  • Laddar…
Gäller sambolagen endast gemensamt boende, inte reda pengar på ett konto, sommarstuga, bil osv om man haft det innan förhållandet?
Trodde det var likställt med att vara gift men har inte läst på
 
nino nino skrev:
Gäller sambolagen endast gemensamt boende, inte reda pengar på ett konto, sommarstuga, bil osv om man haft det innan förhållandet?
Trodde det var likställt med att vara gift men har inte läst på
Precis, sambornas gemensamma bostad och bohag. Övriga tillgångar som pengar, den enes bil eller sommarstuga ingår inte i bodelningen. Var och en tar sitt, oavsett om tillgångarna fanns innan eller skaffades under relationen. Det går att göra egna överenskommelser om båda ex-samborna är eniga, men enligt lagen är det bohag och bostad som ska delas. Du såg länken jag postade?
Läs på oavsett om du är sambo eller gift, eller tänker bli. Eller tänker separera.
 
  • Gilla
Nillea och 2 till
  • Laddar…
Jag tror det var en engångsföreteelse. Om du provar skriva över bilen på henne utan betalning så kanske hon blir medgörlig.
 
  • Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
P Paganus skrev:
Jag kan berätta en historia som är ännu värre.
En f.d. kollega blev kär i en utländsk tjej. De bestämde sig för att gifta sig, men innan hon flyttade till Sverige så vill hon ha ett trevligt hus att komma till. Min kollega kämpade på och byggde det fina hus och gjorde slut på alla sina pengar.
Då plötsligt kom hon på att hon nog inte ville bo i Sverige och tackade nej till äktenskapet också. Min kollega satt i det fina huset och grät, men det var bara början. Det kom ett brev från en utländsk advokat om att fastigheten måste värderas så att hon skulle få ut värdet sin halva. Han kämpade emot, verkade ju helt orimligt, men han förlorade rättstvisten: De hade skaffat fastigheten för gemensamt boende, även om hon händelsevis aldrig satt sin fot i Sverige. Skulderna räknades förstås bort, men värdet på fastigheten med det nya fina huset var betydligt högre än han hade lagt in så det blev lite knapert för den stackarn.
Inte konstigt att personer ibland blir dräpta
 
  • Wow
  • Haha
Fula ankungen och 1 till
  • Laddar…
K Kaian86 skrev:
Inte konstigt att personer ibland blir dräpta
Med tanke på att TS inte skrivit sen i början av veckan så kanske det är precis det som hänt..

eller så är det nån som trollar för såhär korkad kan man väl ändå inte va? Med TVÅ hus dessutom..
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
P Paganus skrev:
Jag kan berätta en historia som är ännu värre.
En f.d. kollega blev kär i en utländsk tjej. De bestämde sig för att gifta sig, men innan hon flyttade till Sverige så vill hon ha ett trevligt hus att komma till. Min kollega kämpade på och byggde det fina hus och gjorde slut på alla sina pengar.
Då plötsligt kom hon på att hon nog inte ville bo i Sverige och tackade nej till äktenskapet också. Min kollega satt i det fina huset och grät, men det var bara början. Det kom ett brev från en utländsk advokat om att fastigheten måste värderas så att hon skulle få ut värdet sin halva. Han kämpade emot, verkade ju helt orimligt, men han förlorade rättstvisten: De hade skaffat fastigheten för gemensamt boende, även om hon händelsevis aldrig satt sin fot i Sverige. Skulderna räknades förstås bort, men värdet på fastigheten med det nya fina huset var betydligt högre än han hade lagt in så det blev lite knapert för den stackarn.
Här måste saknas information. En första förutsättning för sambolagen är att man faktiskt är sambos. Ur lagen:

"1 § Med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll."
 
  • Gilla
tveksamt och 7 till
  • Laddar…
J Jabinski skrev:
Med tanke på att TS inte skrivit sen i början av veckan så kanske det är precis det som hänt..

eller så är det nån som trollar för såhär korkad kan man väl ändå inte va? Med TVÅ hus dessutom..
Nä detta är skrämmande verkligen! 😨
 
  • Gilla
Jabinski
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Precis, sambornas gemensamma bostad och bohag. Övriga tillgångar som pengar, den enes bil eller sommarstuga ingår inte i bodelningen. Var och en tar sitt, oavsett om tillgångarna fanns innan eller skaffades under relationen. Det går att göra egna överenskommelser om båda ex-samborna är eniga, men enligt lagen är det bohag och bostad som ska delas. Du såg länken jag postade?
Läs på oavsett om du är sambo eller gift, eller tänker bli. Eller tänker separera.
Egentligen gäller den ännu mindre än så. Sambolagen gäller endast sånt som anförskaffats för det gemensamma hemmet, vilket mer eller mindre är sådant som köpts under eller omedelbart innan samboskapet. Saker som du ägde från innan ingår inte.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Här måste saknas information. En första förutsättning för sambolagen är att man faktiskt är sambos. Ur lagen:
Jag tolkade detta fall som de faktiskt hade gift sig (utomlands).
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tolkade detta fall som de faktiskt hade gift sig (utomlands).
Även om de är gifta utomlands måste det registreras i Sverige för att vara giftorättsgods.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tolkade detta fall som de faktiskt hade gift sig (utomlands).
Det var i så fall väldigt otydligt, men det skulle kunna förklara ärendet. Även i ett sådant fall så finns det jämkningsregler om äktenskapet varit väldigt kortvarigt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.